Hei, Har SAS Amex companion ticket tilgjengelig og ønsker å bruke den til ferie i mai, da helst med avreise tidligst 6 mai helst ikke senere enn 10 mai med hjemreise helst rundt 21-23 mai. (ønsker å få med både himmelspett/10mai, 17 mai og 2 pinsedag/21 mai i ferien) Er forøvrig kun Eurobonus Silver medlem (blir nok negradert til basic medlem f.o.m. september om jeg ikke gjør noen tiltak på eget initiativ da arbeidsgiver har gått over til Norwegian på TRD - OSL) Akkurat nå viser Eurobonussaldoen vel 90 000 poeng, men har såpass med Trumf at jeg kan konvertere disse å få over 100 000. Med litt innsats kan jeg sikkert også få 110 000 poeng men jeg må ikke på død og liv bruke opp alle eurobonuspoeng ifm. CT reise. Vi er 2 personer (par) som reiser og ønsker reiseforslag (snittalder 31 år, jeg noe eldre og hun noe yngre) . For egen del er det viktigere å komme til et sted som normalt er dyrt om man reiser med vanlig billett enn å nødvendigvis fly business eller innom mest mulig lounger og flyplasser. Selve reisemålet er i større grad målet med turen enn selve reisen (mulig det er motsatt for mange her på forumet ). Samtidig verdsetter jeg comfort, så kan godt ta en businesstur også... Får man best valuta for pengene med å reise med SAS eller bør man vurdere andre flyselskap og destinasjoner som ikke SAS flyr til? NB! Dama er thai statsborger, men har bostedsadresse/oppholdstillatelse i Norge (Schengen). Ønsker å reise et sted det ikke blir så mye styr med visumsøknader. Foretrekker forøvrig å reise fra TRD men kan også reise fra OSL. Kom gjerne med tips! På forhånd takk
Var litt kort i første respons, men altså, Avianca har generelt brukbar tilgjengelighet på Costa Rica fra europa via Bogota. De bruker 787 og helt ok reiseopplevelse.
Legg dog merke til at BOG er i en dyrere sone, så dersom agenten følger reglene pinlig nøyaktig så blir dette dyrere enn via Nord-Amerika eller f.eks. PTY.
Dette har flere opplevd at ikke er tilfelle.. Kunne vært artig å teste om man kan mellomlande på Hawaii på vei til Asia
Det stemmer, men da vi fløy OSL - ZRH - MAD - BOG - SJO - BOG - BCN - ZRH - OSL så slapp vi med 110' og det hører med til historien at vi opprinnelig hadde BOG som sluttdestinasjon og var belastet 140'. Fikk altså tilbake 30' da vi endret
Støtter tidligere taler vedr. Costa Rica! I tillegg til Avianca er det flere alternativer som ikke "bryter reglene". Litt starthjelp: Eneste 1-stop som jeg kommer på: OSL-EWR m/SAS EWR-SJO m/United Ellers: OSL-FRA/BRU m/SAS/LH/Brussels FRA/BRU-IAH m/United/LH/Brussels IAH-PTY m/United/Copa PTY-SJO m/Copa OSL-FRA m/SAS/LH FRA-MEX m/LH MEX-PTY m/Copa PTY-SJO m/Copa Lykke til
En liten utfordring med Costa Rica er at dama er thai statsborger og det ser ut til at det kreves visum dit for dem? Hun har riktignok oppholdstillatelse i Norge (Schengen) og bostedsadresse her, så litt usikker på om hun slipper visum til Costa Rica pga. dette? Jfr. https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_passport , med forbehold om at denne ikke er helt oppdatert... (og den oversikten der viser ikke land man kan besøke når man allerede har schengen visum/oppholdstillatelse) Hadde egentlig ønsket meg en tur til Tokyo/Japan, ser det koster 60 000 økonomi / 100 000 business med SAS men dessverre ikke noe tilgjengelig i mai....
"Nationals who would normally require visas may enter Costa Rica for a maximum of 30 days if they are holding a valid, multiple-entry visa or residence permit issued by the following countries: EU/Schengen, USA and Canada. When utilizing a residence permit, it must be valid for more than six months on arrival." Kilde: skyteam.traveldoc.aero
Vent litt, mulig jeg var litt rask nå... se bort fra kilden, i følge Wiki er ikke Schengen med på listen lengre, kun oppholdstillatelse i EU, USA eller Canada. Anyways, beste shot er nok å sende en mail til ambassaden for å være på den sikre siden.
En ting, hvis dere ender opp med å reise til Costa Rica, ikke vær i San Jose, det er landet forøvrig som er fantastisk. Hovedstaden er som alle andre.
All googling tilsier at det stemmer vedrørende innskjerpelsen angående schengen visum og innreise til Costa Rica. https://www.schengenvisainfo.com/costa-rica-eliminates-entry-schengen-visa-holders/ Blir nok litt mye styr om man må ordne med Visum, så jeg er åpen for andre forslag. Jeg ser forøvrig at relativt eksotiske land som Malta og Georgia er definert som "Europa" ifm. EB-reiser, jfr. https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/ "Andre land i Europa: Østerrike, Kroatia, Belgia, Tsjekkia, Frankrike, Georgia, Hellas, Ungarn, Island, Irland, Israel, Italia, Kosovo, Luxembourg, Malta, Nederland, Portugal (inkl. Madeira), Romania, Russland, Spania, Sveits, Tyrkia, Ukraina og Storbritannia" Kunne godt tenkt en tur både til Malta og Georgia, og da bruker man ikke så mange EB-poeng (30 000 for SAS og 40 000 med øvrige selskap med Star Alliance? + avgifter) Men mulig det er "sløsing" av CT (men jeg sparer jo mer poeng til ev. neste års CT reise..)
Det er hodeløst å bruke poeng på Europa-reiser med Star all den tid du må ut med 3000kr i avgift per person. Da skal du i tilfelle ha 8 segment med minst 6 nye byer og selskap i C
Vår aller aller første CT var OSL - FRA - PEK i økonomi med CA... det er helt utenkelig i dag, men den gangen for mange mange år var det "Yay! Gratis flytur!". Det var tider med tilfredshet det! uten bekymringer for "midtseter", uten behovet ringe Tallin flere ganger daglig.
Så det blir såpass mye i avgifter ja, da er det rimelig uaktuelt å fly til Georgia ifm. CT. Når det gjelder Malta ser jeg det er mulig å komme seg TRD - MLA for 30 000 poeng + ca 1100-1200 kr i avgifter totalt for 2 personer (inkl. bruk av CT) om man flyr med SAS. Finner riktignok ikke tilgjengelige billetter i den perioden jeg skisserte innledningsvis men tok en kjapp sjekk på andre tilgjengelige dager. Når det gjelder "segmenter" og "selskap i C" må jeg innrømme at jeg mangler betydelig kompetanse på hva du mener (sikkert noen guider jeg burde lest før jeg dummet meg ut her på forumet ) Er 8 segmenter = 8 flygninger? Og at man i løpet av hele reisen stopper på minst 6 forskjellige byer? Og at man har såpass god tid (inntil 24 timer?) at man rekker et besøk i den enkelte by F.eks (helt fiktivt eksempel) Tur: Trondheim - Stockholm - Frankfurt - Istanbul - Tblisi Retur: Tblisi - Paris - Amsterdam - København - Trondheim (Her endte jeg riktignok opp med 7 byer eks. Trondheim) Til orientering så begrenser min tidligere erfaring med booking av bonusreiser seg til Brussel og Berlin booket på "vanlig" måte gjennom SAS.no (riktignok på tidspunkt med poengrabatt), har også booket TRD-OSL t/r som bonusbillett en gang. Var vel ikke det klokeste men eneste mulighet til å få brukt poeng som holdt på å gå ut... Har kun reist på økonomi (både jobb og privat) med et par unntak på flygninger der jeg har blitt oppgradert uten betale for det. Jobbreiser begrenser seg dessverre stort sett til innenlandsflyginger og i all hovedsak vil dette være Norwegian framover (OSL-TRD). Har riktignok over 20 interkontinentale ferieturer på CVen, men har utelukkende bestilt disse turene basert på en samlet vurdering av laveste pris/best reisetid så har vært veldig varierende hvilket flyselskap og allianse som har blitt benyttet.
Med kun 100 000poeng så begrenser du reisemulighetene til kun SAS om dere vil fly buisness. Og som du skriver så er det ikke god tilgjengelighet her god. Et alternativ kan være å booke seg direkte med SAS en vei og se om du fnner tur via Andre alternativer med F.eks HKG eller PEK andre veien. Og så bestiller billig flight mellom disse flightene og passer på å få deg noen dagerpå denne lokasjonen også om det ikke lager krøll med visum for fruen din. Og som folk flest her sier eco for poeng er skjelden god butikk. Da kan du heller kjøpe reise med SAS og oppgradere med poeng.
Riktig. Segment er flyvninger. C = business Alle selskap deler opp sine billetter i forskjellige prisgruppe og disse tildeles en bokstav. C er som regel fullpris business (i noen tilfeller er det J). F er som regel første klasse. Jeg tenker at om man skal booker i Europa så bør man få se noen byer på veien. Kunne godt tenkt meg å forsøke å få minst 6 forskjellige selskap i business i Europa og samtidig få nye byer/ land. Og poenget er at man har opp til 24 timer til å bytte fly om man trenger det.. Du kan gjerne lese denne : https://insideflyer.no/forums/threa...billett-priser-bookingklasser-og-regler.6039/
Ja det kan virkelig være alternativ gitt at man finner bonusreiser? Ser ut til å være visumfritt for nordmenn og visa on arrival for thai passport, så da burde ikke det være noe hindring. Ser ut til å koste 60 000 poeng for økonomi, 90 000 for business og 120 000 for first da dette er definert som "Nord-/Sentral-Afrika og Midtøsten" jfr. https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/ , hva kan man forvente av skatter i tillegg? (skjønner det kan variere avhengig av reiserute) Er det mulig å finne noen businessreiser tro? Er rimelig fersk i dette gamet så noen stalltips hadde jeg satt stor pris på