Allright, får vel utdype litt:
Skulle altså bare fly de tre segmentene jeg manglet for videre status. OSL-BGO, BGO-SVG og SVG-OSL.
Møtte opp på Gardermoen nokså tidlig for å sjekke ut den nye innenriksloungen. Veldig fin, men etter noen timer ble jeg rastløs, og gikk til gaten ca 30 min før avgang. De hadde nettopp åpnet, og det var nesten ikke mennesker der, så helt spontant bestemte jeg meg for å høre om mulighetene for å sitte klapp i cockpit.
En veldig hyggelig dame syntes det var morsomt at jeg spurte, men kunne fortelle at jeg nesten måtte spørre purser ved boarding, for nå hadde crewet allerede gått til flyet. Ved boarding spurte jeg derfor purser straks jeg steg inn i flyet, og hun trakk meg da til siden for å gi plass til de andre passasjerene. Hun stakk så hodet inn i cockpit og sa "at en ung og høflig mann lurer på om dere vil ha besøk i cockpit i dag". Ble så invitert inn i cockpit for å hilse på, og etter en rask avklaring med styrmann, sa kapteinen at jeg var hjertelig velkommen til å sitte der.
Setet ble så klappet ned, og ved fullført boarding, stakk damen fra gate hodet inn. Hun syntes tydeligvis det var litt kult at jeg hadde fått ja, så hun klappet meg på skulderen og sa "nå må du bare snappe, instagramme, facebooke og nyte turen over". Jeg hadde jo selvfølgelig lyst til å ta bilder, men kapteinen sa da at de helst ikke ville at jeg skulle gjøre det.
Uansett, fløy over i nydelig høstvær. Strålende sol ved innflygning til Bergen. Kjempeopplevelse! Veldig hyggelig crew!
Vel fremme i Bergen, bestemte jeg meg for å høre på de to neste flightene også. Kapteinen sa nei på BGO-SVG, men følte purser solgte det inn dårlig.
I Stavanger var flyet til Oslo forsinket rundt 30 minutter, og jeg antok egentlig at sjansene var små for suksess. Spurte likevel purser, og hun sa hun skulle spørre kapteinen. Ble i mellomtiden henvist til setet mitt, og antok at hun i beste fall ville få nei, og i verste fall ikke spørre i det hele tatt. Rett før avgabg kom en flyvertinne bort og sa at kapteinen hadde sagt ja, men at jeg først kunne komme inn etter take off, siden flyet allerede var forsinket. Da lyset med setebeltene slukket, ble jeg så hentet frem til cockpit, og satt der resten av turen. Fikk nå lov til å ta bilder, men dette var jo en kveldstur, så grenser for hvor spennende bilder det blir i en mørk cockpit.
Helt annerledes enn i dagslys, men også dette var en utrolig opplevelse. Veldig hyggelig crew også her.
Forøvrig har jeg ingen tilknytning til SAS. Er EBG, men på første flighten kan ikke dette ha hatt betydning, for det ble ikke et tema før vi var i luften.
På SVG-OSL ble jeg jo henvist til setet først, og antar derfor at purser sjekket navn etc før det ble godkjent av kapteinen.
Hadde sikkert veldig flaks, men inntrykket mitt er uansett at muligheten er der, så lenge man spør høflig og ydmykt. Det verste som kan skje, er jo at de sier nei. Fikk dessuten følelsen av at det nesten er vel så viktig med en positivt innstilt purser. Det er jo hun/han som legger forespørselen frem for cockpit, og det har nok litt å si hvordan dette selges inn. Da jeg fikk nei på BGO-SVG, skjønte jeg at det kom til bli nei før kapteinen hadde svart, fordi purser la opp til at det skulle bli et nei.
Legger ved to bilder fra landing OSL.
Last edited: 28. sept 2017