Da er SE-RSE på vei hjem til København. Blir SAS sin femte Airbus A350-900, det skal etter planen leveres enda en maskin nå til høsten, så kommer de to siste i 2022.
I dag flys SAS sitt sjette A350 hjem av Thomas og Erik, jeg antar det er SE-RSF. Det er mulig å stille spørsmål til selskapet på instagram.
Så tilfeldigvis at SAS har satt opp A350 på ARN-MIA rundt nyttår. Trodde alle maskinene skulle ha base på CPH? Eller har jeg misforstått? (Ikke utenkelig..)
Det er også mulig å "følge" flyvningen som nettopp har startet fra Toulouse til København. https://www.flightradar24.com/SAS9154/28277583 @holmen MIA-ruten går i "slynge" mellom CPH, ARN og OSL, så maskinene er fremdeles basert i CPH.
Den nye maskinen SE-RSF heter Hjalmar Viking. Det er en stund siden det navnet har vore i bruk. «Hjalmar Viking», en DC6-B, fotografert på Fornebu i 1953 før første avgang fra Oslo til Tokyo over Nordpolen. Turen skulle ta 34 timer og 53 minutter. Kilde: Aftenposten Litt annen stil på flyene i dag. Bilde av familiemedlem Ingegerd.
I følge siste plan fra SAS skulle de to siste A350-900 maskinene blitt levert i 2022 og 2023. Nå meldes det om at SAS utsetter leveringen til 2024. https://twitter.com/A350Blog/status/1436430964918525980
Noen som med sikkerhet vet hvilke rader det er mulig med bassinet? Har fått beskjed om rad 9 på biz, men hva med pluss?
Fikk i går en endring på bonusbillett OSL-EWR 26.feb 2022 ved at flytiden har blitt 20 minutter kortere med avgangstid 11:20 og at flytypen er Airbus A350-900. Selv om flyet er stasjonert i København kommer det kanskje innom Oslo og Stockholm innimellom?
Returen min en drøy uke senere er satt opp med Airbus A340-300. Trodde SAS hadde kvittet seg med alle 340, så da blir vel det også 350 om du har rett
Erfaringen er vel at det så lenge det er satt opp eller blir bytte til A340-300 så er det en kansellering av flighten på gang i systemet, som ikke er igangsatt. Sånn som med 737-700 på kortruter. Så da er det nok best å følge med.
Enig! Og det er et veldig behagelig fly, uansett klasse ombord. Fikk A350 på nettopp OSL-EWR forrige uke, og tilogmed crewet sa at de var "rett så spenda" (spent!) på hvordan det ble å fly til USA igjen, siden grensene var åpnet for bare noen få dager siden. Tenker SAS antagelig trenger litt tid på å justere planene fremover nå, bla fordi USA trafikk generelt nok vil ta seg opp veldig raskt. A340 finnes ikke lenger, så det betyr "vi vet ikke" på SAS-språket. Så lenge man har billett så ordner de nok opp og flyr på ett eller annet vis. Virker generelt som de legger opp til mange triangler fremover nå, med ARN/CPH/OSL som bytter på hvilket sted som får avganger og landinger med både A350 og A330 til og fra USA. Min MIA-retur-maskin på søndag kom inn dit fra CPH og gikk deretter fra MIA til ARN.
Fikk melding fra SAS nå om bytte fra A350 til A340-300 på utreise CPH til SFO i vinterferien. Det er heller ikke mulig å kjøpe nye billetter på denne. Er det ikke litt merkelig om de skal kansellere en reise i starten av skoleferien og hvor jeg vil tro det faktisk er mulig å fly lønnsomt?? Da blir en vel snart nødt til å ta den tunge turen hjem for å fortelle datter for tredje gang på halvannet år at vi må flytte eller avlyse tur til California Edit: Er kanskje feil tråd dette?