SAS CRJ900 - erfaringer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Einar, 12. juni 2020.

  1. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Ser at det er satt inn CRJ900 på noen flyginger mellom Oslo og København i sommer. Hva er deres erfaring med disse? Hvordan er plassen i setet? Alternativet er 737-800 som jeg kjenner godt fra før, men siden vi er to som skal fly med et barn (like over 1 år), så frister 2+2, slik at man slipper en stakkars sidemann...
     
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke akkurat min favorittflytype. Rangerer SAS sine «småfly» følgende.

    1. A320
    2. 737
    3. CRJ900
    4. ATR72

    CRJ er helt greie fly det... ATR er forferdelig. Så sykt trangt både seter, bord og bagasjehyllene. Har bannet utallige ganger når jeg ikke får plass til bagasje der og må presse det under setet foran.
     
    Edvard liker dette
  3. oalex

    oalex Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Det funker fint for såpass kort flyvning, kanskje litt begrenset plass når du flyr med småbarn og evt. carry-on.
     
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    CRJ900 er en favoritt hos meg, moderne fly som funker bra på korte ruter. Plassmessig er flyene omtrent som Widerøes Dash 8, håndbagasjen settes ofte igjen ved trappa.

    Akkurat nå funker det dårlig å planlegge flytype, virker som SAS stokker om på rutene løpende. Hadde en CRJ-flyvning inne, så kom det endring og 738 ble satt inn.
     
    Gribb and braathens safe like this.
  5. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Godt poeng! Vi bestiller det som passer best, så får vi se hva vi ender opp med!
     
  6. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    I likhet med de andre syns jeg CRJ er helt ok på korte flygninger :)
     
    Gribb and braathens safe like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker å fly med CRJ900 .... det lengste jeg har flydd med det var fra HEL til OSL..
     
    Gribb liker dette
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    CRJ900 flyr også littegrann raskere enn 737 så du får som regel litt kortere flytid når ruten er satt opp med den.
     
    RoadKing liker dette
  9. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Perfekt hvis det er behov kun for partall (2,4,6...) seter i eco, lengre fremme i kabin blir enda stillere og sete er skinnbelagt isteden for stoff. Ulempe kan være at det tar litt tid å boarde flyet og samt ikke skandinavisk talende crew ombord. Alt i alt, jeg flyr med dem mer gjerne enn dash 8-400 som har tilsvarende sete conf. Da CRJ flyr enda fortere og har lavere støy.

    Jeg tror at lengste fly med CRJ drevet for sas er København til zadar, rundt 2 timers flight. CRJ har også flydd OSL til LHR i noen lørdager.

    Bilde tatt i ulike turer: 22408D19-ACFC-4449-95C6-DAF60B91691D.jpeg A958032E-6A51-4DF0-9752-DBC7C135213C.jpeg CF8BC75D-165B-403C-BF71-C5F9D98CF010.jpeg FCCF3E10-DD2F-41B1-9FD0-400A4FC7E61A.jpeg
     
    magnusant, RoadKing, Adrian E and 3 others like this.
  10. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke sant, da jeg hadde 2 bookinger, det ene med 738 (WL) på fram og 737 (WL) på retur, den andre booking med 738 (WL), nå alle er endret til 737 700 uten WL

    WL = Winglets

    Eneste man kan bli ganske sikker på flytype er ved ca. boardingstidspunkt, da ser man virkelig hvilke flytype man er ombord.
     
  11. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Variasjoner av 737 legger jeg knapt merke til.

    CRJ er et kommersielt fly som minner meg om privatfly. Fornøyd med at Bombardier valgte å basere flyet på deres Challenger.
     
  12. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig preferanse på norsk innenriks er E290 > CRJ9 > B737 > DH8D > AT76 > DH8A/B/C.

    Syntes CRJ9 er et lydstille og behagelig å fly. Fungerer i likhet med E290 til Widerøe veldig fint på flyturer opp til to timer. Lengre enn det så føler jeg litt på at det er litt trangere ombord. :)

    Er også veldig positiv til at SAS benytter mindre jetfly på norsk innenriks, da dette ofte gir rom til flere daglige frekvenser enn om de må fylle opp en B737 hver gang. I motsetning til ATR som flyr saktere, så flyr CRJ9 omtrent like raskt som en B737. Det har vel vært et par episoder med diversions pga vær (f.eks. hvor medvindslanding har vært eneste tilgjengelige alternativ) hvor CRJ9 tåler litt mindre enn B737. Men det er svært sjeldent en problemstilling tatt antall flyvninger i betraktning.
     
    Adrian E, Gribb and Edvard like this.
  13. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med det. Bare at E290 har mye mindre plass for beina. CRJ900 er vanligvis et veldig bra opplevelse - også for mennesker med format som meg :D
     
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Undertegnede deler de positive inntrykkene av CRJ900. Det er selvsagt noe trangere og lavere under taket, dog støynivået er lavt, spesielt i de framre rekker. Komforten er heller ikke noe å utsette på. Kun fløyet CRJ900 på strekningene TRD--CPH og TOS--TRD. Det var en lettelse å ikke få ATR-maskin...
     
  15. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er CRJ900 med tanke på håndbagasje? Har fått den på en flygning nå hvor jeg hadde planlagt å kun reise med håndbagasje. Er det sånn at håndbagasje som er opp mot maks størrelsen til SAS må leveres før du går inn på flyet?
     
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er det korte svaret. Slik bagasje blir merka 'delivery at aircraft', så du slepp å få slik bagasje sendt ut på bagasjebandet.
     
    kaiarne liker dette
  17. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Bare unngå den første av de to nødutgangsradene. Seteryggen her tilter svakt framover uten justeringsmuligheter, og det er utvilsomt det mest grusomme setet jeg har sittet noen sinne har hatt på et fly (og det sier litt). Ryggen min var omtrent ødelagt før vi tok av, så jeg måtte fylle ut med en jakke og prøve å skjule for flyvertinnen at jeg hadde lagt den der, siden det ikke er lov ved take-off/landing..
     
    kaiarne liker dette
  18. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs veldig på belegget på flyet og litt med crewet. Noen crew er veldig for mye DAA, mens andre er mer anti DAA. Er heller ikke mye håndbagasjeplass i hatthylla, er vel ca 1 sekk/koffert per seterad på hver side.

    Har hendt at vi har hatt 25-30 DAA på forskjellige ruter ut fra Værnes tidligere, typisk CPH. Andre ganger kan det hende at det ikke er plass til noe DAA grunnet plassmangel, fulle lasterom grunnet mye/stor bagasje. Sjeldent det er fulle fly nå om dagen, men en gang må normalen komme tilbake.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    DAA? Spør for en venn :rolleyes:
     
    Eddie47 liker dette
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Setter en knapp på Delivery At Aircraft.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden