BA gir poeng for oppgradert klasse ved oppgradering med penger, men ikke hvis den underliggende bestillingen er gjort med Avios selvsagt.
For å være helt ærlig så trodde jeg at det allerede var slik at "SAS Upgrade" for poeng kun gav poeng for opprinnelig klasse, og at oppgradering for cash gav for ny klasse. Oppgradering for poeng ved gate har jo hele tiden kun gitt opptjening for opprinnelig klasse. Min erfaring med andre selskaper er også at du kun for poeng for opprinnelig klasse.
Bare for å ha det helt klart så skrev jeg pengebillett oppgradert med penger. Var aldri poeng inne i bildet og fikk ikke mer enn opprinnelig. Ren faktaopplysning, ikke for å starte noen debatt
BA har også beste tilgjengelighet der man delbetaler med Avios og penger. Da opptjener man også poeng på vanlig måte. Men i tillegg har BA gullmedlemmer mulighet til å tvinge opp reward seter ved å betale dobbel Avios pris. Dette må gjøres minst 1 måned før avreise og så lenge det er ledig plass i kabinen så får man et reward sete. Hvis det da dukker opp vanlige reward seter til vanlig pris kan man da avbestille den første og deretter bestille til vanlig pris Dette gjelder også i W og C kabinen og fin mulighet i høytider der det er lite reward tilgjengelighet.
Dette er en solid devaluering av Eurobonus. Jeg merker jeg får problemer med å forstå hva oppside med SAS vil være fremover. Stort sett alltid er andre selskaper billigere, men på lange turer sørget poengene for en bedre reise med upgrade og vedlikehold av status. Skal vi dra i protesttog til SAS HQ i Stockholm?
Nei, vi bytter bare til ett annet *A selskap også får SAS sitte der å lure på hvorfor de blør så mange til Aegean eller Singapore Airlines. Thai Air Status er også ganske så bra, så for Thailandsfarere kan dette bli aktuelt
Men OW har jo ikke bollebu på TRD Litt skuffet over denne endringen, men det betyr nå bare at jeg aldri kommer til å oppgradere for poeng. Grunnpoengene er hele poenget for min del
Og når ett OW selskap begynner å fly AES - OSL og AES - SVG så skal jeg være en av de første som bytter også.
Ja, da skjønner jeg at du flyr med *A. Men er dette den eneste ruten du flyr? Aldri til USA eller Asia? Jeg har dette som hobby og flyr aldri med jobben og bor ca 2t fra Gardermoen. Så for min del har jeg studert de ulike alliansene og for min del kommer OneWorld klart best ut blant de 3 store. Og siden det er hobby og private penger velger jeg selv når og hvor jeg skal fly. Jeg skjønner dere som bor langt unna Gardermoen. Alternativet er jo å kjøpe eller bruke bonuspoeng på en billett til OSL med SAS eller Norwegian og begynne OneWorld reisen derifra. Som nevnt kan du få 8 flights til USA (Miami) for rundt 10K NOK når BA har kampanje. En tur gir dere da sølvkort på BA. I tillegg får dere sykt mye mere bonuspoeng på BA som gullmedlem enn dere får på SAS. Jeg er i Singapore nå og flyr i økonomi. Ungene og kona får 5700 Avios som vanlige medlemmer mens jeg får 22.000 Avios som gullmedlem... Totalt får vi ca 45.000 Avios og jeg betalte 28.000 for 2 voksne og 3 barn. En t/r til London er 13.000 Avios....
Det er jo det jeg gjør Samler 400k Eurobonus i året på *A med kredittkort, Trumf, leiebil ++ og tar ut en CT i F i året samt 1 tur med SAS i C med kona til USA med poeng. All status og betalte flygninger samler jeg selvsagt på BA og OneWorld da jeg får så mye mere ut av statusen der.
Blir vel det samme som når SAS kuttet ned med poeng. Først klager man, men så fortsetter alle uansett. Husker man kunne tjene 5000 eb poeng på en tur retur AES OSL i GO.
Hvem skal vi prøve å få til å fly? Finnair? Cathay? For 20 år siden kunne jeg bidradd, prøvde å få Danish Air Transport og noen andre til å fly der ... kunne jo spurt Finnair også....