SAS Conscious Traveler event

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av FlamtheAvGeek, 10. aug 2024.

1. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Heisann!
    Dette blir et slags "reisebrev", men samtidig godt innenfor SAS EuroBonus-emnet (tror jeg).

Den 8. august, dvs. på torsdag, hadde SAS sitt første SAS Conscious Traveler-event (herved SASCT), og @emilsonsteby og jeg hadde gleden av å være der. Så her kommer en rask, liten recap av dagen.

Rent praktisk ble det elbil fra Lier til litt nord for Gøteborg, til Heart Aerospace (HA) sitt hovedkvarter og fabrikk. Vi hadde booket hotell, men dette avbestilte vi da dagen ble ferdig tidligere enn vi trodde da vi booket.

Eventet varte fra 11-15, og da vi kjørte inn på anlegget ble vi umiddelbart møtt av en representant for HA, som fulgte oss opp til møterommet/kantinen.

Her ble vi ønsket personlig velkommen av sjefen over EuroBonus (husker selvfølgelig ikke navnet hans, og etter 5 min. på Google fant jeg det heller ikke), og sjefen for bærekraft i SAS.

Attached Files:

Last edited: 10. aug 2024
    mathiasfe, Rapolo, turaga008 and 18 others like this.
  2. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var heldige! Kun 30 stk. var invitert/rakk å melde seg på.
    I tillegg til sjefen for EB og sustainability, var det også representanter fra Swedavia og Heart Aerospace.

Dagen startet med en times presentasjon av Heart Aerospace og sitt kommende fly ES-30. Her snakket representanter fra SAS, HA og Swedavia. De delte sine ulike perspektiv om hvordan luftfarten skal bli bærekraftig og "decarbonize" luftfarten.

CEO og Co-founder av HA, Anders Forslund, kom kjapt innom for å hilse og gi en rask recap av selskapets 5-år lange historie. Utrolig hvor langt de har kommet, på så kort tid!

Attached Files:

3. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Etter presentasjon var det dags for lunsj, og Emil og jeg havnet på bord sammen med en entusiastisk tysker, lederen for sustainability i SAS, og en av "mesterhjernene" bak SASCT. Vi fikk stilt mange gode spørsmål (mener vi), og de svarte så åpent som de kunne tillate seg. Selvfølgelig mange spørsmål om *A/SkyTeam, kampanjen til utvalgte EBS/EBG-medlemmer om fast track til G/D, og om det blir bagasje på Light-billetter i SkyTeam.

Vi spurte om deres tanker rundt LH sin status match, og det viser seg at dette egentlig ikke er lov innad i *A, men siden LH var først, måtte SAS svare tilbake :p

Spurte om forskjellen mellom fokus på bærekraftig utvikling mellom SkyTeam og *A, og her er tydeligvis SkyTeam milevis foran *A. Det er for så vidt godt å høre!

I oktober skal SAS delta i SkyTeam sin "The Aviation Challenge" på en flyvning mellom CPH-LAX, der målet er å fly så bærekraftig som mulig. Må koordineres godt med ATC for mest effektive rute, drivstoffbesparelser, SAF, osv... (https://theaviationchallenge.com/default )
    Det ble spurt om det blir noe raffle for å bli med på denne flyvningen, men det hadde de ikke bestemt seg for enda.

mathiasfe, Rapolo, McBuljo and 14 others like this.
  4. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Etter lunsj sto rundttur på fabrikken på agendaen.
    Skrytemelding, eller flex, som vi unge sier; vi var blant de første sivile noensinne som fikk se det som er deres første fullskala prototype på veien til sertifisering. De ba oss pent om å ikke ta bilder, så valgte å være en lovlydig gjest, dessverre.

Maskinen så helt strålende ut!! Vi fikk også gå inn i et mini-showroom av kabinen deres. Om config holder seg, så kan jeg love god benplass og comfy seter. Selv om interiør ikke nødvendigvis bestemmes av produsenten.

Vi fikk også sett propellene deres, og de gjorde sitt beste for en spontan test for oss, men dessverre var det en bug i systemet som de ikke rakk å løse.

5. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk også møte mesterhjernen bak Diamant-fordelen om ombooking samme dag. Vi ga skryt for fordelen, men dessverre kom den et år for sent for våres del.
    Emil spurte om hvordan kontakten har vært med de andre *A-selskapene etter nyheten om SkyTeam, og hun mente at det har gått stort sett greit, men at det er United som har virket mest påvirket av alliansebyttet. (Vi tippet på forhånd LH, men de har vært "greie" utenom status match-en.)

Ellers var det som nevnt flere prominente ansatte i SAS, HA og Swedavia.

Dagen ble avsluttet med en kort presentasjon fra en av SAS sine piloter. Følte jeg hadde sett han før, så tipper han er pilotenes ansikt utad på slike events eller i PR.

Vi var blant de første som fikk se flyet, og også blant de første til å få SASCT sin gjenbrukbare bag-tag :D Artig greie, og håper jeg får brukt den uten problemer i tiden fremover (disclaimer: fungerer ikke på long-haul).

Dagen ble avsluttet ca. kl 15.00 med gruppebilde utenfor fabrikken :)

6. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    AvGeek-hjertet var i himmelen hele dagen, og det var rart og nesten surrealistisk å få møte "sjefer" i disse selskapene, som hilste og oppsøkte kontakt, og jeg oppfattet dem som veldig hyggelige og jordnære :)

Ikke særlig mer å rapportere, men om noen lurer på noe, så kanskje vi kan svare på det :)

Håper dette er av interesse for noen!

P.s: så etter kjente ansikter fra Hong Kong 2019, men tror vi var de eneste fra IF denne gangen.

7. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Hva svarte de på dette da?

Takk ellers for fin rapport!

themichael liker dette
  8. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,159
    Bonuspoeng:
    113
    +1
    Alt sammen veldig gode spørsmål som jeg også hadde stilt dem.
    Takk for utrolig fint rapport! Da er vi heldige å få lese det når bare 30 stykk fikk være med (jeg tror det er fremdeles ikke noe rapport fra mystery flyvningen til Athen....og der var det mange flere deltakere :D). Takk!

Det blir forresten spennende om dem sender ut bag taggene nå? Kanskje dem ønsket å vente slik at dere fikk bag-tag premieren på SASCT?

FlamtheAvGeek and jgroneng like this.
  9. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,833
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for rapport!

Rakk å få billett for meg og +1, men måtte med tungt hjarte melde avbod då det var umogleg å kome seg tilbake til Ålesund same dag.
    Prøvde å få lov til å gi billettane vidare, men det skulle strengt følge ventelista - ellers skulle nokon her gjerne ha fått dei.

Satsar på at det kan kome fleire liknande events i framtida.

FlamtheAvGeek and eventyrer like this.
  10. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    De sa at det er under vurdering og diskusjon, men at de ikke kunne si noe om hva fasiten blir. Jeg tipper det ligger litt langt inne hos SAS og måtte tilby dette igjen...

Takk :)

themichael liker dette
  11. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    De svarte at det har tatt litt tid med bag-tagene og sync til Amadeus, men at de skal bli sendt ut straks! :D De er ikke aktive før 1. sept. uansett :)

jgroneng and themichael like this.
  12. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk! De sjekket ikke noe billett eller bekreftelse, men da vi kom så virket det ut som at de hadde kontroll på at det var tre stk. (vi var 2/3) som manglet.
    Håper også på det samme, og at jeg får møtt flere av dere :)

Spielhaug liker dette
  13. emilsonsteby

emilsonsteby Medlem

Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Absolutt en veldig flott dag ja! Følte at representantene fra SAS var utrolig imøtekommende og jeg tror at de selv synes at dette var en fin dag :)

Legger ved et bilde av oss som tester de nye setene til EL-flyet :D
    IMG_0905.jpeg

Last edited: 12. aug 2024

Del denne siden