Ja, reglene for "Liftetime Gold" er veldig enkle egentlig... I løpet av din opptjeningsperiode må du enten ha 45 flyvninger på SK eller WF (ikke anbudsruter) eller 45.000 grunnpoeng. Dette må du gjenta 10 år i strekk. Per dags dato gjelder også grunnpoeng eller statuspoeng fått på andre måter enn å fly, det vil si kjøpt, kredittkort, etc. Hvis de skal forbedre noe så er min personlige mening at dette ikke bør telle, slik at Lifetime Gold kun kan tjenes med flyvninger.
Dette er jeg helt enig i .. det virker rart at det å ha kredittkort skal kunne gi LTG i et flyselskap nesten uten å fly.
SAS tjener vel så mye penger på det. selskapene som tilbyr betaler i dyre dommer for grunnpoeng. Burde det telle? kanskje ikke. Så vi er enige.
Hvis jeg har misforstått her så må noen gjerne korrigere. Jeg ser at grace perioden er blandet inn som tema i diskusjonen om reglene rundt Lifetimegold. Og at @haakonks oppsummerer reglene veldig godt over. Når det er snakk om grace periode har jeg oppfattet at det gjelder gullstatus etter å ha vært diamantmedlem, altså soft landing. Som @haakonks oppsummerer må et medlem hvert år ha 45 flyvninger eller tjene 45k grunnpoeng. For meg som gikk fra diamant til gull nå før jul, hjelper altså ikke gullstatusen jeg får på grunn av soft landing ( eller diamantstatusen jeg har pga grace periode) i seg selv, jeg må fremdeles fly inn 45k grunnpoeng i minn inntjeningsperiode i 2020 for å kvalifisere meg til Lifetimegold for 2020. Videre vet vi at et gavegull, altså et gullkort gitt av et diamantmedlem heller ikke kvalifiserer. Igjen, medlemmet må selv tjene inn 45 flyvninger eller 45k grunnpoeng. Når det gjelder graceprioden og kjøp av grunnpoeng så må jo det telle mot Liftetimegold. I og med at SAS nettop åpner for å kjøpe seg opp til status 6 måneder inn i opptjeningsperioden og er åpen for å "etterkjøpe" statuspoeng i 3 måneder inn i nye statusperiode ( altså grace perioden.) Info om dette finner du på : https://points.flysas.com/faq
Fordi SAS selv sier at grunnpoeng kan kjøpes i graceperioden, og at disse poengene tilbakedateres 123 dager. Jeg trenger 3000 grunnpoeng, men har SAS MC. MC gir meg som kjent 1000 grunnpoeng per måned som teller mot status. I juni vil jeg da passere poengkravet for gull OM disse poengene gitt i graceperioden teller mot status, uten å kjøpe ett eneste poeng.
Nå blander du to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre Edit: For å presisere litt mer hva jeg mener... Om dine opptjente SAS MC statuspoeng i graceperioden hadde talt mot status i forrige periode hadde du uansett mistet tilsvarende antall poeng gitt i graceperioden i opptjeningsperioden før det igjen, og du hadde uansett manglet dine 3000 poeng på gull
Herlighet, nå gikk det opp et lys her Har visst tenkt litt for avansert og motsatt. Da er det bare å klinke til med kjøp av grunnpoeng først som sist. Takk for alle svar Edit; bra jeg rakk å fyre avgårde en mail til gullmailen angående min frustrasjon.. Edit2; Den norske gullmailen svarte innen 1 time, må være ny rekord for min del.
Grace perioden har ingenting med soft landing å gjøre. Gitt at din periode ender 1/2 og du frem til da har EBD men ikke maktet å kvalifisere for nytt år, så er du tentativt nedgradert til EBG fra 1/2. Jeg sier tentativt, fordi SAS (som andre?) har lagt inn en grace periode i tilfelle sant ankomne poeng etc. Derfor vil du fortsatt fungere som EBD til grace perioden er over, dvs fram til og med 30/4. Etter det kommer din softlanding til EBG til fullt.
Absolutt. Før blant annet @Maverick23 opplyste om misforståelsen rundt poengopptjening i graceperioden nå nettop er det vel flere som har slitt litt med å forstå hva utfordringen var. Så jeg prøvde å oppklare forskjellen mellom de to funksjonene i programmet. Fordi jeg trodde det var en misforståelse rundt nettop grace og soft landing.
Fordi vi da ikke blir så mange. Noen av oss liker å fly inn poengene, da blir det litt juks å få dem via kort
Slik at de som faktisk flyr får godene Life Time Gold gir, og produktet ikke utvannes ved at noen får LTG kun ved å generere forbruk på kredittkort. Ett forslag har jo vært å øke poengene for kvalifisering betraktelig og beholdt antall flyvninger.
Nettopp slik var det jo før....... Min LTG oversikt går ikke lenger tilbake enn til 2002/03, men der er søylen/kravet for gull 100000 poeng, i 2003/04 ble det 70000, i 2004/05 60000 ....og i 2005/06 45000. Jeg mener dette var ifm. at det ble forbudt med Eurobonus opptjening i Norge og SAS måtte bligjøre kundene med at de fortsatt kunne blir EBG Mener det var 100000 poeng i årene fra 93-2002 også (men der har nok ikke SAS oversikt lenger )
Mener å huske det var 30.000 for sølv, og 90.000 for gull. Og at Danmark hadde litt lavere krav med poeng. Og poeng fra Radisson SAS hoteller telte som grunnpoeng, hvis bestillingen ble gjort sammen med flybilletten.
På søylen for 2002-03 så står det faktisk 100000 poeng eller 50 flyvninger, men jeg mener også å huske 90000 som en grense. Men det høres rart ut om de satt det opp til 100000 på et tidspunkt, så jeg tipper de var 100000 fra start ?