LO og fagbevegelsen har fått til betydelige endringer opp gjennom årene, som er til fordel for både bedriften og de ansatte. Uten fagbevegelsen hadde vi ikke hatt mye ferie, vi hadde heller ikke hatt mye pappa og mammaperm osv. Hadde ledelsen i bedriftene hatt styringsrett i alle saker hadde det ikke vært til fordel for de ansatte på noen måte, ei heller bedriften.
I Norge har vi også hatt lange tradisjoner for å regulere lønnsnivået gjennom trepartssamarbeidet slik at konkurranseutsatt industri (også kalt frontfagene) er i stand til å konkurrere mot utenlandsk industri. Gjennom trepartssamarbeidet har vi også sørget for god fordeling av den verdiskapningen som skjer ute i bedriftene. Dette har i sin tur ført til at avstanden mellom de som tjener minst og mest er relativt liten sammenlignet med andre land. Dette er med på å skape et homogent og harmonisk samfunn uten de store konfliktene som oppstår når forskjellene er store.
Når det er sagt synes jeg, som du sier, spesielt LO og forbundene tilknyttet LO henger igjen i gammel retorikk. I min bedrift har vi to fagforeninger, den ene er tilknyttet LO, mens den andre er et YS-forbund. Det er fascinerende å se hvor forskjellig det jobbes. Mens LO har en "stå på krava" og "nei" inngang i alt de gjør har YS en dialog-artet tilnærming hvor man søker å få gode løsninger for både ansatte og bedriften. Man er rett og slett opptatt av at bedriften skal gå godt og på den måten sikres arbeidsplasser.
De tillitsvalgte i YS-forbundet er også flinke på å utfordre medlemmer på om de er på rett plass, det er tross alt frivillig å jobbe i bedriften.
Av og til, når ledelsen og arbeidsgiverorganisasjonen glemmer hvem som faktisk skaper resultatene, og samtidig blir kategoriske og ikke vil snakke (ikke ulikt LO der altså) må man true med streik. En sjelden gang skjer det også at man streiker og da er det som regel med god grunn.
Hvem som har rett i SAS-konflikten er jo diskutert opp og ned i mente, men jeg tror det er en blanding av urealistiske krav fra arbeidstakersiden og en ledelse som er veldig fastlåst.
Konklusjonen for min del er at fagbevegelsen er høyst relevant også i 2019. Utfordringen er at vi har blitt godt vant. Vi tenker ikke over alt det Fagbevegelsen har fått til opp gjennom, vi tar det for gitt.
Kanskje du rett og slett skulle melde deg inn i et fornuftig, fremtidsrettet forbund som ivaretar interessene dine som IT-mann?
Vis alt...