SAS ombooking på gate

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 02. des 2021.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har erfaring fra dette nå mot slutten av 2022 eller begynnelsen av 2023? Skal tilbake til Oslo fra Trondheim i mars og vurderer Plus Pro for å kanskje være med et tidligere fly, hvis møtet tillater det. Ser det er billettklasse A.
     
  2. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,302
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, fått 2x SAS Plus Bonus OSL-BGO innvilget de siste ukene. Vel å merke i loungen. Overhørte noen som prøvde i gate før avgang som fikk avslag.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Så vidt jeg skjønner så får du bare være med gratis i gaten hvis det fortsatt er ledige billetter i A. At du har Plus Pro betyr at du gratis kan endre billett i skranke eller app, men mot mellomlegg til eventuell høyere klasse. Plus Pro er altså ikke det som før i tiden het full flex.
    Plus Bonus innenlands er C(i), de dyreste billettene. De skal kunne endres så lenge det finnes et sete.
     
    Mysterio liker dette
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Plus Pro/Smart er også kabinklasse C. Det utslagsgivende er nok ledig I-klasse på ny flight eller en ekstra løsningsorientert loungevert.
     
    Eddie47 liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Serviceklasse C, men bookingklasse A i @magnusha sitt tilfelle.
     
    magnusha liker dette
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Plus Full Flex er bookingklasse C og kan vel ikke kjøpes direkte på nett for privatpersoner lengre, men går via Travel Pass.
    Gate personell har stående ordre om ikke å tillate vanlige plus på tidligere flight. Den opprinnelige unnskyldningen var at gate skulle sjekke ID på ungdomsbilletter og andre misbrukte ordninger under Korona-perioden, og dermed ikke hadde tid til endringsforespørsler. Nå er det bare blitt en permanent greie som man må forholde seg til. Løsningen for tidligere fly er altså å booke ny billett i appen, og avbestille den man har.
     
    RoadKing, Kristian and tobeornot999 like this.
  7. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,302
    Bonuspoeng:
    93
    Jøss, det var jeg faktisk ikke klar over. Takk for korreks/læring!
     
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke helt sikker på denne tolkningen.
    Det som heter SAS Plus Bonus har kabinklasse C og bestillingsklasse I, altså «Class C I» på papir boardingkort
    Det som heter SAS Plus Full Flex har også kabinklasse C, men bestillingsklasse C, altså «Class C C» på boardingkort.
    Bare med sistnevnte vil man alltid kunne få gate endring.
     
    trygveat liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,703
    Bonuspoeng:
    183
    For oss som bruker TPC, er det hvertfall en svært synlig forskjell på C/C og nest-beste pluss billett. Selv om det kanskje ikke direkte kan overføres til bonus billetter.

    Rettighetene til avbestilling, endring osv er de samme i appen, og begge er fullt fleksible og i Plus.

    Men om man vil ha den billetten som gamle SAS classic kaller full flex er feks prisen mellom OSL og CPH eller ARN bortimot dobbel fra en ellers på overflaten lik billett.
     
    kiev liker dette
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig du har rett, men jeg har i hvert fall ikke hatt noe problem med bonusbilletter og vil argumentere med at de er ganske så fleksible all den grad de kan endres og avbestilles riktignok frem til dagen før. Det tror jeg er mest av praktiske grunner.
     
    kiev liker dette
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, de er fleksible og kan endres innen reglene for denne billettklassen (I), som for tiden er 24 timer før utreise. Det ser dog stygt ut med den siste endringen her…
    Men forskjellen er at gate (stort sett) nekter å gjøre noe med alle andre enn bestillingsklasse C. Det er altså bare med C C på billetten man kan hoppe på neste buss uten å måtte gråte litt til gate manager.
    En annen fordel med TPC billetter som mange ikke vet om, er at reisen først faktureres ut etter at den er gjennomført. Hvis man er no-show så skjer det altså ingen ting. Det er nok mange som spekulerer i dette og booket OSL-TRD kl 14, 15, 16 og 17 på torsdag ettermiddag for å være sikker på en plass. Da faktureres bare den man stiller opp på, og resten går i no-show. Dette er ikke ulikt prosedyren mange her har kjørt på bonusturer langt frem i tid, men her vet SAS å ta seg grådig betalt for fleksibiliteten :rolleyes:
     
  12. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for oppklaring. Håpløst at de ikke tilbyr ordentlige flex billetter som Norwegian gjør. De tillater å hoppe på tidligere fly hvis det er ledig plass. Er litt derfor jeg bestiller fleksible billetter.

    Jeg kan vel ta en «spansk en» og booke to Plus billetter (i klasse A) og kansellere den jeg ikke bruker rett før avreise.
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian har endret billettene sine så de også krever mellomlegget på Flex-billetten.
     
    tobeornot999 and magnusha like this.
  14. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Whaaat!:( Funka sist, men var kanskje samme pris på billetten da. Flex er tydeligvis ikke flex lengre, som det en gang var.
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,703
    Bonuspoeng:
    183
    Trykket like, ikke fordi jeg likte - men som takk for opplysningen.

    Har de virkelig endret reglene for bytte av tidspunkt hos DY med full flex billetter? I Norge? Eller også internasjonalt?

    Jeg har en haug av tidligere billetter på full flex hos dem som jeg sjonglerer rundt til når det passer å bruke plassen på flyet. Senest forrige uke var dette i alle fall gratis - men grunnen kan jo evt være at jeg booket og betalte før de endret reglene?
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke sikkert det er innført enda, men i denne artikkelen fra oktober opplyste de selv om at billettsystemet skulle oppdateres og dette smutthullet skulle tettes: https://www.tv2.no/nyheter/innenrik...inger-etter-a-ha-oppdaget-smutthull/15218236/

    Vi diskuterte endringen i denne tråden.
     
  17. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Tviler på dette er innført enda, for det har ihvertfall ikke blitt kommunisert til oss som har handling på Norwegian.

    Dette er policiene vi har med flex billetter for Norwegian:
    upload_2023-1-28_13-18-17.png

    upload_2023-1-28_13-18-47.png
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,703
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for update!

    Og smart av Norwegian. Så positiv tekst tror jeg aldri SAS ville skrevet. De er langt flinkere på ordet *disallowed* der hvor Norwegian velger å være positive :)

    Og, ja, det svenske svaret når noe er disallowed er tyverr :p
     
    Kristian, jgroneng and holmen like this.
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som nettverksselskapenw varierer melllom å tilby gratis same day endring og fri kansellering:

    BA og Lufthansa gruppen:
    ED15C08E-0C50-460F-B41B-12C3C4525E38.jpeg B78DC43B-3FAB-4A39-8BBC-C04D0578B8F4.jpeg 734A8F7C-48A8-45DD-BEF2-F8CEB732E55D.jpeg

    Mens KLM og Finnair har SAS sin modell:

    7F93A68D-A684-4BA6-9BCD-F5517D26DD62.jpeg 1997530B-970E-42BF-A742-ACF0817AB94F.jpeg
     
    tobeornot999 and jgroneng like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    I sum vil jeg si; det var bedre i gamle dager. Hadde du bestilt full flex, ja så var det det. Uten alle men, hvisomatte, dersom osv.
     
    Earl, Kristian, kiev and 1 other person like this.

Del denne siden