Regner med at dere blir ombooket til et annet fly når reisen nærmer seg. Jeg ville hatt is i magen ..
Pratet med EBD nå etter 12 min ventetid og den svenske damen erkjente at A340 nok medfører kansellering. Utrolig nok aksepterte hun å flytte oss over fra fredag til lørdag. Skulle bare "ta det med Eurobonus", hva nå det skal bety, men lovet å få utstedt nye billetter raskt. Gjenstår å se om de leverer da. To be continued... Edit: Nå 10 min senere - ny flight på lørdag ligger i appen og SAS jobber med å utstede billettene. Det er jaggu håp
Glemt Vibeke? Tidligere har hun hjulpet med og booke om fra A340, samt Janni. Godt å høre at om man er heldig kan dette fortsatt gå
Og jeg fikk melding om motsatt bytte på mine flighter til og fra MIA i vinterferien. Var satt opp med A330 når de ble booket, så byttet til A350 og nå tilbake til A330…
SAS "langtidsparkerer" tre av A350-maskinene. https://e24.no/boers-og-finans/i/8QK241/sas-parkerer-tre-av-sine-stoerste-fly Da er det kun tre A350-maskiner som er operative. Alle A330-maskinene er nå ute av lagring, men en av de gamle A330-maskinene (LN-RKH) skal ut av SAS sin flåte. SAS har fremdeles to A350 som ikke er levert av Airbus, men der er som nevnt tidligere i denne tråden leveringen utsatt til 2024.
Ehhh, kan noen bedriftsøkonomer forklare hvordan det er billigere å ha den mest økonomiske flytypen på bakken, mens de flyr «gamle» A330 i stedet?
Gir ikke så mye mening nei. Mulig de har permittert/sagt opp for mange piloter med typegodkjenning på A350?
I forrige runde ble det forklart med høyere forsikringskostnader ved å fly A350. Mulig de også har "power by the hour" på motorene?
Eldre A330 har vel lite salgsverdi. Bedre å brenne opp syklusene på dem nå. Og de har vel så mye frakt kapasitet? Eller husker j feil?
Setter en tier på at noen i ledelsen lufter ideen om å kvitte seg med maskinene hvis de kan få en god deal for de.
Om disse A350ene er på leasing, så kan det godt vel tenkes man ønsker å reforhandle betingelser osv da dette er betingelser fra da ting så veldig annerledes ut i verden.
Det kan nok være en svært god deal for SAS. Norse fikk vel en ekstremt god avtale for sine B787? (Muuuuulig det har noe med hvem som eide de før, men…)
https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ing-agreements-on-deliveries-of-new-aircraft/ "Through the agreement, SAS has secured financing on all Airbus aircraft deliveries until late Q2 2022. In total SAS has ordered 80 A320neo’s, 3 A321LR’s and 8 A350-900’s." Med tanke på at Asia i praksis er stengt for turisme, og USA er kronglete å komme inn i, så gir dette kanskje mening på flere fronter. Om reforhandling letter noe på kostnadspresset totalt, kan de muligens bruke mer resurser på å styrke opplevelsen og prisene i Europa. Samtidig er et av SAS sine store problemer navlebeskuelse, så jeg mistenker at dette bare handler om kostnadskutt for bøkene sine skyld, og at de som organisasjon er nesten blinde for topplinje (som kommer av kunder som ønsker å fly SAS i stedet for billigere og bedre alternativer). Savner offensive tiltak fra SAS for å øke passasjertallet og få opp topplinjen. For en full-service carrier handler dette stort sett om tilgjengelighet til gode flighter (destinasjon+tid) og gode opplevelser til priser som ikke er for langt unna low-cost segmentet. OSL-CDG som jeg tar med Flyr snart? 3000+ for meg og guttungen. SAS skulle ha over 5000 for Go Light. Eller "Go Figure" som vi bør kalle det.
Flyr har dessuten herlig service, og de som jobber der stråler virkelig av glede over å betjene kundene sine. Det kan man ikke si om SAS. Bruker dem alltid når jeg kan. Men rutenettet er selvsagt ganske begrenset enn så lenge.
Noen som har flydd med A350 i Plus? Hvordan er benplassen ved bulkhead? Har valg mellom vindussete bulkhead, eller aisle i midterste rekke lengre bak. Den siste erfaringen min i Premium bulkhead (med AC) tilsa at jeg kanskje er litt for lang i beina, for jeg fikk ikke strukket beina pga den slette veggen... Men lurer på om det kanskje kunne vært AC sin feil med for lite pitch mellom setene og veggen.
Har ikke fløyet A350 på + selv, men er rimelig sikker på at beinlengde er tilnærmet lik. Og at beinlengden er litt kort på første rad for meg som er ganske lang.
Så det fortsatt var 2stk plugga A350 på CPH før vi dro på lørdag. Trodde kanskje de hadde tørka støvet av den ene mtp at de fløy til granca men den gang ei.