Rettigheter når SAS endrer en bestilt reise?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av shu, 12. juni 2017.

1. shu

shu Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Hei,

jeg har fått mail fra SAS om at min reise til Miami 02.10, er endret til 03.10!
    Dette passer særdeles dårlig i forhold til et cruise som er bestilt, som går fra Miami 02.10.

Noen som vet hvilke rettigheter (om noen i det hele tatt) jeg har i en slik situasjon?

Etter hva jeg kan se på sas.no, så flyr ikke lenger SAS til Miami 02.10 i det hele tatt - hverken fra Oslo, Stockholm eller København...

Alle innspill mottas med takk :)

- S

2. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Først og fremst ville jeg kontaktet de og hørt om du kan få reise tidligere siden cruiset står på spill.

3. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    113
    Du har vel rett til å avbestille reisen kostnadsfritt når det kommer en så stor endring

4. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hjelper jo ikke mye. Får vel ikke dekket cruiset av SAS. Kjedelig situasjon, pg har desverre ikke innspill. Reiseforsikring?

5. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Fremstår som en slik følgefeil som Gjensidige skryter på seg de dekker nå med den "oppgraderte" reiseforsikringen sin i +-versjon. Vet ikke hva du har.

6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan vel fint kreve dagen før også, og muligens hotell for den ekstra natta.
    Det ville vært mitt utgangspunkt.

Travellingalf and Fredrik81 like this.
  7. Sikiduck

Sikiduck Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg finner fra OSL-MIA 2/10?

Attached Files:

8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    EU261/04 artikkel 5 jf artikkel 8. Krav på rerouting. Dagen før med SAS + hotell om det passer deg, eller samme dag med annet selskap som gjør at du rekker cruiset.

Xflipper liker dette
  9. Martin F

Martin F Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Aner ikke når cruiset til trådstarter har avgang, men med de ankomsttidene SAS tilbyr den dagen, kan det se vanskelig ut å rekke båten.

10. Sikiduck

Sikiduck Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    Oida, ja det sjekket jeg ikke nøye.

11. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,523
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt ville jeg anbefalt å legge en dag "buffer" før du skal ut på cruise...

Når det gjelder ditt tilfelle nå så ville jeg ringt SAS, slik at dere kan se på muligheter for ny rute. De gangene liknende ting har skjedd meg har SAS ryddet opp og vi har blitt enig om ny rute ganske kjapt.

12. shu

shu Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Hei alle, og takk for god innspill!

Vet at det er dumt å ikke legge inn en dag buffer i forhold til cruiset, men det var slik det ble denne gangen!

Jeg ringer SAS, og satser på at vi finner en fornuftig løsning!

Ønsker alle en strålende da :)

- S

DanH and Xflipper like this.
  13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,430
    Bonuspoeng:
    113
    Som andre har sagt, aldri ta fly samme dag som du skal på cruise. Et unntak er cruise fra f.eks Barcelona, der er det litt enklere å komme seg til, eventuelt å innhente.

Av mer praktiske råd, så har reiseforsikringer noe for å innhente reise hvis det ikke er din skyld. Jeg ville tatt en telefon til de allerede nå, for å høre hvilke muligheter du har i tilfelle SAS ikke stiller opp. (Selv om forsinkelsen ikke har oppstått enda)

Jeg snakket tilfeldigvis med en SAS-representant i mai om nettopp OSL-MIA og hvordan den har mistet antall avganger. Hun sa det skyldes flymangel og at flyene måtte fordeles på CPH-MIA og ARN-MIA. De håper å gjøre noe med dette fremover, for OSL-MIA hadde visstnok vært relativt populær.

Håper SAS lar deg heller ta et tidligere fly, eventuelt fly via stockholm eller københavn, for cruiset må du jo rekke! :)

De gangene jeg har cruiset fra Florida har jeg pleid å ta 5-7 dager ekstra ferie, er så deilig med litt sårt tiltrengt sol og varme. Pluss, at hvis bagasjen skulle bli forsinket så er det greit med en ekstra dag eller to slik at de rekker å sende deg bagasjen og du slipper å dra på cruise uten klesskift. Av den grunn pakker jeg alltid et ekstra klesskift og badetøy i håndbagasjen, samt at jeg og madamen krysspakker slik at jeg har med noe av hennes tøy og motsatt, i tilfelle en koffert blir borte i lenger tid..

Men det var en komplett avsporing! :)

For å pense inn på rett spor igjen: sas plus på OSL-MIA er veldig bra, og for 25.000 poeng kan du oppgradere til biz og det var helt himmelsk. Vi gjorde det på sist hjemtur og jeg har aldri følt meg så uthvilt etter en transatlantisk flytur som jeg gjorde da.

God tur! Kjenner jeg er misunnelig

milehigh liker dette
  14. haakonks

Likes mottatt:
    10,523
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet her er som du sier...Fly. SAS har rett og slett for få A330/A340-maskiner, og det er enda halvannet år til A350 begynner å dukke opp.

Grunnen til endringen nå er at SAS trenger kapasitet på CPH-BOS. På den 737-maskinen som er leid inn der fra Privat Air går lease ut i oktober. I stedet for å kutte ruten setter SAS inn en A330, og reduserer antall dager de flyr.

Så fra høsten er det i bunn og grunn en A330-maskin fra CPH-basen som skal fly følgende program:
    OSL-MIA: 2 dager per uke
    CPH-MIA: 2 dager per uke
    CPH-BOS: 3 dager per uke

I tillegg så endrer SAS litt på A330 Enhanced maskinene fra ARN-basen:
    ARN-LAX: Kuttes fra daglig til 6 dager per uke
    ARN-MIA: Åpnes og flys 1 dag er uke

Baldrick, alexfins and milehigh like this.
  15. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,487
    Bonuspoeng:
    113
    Det har skjedd med meg før (del av DUS - MOL ble innstilt mellom jul og nyttår) og avgangen ble endret til dagen før med en natt i CPH. Ringte til dem og nektet å få forkortet hjemmeopphold og fikk mulighet å ta fly via CPH til OSL på dagen jeg planla og fly, fikk hotell (selvfølgelig Radisson blu^^) og tur til MOL dagen etterpå. Det de nektet var å flytte meg fra DUS til FRA - da hadde de spart en del penger. SAS er egentlig veldig løsningsorientert.

16. shu

shu Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Hei igjen,

da har jeg vært i kontakt med SAS, og vi har kommet frem til en god løsning.
    Jeg ble booket inn på Oslo - New York med SAS, og videre med United til Fort Lauderdale.
    Så da får jeg utreise på samme dag som jeg opprinnelig hadde bestilt. SAS var løsningorientert, så det er bra :)

Det som irriterer/forundrer meg mest med hele situasjonen, er at jeg ikke fikk beskjed om slik omfattende endring av bestillingen min. Jeg oppdaget det tilfeldigvis når jeg sjekket sas.no (under "mine reiser"). Synes jo virkelig jeg burde vært opplyst om at de har kansellert flyet, og flyttet meg over på et nytt fly dagen etter - jaja (mulig jeg har for høye forventninger?)

Nok en gang - takk for alle gode forslag og innspill!

- S

17. haakonks

Likes mottatt:
    10,523
    Bonuspoeng:
    183
    Erfaringsmessig så får du beskjed om slikt etterhvert, men i ditt tilfelle er ganske lenge til reisen.

Jeg har selv en reise til Miami (med SAS og United) nå helt i slutten av juni, denne ble bestilt i fjord høst. Der har United både byttet fly, tider og rutenummer på EWR-MIA delen, jeg får nesten umiddelbart beskjed via appen "My Flights" (anbefaler denne hvis ikke du har den) og erfaringsmessig tar det et par uker før SAS sender ut beskjed.

Er det kort tid igjen til avreise kommer slike beskjeder av erfaring veldig fort.

18. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Bra det løste seg da! Men du flyr fortsatt ut samme dag og ergo kan du oppleve skvisen en gang til om du er skikkelig uheldig?

19. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,561
    Bonuspoeng:
    113
    myflights har fungert fint for meg i flere år.. men de siste månedene har jeg ikke fått mail om noe som helst.. blir heller ikke oppdatert av seg selv.. når jeg trykker "check now" eller noe i den duren så kommer det opp hva som har forandret seg i bestillingen men jeg får enda ingen emailer... har aldri endret noe på settings :p

20. Ragna Rekkverk

Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    Vi havnet i en liknende situasjon der vi ved ankomstflyplass skulle dratt videre med tog og billettene var betalt lenge før. Da dekket SAS flyreisen med et tidligere fly dagen før, overnatting på hotell for fire stykker samt dekket utlegg til middag. Synes det var veldig god service når det plutselig oppstod en kansellering vi ikke hadde regnet med.

thecoldfish and Xflipper like this.

Del denne siden