Det er de nok pliktig til. Utsagnet gjelder kompensasjon iht. EU ved forsinkelse/kansellering/økonomisk tap. Men det virker det som om journalisten ikke har fatteevne til å forstå.
Det ser ut som SK4566 som jeg skal med videre med imorgen ikke er innstilt? Tolker jeg det rett da som at den ikke er berørt?
Har du sjekka denne sida: https://www.sas.no/traffic-information/operating-flights/ Her står alle fly som ikkje er råka av streiken. SK4566 ser ut til å vera innstilt.
Hvis jeg blir re-booket inn på en flygning med et annet selskap, har jeg da krav på de EB-poengene jeg egentlig skulle opparbeidet? Har en OSL-CPH-HKG flygning i Plus den 1. mai som det spøker litt for nå...
Dette er ikke ekstraordinært tilfelle utenfor flyselskapets kontroll, egne piloters tariffer er SAS sin kontroll. Hadde bakkepersonel ansatt på flyplassen som hadde streiket eller at det hadde vært en generell pilotstreik som er landsomfattende over alle flyselskap, så hadde saken stilt seg i ett annet lys. De prøver bare å dra en spansk en for å redusere skadene som følge av streiken, så ikke ta det han sier her for god fisk!
Meldingen om innstillingen på mitt fly kom først 13:51 så nå har jeg ikke videre transport fra TRD, men Widerøe har sagt at det ikke er vits for meg å fly til TRD om billetten videre er kansellert. Dette er forsåvidt første gang jeg opplever dette. Så nå venter jeg. Da jeg ringer 21896400 som står oppført på siden dems så kommer det en del info (Som ønsker helts at jeg bruker siden deres) også er det to ringelyder før det blir lagt på. Jeg er EBS og ble her om dagen oppgradert til SAS Plus (A) på SK4566 som nå er innstilt. På messanger så har de ikke svart på henvendelsen jeg kom med igår. Billetten er bestilt hos SAS for poeng+penger
Har booket om 18 personer (fordelt på 13 bookinger) som skulle flydd med SAS imorgen til flyvninger med KLM og Lufthansa på mandag – litt av et styr. Fikk veldig god hjelp i natt av en engelsktalende konsulent til å knytte alle bookingene sammen (Travelling together), det gikk veldig fint. Var nok en god idé å være litt i forkant. Fikk også veldig god hjelp ca. kl. 12:30 i dag (rett etter søndagens avganger ble kansellert), han prøvde å finne nye flyvninger, men ga til slutt opp (å finne noe innen 24 timer) og sa at vi selv kunne bestille nye flyvninger og at SAS ville dekke dem så lenge det var i samme serviceklasse (økonomi). De ville også dekke hotell. Jeg skulle bare si ifra, så ville de kansellere alle de opprinnelige billettene. Når jeg ringte ca. kl. 13:30 for å si ifra at vi hadde begynt å bestille nye billetter, og at de skulle kansellere de gamle, kom jeg imidlertid til den verste dragen jeg har vært borti. Han ville ikke ha noe med dette å gjøre, sa han. Han kunne ikke garantere at vi ville få igjen en eneste krone utover opprinnelig billettpris. Han trodde ikke vi ville få dekket hotell. Jeg spurte hva han foreslo, og sa at det eneste alle vil er å komme hjem, og fikk til svar at de ikke kunne finne noen flyvninger innen 24 timer og derfor ikke kunne gjøre noen ting annet enn å avbestille og refundere billetten. Hvis jeg var uenig måtte jeg bare sende inn en klage, men han trodde ikke det ville føre til noe... Jeg leste opp fra SAS.no om reglene dersom SAS ikke finner flyvninger innen 24 timer. "Hvis du mener at det betyr at du har rett på det, så kan du ta screenshot av det og legge det ved klagen da". Dårligste kundeservicen jeg noen gang har opplevd av SAS. Han gadd i hvert fall å legge inn en kansellering og markere den som "ufrivillig", men først etter jeg hadde kranglet litt... Nå er i hvert fall alle booket om. Kostet nesten 5.000 kroner per billett i gj.snitt, og tre forskjellige reiseveier, men de kommer seg i hvert fall hjem på mandag! SAS klarte ikke å finne noe innen 24 timer, men det var mange muligheter, både med Lufthansa, Swiss, KLM og til og med SAS+Widerøe! Så her må jeg si at SAS skuffet meg litt generelt. Forøvrig hadde bookingene ett gullmedlem og et par sølvmedlemmer. Eneste jeg gruer meg til nå er klagene og oppgjøret i etterkant...
Du tenker det er rimelig å kreve standard kompensasjon EU261 for forsinkelse som følge av streik? Streik er normalt ansett som force majeure i alle bransjer.
Tips: Jeg fikk akkurat booket om CPH-OSL i morgen tidlig til CPH-AAL-OSL ved å ringe dansk kundeservice. Ventetid i Norge med gull: 27 min, i Danmark: 3 min. Nå blir det middag i The Private Room og boarding Krug om ca 3 timer
Nettopp, eg har tolka den lista, som eg viste til, som ein oversikt over flygingar som vil operere uavhengig av streiken, altså at alt anna er kansellert. Mine fly på komande fredag står ikkje på den lista, ergo ser eg det som 100 % sikkert at flya er (blir) kansellert, med mindre partane kjem til ei løysing.
Det må jo være FM siden arbeidsgiver ikke har kontroll over de ansattes streikerett. De kan jo heller ikke bare leie inn andre for å erstatte de streikende siden det er streikebryteri. Imidlertid ser jeg at Forbrukerrådet på sin veileder sier: Hvilke tilfeller er det man da snakker om?
Hvis flygingen blir kansellert på grunn av streikende flyplass personell, eller at LO setter i gang en landsomfattende streik, så er det FM. Dette er en streik som pilotene i SAS har organisert, ikke fagforbundet selv, og da er det ikke FM, så da burde du ha rett på kompensasjon.
TUI Tyskland hadde en dom mot seg etter kanselleringer i 2016. De restrukturerte selskapet og mange ansatte ble brått spontant syke og kunne ikke fly, det ble ansett som en form for streik som selskapet var ansvarlig for og de måtte betalte erstatning. https://travelnews.no/nyheter/ma-gi-erstatning-etter-streik/
Dagens streik er til sammenligning en "vanlig" streik, så du må ta dem til retten og vinne om det skal bli noe pay-out av standard kompenssjon.
Og det skiller ikke noe på hvilke krav som er satt frem? Tenk en situasjon hvor kravene er helt koko, si dobling av lønn for alle og dobbel ferie for å sette det helt på spissen. Hvis pilotene da streiker og nekter å fire noe på kravene selv etter forhandlinger, er det da fortsatt i selskapets kontroll? Jeg tenker det avgjørende må være om selskapet har genuint forsøkt å løse konflikten og deltatt i alle møter og meklinger. Om de også kan vise til at man har gitt konkrete tilbud som rimelige i forhold til kravene og har forsøkt å forhandle videre fra det så må en kunne si at de har gjort det de kunne? Mulig det også kanskje er et poeng hvem som reiste seg fra meklingsbordet først...
Står ganske tydelig i regelverket. Hadde Forbrukerrådet giddet å lese gjennom så hadde de sett at det ikke er noe kompensasjon å hente. Det at streik har blitt avvist i Transportklagenemnda med referanse til regelverket burde vært case closed. Altså kompensasjon jeg snakker om for ordens skyld. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=GA « (14) Liksom i Montrealkonventionen bör skyldigheterna för det lufttrafikföretag som utför flygningen vara helt eller delvis begränsade i sådana fall där en händelse har orsakats av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Sådana omständigheter kan särskilt förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och strejker som påverkar verksamheten för det lufttrafikföretag som utför flygningen.» Så står det i artikkel 5 3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Jeg klarer ikke å lese dette som at man har rett på kompensasjon og jeg er helt enig at man ikke skal ha det.