SAS kutter tilgang til 3. parts lounger

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av view, 16. des 2016.

1. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde planer om en tur i pluss til HKG med gutte gjengen, og uten lounge i HKG forsvinner mye av fordelen med og velge SAS over hva som helst annet LCC.

2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,682
    Bonuspoeng:
    293
    Skjermbilde 2016-12-16 kl. 12.04.36.png
    Flyr mest på onsdager..

3. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Synes alltid det er artig å lese "propaganda"-avdelingers presentasjon av noe som egentlig er en dårlig nyhet. I dette tilfellet er det å ta bort tilgang til nesten 50 lounger et tiltak for "strengthening our offer in the air as well as on ground". Og jeg tror ikke jeg tar helt feil når de "few examples" som listes opp for å forbedre egne lounger også er de eneste eksemplene som finnes. :)

no-backpacker liker dette
  4. OutsideFlyer

OutsideFlyer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Fordelen er at det blir billigere å fly, nå som man like godt kan benytte billigbilett. :)

Xflipper liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,591
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjøper egentlig at de mener det ikke er lønnsomt å betale for at Plus reisende /evt biz uten status mister 3dje part, men jeg syns EBG+ burde fått beholde denne perken.
    Minnes jeg reiste med BA Club Europe/World fra MUC til LAX for noen år tilbake. Jeg hadde den gang ikke status med BEC, og ble storligen forbauset da jeg ikke fikk adgang til loungen in MUC (3dje part). Hadde jeg hatt BEC status ville jeg kommet inn.

6. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,092
    Bonuspoeng:
    163
    Her:
    upload_2016-12-16_13-14-55.png

SASlovah4evah and Xflipper like this.
  7. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Har pleid å velge SAS Plus på bl.a. BCN pga fasttrack og lounge. Nå blir veien til de andre LCCene straks mye kortere. Som ren LCC vet jeg ikke hvor godt SAS konkurrerer. Må bare gratulere SAS med effektivt å kutte i kundemassen.

8. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat her gjør jo bare SK det BA gjør for eksempel. Nada lounge/FT for de uten status om du flyr i prem-eco. Som statusløs kunde (har selv EB sølv, men det betyr statusløs) kan jeg oppsummere turen til HKG med poengoppgradering til plus på ARN-HKG slik:
    Meeeget behagelige seter i sas plus.

På returen satt jeg i eco på veien hjem. SK går så tidlig på returen at det i bunn og grunn kun var tid til lit flytitting samt spise en bagel med norsk røkelaks. Null kø i sikkerhetskontrollen.

Men igjen da. Det er bare å ta pengene sine og bruke de hos andre selskap. Selv om jeg av og til synes det er tendenser til Stockholm Syndrome når det gjelder SK og EB her inne. Hvis SK kan kutte noen utgifter uten at det går ut over passasjerstrømmen så er det intet annet enn et godt tiltak. Hvis de som flyr SK mye tenker at nok er nok og flytter pengestrømmen over til andre selskap så ser de kanskje at all "forbedringen" til syvende og sist koster mer enn den smaker.

milehigh and lMartin like this.
  9. titocosta

titocosta Medlem

Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Eg er nok ein av dei håplause som alltid har vald SAS grunna full pakke, kvalitet og arbeidstilhøve. No blir det truleg slik at mine 100-120 reiser til neste år truleg blir med eit anna selskap. Eg har alt rekvalifisert til diamant, 6 måneder før perioden går ut..

10. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener dette er rimelig dølt gjort av SAS.

De sier jo opp alle 3 parts lounger, de har ikke gått gjennom for å se hvilke buiness destinasjoner som det kunne muligens vært en fordel å ha en lounge. Eneste destinasjonen jeg ser der de ikke har sagt opp 3 parts lounge er Amsterdam.

Nok en gang klarer SAS å skuffe sine frequent flyers. :(

Det som er rart er jo at de har en strategi på at SAS skal være det prefererte selskapet for de med EB til Leisure destinasjoner om sommeren.

milehigh liker dette
  11. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Edit: Ser at AMS ikke står på listen over hvor de skal kutte, eller på listen over hvor det er tilgjengelig, så det er vanskelig å vite hva som skjer her.

12. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje et veldig smalt spørsmål, men vet noen hvordan det blir med Widerøe fra Newcastle/Aberdeen? Har aldri tenkt så nøye over hvem jeg bestiller billetten fra eller flyr med fra disse destinasjonene, men kan det bli sånn at EBG når man flyr med Widerøe fortsatt gir Lounge mens man ikke får det når man flyr med SAS?

13. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Flotte greier! Skal til Shanghai med familien (4) i plus, da blir det ikke noe lounge på 2 av dem da.

Last edited: 16. des 2016
  14. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Tror du får det med Widerøe, de gir jo blant annet adgang i Stavanger, noe SAS ikke gjør, og etter denne nyheten mest sannsynlig aldri kommer til å få.

15. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo litt dumt, dette som skjer. Men vil du ikke ha tilgang til andre Star Alliance-lounger som for eksempel Lufthansa?

16. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan ikke se for meg at EBG+ Skal miste tilgang på loungene, for dette er jo en av stampilarene til hele Star Alliance. Hvis dette er skjer så betyr det at SAS er i ferd med, enten å vanne ut alliansen sin, eller trekke seg ut av alliansen. At de derimot strammer inn på SAS+ sin tilgang på lounge er greit nok, da da dette egentlig er premium økonomi seter fremfor business.

17. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Typisk å annonsere dette på en fredag... :D

Råder alle som har mulighet til å poste på SAS sin Facebook-side, og trykke "Like" på andre poster om dette på sosiale medier, så kanskje det eskaleres opp i SAS.

milehigh and Xflipper like this.
  18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,682
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er enig i at fremgangsmåten til SAS er under enhver kritikk, spesielt hva gjelder den korte tiden fra lansering til faktisk kutting i tilbudet, men jeg syns ikke det er spesielt urovekkende at Plus-kunder mister loungetilgang. Plus er en økonomibillett, ikke business. Hva SAS gjør i sine egne lounger må være opp til de, men at de skal kjøpe loungetilgang på diverse middelmådige lounger i mellomeuropa når billettene koster minimalt mer enn en Go-billett syns jeg er unødvendig.

Eddie47 and Ursa like this.
  19. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, siden jeg er gull. Men drar ikke i loungen med 1 og lar 3 andre stå i kulda ute :(

epletyv, thecoldfish and Nanping like this.
  20. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ikke blande dette med Star Alliance lounger. Dette er 3. parts lounger på steder hvor SAS og Star Alliance partnere ikke har lounge som gjerne drives av flyplassen eller andre selskap.

Et eksempel på en 3. parts lounge er for eksempel "OSL Lounge" på Gardermoen.

Del denne siden