Jeg er rett og slett helt målløs når det gjelder dette.. Først var det "morsomt" at nettsidene var såpass lenge nede og man kastet litt skjit på SAS IT (som vanlig).. Nå er det ikke morsomt lengre. Dette er bare helt skremmende dårlig. Er det virkelig mulig at SAS lar nettsiden sin være nede i langt over 2 døgn uten noen form for offentlig info/splash, eller enda bedre, en FIX for å få nettsiden opp igjen?
SAS har valgt hvordan de skal drifte. Har de valgt outsourcing er det sånn det er. Hjelper ikke at de to ansatte på SAS IT ikke har skyld i dette.
Jeg er fullstendig klar over at det ikke er de samme som reparerer fly, som lager nettsiden. Uansett hvem som gjør hva, så har ledelsen i SAS nå vært klar over (håper jeg, hvertfall) at nettsiden deres har vært nede/ustabil i omtrent tre døgn, og det er de som til slutt er ansvarlig for både nettsider og vedlikehold (og alt mulig annet) uansett hvem det evt. er outsourcet til.
Jeg vet at IT og operasjonell drift er to forskjellige ting, men uansett samme firma og samme pengene. IT er en kritisk funksjon for SAS så jeg hadde forventet at de stablet på beina en kriseløsning når ting ikke ble løst med en gang. SAS er tross alt en organisasjon som burde kunne håndtere både kriser og improvisere når det oppstår uventede ting, dvs. det er hvertfall min forventning. Jeg har selv vært i bedrifter hvor alt går med med dunder og brak, og ser man at det kan være mulighet for at det tar tid å få ting opp så fyrer man opp reserveløsningen (om den ikke kommer opp automatisk), eller så setter man et par personer på jobben med å få opp en reserveløsning som kan henvise kunder til innsjekk, link til chaten, billettkjøp hos WIAS m.fl. osv. osv. En slik kriseløsning ville kostet SAS en 10-er i måneden å ha liggende klar så det kan ikke være penger det står på, men vilje og evne. Krisehåndteringen her her jo vært helt fraværende, men det du skriver vitner kanskje om at SAS ikke ser på kunder og billettsalg som viktig.
Er vi sikker på at noen faktisk vet dette i ledelsen? Kanskje det kun er kundeservice på Facebook som har plukket det opp og ledelsen sitter helt uvitende? Jeg ser ikke NOEN annen grunn til at ting ikke har skjedd her?! Selv jeg som kun driver små forum og nettsider med noen få brukere har da for f*** liggende informasjon om tjenesten er nede eller utilgjengelig..
Jeg er sannelig ikke sikker på hva som evt. er verst. En ledelse som ikke vet noe, eller en ledelse som ikke klarer å fikse det i løpet av tre dager..
Tips til SAS.. Tok meg i underkant av 4 minutter å lage.. Trenger 1-2 minutter til for å legge til litt bilder og en logo feks.. "Vi beklager! Vi opplever dessverre store problemer med våre nettsider og de er derfor utilgjengelig for deg som kunde! Vi jobber kontinuerlig med å rette feilen så raskt som overhodet mulig, men kan dessverre ikke si når tjenesten er helt tilgjengelig igjen. Dette beklager vi på det sterkeste! Alle kunder som trenger assistanse til booking av reiser eller har andre spørsmål kan kontakte oss på telefon: ***** eller pr. chat/epost på følgende lenke: ****. Alle disse tjenestene er kraftig oppbemannet og døgnåpne så lenge nettsidene ikke fungerer. NB! Husk at de fleste reiser med SAS også kan bestilles via wideroe.no eller på andre reisebyråsider på internett mens våre nettsider ikke fungerer. Mvh, SAS"
Omfanget er ALDRI så stort som man tror, for da hadde det jo ikke skjedd. God ledelse her ville vært å sette i verk kriseløsning i parallell, ikke tro at ting skulle løse seg "snart". Kritikken hagler over SAS generelt så vidt jeg kan se, og ikke en eller annen stakkar helt nede på gulvet. Dette er et SAS-problem og da er det SAS ved ledelsen på forskjellige nivåer som må ta støyten og ansvar. Det er også ledelsen som må ta grep når ting skjærer seg og ikke lene seg tilbake og vente på leverandøren. Krisehåndtering handler om styring og ledelse mer enn å løse det tekniske problemet.
Greit å få den mailen først etter at siden har fungert helt optimalt ca en time nå.. Hva med om en fikk den mailen før 2-3 dager siden, eller hvor lenge man har hatt problemer nå..