Rullstol med på reise

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Pyro, 23. sept 2018.

Tags:
  1. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Hei.

Vi skal fly tur retur Miami, også har faren min blitt litt dårligere til beins så vi tenker at det er kjekt med en rullestol.
    Vi flyr OSL-MIA med SAS.
    MIA-EWR med United
    EWR-OSL med SAS.

1. Noen som har erfaring med å ha med egen rullestol?
    2. Kan vi ha tilgang til den på flyplassen på Gardermoen/Miami?
    3. Mellomlanding i EWR, vil vi da få tilgang til den der?

2. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,193
    Bonuspoeng:
    183
    Usikker på det med rullestol, det kommer vel an på størrelsen på stolen også vil jeg tro.

Hva med å sjekke inn stolen og heller bestille transport? Gjort det for de eldste noen ganger og det har fungert helt knall. Ikke sjekket siden i fjor høst, men da var det fortsatt vederlagsfritt

3. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Tror rullestolen må sendes som spesialbaggasje (men er kostnadsfri hos SAS mener jeg) og så må dere bruke flyplassens lånerullestoler inne på flyplassene.

4. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Vi hadde med bestefar i rullestol til Sydney for noen år siden. Bestilte henting/transport på alt av flyplasser etc. - fungerte fantastisk! Leide en stol der borte for selve oppholdet :)

Last edited: 24. sept 2018
  5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker du at rullestolen er viktig under hele oppholdet eller er det primært pga lange gå avstander på flyplassene?

Har erfaring med både å bestille transport pga dårlige bein og reise med rullestol generelt. Så det er greit å vite hva utgangspunktet ditt er.

6. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Både at det er lange avstander på flyplasser og på cruiset vi skal. Tok kontakt med Royal Caribbean som vi reiser med og de sa at de ikke hadde rullestoler som kunne leies/lånes.

7. Listenger

Listenger Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Fra en som jobber på flyplass med handling, så kan jeg si følgende.

-bestill assistanse på hver enkel flyplass, da kommer de med rullestol og følger personen på flyet og av flyet. Stolen blir sendt som spesialbaggasje

-alternativt så kan assistanse bestilles uten stol, og bruke egen stol fram til gate. Assistanseteamet sørger for at stolen blir lastet ombord, og sørger for at den blir hentet opp og ved ankomst

-egen rullestol uten assistanse kan også avtales med innsjekk at dette blir fralevert på gate, men avhengig av handlingselskaper så kan det ta tid å få den opp igjen til gate

Regner med at det er snakk om en vanlig normal rullestoll av den manuelle typen, og ikke elektrisk 150kg beist
    Ved assistanse så må dette bestilles ved hver enkel flyplass.

Pyro liker dette
  8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    @Listenger oppsumerer bra. Mitt råd er å sjekke inn lett stol til slutt destinasjon og bruke den på reisen. Og booke assistanse, typ transport fra innsjekk men kan gå ombord selv. På alle flyplasser.

Pyro liker dette
  9. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,026
    Bonuspoeng:
    183
    Klarte å pådra meg en idrettsskade rett før helgen (ikke spør :rolleyes:) så nå humper jeg rundt på krykker for første gang i mitt liv. Det blir seks samfulle uker med svært ugrasiøse harehopp, men skal heldigvis tilbake til normal to-beint fremdrift over nyttår. Lover å være mer forsiktig da :oops:
    Utfordringen er at jeg har tre flyreiser før den tid: denne uken trd-osl dagstur, om et par uker trd-osl-ewr-rdu, og så en juletur trd-tos. Spesielt turen til Trump-land ser jeg litt mørkt på da jeg reiser alene, noe jeg har gjort flere hundre ganger før, men ikke med krykker og bagasje.
    Må vel bestille assistanseteam med gullstol … eh … RULLEstol var det ja.
    Noen tips hvordan dette foregår rent praktisk?
    Husk jeg er fullstendig skårunge på dette.

11. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,088
    Bonuspoeng:
    93
    Reiste til EWR med kone med krykker i 23. Funket alldeles utmerket, fordi vi fikk gå inn i "handicap lane" hele gjengen og derfor fikk den raskeste immigrasjonen til USA noensinne...

Del denne siden