Jepp, at de innfører denne nye "sonen" de kaller "Southeast Asia Maritime" lukter lang vei at det er SQ som har presset opp prisene ja!
Ved forrige devaluering ble ulempen ved høyere poengpris "kompensert" ved lavere skatter og avgifter på *A-bookinger. Lurer på om de forsøker å pynte på devalueringen i denne runden.
Ja det var gode tider. Thai First A380 til BKK videre til SYD. 4-5 uker rundt på øyene og hjem fra AKL med SQ A380 First til SIN, og videre til Europa.
Etter den siste devalueringen så lønner det seg ikke lenger å samle på poeng, med mindre du reiser til og fra USA, Kina eller Japan på SAS Premium. Eller visse reiser til Sweetspots som Afrika og Mellom-Amerika. Siden jeg liker Asia så har jeg startet med prosessen med å legge om strategien, så jeg drar ikke inn mer EBB, men heller går for kort med cash back og sånt, men det gir jo meg mer frihet også da jeg slipper å være låst til en allianse, så hvis Finnair kommer med en god kampanje til Singapore for 13 laken sånn som nå, så tar jeg gjerne dem
Hvordan vil dette påvirke prisene på salg av CT og poeng? Blir poengene mindre verdt jo dyrere poengreise eller blir det rundt det samme som før (0.1 per poeng)? Er klar over selger/kjøper blir enige, men kjekt å høre hva folket her inne mener.
Eller så kan man snu på det. Hvis man ikke skal til Australia eller øyene i Stillehavet, så er det ingen endring, og det er bare å fortsette å spare poeng i EB. Jeg liker ikke dette jeg heller, men at de aller lengste flyreisene koster mer poeng enn de som ikke er like lange, det er ikke helt hårreisende, egentlig. Tilbud og etterspørsel har nok også en innvirkning her.
SQ er eit bra produkt, og om dette gjer at ein kan booke mykje friare og at ein får tilgang til SQ Suites, så kan det jo ein verdi om ein kan spare seg nok poeng eller nok CTer. Men ein kan fortsatt fly fint til reisten av verda med gode selskap, som får betre og betre hardware! Men verdien av FlyPremium for oss som kan finne biz-billetter er strålende verdi fortsatt. Me får håpe SK kan sette opp ei rute eller to ekstra til Asia, som kan kombineres enkelt med Pacific, no når HKG er borte. (Det går jo greit frå Beijing...)
Det sendte ut en undersøkelse i november: Star Alliance bonus flights – customer survey Kan være at svarene de fikk har medført disse endringene. Hvis SAS skal høre på alle kundene sine for alle endringer de gjør, så tror jeg de fort går konk.
Jeg er redd dette bare er begynnelsen. Hvis man hadde omgjort bonusbillett-prisettingen til SAS til cash så ser man at Business og plus er underpriset. La oss si 6.000 for en GO-billett langdistanse t/r. Det er fullt mulig å finne, men 8.000 for plus og 10.000 da for Business er litt verre. Jeg håper jeg tar feil, men jeg har en dårlig følelse. Enig med deg i at det burde komme flere destinasjoner til Asia, og da gjerne noe som er nærmere Sørøst-Asia enn Beijing.
Minnes flere dagsturer i Plus til Spania i 2014/2015. Reiste selvfølgelig via CPH. Med gull/diamantbonus skuffa man inn 12500 p t/r. Og det var i tillegg grunnpoeng. Prisen? Sjelden over 2000 kr. Good times.
Synd med devalueringa, men det var som venta. Mykje poeng på folk sine kontoar og truleg vil det ta nokre år før volumet i flyindustrien er attende på førpandemiske nivå. Ekstra kjedelig er det at fleire av planlagte reisemål som Singapore, Filippinene, Malaysia og Indonesia kom dårlig ut. Heldigvis er det forholdsvis rimelig å fly intra Asia, so det bør gå greit å fly til BKK, TPE, ICN eller andre flyplassar i "Mainland" Asia for so å reise vidare ut i øyriket på kjøpebillettar. For reiser til SIN, MNL, DPS etc må ein no ha CT for at det skal svare seg. Reine poengreiser er blitt i dyraste laget slik eg verdset poenga.
For å utnytte FlyPremium så hadde det vært ypperlig, men realistisk tror jeg ikke. For hvilke destinasjoner kan SAS fly der man kan tjene penger på skandinaviske reisende? (jeg har ingen tro på at man kan lokke til seg reisende fra Europa til å benytte SAS) Da må man til tunge industribyer der skandinavisk næringsliv har interesser. Singapore? Tipper SQ blokkerer det. Seoul? OZ blir sure. Taipei? Mulig for smalt? Kuala Lumpur? Ingen i *A som har store interesser der, dog KLM dekker dette bra i sitt nettverk. Og sånn kan man drodle på... Går man etter denne siden,https://oec.world/en/profile/country/swe, så er største handelspartnere (utenfor EU) for Sverige&Danmark: USA og Kina. Norge: Kina. Basert på det ringe datagrunnlaget, så tipper jeg ruter til USA og Kina er mest lønnsomme.
Har jeg regnet riktig at det nå er billigere å fly SAS Business til Asia og så på ny billett videre til Stillehavet regionen? 100 000 + 130 000 istedenfor 275 000? Og da kanskje med mellomlanding i Singapore fra Asia til Stillehavet?
Hvis SAS velger å fly til BKK, KUL eller SIN, så har SAS reddet skinnet sitt, for da fortsetter jeg å tjene EBB, for i de siste månedene etter at jeg booket Fjordkraft i august så har jeg konvertert Trumf til cash i stedet for, ganske enkelt fordi jeg har harr for mye poeng kumulert opp på konto. Det ser ut til å la lønnet seg for min del, og jeg angrer ikke for å ha skiftet stil, men det er ingen problem å flippe 200K EBB og sette i gang igjen om det skulle være, så håper SAS setter ei rute hit, det er "make it or break it" for min del det der nå
Så hvis de ikke begynner å fly til BKK, KUL eller SIN, så skal du aldri spare opp EBB igjen? Ulv, ulv?
Jeg er i samme situasjon med en utgående CT (28. feb) booking til Bali i påsken. Opprinnelige brukt på sommer 2020 og begge gangene med Eva Air en av veiene som jeg lengter etter å prøve! Jeg begynte å se på muligheten til å flytte turen til senere i år og så kommer dette. Nå vurderer jeg å se om noen av flightene blir cnl før CT utløper og håpe på å booke om uten endring i poengprisen. Utrolig surt med så stor prisøkning til Sør-Øst Asia og Stillehavet bare drøyt to år etter forrige økning!