SAS innstiller alle fly til og fra USA's østkyst 23. januar

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av rkvalvaa, 22. jan 2016.

  1. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    På grunn av en forventet ekstrem snøstorm (opptil 50-60cm med snø), så har SAS kansellert alle flygninger til/fra Washington og New York i morgen, den 23. januar.

    http://www.flysas.com/en/info/

    Skal hjem fra NY på søndag, håper at snøværet har gitt seg til da og at de får brøytet...
    Akkurat nå er det stille før stormen med kaldt og fint vær.
     
  2. funkybob1

    funkybob1 Luksus Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Uff den er kjip! Lykke til :)
     
    rkvalvaa liker dette
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Stor panikk siden i går blant alle yankee'ene på møtet i Australia. De fleste kommer seg bare til vestkysten, og så regner de med å ligge snøfast på SFO eller LAX frem til søndag kveld. Hovedproblemet er at alle selskapene har kansellert alt av flighter inn mot østkysten da de er redde for at flyene og crewene blir liggende værfast utenfor hjemmebase.
    Men det ser ut til å være over utpå søndag en gang, så tipper det går greit hvis maskinen inn mot USA søndag går.
    Er bare å følge med SAS, og anbefaler My Flights appen hvis du har eple-dings.

    Lykke til!
     
    rkvalvaa liker dette
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg opplevde en "snow storm" når jeg var i New York i januar 2015. Det kom vel et par cm snø og hele byen ble stengt ned. Fullstendig kaos.
     
    Bjoern In America and rkvalvaa like this.
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Avishistoriene jeg ser fra Oslo er ikke særlig bedre ... :p

    Man må huske at det ikke alltid er sneen som er problemet. Is er ofte det største problemet. I tillegg er stormene her ofte lagt voldommere i volum enn de er i Skandiland. Og selv Gardermoen får trøbbel når du får en halvmeter på et par timer.

    I tillegg er infrastrukturen rundt flyplassene gjerne dårlig egnet til å håndtere slikt og da kommer ikke de ansatte seg på jobb. Og de fleste vil holde seg hjemme når det kommer slike stormer for å ta seg av egen eiendom. Jobb blir sekundært da.

    New York ligger på høyde med Roma, og for å sette det i perspektiv kan du jo tenke deg hva som skjer når du får en halvmeter der ...

    Her hvor jeg bor, på høyde med Nord-Afrika, har vi seks brøytebiler i county'et. Fire av de er kombi med strø. Gir ingen mening å kjøpe inn mer når de maks nrukes en gang i året. Da raider man Kroger, holder seg innendørs og venter til det går over.
     
    rkvalvaa liker dette
  6. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Snø er det minste problemet på Gardermoen. Tror det skal ganske mye til før det begynner å føre til instillinger. Tåke derimot...
     
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Vi skal vel ikke lengre tilbake enn påsken i fjor for å se at snø på Gardermoen kan skape store problemer. Men enig i at tåke er et større problem.
     
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Den vesentlige forskjellen mellom New York og Roma er vel at gjennomsnittlig temperatur i New York i januar er 0,3 grader, mens den er 7,5 grader i Roma. Snø i New York er derfor helt normalt. ;)
     
    Scandipendler and mariusbb like this.
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Da ser jeg at SK908 fra EWR til OSL som jeg skulle ta i kveld er kansellert, og jeg er ombooket til SK910 EWR-CPH som går to timer tidligere. For meg er dette helt topp, mye bedre å reise via CPH på vei til Bergen og kommer mye tidligere hjem.

    Men, og det er et stort men! Jeg har ikke fått noen som helst melding fra SAS, fikk beskjed på telefonen at flygningen var klar for innsjekking på appen, og det var helt tilfeldig at jeg så at jeg var blitt flyttet til et tidligere fly. Om det er slik de gjør dette, er det nok mange som skulle med Oslo flyet som vil få seg en ubehagelig overraskelse, selv om man har ansvar å følge med selv...

    Nok en gang jeg er glad jeg har denne hobbyen som gjør at jeg legger merke til slike ting ;-)
     
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Skal til Boston på lørdag med BA, burde vel gå greit d. Da har vel både været og etterdønningene gitt seg.
     
  11. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Jada, været er helt fint nå, og jeg tror ikke snøstormen traff så langt nord som Boston.
    Nå er det bare opprydning som gjenstår :)
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    SMS fra Europa er ikke pålitelig .. ikke få ganger jeg ikke har mottatt SMS'er jeg vet er sendt eller at SMS'er jeg sender ikke når frem ..
     
  13. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, meget mulig at de har sendt noe, men har fått sms fra de tidligere i dag om at jeg kan sjekke inn på et innenriksfly jeg skulle ta i morgen etter jeg kom hjem fra New York.

    Det som irriterer meg noe grusomt (i-landsproblem) nå er at ifølge både sas.no og appen så er sk909 (fra cph til ewr) i rute, dvs at det tok av fra cph kl 12.20. Jeg er booket om til dette flyet tilbake.

    Men når jeg sjekker cph.dk så står det at det er forsinket og har kommet nye "forventet" tidspunkt jevlig, nå sist forventes det avgang kl 18.15, nesten 6 timer forsinket.
    Flightradar melder om det samme.

    Om de bruker like lang tid på å snu flyet på EWR som vanlig betyr jo det at man tar av nærmere eller etter midnatt (om det er mulig fra Newark). Hadde vært veldig greit å fått beskjed om hva som skjer og når jeg kan forvente avgang, slik at vi ikke må traske på flyplassen i x antall timer, evt forlenge hotellet jeg bor på etc...
     
  14. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    En liten oppdatering etter å ha kommet hjem. Gutta på Newark klarte ikke å brøyte klar nok gater, så det ble massive forsinkelser utover kvelden/natten.

    De innkommende flyene fra Stockholm og København ble stående på rullebanen i nesten to timer før de fikk komme til gate og slippe ut passasjerer. Var nok derfor de drøyde godt med å sende de avgårde også.

    Københavnflyet SK910 som skulle gå kl 17:30, tok av først kl. 01:30 (altså kl 07:30 norsk tid), 8 timer forsinket. Det medførte i praksis en våkenatt i loungen, men kan egentlig ikke klage, vi ble vel ivaretatt og fikk fortløpende info fra flinke ansatte.

    Klarte også å karre til meg siste business-sete med poeng oppgradering. Når vi kom til Køben ble jeg booket om til Bergen via Oslo. Fikk bruke connecting norway på osl fordi jeg kun hadde håndbagasje, og fikk da plass på et tidligere bergensfly enn jeg hadde blitt booket om til.

    Vet ikke om dette har med Diamant kortet å gjøre, men må si at jeg alt i alt er godt fornøyd med måten SAS løste dette på, ble møtt med velvilje overalt, både ang oppgradering, service/info i loungen, service ombord som var helt topp, transfer senter på CPH og ikke minst karen som stod i gaten på det tidligere bergensflyet når jeg kom løpende :)
     
    RoadKing, haakonks and RemiWM like this.

Del denne siden