Hadde planer om en tur i pluss til HKG med gutte gjengen, og uten lounge i HKG forsvinner mye av fordelen med og velge SAS over hva som helst annet LCC.
Synes alltid det er artig å lese "propaganda"-avdelingers presentasjon av noe som egentlig er en dårlig nyhet. I dette tilfellet er det å ta bort tilgang til nesten 50 lounger et tiltak for "strengthening our offer in the air as well as on ground". Og jeg tror ikke jeg tar helt feil når de "few examples" som listes opp for å forbedre egne lounger også er de eneste eksemplene som finnes.
Jeg kjøper egentlig at de mener det ikke er lønnsomt å betale for at Plus reisende /evt biz uten status mister 3dje part, men jeg syns EBG+ burde fått beholde denne perken. Minnes jeg reiste med BA Club Europe/World fra MUC til LAX for noen år tilbake. Jeg hadde den gang ikke status med BEC, og ble storligen forbauset da jeg ikke fikk adgang til loungen in MUC (3dje part). Hadde jeg hatt BEC status ville jeg kommet inn.
Har pleid å velge SAS Plus på bl.a. BCN pga fasttrack og lounge. Nå blir veien til de andre LCCene straks mye kortere. Som ren LCC vet jeg ikke hvor godt SAS konkurrerer. Må bare gratulere SAS med effektivt å kutte i kundemassen.
Akkurat her gjør jo bare SK det BA gjør for eksempel. Nada lounge/FT for de uten status om du flyr i prem-eco. Som statusløs kunde (har selv EB sølv, men det betyr statusløs) kan jeg oppsummere turen til HKG med poengoppgradering til plus på ARN-HKG slik: Meeeget behagelige seter i sas plus. På returen satt jeg i eco på veien hjem. SK går så tidlig på returen at det i bunn og grunn kun var tid til lit flytitting samt spise en bagel med norsk røkelaks. Null kø i sikkerhetskontrollen. Men igjen da. Det er bare å ta pengene sine og bruke de hos andre selskap. Selv om jeg av og til synes det er tendenser til Stockholm Syndrome når det gjelder SK og EB her inne. Hvis SK kan kutte noen utgifter uten at det går ut over passasjerstrømmen så er det intet annet enn et godt tiltak. Hvis de som flyr SK mye tenker at nok er nok og flytter pengestrømmen over til andre selskap så ser de kanskje at all "forbedringen" til syvende og sist koster mer enn den smaker.
Eg er nok ein av dei håplause som alltid har vald SAS grunna full pakke, kvalitet og arbeidstilhøve. No blir det truleg slik at mine 100-120 reiser til neste år truleg blir med eit anna selskap. Eg har alt rekvalifisert til diamant, 6 måneder før perioden går ut..
Jeg mener dette er rimelig dølt gjort av SAS. De sier jo opp alle 3 parts lounger, de har ikke gått gjennom for å se hvilke buiness destinasjoner som det kunne muligens vært en fordel å ha en lounge. Eneste destinasjonen jeg ser der de ikke har sagt opp 3 parts lounge er Amsterdam. Nok en gang klarer SAS å skuffe sine frequent flyers. Det som er rart er jo at de har en strategi på at SAS skal være det prefererte selskapet for de med EB til Leisure destinasjoner om sommeren.
Edit: Ser at AMS ikke står på listen over hvor de skal kutte, eller på listen over hvor det er tilgjengelig, så det er vanskelig å vite hva som skjer her.
Kanskje et veldig smalt spørsmål, men vet noen hvordan det blir med Widerøe fra Newcastle/Aberdeen? Har aldri tenkt så nøye over hvem jeg bestiller billetten fra eller flyr med fra disse destinasjonene, men kan det bli sånn at EBG når man flyr med Widerøe fortsatt gir Lounge mens man ikke får det når man flyr med SAS?
Flotte greier! Skal til Shanghai med familien (4) i plus, da blir det ikke noe lounge på 2 av dem da.
Tror du får det med Widerøe, de gir jo blant annet adgang i Stavanger, noe SAS ikke gjør, og etter denne nyheten mest sannsynlig aldri kommer til å få.
Det er jo litt dumt, dette som skjer. Men vil du ikke ha tilgang til andre Star Alliance-lounger som for eksempel Lufthansa?
Jeg kan ikke se for meg at EBG+ Skal miste tilgang på loungene, for dette er jo en av stampilarene til hele Star Alliance. Hvis dette er skjer så betyr det at SAS er i ferd med, enten å vanne ut alliansen sin, eller trekke seg ut av alliansen. At de derimot strammer inn på SAS+ sin tilgang på lounge er greit nok, da da dette egentlig er premium økonomi seter fremfor business.
Typisk å annonsere dette på en fredag... Råder alle som har mulighet til å poste på SAS sin Facebook-side, og trykke "Like" på andre poster om dette på sosiale medier, så kanskje det eskaleres opp i SAS.
Jeg er enig i at fremgangsmåten til SAS er under enhver kritikk, spesielt hva gjelder den korte tiden fra lansering til faktisk kutting i tilbudet, men jeg syns ikke det er spesielt urovekkende at Plus-kunder mister loungetilgang. Plus er en økonomibillett, ikke business. Hva SAS gjør i sine egne lounger må være opp til de, men at de skal kjøpe loungetilgang på diverse middelmådige lounger i mellomeuropa når billettene koster minimalt mer enn en Go-billett syns jeg er unødvendig.
Du må ikke blande dette med Star Alliance lounger. Dette er 3. parts lounger på steder hvor SAS og Star Alliance partnere ikke har lounge som gjerne drives av flyplassen eller andre selskap. Et eksempel på en 3. parts lounge er for eksempel "OSL Lounge" på Gardermoen.