SAS - Hva er riktig?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edin, 16. aug 2016.

  1. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    I dag rakk jeg et tidligere fly fra BOO til TRD. Går da til SAS-skranken og spør om ledig plass på tidligere fly. Ettersom jeg har Go-billett vet jeg at det vil koste et ombookingsgebyr på NOK 600.

    Det er godt med plass på flyet, så jeg spør om det er mulig å stille seg ved gaten for å komme med. Til det sier de at det har de ikke lov til med mindre det betales et gebyr. De er kun et handlingselskap og får regning fra SAS på alle som endrer billett, både i skranke og ved gate.

    Med den infoen (og litt surmuling for gode kunder som ikke får noen fordeler lengre) kjøper jeg en endring til NOK 600 - og får ny billett i klasse Cc (noe som beviser at det funker å være sur:).

    Men mitt spørsmål er: Stemmer det at det ikke er mulig å komme med gratis på en tidligere flight ved oppmøte ved gate?
     
  2. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk et litt mer utfyllende svar ved gate en gang. Kort oppsummert: hvis SAS har noe å tjene på det, så kan de gjøre det (typisk: din avgang er full, mens det er en del ledig på ønsket avgang). Skjønner selvsagt dette. "Gode kunder" er de som gir SAS kroner i kassen. Å gi disse gratis ombooking vil nok ikke være en god forretningsmodell...
     
  3. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Som Diamant som reiser uten håndbagasje har jeg fått dette 2-3 ganger ila 2015/2016. (gratis)
    Hver gang litt på nåde, og ene gangen fikk jeg beskjed at EGENTLIG skal vi bare gjøre dette til EBP...
     
    Petter B-C liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Som EBG har jeg 3 ganger i min karriere opplevd din situasjon, at jeg har vært på flyplassen så tidlig at jeg har kunnet komme med et tidligere fly.
    3 ganger har jeg spurt om pent om det er mulig å komme med tidligere fly.
    3 ganger har jeg fått lov, kostnadsfritt.
    Ikke innsjekket bagasje.

    Det er nok som @Origo skriver, hvis SAS har noe å tjene på det. For såvidt jeg minnes, var alle de 3 tilfellene, tilfeller hvor min opprinnelige avgang er på et travlere tidspunkt og den tidligere avgangen har ledig kapasitet.

    Ettersom det begynner å bli ganske mange EBG nå, så vil det antagelig være dårlig business for SAS å gi generell tilgang, men jeg har alltid ment at den type fleksibilitet gangner begge sider. Som i mine tilfeller, så reduserer det risikoen for overbooking på en populær flight for SAS, for min del er det stjerne i boka for SAS.

    Jeg tror ingen aktivt vil satse på en slik mulighet iallefall, ihvertfall ikke de av oss som er EBG eller høyere.

    Det er selvsagt et problem når de outsourcer ting, for de kan ikke gjøre annet enn å gjøre ting etter boka.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har spurt om dette på ARN en gang. Da var min Oslo flight forsinket og jeg stod i fare for å ikke rekke min connection (separat pnr).
    Under tvil fikk jeg komme på et tidligere fly.
    Det var forøvrig svært lavt belegg på denne flighten.
     
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Når du har GO-billett så er det ikke mulig å endre denne uten gebyr som du sier. Men som jeg forstår deg ville du gjerne komme med på GO-billett UTEN å betale....
    Spørsmålet blir da...hva er poenget med å selge FLEKSIBILITET på billettene ? Revenue hos SAS kan nok svare deg bedre på dette , men du skjønner sikkert poenget... ;);)
     
    Larata liker dette
  7. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Har ingen problem med å skjønne hvordan SAS har bygd opp sitt system rundt salg og ombooking av biletter. Det jeg lurte på var om interne regler gjorde umulig å komme med på tidligere flight gratis.

    Konklusjon så langt må nesten være: Prøv ved gaten, av og til går det, av og til ikke.
     
    Anton80 liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Slik jeg tenker på fleksibilitet, så er det at jeg er ute hos kunde og ser at jeg rekker ikke 15:00 avgangen, da ringer jeg SAS eller går online og endrer.
    Det er et annet scenario enn det at man er uten innsjekket bagasje og står ved gaten på en avgang som går tidligere.
    Jeg mener at det at man faktisk står ved gate for en tidligere flight og ikke har innsjekket bagasje er såpass spesielt at det neppe vil utgjøre noen trussel for revenuet.
     
  9. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    De gangene jeg har spurt i service center/innsjekk de siste årene har det vært negativt svar, men ved gate stiller saken seg litt annerledes og har i de fleste tilfellene fått ja. De fleste tilfellene har dog vært med billig Plus (kl. A/P).

    Ellers lurer jeg på hvor denne oppfatningen om at det plutselig er så mange flere EBG kommer fra? Jeg har ikke sett noen nye tall fra SAS som sier dette, og jeg tror ikke gi-bort gull fra EBD har så stort utslag på EBG tettheten, de aller fleste går nok til nærmeste familie som likevel ikke reiser så mye.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke vise direkte til noen spesifikk kilde, men det er mitt inntrykk når jeg er ute å reiser, at det er vesentlig flere EBG enn det var for noen år tilbake.
    Årsaken tror jeg er så enkel som det at poengopptjening innenlands ble lov igjen.

    Iallefall, når jeg nevnte dette i et tidligere innlegg, så var det at jeg mintes noen her (EBD) hadde vært på kick off med SAS ledelsen og hadde blitt presentert med et antall på 2000 tror jeg det var hva EBD angår. Og i lys av det, så mener jeg at SAS neppe går konkurs om de legger til dette med mulighet for tidligere avgang som nevnt over som perks for EBD.
     
  11. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Opplevde faktisk veldig stor vilje i SAS-skranken unden innenriksloungen på Gardermoen en gang. Hadde litt for god tid mellom to flyvninger og spurte om de kunne få meg på et tidligere fly. Jeg hadde insjekket bagasje, men de sa de kunne ta noen telefoner og få en kar til å finne bagasjen min for å få den på rett fly for meg. Det ble for mye styr til at samvittigheten min tillot det så sa jeg heller ventet enn å snu flyplassen på hodet. Husker ikke billettklassen jeg hadde, dog.
     
    RoadKing liker dette
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk komme med et tidligere fly fra TRD til OSL for to-tre år siden, men fløy da på bonusbillett. Tror dette var avgjørende, for da gate-dragen ringte CC (som åpenbart hadde siste ord), ble det spurt fra kabinen om billettype, hvorpå jeg fikk bli med da svaret var bonusbillett (som jo er fleksibel i den forstand at den kan avbestilles).
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ca. 2000 EBP
    CA. 28 000 EBD
    Ca. 100 000 EBG
     
    Are and RoadKing like this.
  14. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer bla herfra http://www.sasgroup.net/en/sas-feirer-fire-millioner-eurobonus-medlemmer/
     
    RoadKing liker dette
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fleksibiliteten går begge veier. Kanskje en kunde kansellerer ett møte og du kan komme deg tidligere hjem eller at møtet går over tiden.

    Truselen mot revenue er at dersom man alltid får være med tidligere flight, er det ingen grunn til å booke fleksible billetter lengre.

    Det er en amerikansk ting at du kan hoppe på tidligere eller senere flights samme dag, men i Europa er det fleksible billetter og billig billetter som ikke er fleksible. SAS er mye rundere i kanten enn det f.eks. Lufthansa eller BA er. Da jeg var god SAS kunde var man ofte runde i kantene, noe man setter pris på, men jeg renga aldri med at det skulle skje gratis, det var en ekstra bonus dersom man gjorde ett unntak.

    Regelen er at det skal ikke forekomme, så når man får tommelen opp, er det fordi personen i gaten er hyggelig og gjø unntak, det ser ut som i denne tråden at det fortsatt er gjengs.

    Jeg forsøkte å komme meg på en tidligere flight mellom LHR og Madrid her i juli siden jeg var tidlig ute. Det var slett ikke en billig billett, men dog ikke fleksibel. Ikke tale om og jeg er BA Gold. Sånn er reglementet.

    Og for å være helt ærlig skjønner jeg det og jeg synes det er helt greit.
     
    SASlovah4evah, RoadKing and NoLimit like this.
  16. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    De er vel nokså omtrentlige med formuleringene der - "... flere og flere medlemmer oppnår høyere nivåer...". :) Det er nok imidlertid godt mulig det er en del flere EBG etter gjeninnføringen av bonus innenlands (uten å justere opp satsene til "gammelt" nivå).
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Iall
    I stand corrected :)
     
    Larata and NoLimit like this.
  18. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Litt sånn uansett. For å oppnå EBG kreves det normalt sett mye reising. 45 enkeltreiser eller 45 000 poeng er mye.

    Mitt poeng med tråden var å finne ut om SAS hadde stengt muligheten for å komme med tidligere avgang ved gate var borte. Svaret på det er vel Ja, med mindre SAS tjener på det.

    Det sagt. Jeg synes at EBG, på linje med EBD og EBP fortjener muligheten til å komme hjem 1 - 3 timer tidligere hvis det ikke koster SAS noe. Vi flyr mye og vi legger igjen mye penger, og vi bærer på mange måter "vårt" flyselskap. At jeg da som EBG, som legger igjen 150 000+ NOK hos SAS hvert år blir behandlet som hvermannsen, liker jeg litt dårlig.

    Jeg forventer ikke å få kostnadfri ombooking hvis jeg er for sen. Jeg forventer ikke å få kostnadsfri ombooking på tidligere flight hvis det er fullt, men jeg forventer å bli med kostnadsfritt på en tidligere flight med god plass.
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke forvente noe så blir man som regel positivt overrasket:)
    Jeg har fått booket til en senere flight når jeg kom for seint uten spørsmål.
    Lurer på om dette ikke var Plus (A)
    Skulle i alle fall kostet masse, men ble fikset enkelt.

    Jeg tror hele opplegget hos SAS er at de har mye beslutningsmyndighet rundtomkring, og noen respekterer status mer enn andre.

    Er mulig noen misbruker systemet også, ved å booke billig og forsøke å krangle seg til bytting. Ellers ville det vel ikke vært så strengt. Mange virker å ha fått beskjed om at detteikke skal forekomme..
     
    Mbj and Origo like this.
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er akkurat dette som er kjernen av problemet.

    SAS har aldri tillatt gratis endring av billetter som ikke er fleksible. Det har aldri vært sånn. Regelen har alltid vært krystallklar og har ikke blitt endret slik som nevnt over, ingenting har blitt stengt.

    Men, enkelte SAS ansatte har vært hyggelig og gjort unntak imellom i situasjoner det var mulig å booke om, spesielt for gode kunder. Hadde man vært 100% streng (som LH/BA og garantert Norwegian) hadde man ikke fått problemene som dukker opp i tråden her: Man har møtt en hyggelig SAS ansatt som tidligere har vært barmhjertig og booket om gratis og er man hyggelig, stilles dessverre forventningene deretter i fremtiden.

    Dersom alle hadde satt forventningene til "surprise and delight" hadde det vært all good.

    Det at det ikke koster SAS noe å booke om er i seg selv ett dårlig argument. SAS skal være en butikk som skal tjene penger, noe de sliter med å gjøre. Ved å gi vekk fleksibilitet som en gratis perk går definitivt utover salget av fleksible billetter og det er idioti og gi dette vekk til hundretusenvis av kunder.

    Plus er i de aller fleste tilfeller såpass billig i forhold til hvor mye fleksible billetter kostet før. Ønsker du å velge fritt fra diverse avganger den dagen du skal reise, finnes det ett produkt for det, enkelt og greit.
     
    Last edited: 18. aug 2016

Del denne siden