I utgangspunktet skulle dette vært en live-rapport fra OSL-LHR-SIN-SYD-WLG-ZQN-MEL-SYD-HKG-LHR-OSL i CW hos BA, samt QF, VA, CX og JQ og møte med doktoren i HKG. Slik ble det altså ikke, så da er det på tide å skru tiden fem år tilbake til jeg ble smittet av det mer hyggelige viruset bonusfeber. Bonusfeberviruset har en enkel kur, nemlig fly. Og som nyutdannet hadde jeg i 2015 likvide midler, samt at sommeren kunne brukes til reiseaktivitet og ikke sommerjobb. 2015 var også et ganske interessant år, med et ganske stort antall hyggelige priser. Nevner for eksempel vikingfeilprisingen med BA til junaiten, F&F med SK til langt under 3000 til for eksempel HKG, Optiontown mm. Og ikke bare det. Ettersom oljeprisen stupte bare noen måneder etter at SAS åpnet den etterlengtede SVG-IAH, ble det også muligheter til å fly 737 til juntaiten. Indikasjonen på at ruten gikk dårlig kom rimelig fort, med priser rundt 10.000kr og poengpriser på 50.000. Begge uhørt i dag. En sen lørdagskveld med en tjommi medførte at vi plutselig hadde booket oss en langhelg til IAH. Ante ingenting om byen, men formålet var å fly 737 all business til USA. BGO-SVG ikke så mye å skrive om. Full oljerute i grisen. Ikke ett ledig sete. Jeg hadde ikke vært på SVG siden 1994, men ifølge han far som frem til nylig pendlet BGO-SVG var SVG enda mer begredelig enn den gamle terminalen på BGO i rushtiden. Uanz.. For formålet med flyet hadde det blit laget til et eget avlukke i form av en "gate-lounge": Ikke veldig godt tilbud av mat og drikke, men bedre enn ingenting. Ikke lenge etter var det på tide å gå ombord på HB-JJA. Maskinen hadde tidligere blitt brukt av KLM på AMS-IAH samt at den hadde vært inne på ABZ-IAH. Begge rutene var visste en ubetinget failure, så en kan jo lure på hva SAS, som holdt på å gå konk 3 år tidligere, tenkte da de kjørte igang denne ruten. Etter at IAH ble lagt ned ble maskinen flyttet til CPH der den fløy ettermiddagsavgangen til EWR og senere den da nyåpnete ruten til BOS. Privatair gikk konk i 2018, og HB-JJA har ikke flydd siden oktober 2018. Velkomsttralle Og litt slalombrus Ikke lenge etter var det avgang. Nok plass (btw, noen burde fortalt meg at "boots" ikke var det lureste å bruke som sko på vei til Houston....) Hele menyen (for de som ikke gidder å se på den, fortsetter jeg reisebrevet i neste innlegg)
Som underholdning fikk alle utdelt hver sin iPad Varme nøtter Forrett Middag med utsikt Hovedrett Enda mer utsikt Dessert Selve setet Over Grønland Noe jeg ikke a) husker hvorfor bestilte og b) husker hvordan det smakte utover at det må ha vært mer sprit enn blandevann. Boken ga jeg opp og la igjen på flyet Litt før landing var det gang igjen med mat Før vi etterhvert begynte å nærme oss Houston Plutselig var vi på bakken. Var sikker på at jeg hadde tatt noen bilder fra bakken, men fant ikke det i skyen. Så det var det av turen til IAH. Returen kommer plutselig.
Houston. For en fryktelig kjedelig by, men vi fikk iallfall med oss litt Baseball (som jeg ikke forstod noe som helst av). FIkk dog kjøpt meg en sånn derre hånd Dere får ha min turkamerat unnskyldt at han ikke klarte å ta et skikkelig bilde. Eller, egentlig er det like greit... Dags for hjemreise, og indikasjon på at denne ruten etterhvert skulle ryke ble vel ganske klar da vi så på setekartet: Det er også verdt å nevne at det ikke bare var jeg og en tjommi på denne turen som hadde bestilt med bonuspoeng, men @vegardg dukket plutselig opp også med følge på 2. På turen bort var det bedre belegg med ca rundt 80%. Det var heller ikke veldig lang kø for å sjekke inn på IAH: Loungen, delt med blant annet QR og EK, var ikke så veldig mye å skryte av. Dog innbydde den til et variert kosthold Vi kom til loungen rett før boarding på QR sin 772 til DOH. Det ble med andre ord folketomt da det var boarding for QR... Tror ikke vi får se noe slikt igjen på en skjerm igjen i USA: Inngangen til loungen Det var ikke do i loungen, så tok meg en liten ruslerunde i terminalen. Terminalen var som de fleste terminalene i USA. Lavt under taket, dårlig med sitte- og spisesteder og ellers lite trivelig. Var riktignok fin utsikt: Plutselig dukket HB-JJA opp. Og plutselig ble det veldig fint Ikke akkurat møljeboarding denne gangen:
Basert på bildene av menyen var den lik som på veien bort, så ikke noe vits å legge ut bilder av den en gang til Ombord fikk vil velkomst av piloten som var norsk. Kort runde med taxing før vi var i luften. Mat smakte godt også på denne flyturen Hadde proppet i meg litt for mye brownies, så var ikke veldig sulten. Likevel gikk det ned Så var det bare å ordne sengen for natten og slukne. Og jeg sluknet på et blunk. Tror jeg hverken før eller siden har sovet så godt på et fly. Litt rart å ligge "på gulvet", men det funket jo Våknet opp til frokostlukt litt vest for skotland. Folksomt Setene Plutselig var vi over Rogaland igjen Denne turen står nok igjen som noe av det mer spesielle for min del, og jeg er glad vi hoppet på muligheten, for bare to måneder etter vi fløy ruten (Juli 2015) ble det annonsert at ruten skulle legges ned. SAS var nok mange år for seint ute med denne ruten, men gu kor kjekt det var likevel Kommer litt mer #retro etterhvert
Takk for retrorapport! Jeg inbiller meg at jeg fikk en av de siste turene med denne til BOS før de ga opp prosjektet ( I starten av min bonusdillekarrriære). Det var jo slett ikke ueffent, selv om det den noe trange kabinen gir en helt annen opplevelse enn WB og UWB.
Kjekt å lese. Vi tok turen samme sommer og da var vi 10 passasjer ene veien tror jeg. Innbiller meg at det blir så nær jeg noen gang kommer private jet. Dro over for å handle på outleten i Katy samt gå på Holocaust-museet.
Må ærlig innrømme at jeg syns ikke long haul i 737, selv med biz seter var særlig behagelig og fristet ikke til gjentagelse. Men service og servering var framifrå!
Gode minner, jeg tok denne flyvningen i forbindelse med en jobbreise mai 2015. Jeg syntes det var litt stas og spesielt å fly med et all business fly, ok ikke de beste setene, men helt ok. Enormt god plass.
Såvidt jeg husker ble vi enige om at du hadde vært på samme flight etter en liten PM-utveksling, så det var høy IF-andel på den returen til Stavanger
Takk for rapport fra en dødfødt rute. Men SAS burde sette opp noe til IAH når stormen stilner, en 350 fra OSL f.eks
Herlig lesning @OttoL du har vekt noen dyrbare minner, om at vi har faktisk likt å fly... Herlig bidra, i disse flyløse tider...
Tok ganske mange bilder fra flyturer i 2015 og 2016 så skal forsøke å lempe ut noen flere rapporter fremover.