SAS offisielt en no frills carrier?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 08. mars 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    I forbindelse med SAS' store underskudd for Q1 er det intervju med Gustavson (sikkert også gjengitt i andre aviser) SAS underskudd i Q1, intervju med Gustavson i Adresseavisen.
    Det jeg syns er litt interessant her er det han sier:
    Her sier han egentlig rett ut at SAS ikke lenger skal regnes som en av de store "national carriers" lenger, men et lavkost selskap. Dog, åpenbart med et high end tilbud.

    Jeg syns det er en frisk uttalelse. Det vil nok innebære ytterligere "forbedringer" på Eurobonus systemet. Så kan man etterhvert vurdere om det er verdt det, iallefall for oss som "frivillig" flyr oss opp til EBG/EBD.
     
    NoLimit liker dette
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    766
    Likes mottatt:
    1,433
    Bonuspoeng:
    93
    SAS kan faktisk klare å slå to fluer i en smekk. Dersom de f.eks. begynner å ta betalt for bagasje og alle andre tjenester fra de som flyr Go kan de både øke inntjeningen og gjøre det mer attraktivt å ha status. EBS begynner jo å bli helt greit å ha når en da får med bagasje, og hadde en hatt puljevis innsjekk så kunne de fått valgt sete først.
     
    Travellingalf and braathens safe like this.
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,348
    Likes mottatt:
    3,446
    Bonuspoeng:
    113
    Resultatet sier sitt, SAS har fortsatt en lang vei å gå og justeringer er fortsatt nødvendig. Tjener de ikke penger på kjernevirksomheten skurrer det.

    Jeg krysser fingrene for at SAS går i samme retning som Eurowings og deres servicekonsept, et veldig enkelt basisprodukt for de som bare vil komme seg frem, men samtidig tilby et premium produkt til de som reiser ofte og trenger fleksibilitet. Sistnevnte må på plass for å trekke til seg de attraktive kundene som bruker mye og gir en stabil inntekt, samtidig som det første fyller opp flyet.

    Jeg vil se selskapet i luften de neste årene, men det brenner fortsatt for SAS.
     
    Fredrik, braathens safe and Fredrik81 like this.
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    De har vel annonser at de vil flagge ut AOC til Irland eller lignende. De har allerede startet med go light uten bagasje, så ikke så overraskende at det går den veien.
     
  5. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    2,756
    Bonuspoeng:
    113
    Intervju med Eivind Roald i DN (8.3) her
     
    Candy, braathens safe and Fredrik81 like this.
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom SAS gjør som BA med andre gjør, må de selge no frill fares som ikke inkluderer sjekket bagasje eller setevalg. Men da må de også tvinge statuskunder til å betale, ikke bare folk uten status. Som gull hos BA, får jeg ikke velge sete eller sjekke bagasje på short haul på de billigste billettene.

    Illusjonen blir dog at billettene til gjengjeld blir billige, noe de selvsagt ikke blir
     
    Bernd and Fredrik81 like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Om SAS kommer dit at man har 0 bagasje og ikke setevalg som EBG+ vil det være svært få incentiver til å fly de istedenfor DY.
    De fleste lokale flyplasser i Norge har ikke fasttrack eller Lounge så opplevelsen på flyplassen er lik mellom begge. 250 poeng gir deg ikke nevneverdig verdi.. SAS må ha noe mer å tilby for at feks folk som meg med 100++ flights i året konsekvent skal velge de.

    At de kutter lounge i utlandet er jo egentlig et stort problem. Jeg har normalt alltid booket Plus med familien. Skal ikke se bort i fra at det blir slutt og at vi heller booker LX/LH eco istedenfor.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @Are, lounge har vært et viktig incentiv for meg for å fly SAS. Når dette nå kuttes bortsett fra på *A hubs, så faller en stor del av fundamentet bort for min del. Jeg har fortsatt CT som incentiv, men det koster og er mye bry, så hvis trenden holder seg, som det ser ut, at F forsvinner, så blir det mer og mer fristende å heller shoppe C der det er billigst og drite i lojaliteten.

    Hallo Frösundavik? Hører dere hva dere gjør?
     
    Last edited: 09. mars 2017
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og det er jo faktisk stikk motsatt av det Norwegian gjør. De har jo ikke noe offisiell status som sølv/gullkort, men de har nivåer i Rewards-programmet, der man får valg om gratis setevalg, fasttrack, bagasje eller større "rabatt" (reward) om man flyr mye.
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Og til og med på de aller billigste billettene
     

Del denne siden