SAS bestiller Airbus A350-900

Tråd i 'Nyheter' startet av newvalley, 07. des 2018.

Tags:
  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,173
    Likes mottatt:
    869,676
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med at dere blir ombooket til et annet fly når reisen nærmer seg.
    Jeg ville hatt is i magen ..
     
    Points4Fun liker dette
  2. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Pratet med EBD nå etter 12 min ventetid og den svenske damen erkjente at A340 nok medfører kansellering. Utrolig nok aksepterte hun å flytte oss over fra fredag til lørdag. Skulle bare "ta det med Eurobonus", hva nå det skal bety, men lovet å få utstedt nye billetter raskt. Gjenstår å se om de leverer da. To be continued...

    Edit: Nå 10 min senere - ny flight på lørdag ligger i appen og SAS jobber med å utstede billettene. Det er jaggu håp:)
     
    Last edited: 17. nov 2021
    Upsaker, Gribb, Travellingalf and 7 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,173
    Likes mottatt:
    869,676
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden..,..,!

    Det er første gangen at kundeservice «har visst» at A340 medfører kansellering
     
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Glemt Vibeke?
    Tidligere har hun hjulpet med og booke om fra A340, samt Janni.
    Godt å høre at om man er heldig kan dette fortsatt gå
     
  5. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Og jeg fikk melding om motsatt bytte på mine flighter til og fra MIA i vinterferien. Var satt opp med A330 når de ble booket, så byttet til A350 og nå tilbake til A330…
     
    Last edited: 19. nov 2021
    Shyneno liker dette
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,159
    Bonuspoeng:
    183
    SAS "langtidsparkerer" tre av A350-maskinene.

    https://e24.no/boers-og-finans/i/8QK241/sas-parkerer-tre-av-sine-stoerste-fly

    Da er det kun tre A350-maskiner som er operative. Alle A330-maskinene er nå ute av lagring, men en av de gamle A330-maskinene (LN-RKH) skal ut av SAS sin flåte. SAS har fremdeles to A350 som ikke er levert av Airbus, men der er som nevnt tidligere i denne tråden leveringen utsatt til 2024.
     
    Upsaker liker dette
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,910
    Bonuspoeng:
    183
    Ehhh, kan noen bedriftsøkonomer forklare hvordan det er billigere å ha den mest økonomiske flytypen på bakken, mens de flyr «gamle» A330 i stedet?
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,649
    Likes mottatt:
    6,648
    Bonuspoeng:
    183
    Gir ikke så mye mening nei. Mulig de har permittert/sagt opp for mange piloter med typegodkjenning på A350?
     
    Last edited: 17. mars 2022
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    I forrige runde ble det forklart med høyere forsikringskostnader ved å fly A350. Mulig de også har "power by the hour" på motorene?
     
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,159
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer. SAS har "power by the hour" på A350.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Eldre A330 har vel lite salgsverdi. Bedre å brenne opp syklusene på dem nå. Og de har vel så mye frakt kapasitet? Eller husker j feil?
     
    tobeornot999 liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Setter en tier på at noen i ledelsen lufter ideen om å kvitte seg med maskinene hvis de kan få en god deal for de.
     
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Om disse A350ene er på leasing, så kan det godt vel tenkes man ønsker å reforhandle betingelser osv da dette er betingelser fra da ting så veldig annerledes ut i verden.
     
    The_Dude liker dette
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,910
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan nok være en svært god deal for SAS. Norse fikk vel en ekstremt god avtale for sine B787? (Muuuuulig det har noe med hvem som eide de før, men…)
     
  15. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ing-agreements-on-deliveries-of-new-aircraft/

    "Through the agreement, SAS has secured financing on all Airbus aircraft deliveries until late Q2 2022. In total SAS has ordered 80 A320neo’s, 3 A321LR’s and 8 A350-900’s."

    Med tanke på at Asia i praksis er stengt for turisme, og USA er kronglete å komme inn i, så gir dette kanskje mening på flere fronter. Om reforhandling letter noe på kostnadspresset totalt, kan de muligens bruke mer resurser på å styrke opplevelsen og prisene i Europa.

    Samtidig er et av SAS sine store problemer navlebeskuelse, så jeg mistenker at dette bare handler om kostnadskutt for bøkene sine skyld, og at de som organisasjon er nesten blinde for topplinje (som kommer av kunder som ønsker å fly SAS i stedet for billigere og bedre alternativer).

    Savner offensive tiltak fra SAS for å øke passasjertallet og få opp topplinjen. For en full-service carrier handler dette stort sett om tilgjengelighet til gode flighter (destinasjon+tid) og gode opplevelser til priser som ikke er for langt unna low-cost segmentet.

    OSL-CDG som jeg tar med Flyr snart? 3000+ for meg og guttungen. SAS skulle ha over 5000 for Go Light. Eller "Go Figure" som vi bør kalle det.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,754
    Likes mottatt:
    7,691
    Bonuspoeng:
    183
    Flyr har dessuten herlig service, og de som jobber der stråler virkelig av glede over å betjene kundene sine. Det kan man ikke si om SAS.

    Bruker dem alltid når jeg kan. Men rutenettet er selvsagt ganske begrenset enn så lenge.
     
    The_Dude liker dette
  17. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, gleder meg til første tur med dem.
     
    tobeornot999 liker dette
  18. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har flydd med A350 i Plus? Hvordan er benplassen ved bulkhead?
    Har valg mellom vindussete bulkhead, eller aisle i midterste rekke lengre bak. Den siste erfaringen min i Premium bulkhead (med AC) tilsa at jeg kanskje er litt for lang i beina, for jeg fikk ikke strukket beina pga den slette veggen... Men lurer på om det kanskje kunne vært AC sin feil med for lite pitch mellom setene og veggen.
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke fløyet A350 på + selv, men er rimelig sikker på at beinlengde er tilnærmet lik. Og at beinlengden er litt kort på første rad for meg som er ganske lang.
     
  20. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Så det fortsatt var 2stk plugga A350 på CPH før vi dro på lørdag. Trodde kanskje de hadde tørka støvet av den ene mtp at de fløy til granca men den gang ei.
     
    Maggie liker dette

Del denne siden