Da var vi der! I morgen tidlig bærer det avgårde med første flytoget 04:40 for å rekke 06:00-flyet til Frankfurt, før ferden går videre mot Houston i de to fremste midtsetene på Lufthansas A380. Derfra blir det krøtterklasse med United til San Jose i Costa Rica. Her skal vi tilbringe ni døgn før vi setter kursen hjemover med en dag i San Salvador og en dag i Washington. Hovedetappen fikk vi med LH F i 747, og kan med det sjekke av samtlige av Lufthansas førsteklassekabiner etter å ha testet A340 til Japan i vår Dels euforisk over oppgraderingen til LH F begge veier og dels bekymret for hvordan en slik tur skal påvirke midjemålet ble det en joggetur langs Akerselva i kveld. Så nå er det bare å pakke sekken og komme seg til sengs!
Litt om flybookingen, siden en del her inne jo finner slikt interessant: Målet har hele veien vært å få LH F over fjorden begge veier, og for en del her inne (for ikke å snakke om de som ikke er her inne) har det hele sikkert tidvis fremtont seg noe sykelig. Hvilket det helt sikkert er. Men det gikk jo bra til slutt! Første bookingen ble gjort i juli med Avianca via Sør-Amerika begge veier. Da det begynte å åpne seg seter mellom PTY/SJO og USA foretok jeg justeringer som posisjonerte oss mot LH F, primært til/fra BOS og IAD som var de letteste å få connection til mot Mellom-Amerika. Her gjorde jeg flere justeringer tidlig i høst da SAS kundeservice gjorde slikt gratis og mens det fortsatt bare kostet 110k poeng, og endte opp med utreise via ORD og retur via IAD. Dette fremsto som bra posisjonering med henholdsvis F8 og F7 helt opp til 14 dager før. Jeg fant et klart mønster. LH slipper alltid setene til/fra Nord-Amerika kl. 01:00 14 dager før. Jeg satt derfor oppe 14 dager før og fikk snappet opp to billetter til ORD på utreisen. Alt så altså meget bra ut. Returen via IAD holdt seg på F7 og jeg hadde i tillegg en reserveløsning via ORD med F8 og to billetter fra SJO til ORD som jeg regelmessig booket og avbestilte for å sikre at ingen stakk av med dem. Men så gikk alt galt. LH sluttet plutselig å slippe tidlige billetter (14 dager før) til/fra IAD og BOS som frem til nå hadde virket enkle. Og dagen før retur fra ORD skulle slippes forsvant den ene billetten fra SJO til ORD. Ny strategi ble altså å booke ORD-FRA daglig i håp om at SJO-ORD skulle dukke opp igjen. Hvilket den aldri gjorde. Så i går la jeg en ny plan. Jeg så at UA ofte slipper award-billetter dagen før avreise. Dersom de også gjorde det for oss ville vi kunne kutte ned til tre segmenter på utreisen, og med velvilje fra Tallinn øke til fem segmenter på returen. Vi kunne da bygge videre på returen vi allerede hadde via SAL og IAD, samt billettene jeg hadde reservert fra ORD til FRA. Og midt i frokostmekkingen ble det som jeg håpet på. United åpnet et par seter på en avgang mellom IAH og SJO. Jeg ringte Tallinn som ikke ville tillate fem segmenter på returen. Desperat forsøkte jeg da SAS Kundeservice. Siden han trodde at Tallinn ikke åpnet før i morgen grunnet jul kunne han alltids hjelpe meg. Han var skeptisk til fem segmenter på returen, men hjalp til da han innså at det ikke var andre alternativer for å få LH F hjem. Så da endte vi altså opp med følgende booking: LH C OSL-FRA 0600-0820 LH F FRA-IAH 0950-1405 (A380) UA Y IAH-SJO 1814-2150 AV C SJO-SAL 1220-1340 (en dag i El Salvador) AV C SAL-IAD 0815-1331 (en dag i Washington) UA Y DCA-ORD 1145-1300 LH F ORD-FRA 1615-0725 (747) LH C FRA-OSL 1035-1235
Litt om reiseruten: 27-29: San Jose (Wyndham Herradura) 29-31: Arenal (Hotel Arenal Lodge) 31-3: Rincon de la Vieja (Borinquen Mountain Resort & Spa) 3-4: Monteverde (Hotel de Montana) 4-5: San Jose (Wyndham Herradura) 5-6: San Salvador (Quality Hotel Real Aeropuerto) 6-7: Washington DC (The Wink Hotel) Denne gangen er alt booket gjennom Expedia. Alt er kansellerbart, men tipper vi beholder ruten vi har nå. Vi ankommer San Jose i morgen kveld og sjekker inn på en suite på Wyndham til drøye tusenlappen per natt. Påfølgende dag tenker vi å bruke inne i byen. Det hadde vært morsomt å finne iskremsjappa til Roy som jeg har støttet gjennom Kiva, men er ikke sikker på hvor enkelt det vil være... Etter to netter på Wyndham plukker vi opp leiebilen hos en jallasjappe som heter Payless Car Rental. Var ganske skrapt for leiebiler da jeg søkte rundt for en måneds tid siden, så vil tipse alle andre om å ordne dette så tidlig som mulig... Vi hadde lyst til å få med oss Arenal og Monteverde, og ruten ble lagt opp i henhold til det. At mellomstasjonen ble som den ble var ganske tilfeldig. Vi ville ha en fin plass å feire nyttår, og stedet fikk bra omtaler på Expedia og ga en fin pris på suiten vi leier. I San Salvador har jeg kontakt med et selskap som heter Salvadorean Tours, og tanken er at de skal vise oss El Boqueron National Park og Hostorical Center of San Salvador. De ordner med transport fra flyplass og tilbake til hotellet, så satser på at det blir en grei ordning. Washington virker jo som en veldig praktisk by å få en layover i. Vi ankommer IAD, og etter hva jeg kan se er turen inn til sentrum kort. Vi tar litt sightseeing, en bedre middag, og med avgang fra DCA er det tydeligvis bare en 10 minutters taxitur fra hotellet.
Turen ned var fin! Vi fikk en god frokost og samboeren fikk til og med sovet litt. Jeg får jo ikke sove på fly, så får nok en interessant dag etter å ha stått opp 03:45. Men lever foreløpig godt på førsteklasseadrenalinet! Ved ankomst FRA ble vi plukket opp av limo, og etter tips fra @Jonkebassen (og for så vidt sjåføren selv) ble vi kjørt til B-loungen. Heldigvis landet vi litt før tiden, for på grunn av ekstra sikkerhetskontroll fikk vi bare en drøy halvtime i loungen. Denne ble tilbragt med nok en frokost og litt bobler i glasset
Vel ombord! Vi er fem passasjerer i kabinen i dag, hvilket stemmer godt med gårsdagens status. Det betyr at ingen plukket opp de to siste award-setene som var tilgjengelige. Vi var først på plass, så benyttet anledningen til å ta et par bilder. Lekker kabin... ...og heftig stor dass! Etter mitt noe begrensede skjønn er det vel her man ser den største forskjellen av betydning mellom A380 og A340. Men trives bra i begge! Ble plukket opp av Porsche i loungen og guidet gjennom egen sikkerhetskontroll. Må si jeg er imponert over ressursene som brukes på oss snyltere.
Ettersom dette er en dagflyvning blir det ikke lagt opp til kollektiv soving - slikt må besørges på eget ansvar. Man velger derfor måltid når man selv ønsker. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for enda. Tenker jeg starter med å forsøke å ta igjen litt tapt søvn, men jeg klarer jo aldri å sove på fly... Stæsjet vi fikk utdelt var noe Windsor-greier. Bryr meg ikke nevneverdig om slikt, men sikkert greit nok. Den nye pysjen til Lufthansa likte jeg veldig godt! Også den subtile tilnærmingen til flyvertinnen med «may I give you an XL?». «I think you should, and appreciate your humble approach».
Da var vi ankommet Houston. En veldig fin flytur, til tross for en litt turbulent avslutning. God mat og fantastisk service hele veien. Jeg gikk for ll og samboeren for gås. Gåsa vant, men lammet var ikke dårlig det heller Kjipt å lande til melding om en times forsinkelse på IAH-SJO. Optimismen kom tilbake da de på nytt meldte fem minutters(!) forsinkelse, men ble igjen snudd til frustrasjon når de nå akkurat kom tilbake med 2 timers forsinkelse. Har altså 4 timer før flyet går. Forsøkte å komme oss inn i Polaris-loungen, men der ville de ikke slippe oss inn. Tror bare det gjaldt avganger til Europa. Vi stakk derfor inn i naboloungen i Terminal E (United Club), men den er ikke noe særlig. Noen som vet om andre bedre lounger ikke altfor langt herfra som vi slipper inn i? Har altså First inn, økonomi ut, og EBG.