Etter å ha sett på Kortbane liv på NRK, Takk for tipset @Kristian! https://insideflyer.no/forums/threads/nrk-tv-kortbaneliv-–-livet-langs-kortbanenettet-i-finnmark.18552/ Begynte jeg å tenke på turen jeg og junior hadde med Widerøe Norge Rundt billetten i 2016. Jeg lurer på om ikke dette var nest siste sommeren de hadde dette tilbudet? Jr håper fortsatt på at dette tilbudet kommer tilbake. Det var research til denne turen som gjorde at jeg fant dette forumet og bonusgalskapen begynte. Jeg ble medlem her på IF rett i forkant av reisen, og som fersk medlem tenkte jeg aldri på å skrive et reisebrev. Nå har jeg bladd i gamle minner, notater og bilder, og skal prøve å skrive et reisebrev fra denne turen. Det var ved en tilfeldighet at jeg så en annonse fra Widerøe om å fly så mye du kan på 14 dager (noen restriksjoner var det) Dette stod som liten tekst: Med Norge Rundt-billetten kan du altså fly så «mye» du vil i to uker. Den eneste begrensningen er at du ikke kan fly en strekning mer enn fire ganger. Mener å huske at det også var noen plasser per fly som var tilgjengelig for denne type billett. Billetter for hele Norge (3 soner) kostet 4590 kr for voksen og 3443 kr for barn, siden guttungen da var 12 år tror jeg vi betalte voksenbillett til han også. Nytt for dette året var at man kun fikk 3990 EBP ved kjøp av billetten (tidligere år kunne man hanke inn både segmenter og poeng) Billetten var relativt fleksibel, man kunne endre flyvninger frem til 2 timer før avreise så fremt det var tilgjengelige plasser. Samtidig hadde Scandic et tilbud på 13 netter til 7980 kr per dobbeltrom. Her var det heller ikke helt fritt frem, det måtte være tilgjengelighet i en hvis kategori. Med billett for hele Norge og 13 netter på Scandic tilgjengelig i boks, var det bare å sette i gang med planleggingen. Vi satte et mål for turen, det var å fly mest mulig og være innom så mange Widerøe flyplasser som mulig. Siden Jr var 12 år måtte jeg ta meg av planleggingen. Det å synkronisere flyvninger med overnattinger på Scandic skulle vise seg å bli en utfordring. Det gikk med utallige timer med bookinger som ble flyttet frem og tilbake, men jeg fikk det nogenlunde i hop til slutt. Tror dette reisebrevet blir for spesielt interesserte, og det kan ta noen dager mellom oppdateringer. Se på det som et langtids prosjekt fra meg Dag 1, Søndag. Vi måtte jukse litt for å komme frem til startstreken i Bodø, så da ble det først DY OSL-BOO med avreise 08:55 ankomst Bodø 10:25. For å gjennomføre det flyprogrammet vi hadde foran oss, kunne vi bare reise med håndbagasje. Den bestod av 2 ryggsekker og en manneveske til kamera og flytende væske. Hva gjør man i Bodø med en fly interessert sønn, noen tenker sikkert på flymuseet. Men å se på museumsgjenstander var ikke akkurat i hans målgruppe da. Vi endte heller opp her Greit å få prøvd seg litt på egenhånd Etter at han landet trygt på BOO var det på med pikk pakk og vi gikk mot den virkelige BOO flyplass. Da er guttaboys endelig på startstreken klare for fly for fun med Widerøe i et par uker Spenn fast setebelte, akkurat som vi gjorde veldig ofte på denne turen
Det blir bra Etter å ha flaksa rundt på kortbanenettet på vestlandet i går håper jeg virkelig disse billettene kommer tilbake.
Dette blir bra, det er noe eget med det å reise med WF på kortbanenettet. Skal bli gøy å følge med på dette reisebrevet
Vi skulle kanskje starta en sånn underskiftskampanje for å få tilbake Norge Rundt billetten? Gleder meg til fortsettelsen!!
Så bra! Kortbanenettet er norsk luftfart, grisgrendhet og naturkrefter i samme pakke. Tre ting på en gang, bli ikke bedre. Takk for at du skriver!
Mulig dere la merke til t-shirt og genser vi hadde på oss i forrige post, disse finnes kun i ett opplag på 2 stk gensere og 2 stk t-shirt. Jeg bestilte de før avreise etter egen design, mest for en suspekt tanke om at vi ville få ekstra goodwill av kabinansatte og bakkeansatte når de ble klar over hvilket ærend vi var ute i. Men også som et minne fra turen! Vel innenfor sikker sone på BOO startet vi turen med WF 852 til Narvik. Fant denne i boksen som Jr har med flyrelaterte ting. Siden det var free seating ombord hos Widerøe, stod vi selvfølgelig først i køen ved boarding. Vi tok plass på 2C og D, her er det jo hos Widerøe god plass. Såfremt noen ikke plasserer seg på 1C og D. Det var ikke fullt fly så flyvertinnen satte seg på 1C, og jeg med lengst bein på denne tiden satt på 2D. Takeoff gikk fint, og med klarvær var det fint å se ned. Her titter jeg ned på Vågøya Passet bra at flyvertinnen satt face to face mot oss, siden dette var første flighten og vi ikke kjente til prosedyrene ved korte stopp. Hadde jo ikke planer om å bli i Narvik, vi hadde planlagt å løpe ut av flyet for å komme oss i boardingkøen fort. Men etter en prat med vertinnen skulle vi slippe det, hun skulle ordne med bakkepersonalet sånn at vi bare kunne bli ombord. Før landing fikk jeg bilde av dette fjellet Klarte ikke å finne ut hva det heter, noen som vet? Ankomst Narvik Vi ble som nevnt ombord, kom i snakk med pilotene og vipps ble Jr invitert til klappsete Så på flyvningen tilbake til BOO kunne han kose seg i cockpiten Mens jeg kunne nyte en Widerøe sjokolade og utsikten til siden Det var en gutt som var helt i hundre når vi landet i Bodø.
Fjellet du så var mest sannsynlig Stetind ("Norges nasjonalfjell"). https://no.wikipedia.org/wiki/Stetinden_(Narvik)
Nå hadde vi litt god tid før neste flyvning, så da ruslet vi ned til sentrum hvor vi sjekket inn på Scandic Havet Fikk rom litt opp i høyden med utsikt mot Landegode Her fikk vi lagt fra oss bagasjen, før vi måtte sette kursen mot BOO igjen. Ca 2 timer etter at vi landet fra Narvik, stod Jr klar i flytrappen igjen WF 757 skulle nå frakte oss sørover til Mo i Rana (MQN) Det var fint flyvær og vi fikk med oss Svartisen I følge rutetiden hadde vi 32 min på oss til neste fly, så nå tok vi turen ut av flyet og inn i terminalen. Er jo ikke store flyplassen så vi var straks på vei ut til flyet igjen WF758 tok oss samme veien tilbake til BOO. Denne turen fikk vi utsikten andre veien, Her er Storglomvatnet Fikk i oss både Wasa sandwich og sjokolade før vi landet på BOO kl 20:15 Ingen vits å forlate flyplassen da vi måtte gjøre oss klare for avgang med WF818 til Svolvær (SVJ) med avgang kl 20:45. På SVJ slapp vi rundturen via terminalen, men fikk lov til å lufte oss litt på rullebanen. WF819 samme fly tilbake til BOO i solnedgangen Etter en lang dag på farten var vi tilbake på hotellet kl 22:17.
Ny dag, nye flyvninger på programmet. Med sekkene ferdig pakket kvelden før, var det bare å komme seg ned til frokosten som åpnet kl 07. Fikk slengt i oss mat og snusket med oss noen bananer før vi satte retning mot BOO kl 07:15. Startet med WF842 kl 07:50 mot Tromsø. Først en mellomlanding på Været var ikke helt på vår side i dag med tett skydekke og regn. Så en snartur nedom Andenes, før vi ankom Tromsø kl 09:50. Her tok vi bussen bort til Jekta og ruslet opp til Scandic Tromsø (som ble lagt ned like etterpå) Fikk satt bagasjen til oppbevaring, før vi skulle være turister i byen. Det lysnet opp og det ble en fin tur opp fjellheisen Innom Katedralen, gå over brua og bare titte rundt i byen. Ble en middag på Skarven, første ordentlige måltidet på turen. Sjekket inn på rommet og fikk tatt en cowboystrek. Vi hadde igjen 2 flyvninger, så på kvelden dro vi bort til flyplassen igjen. Og nå var det som stod for tur. Bedre utsyn på denne turen Pratet med flyvertinnen på veien og hun skulle ordne sånn at vi ikke trengte å gå via terminalen. Nede på bakken fikk vi en liten luftetur utenfor flyet. Turnaround gikk fort for seg, vi var de eneste passasjerene som skulle tilbake til TOS. Fortsatt fint å titte ut av vinduet Flyvertinnen stilte gladelig opp som fotograf for å ta bilde av idiotene på bakerste rad Oppe i luften flyttet vi oss frem til 2C og D og skravlet litt med flyvertinnen, mens vi knasket sjokolade og kunne nyte propell i solnedgang Fra TOS ble det taxi til hotellet og var fremme der kl 22:25.
Nå har vi kommet til dag 3. Skal ikke ha på oss at vi ligger på latsiden, nå var det bare å komme seg opp kl 05:00 Plukket opp to frokost poser i resepsjonen og satte oss i taxien kl 05:23. Taxien slapp oss av på TOS og vi skulle nå fly Hadde jo vært for enkelt å flydd strake veien til Kirkenes, men dette er Widerøe sin såkalte melkerute. Været var grått og vått når vi boardet flyet Vel opp i luften kunne vi titte ned på dette Første stopp ble Hasvik (HAA) med et glimt av solen Opp i luften igjen og vi passerer Håja tror jeg det er Før vi starter nedstigningen til Hammerfest (HFT) Etter å ha småpratet med flyverten underveis fikk vi nå lov til å lufte oss litt på bakken Siden take off var vestover ble det en 180 graders sving for å komme videre, og da fikk vi sett både Melkøya og Hammerfest Innflyving Berlevåg (BVG) Vi ankom BVG litt før ruteplan og vi fikk audiens til å gå ut av flyet igjen Fint speilbilde av flyet vårt i vinduene på tårnet Noen må ha hvisket piloten noen ord under denne mellomlandingen, for når vi gikk ombord på flyet igjen kom han ut og spurte om Jr ville sitte i cockpiten. Så da ble det klappsete på han igjen.
Fantistisk! Året jeg skulle dra på norge rundt tur var året de sluttet å tilby det... Utrolig kjekt å lese dette Håper billetten kommer tilbake.
Døren til cockpiten ble klappet igjen med Jr på innsiden. Følte meg ikke alene av den grunn, flyverten holdt meg med selskap. Med Jr ute av bilde kunne jeg sitte ved vinduet. Her er innflygningen til Båtsfjord (BJF) Det ble en kort stopp på bakken Fikk et kort møte med Jr før han og de to kvalifiserte pilotene gjorde seg klare til en ny take off. På vei mot Vardø, Dette er enten Kvannvikbukta eller Frøkenhollbukta i følge Google maps. Dette kan sikkert @Kristian hjelpe til med å avklare hva som stemmer? Landet fint på VAW Her ble det litt travelt, for nå ble det ett kjapt vakt bytte på klappsete. Haha, endelig fikk jeg lov til å ta plass i cockpiten Artig opplevelse, på med headset og kunne høre all kommunikasjon mellom pilotene og tårn. Når vi var kommet opp i marsjhøyde ble det en hyggelig prat med pilotene og Jr hadde oppført seg eksemplarisk. Inn for landing Vadsø(VDS) Jeg ble sittende sammen med sjåførene og fikk med meg innflygningen til KKN, Kirkenes, Høybuktmoen også. Etter landing takket vi pent for den utrolig opplevelsen besetningen hadde gitt oss på denne melkeruten. Hvis det tilfeldig er noen på dette forumet som var ansvarlig for å gi oss denne servicen? Så vil jeg gjerne si Tusen Takk for den opplevelsen Jr og jeg fikk Etter å ha ankommet Høybuktmoen kom vi oss ned til Kirkenes, der var vi innom Joker på torvet og kjøpte oss litt mat. Kikket oss rundt i Kirkenes som fikk bystatus i 1998. Ble også en liten rast ved vannet Før vi dro tilbake til KKN igjen.