OK, det var en click-bait tråd-tittel...
Alle som har lest hva jeg skriver på IF vet at jeg synes SAS er et bakgårds-firma når det gjelder service og servering i C klasse.
Punktlighet er omtrent det eneste de leverer, men der er de til gjengjeld rimelig bra. Utenom streikene som skjer jevnlig. Og punktlighet er viktig, selvsagt. Men kundeservice er viktig også.
Særlig sammenlignet med British Airways er bakgården i SAS plus åpenbar. Siden jeg er veldig ofte i London (som regel hver uke). Med utreise fra OSL. Og BA har ekte business class.
Men noen ganger passer flytider bedre hos SAS. Og diamant kortet er ikke vanskelig eller dumt å holde ved like. De blokkerer nesten alltid nabosetet mitt, men hos BA er det garantert tomt og blokkert fysisk. Hos SAS er det litt sånn: du er heldig, du! Men setet er som sagt oftest tomt. Idag også. I stappfull plus idag har jeg eneste ledige nabosete.
Og siden jeg ofte er litt kritisk til bolaget er det ekstra hyggelig å skryte av SAS når det er veldig fortjent.
Som idag, på SK805 mellom OSL og LHR operert av SAS Connect. Hva er tingen her? Fantastisk crew, mer om det under.
Sikkert noen som mener det er slemt å si det, men en av tingene som gjorde denne flighten så bra var at crew ikke bestod av norske eller svenske damer helt oppunder pensjonsalder. Som bolaget pleier å ha. De som drar igjen gardinen og gjemmer seg så fort man har tatt av. Og helst ikke vil ha kunder ombord. På innenriks er de alltid der.
Til sammenligning: jeg har skrytt masse her på IF av Flyr fordi de har entusiastisk, happy crew som skjønner at de er i service-bransjen. Og idag skjedde det samme hos SAS. For første gang ever. Selv for Connect, som flyr denne ruten og pleier å være bedre enn "vanlig SAS" uansett. Det har jeg sett mange ganger.
De to (en mannlig, og en kvinnelig) i crewet sa veldig hyggelig velkommen fra boarding. Men jeg hadde virkelig ikke forventet fortsettelsen likevel: De var kjempe hyggelig mot en gutt på 5-6 år (har sett det samme før hos Flyr) og lot han dele ut sjokoladeboksene i Plus. Med SAS forkle på
Han var stolt som en hane. Og hadde selvsagt tett følge av det ekte crewet. Og det var bare "the twist". Først og fremst hadde de en serviceholdning i alt fra mat og drikke levering til å være hyggelige mot passasjerene, som bolaget burde overføre til alle. Ala Janne Carlzon.
Pizza-boks var bra, mer om det i catering tråden. Og det sier veldig mye om særlig han mannlige i crewet at svaret var "of course we can" til nesten alt folk spurte han om. Og for min del var spørsmålet om jeg kunne droppe den kylling-boksen jeg har fått 50 ganger før. Og svaret hans, ja, nettopp, var: of course you can have pizza instead.
Overraskelsen var jevnt over enorm. Og jeg ga kudos til crewet på vei ut av flyet. Jeg flyr til London og tilbake langt over 100 ganger i året. Og da sant var at sammenligningen med den vanlige bussturen i luften med flere flyselskaper er ekte.
BA har
ba.com/welldone og det burde SAS hatt også. For å gi positiv feedback.
Noen som vet hvor man skal fortelle SAS at de var supre på denne flighten?
Ps:hvis noen av dere skal reise i plus med SK806 eller 807 idag, så møter dere de samme folkene. Og har masse å se frem til
SAS er nesten litt søte. På feil måte. De har et eget kort hvis du vil klage. Men jeg ville jo skryte. Og skal gjøre akkurat det, av Stephen og Savanna.
View attachment 102201
Maten var også veldig innafor:
View attachment 102202
Vis alt...