Det finnes sikkert hundrevis av tråder for akkurat dette, så beklager på forhånd. Har prøvd å bla litt men finner enten tomme tråder eller tråder på flere hundre sider. Jeg er ny i gamet og har skaffet meg et SAS EuroBonus Mastercard Premium. Har også satt opp automatisk overføring av trumf-poeng til EuroBonus-poeng. Vurderer å skaffe et Amex-kort også, men litt usikker på hvilket - og samspillet mellom SAS-kortet og Amex. Hva lønner seg sånn rent praktisk i hverdagslig bruk? Har ingen konkrete mål om antall oppstarte bonuspoeng eller mål om x antall 2for1-billetter, kun et ønske om å oppnå flest fordeler ved bruk av kortet. Hva er deres tips og anbefalinger? Hva er fordelene med å ha begge kortene? Er det overkill, eller verdt det? Bruker noen av dere BillKill feks? Hilsen tidligere banknorwegian-bruker og EB-noob
SAS MC : Kategori 4 : Betal for turist men fly biz/pluss, forutsetter minimum opptjening. En fin fordel forutsatt at du faktisk booker og reiser endel + EB reiser i Norge/Europa og eller gjøre tilsvarende med SAS long haul, da i biz. Amex : Du må klare omsetningskrav på 150k per 2/1 kupong. Og du må : 1. Ha nok EBpoeng til å bruke den til en skikkelig reise. Og 2 faktisk booke og gjennomføre en reise i biz eller bedre med kupongene du opptjener. Amex er litt dyrere å ha beste kort et år. Inntjeningsmessig er de ganske like. Veldig mange her har begge. Og mange utnytter fordelene. Hvis en bare har kortene og ikke bruker fordelen aktivt tenker jeg at det er dyrt. Så er spørsmålet om du gjør dette på en jobb eller privatøkonomi.
Litt utfyllende. Bra at du har satt opp automatisk overføring av Trumf. På Trumf kan du potensielt få mesteparten av poengene dine, og så blir kredittkort bare utfyllende. Ja, og så får du jo statuspoeng på kredittkortene, det er jo viktig. Full uttelling av SAS MC får du når du har opptjent nok poeng til å få FP4. Dvs 200.000 poeng opptjent siste 12 mnd, rullerende. (Disse poengene trenger ikke komme kun fra SAS MC, men teller alle poeng, fra Amex, Trumf etc, flyginger etc) Og så får du 25% av opptjente poeng som statuspoeng som teller mot SAS Gull. Amex Elite har klart den beste opptjeningen av alle de norske kortene (20p/100kr), men er altså litt dyrt. Men du får hva du betaler for. Med 20.000 statuspoeng er du på god vei mot SAS Gull. Mulighet for 2 Companion tickets (CT) er en bra fordel, men fordrer en høyt forbruk. 150.000kr pr CT. CT kan være SVÆRT lønnsomt. Feks koster det 550.000 poeng å fly 2 personer i businessklasse til Australia. Men har du en CT, betaler du bare 275.000 for 2 personer.
Som ikke lenger helt ny bonusjeger vil jeg egentlig råde deg til å faktisk ha noen mål, som f.eks "Meg og kona på business til destinasjon X", eller "Meg selv på Lufthansa First fra Frankfurt til Tokyo", "Hele familien billigere til Gran Canaria" eller lignende. Derfra kan du legge en poeng/CT-strategi som oppnår målet/ene og gir mest verdi for pengene, og derfra hvilke virkemidler som passer best med tanke på kost og tid. Typisk jegerbevæpning er Amex Elite og MC Premium, men dette er en årlig kost på 6600, som i praksis er en tur/retur billett på økonomi til en grei destinasjon. På den andre siden vil Amex Premium og MC World bare koste 1665. Kort oppsummert vil jeg si at "Premiumjegere" med mål om First til eksotiske steder fint tar kosten på de dyrere kortene, mens "Budsjettjegere" som heller vil spare penger på billigere flybilletter fint klarer seg med de billigere kortene. Vil tilføye her at begge disse gruppene er ærerike og dyktige mennesker - de har bare ulike mål. En annen ting her er å faktorere inn egen økonomi og hva som er realistisk. Dersom kombinasjonen "KillBill & Kiwi" såvidt gir deg 150' i året, så tror jeg det er bortkastet å gå for Elite. Om du ikke forbruker nok til å tjene 200k poeng i året, gir ikke Flypremium noen mening. Til slutt, en veldig grov oversikt: Amex: 15-20 poeng og CT Norgesgruppen KillBill PayPal Ymse, tilfeldige butikker i Norge og utland MC: 10-15 poeng og Flypremium (SAS only) Alt annet
Uenig. SAS plus for go-pris til USA er god verdi. Det er også mye lettere å finne sas plus enn sas biz på langdistanse. Da må man tjene 100.000 poeng i løpet av 12 måneder og det er noe som absolutt oppnåelig og et bra mål for en ny eurobonusjeger. Og hvis lifetime gold er et mål må man begynne å kvalifisere seg til gull snarest mulig, og der kommer eventuelt amex elite inn hvis man ikke får flydd nok
Jeg synes @The_Dude har et veldig godt poeng - bestem deg for et mål og legg opp strategien deretter. Avslutningspoenget hans om at mindre enn 200k poeng opptjent siste 12mnd gir kortet verdiløst for han mens for deg er det masse verdi tyder jo nettopp på at behov/målsetning er det somm indikerer om det har verdi eller ikke. Edit: Og hvis man enda ikke har satt seg et mål tror jeg de aller fleste har godt av å starte i "budsjettjeger" kategorien..
Også uenig. Har en kamerat som samler bonuspoeng som har mål å kunne ta med familien sin på fire til Ålesund på slektsbesøk billigst mulig. Det å være fleksibel med bonusbilletter er klar fordel. De får nok ikke poeng i nærheten av 200 k i året. Men er fornøyde med opplegget og besparelse. Så det kommer an på mål som settes.
Edit: Tror tankegangen min her var at (den ekstreme) "Budsjettjegeren" vil bruke absolutt minst mulig på å komme seg billigst mulig fra A til Å. Men... Ja, enig med kritikerne her. Plus-for-øko kan ha god verdi (ergo MC Premium) i svært mange tilfeller. Teksten min var nok farget av mine egne målsetninger, som ikke inkluderer hverken Premium Economy eller SAS sine reisemål.
Takk for mange gode svar! Sikkert enda et dumt spørsmål (jeg synes dette poengsystemet er ganske mye mer komplisert enn BankNorwegian), men: Jeg har overført Trumf til bonuspoeng og har nå noen EuroBonuspoeng. I tillegg har jeg fått noen "ekstrapoeng" etter å ha brukt SAS MC litt. Er dette poeng som automatisk konverteres til EuroBonuspoeng etter hvert, eller hvordan fungerer disse poengene?
Det finnes egentlig 2 ulike opptjeninger: opptjening mot status (sølv, gull, diamant) og opptjening for å booke reiser. Statuspoeng teller kun mot status, ekstrapoeng teller bare mot reiser. Grunnpoeng (som du får ved å fly) teller mot begge deler.
Skjønner. Men ekstrapoeng ligger som en egen del i MC-appen, og EuroBonuspoeng ligger som en egen del. Selvom jeg får flere ekstrapoeng øker ikke antall EuroBonuspoeng, er det noe jeg må gjøre for at ekstrapoengene blir konvertert til EuroBonuspoeng som dukker opp når jeg bestiller reiser på sas? Eller hvordan bruker jeg både EuroBonuspoeng og ekstrapoeng for å kjøpe flyreiser? Helt sikkert en enkel forklaring her og bare jeg som ikke helt forstår hvordan det funker
Hvis du ser rett over telleren for poeng opptjent denne måned i MC-appen så står det "Poengene vises på din EuroBonus-konto senest den 10ende i måneden". I praksis så kommer de rundt den 2. i måneden, kanskje litt senere hvis det er helg.
Fant ikke en bedre tråd, så blåser liv i denne igjen. Jeg har ikke hatt sas mastercard siden før coronaen kom, men nå har kona begynt å tyte om at vi burde tatt med sønnen vår og kjæresten hans til USA neste høst.. Syns ikke at det dyreste Amex kortet er verdt prisen, så da tenkte jeg at FP kanskje er løsningen, når jeg bare får 1 CT i året.. Men hvordan er mulighetene til å finne 4 biz seter på samme flight til over there? Ser for meg at Miami er håpløst, men hva med Atlanta og Washington? Blir typisk en litt strekt høstferie, der en reiser ut onsdag, og hjem fredag/lørdag uken etter.
FP tror jeg kan møte ditt behov ja, og til Atlanta og Washington ser det ikke ut som bonusbillettene forsvinner helt som dugg for solen nei. Du kan se oversikt på awardhacks hva som er ledig akkurat nå. Det blir vel typisk kun lagt ut 2 biz per avgang 330 dager før utenom sommer/fellesferier, og så flere nærmere avgang om det ikke er solgt så mye. Hvis sønnen din og kjæresten er minst 18 vil jeg foreslå at dere prøver å booke biz påfølgende dager for 2 og 2 så snart det legges ut, og så eventuelt får disse endret til samme dato hvis det legges ut flere senere. Det koster 750kr i gebyr per person å endre, så det billigste vil selvfølgelig være om det kan være greit nok å reise parvis. Et annet alternativ er å booke 2 i plus og 2 i biz på samme avgang, og så ev. motsatt på retur, og oppgradere om det slippes flere billetter. Jo mindre fleksible dere er på datoer og å reise samlet, jo vanskeligere blir det å få booket alle på samme avgang.
2 i pluss funker jo det også, absolutt. Kidsa er 19, og selvgående, men klart kjekkest å reise sammen.