Rente Barometer`n

Tråd i 'Off-topic' startet av drsyk, 29. nov 2018.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    På tide ta ny runde med Dnb?

    Pengemarkedsrenten Nibor, med tre måneders løpetid, har falt siden nyttår og ligger nå på 0,26 prosent.

    – Det er norgeshistoriens laveste nivå, sier kredittanalysesjef Pål Ringholm i Sparebank 1 Markets.

    Når banken gir deg boliglån, finansierer den en stor del av dette i det norske pengemarkedet, hvor Nibor er referanserente. På grunn av dette er pengemarkedsrenten Nibor avgjørende for bankens kostnader ved å låne ut penger, og igjen hvilken boliglånsrente de kan tilby.

    Nibor falt kraftig da pandemien brøt ut i fjor, og Norges Bank i løpet av kort tid kuttet styringsrenten til rekordlave null prosent. Gjennom høsten og over nyttår steg pengemarkedsrenten noe, og var på sitt høyeste på 0,54 prosent i januar. Nå ligger Nibor på 0,26 prosent, og er på sitt laveste siden begynnelsen av september i fjor.

    Pengemarkedsrenten Nibor er avgjørende for hvilke renter bankene tilbyr sine boliglånskunder.
    Nivået på flytende rente bestemmes av den korte renten Nibor, som igjen er tett bundet sammen med styringsrenten til Norges Bank.
    Nibor beregnes som et gjennomsnitt av hva de største bankene krever i renter på usikrede utlån til andre banker.

    – Litt før jul, og utover nyåret, lå Nibor godt over Norges Banks styringsrente. Det var ikke fordi noen ventet at Norges Bank ville heve renten før sommeren, men fordi det var ekstra behov for bankfinansiering for enkelte banker. Det holdt Nibor oppe en periode, sier Ringholm.

    Også rente- og valutastrateg Kjetil Martinsen i Swedbank viser til at nedgangen i renten skyldes en bedring av den strukturelle likviditeten i det norske banksystemet.

    – Forholdene i banksystemet både her hjemme og i utlandet har normalisert seg, og det gir direkte utslag i Nibor-renten, sier Martinsen.


    Ringholm viser til at nivået på Nibor henger tett sammen med styringsrenten til Norges Bank, men at det alltid vil være et påslag til stede i markedet.

    Nibor er avgjørende for hvilke renter bankene tilbyr boliglånskunder. På et generelt grunnlag har bankenes innlånskostnader falt med en lavere Nibor, forklarer rente- og valutastrateg Kjetil Martinsen i Swedbank.

    Dermed kan du bruke nedgangen i Nibor dersom du skal forhandle om lavere rente med banken.

    – Kredittpåslagene har også gått i bankenes favør de siste månedene. Riktignok utgjør Nibor kun en del av bankenes innlånskostnader. Men alt annet like, har man bedre forhandlingskort overfor banken nå enn hva man hadde i vinter, sier Martinsen.

    Flere banker har den seneste tiden kuttet boliglånsrentene overfor sine kunder, deriblant Bulder Bank, Himla, Danske Bank og nå sist Obosbanken.

    – Våre generelle råd er alltid å sjekke prisene. Vær på tå og hev, og ta kontakt med banken din for å sikre at man får de beste betingelsene. Det viktigste når man tar kontakt med banken er å vise til konkurrerende rentebetingelser fra andre banker som tilbyr boliglån, sier han.

    Ringholm i Sparebank 1 Markets påpeker også at man alltid kan forsøke å forhandle om en lavere boliglånsrente, men det er et tynt argument at Nibor har falt. Dette fordi bankene ikke satt opp de flytende rentene i vinter da Nibor økte.

    – Du kan prøve deg, men banksjefen vil nok si at de ikke økte renten da Nibor gikk opp i vinter. Generelt er det høy konkurranse mellom bankene når renten er på null, så konkurransesituasjonen tilsier at du kan få en lavere rente, sier Ringholm.
     
  2. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    Handelsbanken matchet 1,29 uten å blunke.
    :)
     
    Maggie and Slider like this.
  3. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har fått matchet rente ned mot 1.29% hos DNB? Kan jo få det hos Danske Bank med akademikerne. Har 1.45% i dag så det er jo ikke all verden av forskjell, men det blir jo noen kroner likevel...
     
  4. lobster

    lobster Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk kun 1,4%, lavere kunne de ikke tilby. Dette var forrige uke.
     
    Maggie liker dette
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Dnb matchet tidligere både Akademikerne og Nito avtalene. Når jeg sist prøvde meg med match fikk jeg opplyst om at de ikke lenger gjorde det og det laveste de kunne gå var 1,4% nom. Dette er noen mnd siden sist, så vurderer fyre av en mail til min rådgiver på ny.
     
  6. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde meg med en mail til rådgiveren min, men fikk bare svar om at de ikke kunne matche renta. Det er for dårlig. Ikke all verdens forskjell, men burde vel egentlig bytte til danske bank av rent prinsipp.
     
    Maggie liker dette
  7. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Kjedelig at Dnb tydeligvis har sluttet matche de beste avtalene. De ser vel at kunder som min kjære nabo, som sikkert har truet med flytte kundeforhold 13 ganger, kun ender opp med trussel om flytting.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Der tror jeg du har helt rett.

    Det viktigste er ikke å ha best rente mot eksisterende kunder, men en rente som er akkurat så høy/lav at kundene ikke gidder å ta seg bryet med å skifte bank.

    Er forøvrig enig i flere her at det kanskje nå er på tide å gå tilbake til Danske Bank.
    Personlig synes jeg at nettsidene til Danske Bank er så ræva i motsetning til DNB at det alene forsvarer en ekstra liten kostnad, men mulig de er bedre enn tidligere.
    De har vel ikke tidligere hatt BankID heller, men et eller annet jallaopplegg.
     
    Maggie liker dette
  9. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat det er vel mitt problem. Renta er akkurat ikke dårlig nok til at jeg gidder å bytte. 0,16 prosentpoeng er jo ikke verdens undergang på et relativt lite lån.

    Men det er nok til å bli litt grinete. Viktig å ha noe man kan klage over ;)
     
    Are and Maggie like this.
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Oh yes!
    Men samtidig er det litt irriterende å hele tiden jage etter de små prosentene.

    Tror faktisk at jeg skal ta en prat med Danskebank og høre...
     
  11. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    For tiden har DNB veiledende rente til 2,0% om lag og kan trolig gå ned til 1,8 for de fleste kundegrupper. Ser ut til at det er lettere å få en god rente deal som SAGA eller PB kunde i DNB men gode tall, vil nok gjøre det mulig for andre segmenter også. Jeg fikk ikke bedre rente enn 2,0% hos DNB pr fredag 11. februar men kan ha med totalvurdering av kundeforhold / gjeld / annet. Trenger ikke bety så veldig mye. Hadde veldig bra rente i sommer, men har vært med på alle renteoppgangene til DNB i høst og de har jo haglet tett. Ble tilbudt 1,85 % hos Nordea dersom jeg kom over. Kvalifiserer også til Nordea Premium og ble tilbudt det eksplisitt . Synes Nordea sin totalpakke virket litt mer fristende, også rente holdt utenom. Spesielt med tanke på flere Lounge besøk og uten nødvendighet av å kjøpe mastercard upgrade (dersom man for eksempel foretrekker Amex som opptjening etc).
     
    Maggie liker dette
  12. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Lenge siden det var aktivitet her, hva ligger folk på i rente hos DNB for tiden med Saga? Har hatt gunstig lån via arbeidsgiver frem til nå men byttet jobb så jeg tenkte jeg skulle ta en runde og konkurranseutsette:)
     
    travelislife and Maggie like this.
  13. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Har Saga og ligger på flytende rente på 2,75 % på 10 % av lånet og har fastrente på resten (fastrente på 3,14 %).
     
    Jensemann liker dette
  14. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, antar at den flytende delen er før siste renteheving?
     
    travelislife liker dette
  15. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har DNB, har dog droppet Saga inntil videre.
    Får 3,15% eff. etter renteøkning fra Oktober.
     
    travelislife liker dette
  16. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Usikker. Den var lest av samme tidspunkt som jeg skrev i tråden her. Da vil den sikkert gå opp i hht varslet økning.
     
  17. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Fått tilbud om 3,05 nominell som Saga kunde.
     
    Maggie and travelislife like this.
  18. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Det er en god rente det, da. Tror ikke DNB er redd for mange renteøkninger. De har 4,4% på 10 års rente nå og 4,75 % på 3 års rente. Tror de kalkulerer med 0.5% margin på lange kontrakter, kan se litt sånn ut (gestimat). Så de regner med en rente som ikke skal over 4.25 % for markedsrente innen 10 år, men jeg tror de må oppjustere den et par ganger faktisk. Tipper 10 års renten blir justert når america hever to ganger (og DNB låner etter sigende penger fra det amerikanske pengemarkedet).

    Ha en fin dag
     
  19. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg er det beste man kan få i Dnb per dags dato.
     
  20. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    2,54 hos Handelsbanken akkurat nå, men de slenger vel på en 0,5% straks.
     

Del denne siden