Da har jeg prøvd og fått satt opp første utkast av en reiserute til Australia i april i år. Østkysten oms blir prioritert, men vi har veldig lyst til å få med oss noe av vestkysten også, og ikke minst prøve å få til en svømmetuir med en hvalhai Blir kanskje noe mulig hektisk denne ruta, men det er som sagt bare et utkast. Er heller ikke ferdig med bookingen av CT ned dit heller. Noen som har noen kommentarer?
Ser ut som en fantastisk rute!! Det jeg etter mye research før vår tur i desember kan si, er at turen fra Brisbane og opp til Airlie Beach visstnok er noe kjedelig og langdryg. Ellers er min erfaring at man bør ha minst 3-4 dager på hver plass man besøker. Da får man opplevd det som er å oppleve og man rekker ikke å kjede seg Gleder meg greit til dette reisebrevet!!
Ser ut til å bli voldsomt hektisk og mykje kjøring, sjølv om kjøring er viktig for Australia. Trur sjølv eg ville delt dette opp i to turer. Å kjøre frå Perth til Exmouth er litt av ein tur, men du kjører ikkje det på ein dag, er vel sikkert 14 timers kjøring
Mitt tips, kjør mindre, nyt hvert sted mer. Kutt noen steder hvis nødvendig. Da har du også en unnskyldning for å komme tilbake
Ja, det er dette strekket jeg også er litt bekymret for. Vi deler ruten opp fra HErvey Bay til Airlie beach i 2, men likefult er det to dager med 4-5 timers kjøring. Får se om vi gjøre om det og flyr opp fra Brisbane istedet. Problemet er leiebil. Vi har veldig lyst på leiebil ut fra Airlie Beach, men tillegget for å levere bil en annen plass når vi leier i Airlie Beach er jo skyhøyt.... En mulighet er å fly Brisbane til Airlie beach og så fly fra airlie beach til Cairns og så leie bil der, men vi får tenke litt på det Kan jo evt kutte ut Whitsundays/Magnetic island, men har veldig lyst på en seiltur i Whitsundays hevrt fall. Ser nå at det mangler opphold på lista mi fra 11.-14. april, der hadde vi tenkt å tilbringe 3 netter på Lady Elliot Island.
Liten misforståelse der. Hvis det blir denne ruta skal vi fly fra Perth til Exmouth tur retur, ingen kjøring der
Enveisleie er ganske dyrt i Australia ja. Ville definitivt flydd fra PPP til TSV hvis det lar seg gjøre. Ville også leid bil på PPP da taxi inn til Airlie koster like mye som en leiebil et par dager. Ser at dere tenker Lady Enid og det er et supert valg. Koster litt mer enn de andre alternativene, men vi var veldig fornøyd! Crew, båt og maten de serverte var helt suveren! De tar hensyn til allergier og andre diettbehov. Ved nærmere ettersyn ser jeg at dere ikke har med hverken Sydney eller Melbourne, to fantastiske byer! Men dere har kanskje vært der før
Når ankommer dere Perth? Som oftest er det ikke noen problem, men jeg hadde ikke vært helt komfortabel med å ha en separat booking innenriks i Australia hvis den er tett opptil ankomst til landet. Enveisleie har jeg gått bort fra i Australia, da det er altfor dyrt. Samtidig er avstandene så store at det er som oftest ikke et poeng, med mindre det er på østkysten. Selv tenker jeg å være i Perth fra 21. mars til 4. april og har da fikset leiebil i hele perioden. Har riktignok ikke funnet ut hva jeg skal gjøre enda
Blir straks litt meir overkommeleg, sjølv om ruta er fin(men litt i overkant langdryg) Sjekk https://www.transfercar.com.au/ om du er fleksibel, her finnes det mange gode moglegheiter for "gratis" leigebil, Brukte slike løysinger når eg budde i Australia. Spesielt er moglegheiten stor for å finne leiebil inn til Sydney, for nesten alle lander i Sydney og kjører ut! (skal down under i desember, og dei skulle ha 1000(!) AUD i einvegsleige gebyr frå Melbourne til Adelaide, så då kjører eg tilbake på trass) Elles er eg einig med at Sydney mangler, og alt anna. Australia er per def for stort og bra!
Som en alternativ reisemåte til bil kan jeg foreslå en togtur med Spirit of Queensland. Vi er glade i et glass vin eller sju når vi på tur og lar derfor som oftest bilen stå. Vi er også nesten like glad i å kjøre tog som vi er i å fly, så tog virket der og da som et godt alternativ for å komme seg til Airlie og samtidig få sett litt mer av Australias østkyst. Når det er sagt, selv om toget i seg selv var flott og setene var gode, var det absolutt ingenting å se under 90% av den nesten åtte timer lange togturen. Bildet under illlustrerer godt den typiske utsikten fra togvinduet det aller meste av turen. Hadde jeg skullet ta turen igjen ville jeg gått for fly hele veien. Vi fløy for det meste Virgin Australia innenriks, noe som utelukkende var en positiv opplevelse.
Hvis vi først har leiebil når vi er i Airlie Beach område, er det noe poeng å fly opp til Townsville? Det er jo snakk om ca 3 timer i bil. I forhold til flypriser og enveisleie tenker jeg at hvis vi ikke kjører ut fra Brisbane som vi i utgangspunktet tenkte (enveisleie fra Brsibane med levering i Cairns er bare en drøy tusenlapp) er det kanskje like greit å bare ta en leiebil tur retur Brisbane Lady Elliot og så fly fra Brisbane og opp til Cairns. Da blir det i så fall ikke stopp for å se Whitsundays eller Magnetiske Island. Sistnevnte går går greit å slippe selv om vi gjerne skulle ha dykket Yongala wreck ut fra Townsville som visstnok skal være meget bra! Kan jo evt bruke de dagene som er til gode da til evt Sydney hvis vi for passet det inn Har verken vært i Sydney eller Melbourne før. Som sagt, alt for mye å se i dette landet!!! Når jeg tenker meg om går det jo nesten like mye tid i å kjøre frem og tilbake til alle flyplasser, møte opp 30-45 min før flyavgang osv som å kjøre fra plass til plass. Eneste jeg gjerne skulle flydd var Brisbane til Airlie Beach...
Da vil vi i så fall være der samtidig Hvis vi inkluderer vestkysten ankommer vi Perth tidlig den 2. April, så ikke noe problem å rekke flyet videre til Exmoth samme dag (har 4-5 timer).