SAS med ny langdistanserute?

Tråd i 'Nyheter' startet av Ololsen, 15. jan 2026.

1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror heller ikke SAS satser mer på USA akkurat nå, men det er nok rent kommersielle grunner, og ikke politiske. Det politiske klimaet kan være forbigående, og SAS har uttalt at de er svært fornøyde med belegget til USA på alle sine ruter til nå.

Det kan fort endre seg, selvsagt.

2. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,851
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det offentlig, 3 nye ruter!

De flyr til Phuket, Krabi og Dubai. I Dubai blir det ikke DXB, men Dubai World (DWC) - den andre flyplassen. Ryktes om A321LR (og noen steder om også A320) til Dubai.

Klarer de å dekke opp alt, eller tror vi de vil nedskallere andre steder (USA?).

jgroneng and Rapolo like this.
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,962
    Bonuspoeng:
    183
    A320neo til Dubai.

Det blir 70 prosent flere seter til Boston, 20 prosent flere til San Francisco og 10 prosent flere til Chicago.

I Asia blir det 50 prosent økning til Seoul (ICN), 40 prosent til Tokyo Haneda (HND) og 15 prosent til Bangkok (BKK), i tillegg til de nye direkteforbindelsene til Phuket og Krabi.

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...utes-to-dubai-and-thailand-for-winter-202627/

Edit:
    For Boston sin del, endres den til A330 i vintertid. Den var A321LR på vinter, A350 på sommer.

Last edited: 30. jan 2026
    Kristian, Flymunda, Earl and 6 others like this.
  4. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,702
    Bonuspoeng:
    93
    Blir vel nesten som at det er Phuket og Dubai som er destinasjonene, bare at de veksler mellom HKT og KBV som flyplass i Phuket. Flyr til HKT onsdag, fredag og søndag, mens de flyr til KBV tirsdag og torsdag.

5. McBuljo

McBuljo Veteran

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir seigt for forretningsreisende med nattflyvning til Dubai i eurobiz-konfigurasjon i A320Neo…
    Burde vært satt inn A321LR

tobeornot999, Lnbre and Rapolo like this.
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,356
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg ikke forstår er at de øker kapasiteten til ORD. Uten å kjenne alle detaljer virker dette som den ruten som selger dårligst med tanke på ledige bonusseter i biz. I tillegg tenker jeg at dette var en ganske tydelig *A-rute med god støtte fra videreforbindelser med UA. Det er gjerne en del frakt hit som gjør at SAS får det til å gå rundt. For det å selge t/r i biz fra feks SVG til 20,000 NOK kan ikke være god business i lengden.

Det ser ut som SAS fint selger ut biz-kabinen til BKK, men HKT og KBV er i mine øyne enda mer rendyrkede feriedestinasjoner. Blir spennende å se om det blir lettere å få tak i bonusbiz hit. Jeg har en hypotese om at betalingsviljen for biz er noe lavere her enn til BKK. Ellers er det friskt satset av SAS å kjøre på med 2 rene feriedestinasjoner når de først skal lansere 3 nye ruter. Det øker jo sjansene for de som går å venter på CPH-DPS evt CPH-CUN får noe å glede seg over i fremtiden.

SAS bør i det minste være veldig konkurransedyktige på pris om det skal være interessant å fly eurobiz med dem.

Last edited: 29. jan 2026
    Teknolai, Earl, milehigh and 4 others like this.
  7. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,962
    Bonuspoeng:
    183
    Det har tidligere blitt sagt at det er flere veldig lukrative cargo-kontrakter på Chicago-ruta.

Eddie47, kongenamundsen and Rapolo like this.
  8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,670
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg merker meg at alle forslag til destinasjoner som vi har kastet ut, ihvertfall ikke blir de endelige.
    Så man kan jo ta det som en slags omvendt fasit. Finn alle destinasjoner som IF ikke har nevnt! :p:p:p

Gribb, Xflipper, holmen and 3 others like this.
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,356
    Bonuspoeng:
    183
    Det store spørsmålet er jo nå om SAS har en A321LR 'til overs'. P.t fly SAS med A321LR på CPH-BOS, CPH-YYZ og OSL-EWR. CPH-BOS får en A333 fremover, og det ser ut til at A321LR'en som frigis setter inn på OSL-JFK gjennom sommerhalvåret.

Til høsten/vinteren skaleres OSL-NYC ned fra 2 daglige til 6 ukentlige (ex. tirsdag). Med mindre det er vedlikehold eller at denne settes inn på en annen rute, vil det i praksis si at SAS har en ledig A321LR gjennom vinteren. Det skulle jo være en fin maskin å sette inn til DWC, men har her de jo valgt A320.
    Mulig vi i så tilfelle kan forvente ytterligere en langrute fra og med okt/nov 2026. Med rekkevidde på 4,600 miles kan denne maskinen kan dekke destinasjoner som NBO, BOM, DEL, ZNZ, YUL, DTW, MSP, YYC

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,740
    Bonuspoeng:
    183
    Denne går tilsynelatende inn på CPH-IAD i vintersesongen.
    Screenshot_20260201-161005.png

Rapolo liker dette
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    885,885
    Bonuspoeng:
    293
    For vel 25 år siden gikk det 2 fly fra ORD, ett til CPH og ett til ARN. Noen dager tror jeg at det gikk 2 fly til CPH.
    I den lille SAS loungen var det utrolig trangt helt til danskene var reist …
    Den gangen var det også skikkelig servicedesk i loungen med skandinaviske SAS ansatte.

Nostalgien strømmer på …

kongenamundsen and eventyrer like this.

Del denne siden