Seychellene

Tråd i 'Reisemål' startet av Klokkesamler, 06. jan 2021.

  1. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Bryllupsreise er booket i ET C.

    Vi trenger bistand i form av hotellvalg. Jeg har kun Hilton gold.

    I den anledning har jeg tittet på doublethree og Labriz.

    Budsjett: det er ønskelig å holde seg på 50 000 kr for 13 netter i august.

    Spørsmål 1: Er det lurt å booke pakke med middag?
    Spørsmål 2: Dersom man bor på Mahe, er det mange restauranter i nærheten utenom hotell?
    Spørsmål 3: Hva er pris på en middag utenom hotellet?
     
  2. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    259
    Likes mottatt:
    491
    Bonuspoeng:
    63
    Vi hadde et fantastisk opphold på Labriz, men siden det ligger på en «øde» øy så holder det å være der i noen dager. Det optimale er i mine øyne å kombinere opphold på flere øyer.

    Vi hadde kun frokost inkludert i prisen og sparte en del penger på det siden vi ikke spiste 3-retters middag hver dag.

    Jeg vet ikke hvor mange restauranter som ligger i nærheten av DoubleTree på Mahe, men i området rundt Beau Vallon (nærmere Northolme) er det mange restauranter i alle prisklasser. Dog var for øvrig ikke dette vår favorittplass på Mahe.

    Hvis du vurderer andre hoteller enn Hiltonkjeden så likte vi Constace Epheli veldig godt. For uten Labriz er det dette hotellet vi ville bodd på igjen dersom vi skulle reise tilbake til Seychellene.
     
    Reisegal and Klokkesamler like this.
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde The H på Beau Vallon.
    NYDELIG hotell! :)
     
    Klokkesamler liker dette
  4. Paperback920

    Paperback920 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei Kan anbefale Savoy på Beau Vallon, herfra kan du gå til flere restauranter
     
    Klokkesamler liker dette
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    DoubleTree er ikke all verden for å si det mildt. Ingen restauranter i gangavstand rundt hotellet.
     
    Klokkesamler liker dette
  6. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Klokkesamler liker dette
  7. Reisegal

    Reisegal Medlem

    Innlegg:
    115
    Likes mottatt:
    140
    Bonuspoeng:
    43
    Klokkesamler liker dette
  8. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler virkelig å ta turen vekk fra Mahé, i alle fall deler av oppholdet. Er mye flott å oppleve der også, men det er virkelig verdt å få med seg La Digue og Praslin.

    La Digue er virkelig stedet dersom det frister med noen dager med SKIKKELIG ro og fred. En bitteliten øy som bare har en håndfull biler, der stillhet og natur gir helt andre opplevelser enn man er vant til fra andre "ferieparadis". Ei lite googlesøk på "anse source d'argent" viser litt av dette.
    All infrastruktur er på plass, og det er lite som mangler.
    Vi bodde på et hotell som heter Le Repaier Boutique Hotel, som var et helt fantastisk lite hotell med bare noen få rom.

    Det viktigste for å sikre en god ferie på Seychellene (dersom den overhodet inneholder bading) er å sjekke ut hvilken side av øya(ene) man bor på. Det er svært kraftige havstrømmer rundt øyene, og avhengig av årstid har de en side med rolig og stille vann, og en side med skumle bølger og i mange tilfeller direkte farlige vannstrømmer. Det er ofte stengt for bading på den siden av øyene.

    Om jeg husker riktig, så er nordvestsida av øyene riktig mellom april og oktober (???), mens sørøst er bedre i vinterhalvåret. Ikke ta dette for god fisk, men gjør skikkelige undersøkelser av dette slik at man ikke blir overrasket.

    Det nest viktigste er maten på øya. Kjøtt på Seychellene er generelt svært (!) dårlig , og årsaken er at det ikke finnes noe annet enn fjærkre og fisk på øya. Det betyr at kjøtt må importeres med fly, og er veldig dyrt. Hadde flere dårlige opplevelser med å bare dra innom tilfeldige restauranter, så gjør for all del research før dere drar ut og spiser. Hotellrestauranten på La Digue var forøvrig fantastisk.

    Bare nyt, Seychellene er et helt utrolig reisemål. Om man gjør litt research og går litt utenom de opptråkkede løypene kan man få sin livs ferie.
     
    S2nes, artanis, tobeornot999 and 5 others like this.
  9. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Anbefaler deg først og fremst sjekke seaweed situasjon på øyene dere evt. skal til før du lander selve hotellet. Vinden på Seychellene skifter retning 2 ganger i året, så i 6 måneder om gangen ligger det store mengder tang og tare på den ene siden av øya, or resten av året på den motsatte siden. Dette følger et bestemt mønster og er lett å forutsi, og dermed også unngå. Hadde vært kjipt å ikke kunne bade på hotellets strand under hele oppholdet...

    EDIT: ser nå at kaijoar var litt før meg med tipset :) Det er virkelig godt å ha så mange hjelpsomme og våkne folk på forumet!
     
  10. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har vært på Seychellene tre ganger og på samtlige tre store øyene. Du har allerede fått mange gode tips og jeg kan personlig anbefale Hilton Seychelles Northolme Resort & Spa. Som Diamond medlem fikk jeg oppgradering til sey front villa og dette var bare magisk. Hadde friends and family rate og betalte kun 230 EUR per natt i august også.

    Det er også et must å leie bil på Mahe og Avis er etter min erfaring den mest seriøse. Jeg har blitt godt kjent med familien som driver Avis sn franchise på øya og du har ikke mye å bekymre deg for.

    På Praslin bodde jeg i en vakker Airbnb villa langt borte fra all annet støy men med gangavstand til en egen privat strand og dette kostet oss bare 1200 kr per natt. La Digue er også en skatt men der har jeg aldri sovet så jeg kan ikke si så mye om hvor du kan bo, men det er mange off the beat tracks på disse øyene.

    Tilfeldigheten ønsket at jeg i min jobb skulle møte visepresidenten av Seychellene når han var på Norshipping messen i Oslo i 2018 og vi hadde en hyggelig middag og samtale. Neste gang jeg skal til Seychellene så blir det helt sikkert andre ting jeg skal gjøre etter å ha fått noen gode råd fra selveste visepresidente men du kan ikke ta feil å reise til disse vakre øyene.

    Hvordan er reiseruten deres ?
     
    Pyro, Klokkesamler, Kalsnes and 3 others like this.
  11. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    (Låner denne tråden litt)

    Snuser litt på Seychellene som mulig CT destinasjon, ser ut som Star Alliance har muligheter med Ethiopian eller Turkish, hvilket selskap synes folk er bedre på denne strekningen? (Jeg bryr meg mest om hard product) Og er det vits å prøve å få et lengre stopp (<24hr) i Addis Ababa for å utforske litt der, eller blir det vanskelig med tanke på immigration, trafikk, osv.?
     
    Sunnfjordingen liker dette
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,650
    Bonuspoeng:
    183
    Booket akkurat til Seychellene selv, og det ser ut som Turkish flyr med narrow body, A321 eller 737 og da får du ikke fullverdig lieflat seter, iallefall ikke om du booker OSL-IST-SEZ. Det var iallefall tilfellene de dagene jeg sjekket.

    Gikk for Ethiopian via LHR og MAN med 787 og A350.


    Er også på utkikk etter gode steder og bo i midten av Oktober, gjerne ett og samme sted, da vi kun skal være der 5 hele dager
     
    Last edited: 09. april 2021
    Leon liker dette
  13. JeanPaul

    JeanPaul Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Antar alle disse bestillingene er som CT og ikke ordinær "star alliance booking" gjennom sas ?
     
    Last edited: 09. april 2021
  14. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Turkish flyr vel ikke med narrowbody på ruten IST - SEZ? Hvilke dager har du funnet dette? Jeg har selv booking i januar 22 som er satt opp med A330, men hvis det stemmer som du sier så må jeg passe på.
     
    Last edited: 10. april 2021
    Lars J liker dette
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,650
    Bonuspoeng:
    183
    Godt mulig jeg har blingset her ja, og sett på IST-ADD eller lignende, sjekket turkish og det er A330 hver dag.
     
  16. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Har bodd på La Digue, Praslin og i Beau Vallon på Mahe. Jeg vil anbefale å komme seg bort fra Mahe og eventuelt bo der noen dager før retur. Det er helt greit der, men man finner ikke noen av de virkelig utrolige strendene på Mahe. Man kunne like gjerne dratt til Mauritius eller Thailand. Og for utflukt fra Beau Vallon må man først kjøre over fjellet og så ta en lang reise med en katamaran som alltid skal vente på noen før den klarer komme seg avgårde. Det er mye greiere å bo på La Digue eller Praslin og reise rundt i området der.

    Husk å sette av minst halvparten av en stor koffert til Coco de Mer. Og sørg for å bruke en autorisert selger hvor du får med eksportlisens. Kjøper du fra en luring så blir nøtta igjen på flyplassen.
    [​IMG]
     

    Attached Files:

    • coco.jpg
      coco.jpg
      File size:
      503.2 KB
      Visninger:
      95
    Upsaker, Leon, milehigh and 1 other person like this.
  17. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde å google meg frem til dette, men ble ikke noe klokere..

    Vi har forøvrig booket flybilletter med 7 dager der i desember, ser noen anbefaler å komme seg bort fra Mahe noen dager, er det slik at det gjerne er dagstur som gjelder til Praislin, eller bør man overnatte der også?

    Min kommende kone har ikke noe ønske om å "stresse" rundt og vil gjerne være så mye som mulig på en plass for å bade/snorkle/slappe av.
     
  18. JHoNNeY

    JHoNNeY Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    haifinn liker dette
  19. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var der en uke i desember. Tror de kom 2-3 regnbølger i løpet av den uken. Som du skriver, så kom det en skikkelig byge, så var det over. Gjorde forøvrig ikke noe i det varme og klamme været..
     

Del denne siden