SAS har flytta meg!

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av rookietrader, 26. febr 2018.

  1. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Flyr OSL-LPA på fredag med familien. Dette blei gjort i 2 bestillinger. Jeg og junior (6 år) på en bestilling, kona og spedbarn på 1.

    I god tid før flygningen valgte jeg seter for meg selv og junior. 5D og 5F. Planen var at kona og babyen skulle sitte mellom oss, men av en eller annen grunn utsatte jeg valget av dette setet siden det var en annen bestilling. Var knapt valgt seter når jeg valgte, regna ikke med at noen skulle velge det midtsetet mellom oss uansett. Alle har forøvrig SAS Pluss. Logga inn i dag, 4 dager før flygningen for å sjekke at alt er OK. Ser til min skrekk at SAS nå har flytta junior frem til 3D. Prøver å ringe SAS, får beskjed om at estimert ventetid er 88 minutt.

    Mine svært begrensede valg ser nå slik ut. Går ikke an for meg og junior å sitte sammen nå. Kan SAS virkelig holde på sånn? Når 2 familiemedlemmer velger sete på samme rad flytter de bare en gutt på 6 år 2 rader fram? Han er ikke vant til å fly og vil nok sitte med mamma eller pappa. Hvordan får jeg fiksa dette?
     

    Attached Files:

  2. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Av en eller annen grunn blokkeres mange seter noen dager før avreise i pluss. Når du sjekker inn på nett 24 t før er plutselig nesten alt ledig, så jeg tror det skal ordne seg for dere allerede da. Dersom det er en infant med er det bare på bestemte rader det er ekstra maske til denne.

    Men flytting er generelt en uting. Tips til neste tur er å sjekke ca 5 dager før, tror det er 3-4 dager før avreise mange seter blokkeres.
     
  3. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,444
    Likes mottatt:
    29,503
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke bestemte rader hvor det er en ekstra maske, det gjelder alle rader og do. Registreres at enkelte selskap plasserer infant på "faste" rader, men det gjør de nok av en annen grunn enn tilgangen på masker.

    Helt enig, flytting er en uting.
     
  4. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. Det har faktisk allerede ordna seg for meg og junior, for rad 8 var PLUTSELIG åpen for valg.
     
    Xflipper liker dette
  5. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, reiser ofte slik selv med kona og baby på bonusbillett og jeg selv på kjøpt billett. Opplever også en del flytting når grensen mellom PLUS og GO justeres. Jeg setter meg derfor aldri nær grensen til GO. Husk at infant bare kan sitte på seter med oddetall.
    Og om alt ryker fikses det alltid ombord. Ingen vil sitte ved siden av en baby som ikke er sin egen :)
    God tur!
     
  6. pef

    pef Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Det plasseres infant på partall og odetall - også i SAS. Det er ekstra masker på alle rader, så det er ingen forskjell på partall og odetall. Men dersom det sitter f.eks to infant på rad 2, så skal det ikke sitte noen på raden foran eller bak. Det er for å sikre at det er ekstra masker - for både crew og stående PAX i kabinen - hvis det skulle skje trykkfall.

    Så det kommer an på crewet hvordan de løser det. Det viktigste er at det er ekstra masker godt spredt igjennom hele kabinen, og at det f.eks ikke sitter infant på to rader bak hverandre. Men det er altså ikke slik at man ikke kan plassere infant på partallseter - det går helt fint og det skjer daglig.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Grunnen til at de plasserer spedbarn på kun oddetallsrader er sikkert nettopp for å være helt sikre på at det ikke er spedbarn to eller flere rader på rad. Jeg har selv sittet med infant på partallsrad etter litt omrokkering i gate.

    Apropos omrokkering, så er gate et alternativ dersom dere fremdeles skulle være spredd for alle vinder når det nærmer seg boarding. Jeg har mildt sagt min historikk med spredning hos SAS, og en tur til CPH før jul var intet unntak da de som vanlig presterte å spre meg/poden og øverstkommanderende til omtrent hver vår ende av pluskabinen, selv om vi var på samme PNR og hadde forhåndsvalgt naboseter. Verken 05400, innsjekk eller lounge kunne gjøre noe med det, men i gate stokket en velvillig danske om på omtrent hele pluskabinen for å få det til.
     
    Xflipper liker dette
  8. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    De gjør dette hele tiden... i go.. plus.. business :/
     
  9. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Grunden til at spædbørn skal sidde på bestemte rækker skyldes at der her er en ekstra ilt maske på disse. Det går ikke at der sidder 3 på en række + et spædbarn på skødet og der kun er 3 iltmasker (hvis uheldet er ude).
    Da vi rejste med vores tvillinger var vi derfor nød til at sidde på forskellige rækker da der ellers ikke var iltmasker nok.
     
  10. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    sist jeg ble flyttet i business.. satt det ett par i 50-60 årene der, så virker som det ikke bare er spedbarn
     
  11. pef

    pef Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Det er feil. Det er ekstra maske over hver trester. Altså 4 per treseter, 8 per rad.
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Den egentlige grunnen til at spedbarn bare kan sitte på oddttallsrekker og oftere blir flyttet rundt i kanbinen er at det i blant oppstår resonans i flykabinen når to spedbarn gråter samtidig på feks seterekke 8 og 9.

    Da kan det oppstå vibrasjoner i vingene som er uheldig for flyet over tid.

    For å unngå dette, har SAS ansatt en gruppe spedbarn som er med i kabin på flygginger der feks en infant settes på rad 9E ( med foreldrene)vil SAS automatisk plassere en av sine infants på 7B for å utjevne vibrasjonene i tilefelle gråt.
     
    rkvalvaa, DanH, Markal and 9 others like this.
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok det gir god mening at det skal være kun infant på hver andre rad slik at det er ekstra masker til kabinpersonale eller andre som står i midtgangen.
     
  14. pef

    pef Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Har gode kilder på dette som ikke er i tvil i sin sak i alle fall :)

    Og bruk av oddetall gjør det bare litt lettere å passe på, men det er ikke noe man må følge - det viktigste er at det ikke sitter infant på to rader etter hverandre.
     

Del denne siden