Reiseregning, what do I need know?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Kenneth82, 09. sept 2019.

Tags:
  1. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Hallo!

    Jeg skal for første gang ut å reise i jobbsammenheng hvor det er jeg som legger ut for alt under oppholdet. Selve oppsettet og hvilken informasjon som må være med er greit. Men jeg lurer veldig på hva man gjør når alt av utlegg blir i Euro og man skal ha det tilbakebetalt i NOK? Bruker man vekslingskursen for når regnskap behandler reiseregningen? Tar man høyde for valutapåslaget fra kortutsteder?

    Sjefen min pleier bare å levere alle kvitteringer fra sine jobbreiser i en konvolutt til regnskapsbyrået og sier at han skal ha det tilbakebetalt, noe som han får pepper for hver bidige gang fra revisor, men det er sånn han alltid har gjort det siden han hater å fylle ut reiseregning. Jeg derimot føler at jeg ikke kan være like freidig som min sjef og må gjøre det på den riktige måten.
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,462
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg brukte kurs for dagen transaksjonen ble gjort når jeg hadde utlegg i EUR. Aldri noe tull da. Alle utlegg brukte jeg Amex eller MC til og da kommer det frem på fakturaen eller kontoutskriften hva som ble belastet
     
    Kenneth82 liker dette
  3. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    De få gangene jeg skriver opp reiseregning pga. utenlandsopphold taster jeg inn beløpet jeg får i nettbanken da det er inkludert eventuell vekslingsavgift.

    Du skal ikke kun sende kvitteringene i en konvolutt, det er dårlig holdning. Selv skanner jeg dem på telefonen, legger de i korrekt rekkefølge, fyller ut reiseregning på iPad med underskrift og konverterer det til PDF, sender alt til riktig e-post adresse.
     
    Kenneth82 liker dette
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Legg alltid ved kopi av summen trekt frå kredittkort som viser vekslingskurs.
    Sjølv gjer eg alltid det no, så blir det riktig for alle. Istadenfor ein vilkårlig kurs som for det meste går firma til gode, men nokre gonger andre vegen.
     
    Kenneth82 liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Gå inn på cc appen (amex?), der har du full oversikt. Veklingskurs og belastning i norske kroner. Nummerer kvitteringene. I reiseregningen skriver du det norske beløpet med henvisning til de nummererte kvitteringene.
     
    Kenneth82 liker dette
  6. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Det er faktisk ikke bare dårlig holdning, men strengt tatt skattesnyteri om man blir refundert kun på å levere en bunke kvitteringer.
    Det er endel formaliakrav til legitimering og det skal signeres (kan være elektronisk) for at man kan få det refundert uten skattetrekk. Så jeg skjønner godt at revisor til trådstarter klager.
     
    Kenneth82 and KVTL like this.
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    En annen ting å huske på, er å føre opp uttaksgebyr i utenlandsk minibank.
     
    Kenneth82 liker dette
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Åååååh, jeg hater sånne "vet du ikke hvem jeg er?"-rasshøl. De går igjennom hele livet som rasshøl fordi de slipper unna med det, og vanlige regler gjelder jo ikke dem!

    Ja, reiseregninger i gamle dager var litt pes, men det er strengt tatt ikke så vanskelig lenger.

    Et sted jeg jobbet tidligere brukte visma, og da var det bare å ta bilde av kvittering med telefonen, og når man sitter foran en PC fyller man ut resten av info (deltakere på middag f.eks) og det havner rett inn i riktig system.

    Ser Berg-Hansen tilbyr en tjeneste for sine kunder også:
    https://www.berg-hansen.no/enkel-reiseregning

    Når det gjelder valuta, bruk det beløpet som du er trukket i norske kroner. I motsatt fall hvis du skriver andre beløp så vil regnskapsbyrået måtte sjekke den dagens vekslingskurs (de offisielle). Og de tar ikke hensyn til kredittkortgebyret.
     
    Insomnia4u and Kenneth82 like this.
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tar utgangspunkt i det største trekket jeg har på reisen i utenlands valuta, som typisk er hotellet da flyet er betalt i NOK. Kursen fra min AMEX transaksjon bruker jeg på resten av reiseregningen. Da har jeg noe å vise til hvis noen skulle spørre, men ingen har noengang spurt.

    Det dummeste man gjør er å sjekke dagskurs på DN eller en bank, for disse kursene er det ingen privatkunder som oppnår på kortet og man går i minus.
     
    Kenneth82 liker dette
  10. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Han var vist ikke så løssluppen som det virket som, var en på regnskap som skrev reiseregning for han som han signerte på i etterkant.
     
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Alikevel, det er å forsterke dårlig oppførsel. Der jeg jobbet før ble det løst ved at man ikke fikk penger, rett og slett. Og brukte man taxi-kortet uten å levere kvittering/underlag, så ble det trukket fra lønn. :)
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er problemet når det er sjefen som eier selskapet og betaler regnskapsføreren.

    Personlig hater jeg tjenesteleverandører som krever at jeg skal gjøre jobben jeg betaler dem for. Altfor mange av dem i et sosialdemokrait hvor man tar det for gitt at alle er "like".
     
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg bruker reiseregning app i eit styreleiar verv, det er praktisk. Men eigen bedrift så er det etter reine utlegg
     
  14. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Hvilken gratis app til Android er det som er anbefalt?
     

Del denne siden