SAS klapp

Tråd i 'Reisebrev' startet av eivindbs, 27. sept 2017.

  1. eivindbs

    eivindbs Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Fløy osl-bgo-svg-osl for å sikre videre status. Aldri spurt om klapp før, men tok mot til meg i går. Fikk ja på 2/3 flights.
    Fikk sitte klapp hele flighten osl-bgo og svg-osl. Kult ass!
     
    Last edited: 27. sept 2017
  2. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Inspirerende. Jeg har hatt veldig lyst til å prøve også, men aldri turt å spørre, eller visst hvem man bør spørre.

    Forøvrig, hvem spurte du, og når? Ved gate? Besetning ved boarding? Besetning etter boarding completed?
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg jobbet i Braathens så ble det bestemt at kun tekniskpesonell(ansatte) og cabinpersonell fikk sitte på klappsete av sikkerhetshensyn. Og det var før 9/11.
     
    Wiolenze liker dette
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm.. jeg får nei hver gang, sikkert spurt 10 ganger:po_O
    Når og hvem spør du? :rolleyes:
     
  5. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Du store alklappa! Dette trodde jeg var klin umulig med mindre man (som nevnt ovenfor) var kabinansatt eller jobbet innenfor nettverket?
     
  6. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    507
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy fire legs på klapp i fantastisk sommervær i Nord-Norge nå nylig, en utrolig opplevelse. Best anvendte 10.000 poeng noensinne! Det var ordnet på en annen måte, men jeg har aldri fått ja ved å spørre ved boarding.

    I SAS er det alltid opp til kapteinen å avgjøre om noen skal få fly klapp, alt er opp til han/henne. Unntaket er ved flygninger til og fra Storbritannia, og (visstnok?) i britisk luftrom. Der er det ikke lov å ha noen utenom crew i cockpit i det hele tatt. Jeg fløy MAN-OSL med DY for noen år siden, med en slektning som CC. Da fikk jeg sitte på klapp, men bare når vi nærmet oss OSL.
    Sett i ettertid skulle jeg vel egentlig skrevet tripreport fra turen i nord, men det får bli neste gang!
     
    watchaddicted and Xflipper like this.
  7. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,525
    Likes mottatt:
    3,518
    Bonuspoeng:
    113
    Jobber selv som flygeleder, og spør med bakgrunn i dette av og til om å få sitte i cockpit. Alltid lærerikt og kjekt å se ting fra den siden. Og om det er noen som har bedre utsikt på jobb enn meg, så må det jaggu meg være piloter. Alltid stilig å se, uansett om det er tåke og autoland eller CAVOK med visuell innflyvning krypende langs fjorden.
     
    Shyneno, Fredrik81 and KristianR like this.
  8. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Så Bjørn Pilot på Instagram fikk et spørsmål angående dette for en stund tilbake å mener han skrev at det var nærmeste familie som kunne få være med inn i cockpit. Men utover det så må jeg si meg helt blank på teamet så dette overlater jeg helt klart til noen andre :)
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg jobbet i SAS Ground Service fløy jeg ofte klapp i Cockpit. Begrunnelsen var at jeg var teknisk personale (sendte bare flyene, så vet ikke helt om det kommer innunder "teknisk", var i 2008) Men Crewklapp i kabinen var ingen høydare. På den andre siden er det ganske greit å kunne komme med fly på den måten.
     
  10. eivindbs

    eivindbs Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Allright, får vel utdype litt:

    Skulle altså bare fly de tre segmentene jeg manglet for videre status. OSL-BGO, BGO-SVG og SVG-OSL.

    Møtte opp på Gardermoen nokså tidlig for å sjekke ut den nye innenriksloungen. Veldig fin, men etter noen timer ble jeg rastløs, og gikk til gaten ca 30 min før avgang. De hadde nettopp åpnet, og det var nesten ikke mennesker der, så helt spontant bestemte jeg meg for å høre om mulighetene for å sitte klapp i cockpit.

    En veldig hyggelig dame syntes det var morsomt at jeg spurte, men kunne fortelle at jeg nesten måtte spørre purser ved boarding, for nå hadde crewet allerede gått til flyet. Ved boarding spurte jeg derfor purser straks jeg steg inn i flyet, og hun trakk meg da til siden for å gi plass til de andre passasjerene. Hun stakk så hodet inn i cockpit og sa "at en ung og høflig mann lurer på om dere vil ha besøk i cockpit i dag". Ble så invitert inn i cockpit for å hilse på, og etter en rask avklaring med styrmann, sa kapteinen at jeg var hjertelig velkommen til å sitte der.

    Setet ble så klappet ned, og ved fullført boarding, stakk damen fra gate hodet inn. Hun syntes tydeligvis det var litt kult at jeg hadde fått ja, så hun klappet meg på skulderen og sa "nå må du bare snappe, instagramme, facebooke og nyte turen over". Jeg hadde jo selvfølgelig lyst til å ta bilder, men kapteinen sa da at de helst ikke ville at jeg skulle gjøre det.

    Uansett, fløy over i nydelig høstvær. Strålende sol ved innflygning til Bergen. Kjempeopplevelse! Veldig hyggelig crew!

    Vel fremme i Bergen, bestemte jeg meg for å høre på de to neste flightene også. Kapteinen sa nei på BGO-SVG, men følte purser solgte det inn dårlig.

    I Stavanger var flyet til Oslo forsinket rundt 30 minutter, og jeg antok egentlig at sjansene var små for suksess. Spurte likevel purser, og hun sa hun skulle spørre kapteinen. Ble i mellomtiden henvist til setet mitt, og antok at hun i beste fall ville få nei, og i verste fall ikke spørre i det hele tatt. Rett før avgabg kom en flyvertinne bort og sa at kapteinen hadde sagt ja, men at jeg først kunne komme inn etter take off, siden flyet allerede var forsinket. Da lyset med setebeltene slukket, ble jeg så hentet frem til cockpit, og satt der resten av turen. Fikk nå lov til å ta bilder, men dette var jo en kveldstur, så grenser for hvor spennende bilder det blir i en mørk cockpit.

    Helt annerledes enn i dagslys, men også dette var en utrolig opplevelse. Veldig hyggelig crew også her.

    Forøvrig har jeg ingen tilknytning til SAS. Er EBG, men på første flighten kan ikke dette ha hatt betydning, for det ble ikke et tema før vi var i luften.

    På SVG-OSL ble jeg jo henvist til setet først, og antar derfor at purser sjekket navn etc før det ble godkjent av kapteinen.

    Hadde sikkert veldig flaks, men inntrykket mitt er uansett at muligheten er der, så lenge man spør høflig og ydmykt. Det verste som kan skje, er jo at de sier nei. Fikk dessuten følelsen av at det nesten er vel så viktig med en positivt innstilt purser. Det er jo hun/han som legger forespørselen frem for cockpit, og det har nok litt å si hvordan dette selges inn. Da jeg fikk nei på BGO-SVG, skjønte jeg at det kom til bli nei før kapteinen hadde svart, fordi purser la opp til at det skulle bli et nei.

    Legger ved to bilder fra landing OSL.

    IMG_3462 2.JPG IMG_3459.JPG
     
    Last edited: 28. sept 2017
  11. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Inspirert av denne tråden tok jeg i dag mot til meg å spørre purser. Forstod med en gang at det ikke kom til å gå igjennom. Men hun skulle spørre kapteinen.

    Etter boarding completed kom hun bort til meg og «beklaget» - det var så strenge regler at man måtte ha ID-kort (jeg gadd ikke dra opp førerkortet) eller være i familie(!) med noen som jobbet i bransjen (mon tro hvordan de skulle sjekke den opplysningen). Jeg observerte henne etter jeg hadde snakket med henne og tviler på at kapteinen i det heletatt ble forespurt.

    Dette blir dog ikke mitt siste forsøk :)
     
  12. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring etter å ha sittet på klapp 10-15 ganger ujevnt fordelt med Widerøe, SAS og Cimber: Glem lua i hånda til et stressa/uvillig/distré cc, spør cc umiddelbart etter du har gått ombord om du kan stikke hodet inn i cockpit og si hei til pilotene. Får omtrent alltid ja. Mens du er der, kan du spørre pilotene direkte om det fortsatt er mulig med klapp, eller "om de tider er forbi"... Da øker ja-raten betraktelig.

    Vil anslå at jeg har fått nei 80% av gangene der jeg har vært så dum å la cc spørre for meg, og 90% ja der pilotene allerede har hilst på meg.

    Til info så mente hun neppe vanlig identifikasjonskort men Industry Discount som (hvis jeg forstår det riktig) er et ansattbevis folk i flybransjen har, som gir de 50% eller 90% rabatt .
     
    TravelManBiz liker dette
  13. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,810
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Flyr du på standby billetter klassifisert som R1/R2 billetter så vet de at du enten er ansatt i SAS eller reiser på familie billett gjennom den som er ansatt i SAS. Dette vet de før de starter boardingen da ofte når flyet er fullt og de gir klapp/setene som er igjen til de som da flyr standby så går det på ansiennitet. Er det da overbooket så må de med lavest ansiennitet stå igjen til neste fly:)
     
    Flyskrekk liker dette
  14. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    694
    Likes mottatt:
    1,665
    Bonuspoeng:
    93
    Som en rettningslinje hos SAS og WF er det ansatte/pensjonerte som har mulighet til å fly klapp. Men som flere sier så er det korrekt at det er kapteinen som bestemmer. Men vet at flere med flyskrekk, bla Mette Marit, har fått sitte på klapp og fått forklart alt om fly.

    Det er nok ikke så farlig å spørre besetningen om cockpitplass, da det verste som kan skje er ett nei. Kan jo si at det er den beste plassen spesielt med tanke på utsikten.

    Har selv hatt ca 15 turer på klapp i cockpit, men er litt unnskyldt da jeg jobber i flybransjen selv. Både min samboer og gamlingen har vært heldige et par ganger og fått plass helt der framme. Så det å reise standby har blitt en reise for de med godt hjerte og nerver av står. Har opplevd å sitte på klapp, over vingen, med SAS over til EWR (ikke den beste plassen i flyet, men kom da over dammen).

    Og som flere sier, klapp i cockpit går ikke til England/USA da dette er lovbestemt. Så på disse rutene funker det dårlig å spørre har jeg erfart.
     
    Travellingalf liker dette
  15. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Takk. Det forklarer kanskje noe av det purser meddelte meg tidligere i dag!

    Uansett, posten min tidligere i dag ble skrevet før vi tok av. Dermed er en oppdatering på sin plass.

    Flighten var TRD-OSL og jeg reiste i plus. Da servering startet var det purser som betjente meg. Jeg bestilte det "vanlige" (rødvin, nøtter og vann). Etter at purser var ferdig med pushing, ente jeg opp med følgende: to rødvin, to typer nøtter, en kvikklunsj, en flaske vann og en proteinbar.

    Jeg er fortsatt overbevist om at hun aldri tok spørsmålet mitt til kapteinen, men likevel fikk jeg en service som jeg ikke har maken til på innenlands. Go figure!
     

Del denne siden