Har moret meg med chatbots på IRC selv, og sjelden har vel artificial stupidity vært mer dekkende enn AI. Jeg vet ikke om vi noen gang kommer lenger enn demoen til google assistant som ringer og booker en frisørtime. Vi vil nok aldri få se selvkjørende biler som håndterer det like bra som et menneske, med mindre vi får spesialveier med metadata som hjelper bilen å kjøre rett. Ingenting hadde frydet meg mer enn en digital concierge som man kunne outsource gruntwork til. Som man ikke må forklare all kontekst til på forhånd, eller gå steg for steg igjennom en veldig omstendelig prosess: Jeg får trøste meg med at det sikkert vil bli litt bedre etterhvert, men med mindre man skal få mennesker til å snakke som roboter, så vil en robot ha store problemer med å forstå naturlig tale. Både det å forstå ordene, og det å forstå meningen med ordene, er ikke noe datamaskiner er gode på. "Finn meg billigste helgetur til nice i høst, med utreise tidlig på dagen og retur sent på kvelden, hvor kalenderen min er åpen."
Dette blir gøy, for se på kodingen litt, så kanskje jeg kan tweake AI'en her til å gjøre en #Error Booking i forhold til å ombooke en C billett på flyplasskoder
Denne booker deg ikke, den sender deg bare videre til bookingsiden til SAS når dere er enige om sted og dato
I dag fikk jeg noen urovekkende meldinger fra Turi, om at sk909 var klar for avreise fra gate c52, og påfølgebde meding om velkommen ombord, og henvisning til sete 51F. Ringte sas og de kunne ikke finne noen booking i mitt navn/fra min eb konto. Men det er jo ganske skremmende at slik info bare tikker inn på en annens mobil... C
Hvis du bestiller en reise, og legger inn mobilnummer. Hvordan skal SAS vite at det er riktig (eller feil) nummer?
nei, Selvsagt ikke, men er Turi kun koblet opp mot telefonnummer? Burde kanskje være tlfnr og mail eller ebnr I kombo for at bookinginfo skal komme opp i min messenger? Definitivt ikke.. Det ble tatt mer seriøst det øyeblikket jeg sa dette burde være av interesse for datatilsynet... før det, tok de det skremmende lett... noe jeg har erfart med SAS tidligere også... C
Hverken GDPR eller Datatilsynet har svært lite med om Balle Klorin bestiller flyreise til Longyearbyen, og legger inn telefonnummer til hvem-som-helst. Av erfaring, så sender SAS ut sms til de telefonnummerne som er registrert på bookingen. Det er jo ikke alle som har en EB konto heller, believe it or not
Moro med Turi, men nå på SFO har jeg fått intet mindre enn 27 meldinger om at bagasjen min er sjekket inn.. (nei, jeg overdriver ikke). Det er kanskje for hver gang den scannes eræt eller annet sted på flyplassen, men det er ikke nødvendig. Ellers er det fint å få bagasjekvitteringen hos Turi.