https://e24.no/boers-og-finans/i/x80kyl/sas-kutter-4000-flyvninger-i-sommer Skulle nesten tro at ledelsen i SAS går inn for å være ubrukelig, siden grunnen trolig er mangel på piloter.
– Det er både mangel på personell, og til dels også forsinkelser på leveranser av fly. Mange skal gjennom sikkerhetsopplæring eller oppfrisking i simulator. Det er mange som er blitt ansatt siden vi sa opp og permitterte i forbindelse med pandemien.
En ting som er helt sikkert, er at her blir det ikke sas booking i de tilfeller jeg må stole på at flyet går. Det blir jo det meste…
… det kan selvfølgelig også skyldes at de har for få bestillinger og dermed slår sammen flygninger eller bare kansellerer? Det vil de jo aldri opplyse om.
Ingen ekspert på temaet, men som et børsnotert selskap så kan de vel ikke lyve om slikt til markedet vil jeg tro.
Joda. Ikke minst fordi ledere og mellomledere har sin egne, unike forståelse av hva som skjer og hvorfor.
Sjekket billetter til BLL i går og den ruta er borte i hele Juli. Da skjønner jeg hvorfor, de trenger sikkert CityJet andre steder. Norwegian mangler jo fly de også og leier inn masse «bananselskap» og det ryktes at de har kansellert masse charteravganger for TUI. Reise med fly kan jo bli en risikosport i sommer når alle sliter med oppbemanning både blant flyselskap og bakkepersonale….
Da håper jeg i det minste at de fjerner disse 4000 flygningene oppsettet slik at de ikke er bookbare. Og ikke kansellerer 15 dager før slik de har gjort hele denne våren…!
Børsmeldingar er alltid sminka. For vel 10 år sidan las eg ei børsmelding frå ein fiskeoppdrettar i Australia som hadde sett fisk ut i sjøen som daua umiddelbart. Dei sa det var ingen fiasko, for dei hadde jo lært masse! Når SAS går ut og seier at alle skal over på andre fly, og som regel fly som går same dag er det grunn til å tru at dei hadde bra med kapasitet før kanselleringane.
Det jeg hører i media er at SAS har et fokus på å kutte kostnader. Dessverre ser det ut til at de er veldig ivrige på å kutte inntekter også, og det henger ikke helt sammen. De burde fokusere på å ØKE inntektene, samtidig som de prøver å redusere kostnader. Men det viktigste er altså at inntektene er større enn kostnadene. Det virker det som om de har glemt av og til. Mitt favoritteksempel er at SAS har 0 avganger OSL-FRA i dag, Lufthansa har 4. Vi har foretrukket å fly SAS direkte under pandemien, men nå er det jo ikke lenger mulig, så da glir vi istedenfor over til Lufthansa så fort gull er oppnådd. Vel, en sannhet med modifikasjoner: Denne perioden flyr vi SAS til diamant er oppnådd, deretter bytter vi. Jeg fatter ikke hva SAS driver med nå.
Flyttet en del poster som ikke omhandler denne nyhetssaken til en egen tråd om SAS kundeservice: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-kundeservice-historier-fra-virkeligheten.17482/page-2
Så med andre ord min USA tur/retur i juli med sas fra Oslo via København til Washington og derifra videre med United kan bli spennende. Håper nå de gir beskjed i god tid om flyene jeg skal ta blir kansellert. Ikke gode nyheter å lese og håper jeg ikke kommer til å angre på at jeg booket turen med sas
Mulig, men all innsideinformasjon tilsier at det er manglende flyvende personale som er problemet. Hva som skjer med alle avgangene er jo mest interessant. Er de tatt vekk, eller blir det "la oss ta det som det kommer".
En fyr jeg følger på insta har fått sin SAS flyvning idag 06:45 til Nice, kansellert inatt(!) mens han sov, og blitt booket om til avgang 09:00 imorra isteden.
https://www.nettavisen.no/okonomi/f...or-avreise-jeg-blir-sa-forbanna/s/5-95-487227 En fyr plukket opp av nettavisen, men var nå voldsomt så verdens ende dette var for fyren...