SAS Julekalender - Hva ER det de tenker på???

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Brunello, 04. des 2017.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg lurer virkelig på hva folkene i markedsavdelingen i SAS tenker på, når de sender ut "julekalendertilbud" hvor varene man skal få kjøpe, ligger 30% OVER gjeldende pris i markedet? Er SAS-kunder så sløve at de slipper unna med sånt, eller hva i all verden er greia?

    Eksempel fra dagens "kalendertilbud"; Juiceprese fra Philips. SAS; Kr. 3367,- eller 108.600 poeng (tilsvarende over 5000,- om man regner om til "ekte" penger med Trumf-faktoren).

    Samme dings fra f.eks. Lefdal koster 2.419,-....

    SAS må enten tro jeg er teit, eller sløser med penger og poeng. Og da blir jeg faktisk litt sur.
     
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Enig! Skandale..
     
    milehigh liker dette
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, SAS trur sjølvsagt at vi er teite. Det er vel felles for dei fleste store selskap? Kundane er kveg, og dumme sådan. Idiotar som fortener å bli flådde. Opp med ei hand alle som femseksempel har kjøpt sjampo med "provitamin B5" eller omega3 for å "bygge opp" håret innanfrå?

    Og ja, mange av oss er nok teite også. Vi godtek det utrulegaste (kan nemne i fleng: at ingen har mista jobb, hals eller krage etter loungegate). Kvar blir det av den væpna revolusjonen som har blitt lova så lenge?
     
    milehigh, Travellingalf and Eddie47 like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Man må være bevisstløs for å bruke poeng på de "tilbudene" SAS har.
    Jeg minnes de fikk tyn i media for ublu prisere for noen år tilbake og de svarte at de skulle se over sortimentet og revurdere prisene.
    Slik jeg oppfatter det, så har intet skjedd, det er fortsatt helt vanvittige poengpriser på disse produktene de pusher.
    Det tolker jeg dithen at enten A) så gir de rett og slett blaffen eller B) så er det såpass mange bevisstløse mennesker med for mye poeng som kjøper lell til at de gidder å gjøre noe med det.
    B) kan jeg jo forsåvidt forstå.
     
    milehigh and Eddie47 like this.
  5. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg velger å tro at det ligger en slags rasjonalitet i oss. Selv om enkelte (skal ikke nevne navn, av hensyn til de pårørende) kan finne på å reise jorda rundt for å få et plastkort som gir gratis blomkål og cherrytomater på OSL, så har jeg stor forståelse for at dette - å dra på tur, for å dra på tur (og få inn noen ekstra poeng) - kan være rasjonelt nok. Naturligvis i et tilstrekkelig vanvittig sinn, men dog.

    Rasjonelle mennesker holder seg hjemme, går på jobb, maler huset hvert tiende år og oppfører seg ellers slik at karbonavtrykket blir minst mulig. På den annen side så hender det at disse rasjonelle menneskene drar på rypejakt med en Setter til 20.000 (i innkjøp, samt med tilsvarende i veterinærutgifter i året), ei hagle til 40.000, dress til 15.000 og støvler til 3.000. Så kommer de kanskje hjem etter en uke i leid terreng (ytterligere 50.000), med to puslete rypekyllinger i sekken.

    Eller hobbyfiskeren som svir av noen hundre tusen på karbonstenger, sneller og snører. For ikke å nevne sykkelfantomet. Bil-entusiasten. Hobbyfotografen...

    Ved nærmere ettertanke; kanskje vi ikke er så sprø, allikevel?

    I hvertfall er de fleste av oss noen racere med kalkulatoren :)
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,697
    Bonuspoeng:
    293
    Vi er jo det ...
    vi fortsetter å fly med dem, selv om alle forbedringer de siste 20 årene har gått ut over oss ....
     
    furlong, Berlioz, Are and 2 others like this.
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Detter jo langt fra en skandale eller uforståelig.. Varer prises alltid forskjellig mellom forskjellige leverandører. For de som ikke vil fly mer enn de allerede gjør, er det jo greit å brenne av poeng kontra penger. Alle er ikke bonusnerder som skal samle poeng til F tur.

    Greit å huske at ikke alle mennesker er like innimellom.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Heldigvis... Ellers hadde tilgjengeligheten virkelig vært håpløs :D
     
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bare påpeker at man antagelig bør være mindre begavet, for å kjøpe et produkt av SAS for tusen kroner mer enn markedspris. Og de klarer på toppen av alt å fremstille det som en kalendergave... Jeg synes helt ærlig at de gir finger'n til kundene, med denne julekalenderen.

    Men, det er klart, folk er forskjellige, som du sier. Noen synes det er gøy å tenne sigaren med en brennende tusenlapp, også.

    Forøvrig trenger man ikke være en bonusnerd for å samle opp poeng, det hjelper med normal fornuftig sans. Så langt i år har jeg hatt to turer til Stavanger, en tur til Barcelona, en til London og kjøpt billetter til Palma, til min datter og kjæresten. Alt i Plus, og alt for poeng jeg har fått "gratis". Og poengsaldoen har bare økt, selv om mitt forbruk er høyst normalt. Snart vipper jeg 200.000 poeng på mitt SAS MC, og får da C til Go-pris. Da blir det langtur med guttungen (på 26).

    Jeg har spart tusenvis av kroner på billettene, og hatt veldig glede av bonus-bevisstheten.
    Å skulle betale 108.000 poeng - nesten 11 innenriks t/r, for en saftpresse, fortoner seg for meg som så håpløst, at jeg nesten ikke har ord.

    Men så trenger jeg da heller ikke noen saftpresse.
     
    Last edited: 04. des 2017
    Mbj, Travellingalf, Are and 2 others like this.
  10. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,284
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis noen har så mange poeng de ikke vet hva de skal gjøre med de, da vil jeg da foreslå man kunne tilby andre medlemmer å booke bonusreiser for de for en fornuftig pris.
    spesielt innenriks reiser booket på kort varsel kan ha en fantastisk value booket med poeng, så jeg synes da det ville være en fin måte og hjelpe hverandre på??
    Har medlemmet som booket at på til MC premium, kan et annet medlem få en tur i plus for en fornuftig penge. I mine øyne i hvert fald bedre value enn å blåse de av på diverse dingser i sas shoppen....

    Og beklager hvis tråden gikk helt av sporet nå
     
    Last edited: 04. des 2017
  11. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er selvfølgelig enig i at dette er dårlig value, det er det ingen tvil om. Men hva er value? For deg er det turer du slipper å betale for. Andre kan mene det er produkter kjøpt til blodpris i EB-shoppen.

    Hvorfor handler folk Cola på Narvesen eller 7-eleven? Det er jo mye dyrere enn de billigste stedene? Vel, det er lettvint. De hadde lyst på det akkurat der og da. Det er tilgjengelig. Etc etc.

    Tror ikke vi er uenige her altså, men poenget mitt er at du sitter med en helt annen kunnskap enn de fleste andre som flyr med SAS. Det er relativt ofte jeg hører folk booket hotell, leiebil eller kjøpte en muffin med SAS poeng. Systemet er ikke veldig lettvint for folk. Spesielt om du ikke kan triksene. Hvordan skal en random person finne seg en flytur til New York på Business? Han/hun logger inn på SAS.no, finner så godt som ingen seter ledig og konstaterer at dette funker ikke. Vel, da bruker man de gjerne på en annen måte. Det er ca 0 av vennene mine som leter etter C/F turer på united.com ...
     
    DanH, mariusbb, PVflyer and 9 others like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Du må få deg nye venner :p
     
    PVflyer, Hanen, Chrisbgg and 3 others like this.
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget er vel ikke primært "tilbudet" for poeng, men å fremstille det som en julegavetype til kundene å selge et ikke fly relatert produkt over nett til kundene til enkraftig overpris ift både fysiske og nettbutikker når det er et rent pengekjøp.

    Det grenser til ulovlig markedsføring i mine øyne. Å fremføre noe som et tilbud i et likt marked som ikke er det. Ala førpriser på black friday som ikke er lovlige om de ikke er reelle. Forbrukermyndighetene ahr fokusert på dette.
     
    Mbj and RoadKing like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her, alle spør meg om å fikse reise :D
     
    Kallingen liker dette
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker på tidligere SAS-julekalendere, jeg. Med mulighet til å opptjene poeng, gode tilbud osv.

    I år er det bare lureri og tull – det kaller jeg en skandale. Overdriver kanskje litt, men jeg i hvert fall veldig skuffet :(
     
    milehigh liker dette
  16. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Synd SAS har kutta ut det som faktisk var eit veldig populært tilbod, nemleg tilbud på flybillettar i julekalendaren.

    Tilbudet frå 2013 (30.000 poeng til EWR i Go), kombinert med SAS Mastercard Premium-rabatt hadde ikkje vore so dumt! Eg skjønar sjølvsagt at det ikkje kan vere økonomi i akkurat dette tilbodet.
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,644
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Er det bare meg som tenker at det er flott at SAS har en butikk der folk kan bruke opp poengene sine på det jeg oppfatter som tullball?

    Hvis alle Eurobonusmedlemmer hadde fått seg SASMasterCard med tilhørende rabatt og brukte 30% bonustilbudet( når det eksisterte )på å ta ut maksimalt antall interkontinentale flyvninger hos SAS ville det både vært tomt for bonusturer og vi ville sett en nedgradering av verdien i poengene ganske raskt tror jeg.

    SAS driver EB for å tjene penger ikke for å gi oss som prøver å forstå og unytte systemet maksimalt flest mulig billige flyturer.
     
    Finnks, samirunway, ejoa and 8 others like this.
  18. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var vell de prisene som dukket opp mye i 2013/14/15(?) et resultat av at selskapet var på konkursens rand, noe de ikke er i dag..
    Skampriser på flybilletter er sjelden et godt tegn, se bare sist på Alitalia sine mange krumspring, og påfølgende konkurs.. Så tror vi faktisk skal være litt glad(innerst inne) for at slike tilbud har forsvunnet, og at prisene har stabilisert seg..
    Men det har jo kommet mange andre kjekke tilbud fra bolaget, så vi skal ikke være for unhappy, sist Points Bargain var jo en fantastisk opplevelse...

    Men tilbake til Kalenderen, sier jeg meg enig med flere her, når pengeprisen er 1000kr dyrere enn tilsvarende produkter hos andre, og de kaller det en "Gave" til sine kunder, ja da er du faktisk ikke rent lite frekk...

    Poengprisene er som de er... Det er en gullgruve for SAS, for alle de som ikke tenker så mye over hva poengene ellers kan brukes til.. Så poengprisene kan vi ikke forvente det skjer store endringer på... Og egentlig like greit... Vi her inne vet å holde oss unna bruk på muffins og saftkokere...


    C
     
    Hyphen and milehigh like this.
  19. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg savner også disse bilett-tilbudene. De kunne virkelig ha gitt nye EB-medlemmer muligheten til å teste ut opplegget (og bli hekta...).

    Å selge Bose 35 "bare" 280,- kroner dyrere enn hva som ellers gjelder, slik de gjør i dag, er ikke mye til presang.
     
  20. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    177
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Som en stille protest kan man melde seg av og ikke motta e-posten
     

Del denne siden