Ryanair Business -- valget for skikkelige forretningsreisende?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av tommy777, 06. mai 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Disclaimer: Dette er ikke en diskusjon om danske fagforeninger, de påståtte hårda budene og sultihjel de ansatte hos Ryanair. Det har vi snakket om før og det ønskes ikke debattert i denne tråden

    Fra å være alles store skrekk, gjorde Ryanair en uventet uttalelse for noen måneder siden: Vi beklager vi suger og vi skal nå bli bedre!

    Vel, den har vi hørt før. Men det ser ut til at Ryanair virkelig er på offensiven for tiden. Det er ingen tvil at "The only way is up" der i gården, men @Brunello gjorde meg oppmerksom på noe jeg aldri hadde hørt om før: Business Plus. Så jeg bestemte meg for å sjekke litt og joda, Ryanair har nå ett skikkelig Get out of jail free card!

    Så jeg tok for meg London, som forsåvidt er ett vidt begrep. Heathrow tar 15 minutter med tog, Gatwick tar 30 minutter, mens Stansted tar 45 minutter. Heathrow kommer inn til Paddington, som ligger høvelig til, personlig, gjør jeg business nærmere der Gatwick Express kommer inn, Victoria eller mest østover mot Liverpool Street der Stansted express kommer inn, har aldri hatt ett møte i nærheten av Paddington engang. Så er man på forretningsreise er fordelen med Heathrow Express minimal med mindre man er skredder for Selfridges :p

    Så var det andre enden, da. Rygge vs. Gardermoen. Ja, det er super enkelt å komme seg til Gardermoen. Og de har lounger og Fast Track, men ofte et voldsomt kaos.

    Har reist ut fra Rygge kun en gang og det funka helt greit. Tok bussen som tok en time. det kostet nesten det samme som Flytoget :/. Major turndown i min bok. Trangt som fy, mye rart ombord.

    Men nå til saken.

    Hva er det forretningsreisende bruker som unnskyldning for at de skal kjøpe en dyrere billett: De trenger fleksibilitet. I følge alle diskusjonene man har hatt tidligere, er det viktigst for de fleste.

    Først ut Norwegian

    Norwegian har 4 avganger til Gatwick daglig og deres minstepriser er som følger:

    [​IMG]

    299 for Low Fare uten noe som helst inkludert. De har også noe som heter Low Fare + som inkluderer bagasje og setevalg ved bestilling. Flex prisene er ikke akkurat dyre med en kost til 999, men er jo ikke virkelig flex, men heller som de laveste "Plus" billettene til SAS. Du må betale mellomlegget mellom prisen du betalte og hva prisen er på den nye billetten,så egentlig ikke fleksibel, kun at du slipper å betale gebyr for å skifte flight. Og det er rimelig sikkert at den prisen du betalte ikke er tilgjengelig når du ønsker å skifte flight. Du får Fast Track, men ikke lounge med Flex billetter

    Her er T&Cs for hver enkelt billettype

    [​IMG]

    --------

    Så går vi over til Ryanair. Vi vet at Rygge suger for de som skal fra Oslo, men kan være fordelaktig dersom du bor nærmere. For min egen del, er Rygge litt blah, men nå er jeg langt fra alle kundene som finnes der ute, så det blir helt subjektivt

    Anyways, 3 daglige avganger, tidene og minimumspriser her.

    [​IMG]

    129 kroner er 41 kroner mindre enn bussen til flyplassen koster, mens Business Plus koster 600 kroner. Ryanair gir da bagasje inkludert, fast track, priority boarding, valg av nødutgang og andre seter med god plass, samt at du ikke blir nuka om du sjekker inn på flyplassen, det er nemlig gratis å printe ut boardingkort på flyplassen med Business Plus. Men det som er mest interessant er fleksibiliteten. Ryanair tilbyr nemlig gratis ombooking day of travel! Nå er det jo ikke akkurat flust med avganger til dit Ryanair flyr, men til London er det en verdifull perk. Du kan også endre billetten mot mellomlegg gratis, som Norwegian. Ryanair har ikke lounger, men Fast track har de. Oversikt over perks her:

    [​IMG]

    SAS.

    Gode, gamle SAS har ikke mye igjen å gå på før de er helt på bunn. De har samme pitch som både Norwegian og Ryanair, de tar seg betalt for alt bortsett fra kaffe og te bak gardina, de blokkerer ikke midtsetene på "plus" og jeg er ganske sikker på at du om ikke veldig lenge må du betale for å sjekke inn bagasje også. Du får kun en håndfull bonuspoeng, så differensieringen mellom SAS og low cost, er en kopp dårlig kaffe eller te, samt bag sjekket inn. På go kan du heller ikke velge seter lengre uten gebyr…

    Her er SAS sitt tilbud til LHR, fordelen er selvsagt at det er mye enklere å komme seg ut i verden fra Heathrow.

    [​IMG]

    SAS sine minimumspriser er 599 for Go, mens SAS Plus minimumspris er 1099, så hundrelappen over Norwegian, noe som er en mye bedre deal siden SAS inkluderer lounge og "mat" og drikke ombord, noe Norwegian ikke gjør. Men SAS sine billigste Plus billetter er langt fra fleksible, men de er lynraskt refunderbare. Samme bookingklasse du var booket i trenger å være tilgjengelig. Om ikke de laveste Plus bookingklassene er tilgjengelig, går prisen opp til hårreisende 5099!! Det er prisen for Full flex. Du får heller ikke lenger businessoptjening på annet enn full flex. Go gikk fra 1000 poeng en vei til 500 en vei til London, mens Plus gikk fra 2000 til 1500. Full flex er mer fleksibel enn Ryanair, men ikke på day of departure, da stiller de helt likt. Dersom det er noen som handler disse billettene til 5K fortjener de 100 piskeslag med hersjestaurn ;)

    Så SAS god på frekvens, gode priser på Plus, men billettene er jo ikke fleksible og i de aller fleste tilfeller blir du straffet med 4K ekstra nært avgang, så de fleste som har en Plus billett og må endre og bookingklassene i low ikke er tilgjengelig, avbestiller og kjøper ny billett i Go dersom de har litt mellom ørene. Og da forsvinner jo hele moroa og ting blir dyrere.

    Så var det hva BAillhestene tilbyr ;)

    Ba har også 5 avganger fra Oslo. De er det eneste fullserviceselskapet av de som vi tar med her. Du får mat og full bar servert uansett hvor du sitter ombord. GT? No sweat og med en minimumspris på 393 kroner, eller over 200 kroner billigere en SAS, trenger du kun å drikke 6 GT for at det skal gå i null fra det SAS tar seg betalt for en drink ;). Betaler du 565 kroner, som også er lavere enn SAS, kan du booke sete ved bestilling, samt sjekke inn en bag.

    Her er hva BA tilbyr

    [​IMG]

    Som man ser, er det kun eco som tilbys og Business, som er herlig og by far mest komfortabelt, men helt på jordet priset.

    Men, søker man på fleksible billetter, finner man eco alternativer til 2413 uten bag/sete eller 2585 med bag og sete. Fordelen med BA er at man har samme regler som Ryanair: Same day change er gratis!

    Her er Eco Flex

    [​IMG]

    Man mottar også mer poeng med disse flex fares. Fordelen med BA er at du fortsatt har full service. Du trenger ikke krangle om å få ett glass vann, du får ikke servert Gin i en plastpose, det er faktisk en hyggelig tid ombord. Loungene deres på Heathrow er helt konge, også for folk uten status. Det eneste som taler mot BA er at de er dårlige på ontime.

    Konklusjonen: Ryanair er på banen og er ett alternativ. De forbedrer seg mens de andre går motsatt vei, noe som er positivt.

    Der slutter mitt lille morraprosjekt igjennom 3 timer med conference calls ;)
     
    Reidar, Edvard, milehigh and 9 others like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Bra med alternativer. Stansted og Rygge svinger bare ikke helt for meg...
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    En korreksjon og et tillegg: Har du Norwegian-flex så er den 100% flex, du kan bytte samme dag eller til annen dag uten at du må betale mer. Det er bare dersom du bytter til en annen destinasjon eller routing du må ut med mellomlegg.

    En annen ting som er greit å vite om Norwegians Flex-billetter på reiser utenfor Norden er at du belastes ved avreise:
    BA har null-flex, semi-flex og full-flex i economy. Semi-flex betyr gratis bytte samme dag i samme kabin dersom det er ledig plass på flyet. Tror den ligger på rundt 1400 kr en vei. Funker brillefint om man safer med å booke sent fly, og så finner ut ved lunsjtider at man kan stikke tidligere. Er det ledig plass så fikser man det i appen, og setter nesa mot LHR, eller OSL eller...

    [​IMG]

    http://forum.bonusfeber.no/threads/ba-slutt-med-gratis-innsjekket-bagasje.138/#post-9564
     
    Edvard, SASDC8, tommy777 and 2 others like this.
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Priority boarding og sete langt frem i flyet er fordeler som tiltaler meg. Folk har jo med seg så mye håndbagasje at det har blitt et problem. Å være tidlig ombord og kunne smette Lille Trille rett inn på hemsen, har etterhvert blitt en ettertraktet ting. Det samme med å kunne være tidlig av; lange bein og høy utgangshastighet er bare til bry, om man havner bak 150 medreisende. Ikke at jeg alltid har det så travelt, jeg liker bare ikke køer.

    Ekstra beinplass er heller ingen ulempe. Dessuten er Rygge en flyplass hvor jeg tror jeg omtrent aldri har brukt mer enn ti minutter fra parkering, til ferdig innsjekking. Vel å merke styrer jeg klar av de største utfartsperiodene, men dog. Legg til maks 30 minutter i bil hjemmefra, uansett tid på døgnet, så er Rygge for en del av oss et bra valg. Rygge er også et bra valg for etpar hundre tusen østeuropeiske håndverkere som skal hjem en tur og sikre neste års kontantstøtte, men det tror jeg Tommy var inne på.
     
    mka83, milehigh and tommy777 like this.
  5. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Nå er forsåvidt Ryanair irriterende billig, men etter hva jeg forstår er et minus med denne fleksibiliteten deres at det er ikke, aldri, under noen omstendighet mulig å få billetten refundert. Kan vel antagelig bare booke om fram i tid og håpe man får bruk for billetten seinere, men tja...
     
    SASDC8 liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det du prøver å si @tommy777 er at Ryanair er en super løsning for alle som

    a) bor i Tønsberg OG
    b) skal på møte i Sudbury OG
    c) liker ham&egg sandwicher som de kan ta med hjem og lagre til 5 år

    Jo... jeg ser faktisk den. Jeg er enig.

    Men @tommy777 - de tablettene du går på nå. Kutt dem ut og ta heller GT kur ;)
     
    mka83, SASDC8, KristianSk and 3 others like this.
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    a) Nei, de må bo i Freistad eller Moss eller på en bondegård nearby (Ryanair startet å fly fra rygge for en del år siden)
    b) Som skal i møter i financial district, city mm
    c) korrekt, samt at man må like Gin i plastposer
     
    afirm, LN-MOW, AndersB and 1 other person like this.
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer det direktefly Atlanta-Stansted og Rygge-Mosjøen kanskje .. ellers, BLÆH! :p
     
    Flemming Poulsen and tommy777 like this.
  9. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Når eg reiser til London so skal eg nesten utelukkande til Stratford-området i aust-London. Då er det ingen tvil om at Stansted er det beste valget (med unntak av City Airport) dersom ein skal ta kollektiv transport. Det tek ca 50 min med buss frå Stansted, 1,5 time med undergrunn frå Heathrow og minst like lenge frå Gatwick.
    Dersom ein tek taxi frå Heathrow kan du kanskje klare det på same tid som Stansted.
     
    Bjartne and tommy777 like this.

Del denne siden