SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Nå er det ofte slik at man sitter på svært begrenset tallmateriale i en fagforening der arbeidsgiver derimot sitter med all data. Derfor er det nok vanskeligere å være forberedt mot alt arbeidsgiver kan finne av tall. Eksempelvis at man i snitt jobber annenhver lørdag. Der det fort stemmer for året under ett, mens man jobber langt oftere i høysesong.

13% kravet ble vel forklart ganske greit. Kravet var frontfaget, men at de ønsket å adressere ett etterslep i tillegg. Det betyr ikke nødvendigvis at hele etterslepet må tas på ett år eksempelvis. Her er det ikke uvanlig at man inngår en enighet om at man skal ta etterslepet over flere år med forutsetning om at bedriften fortsatt leverer overskudd. Men dette hadde ikke arbeidsgiver ønsket å diskutere i forhandlingene så langt. Ergo blir det vanskelig å konkludere hva som ligger i kravet basert på en debatt som dette.

Uansett var ikke lønn det viktigste kravet. Det var derimot mer forutsigbar turnus. Hva som definerer en jobbhelg blir selvsagt litt firkantet. en slags definisjon må man alltid ha. Og hvor mange vakthelger som faktisk kun går 1 time inn i det som defineres som helg er umulig å si for oss. Så hvor relevant det eksempelet er blir umulig å vurdere.

Man må også huske at dette er en debatt mens partene er i konflikt og da er det nok vanskelig å gå inn på kravene i detalj og hva som er målet med kravet. I forhandlinger er det ikke unormalt at man krever noe mens forventninger og målet er langt mindre. Da kan man ikke si i en debatt at selv om man forlanger 13% så vil man være fornøyd med frontfag pluss 1% eksempelvis.

ElinPelin, kaijoar, LaDuden and 5 others like this.
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    873,706
    Bonuspoeng:
    293
    Det er sikkert en naturlig forklaring og det er ikke en ordinær ruteflyging ..., men noen er ute og flyr dette flyet (?).
    Det er et SAS fly og ikke et SAS Ireland fly
    7D3E1DC8-536A-4B7C-AD0E-7350AA33B6CD.png

3. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Veldig enig der. Folk tar eksempelvis den 5. ferieuken for gitt, men det er altså noe man må forhandle frem hver gang man forhandler ny tariffavtale. I Staten har de dagene vært en av de tingene som staten har fjernet i første tilbudet. Nå er nok ikke det kravet det vanskeligste å få inn i avtalen igjen, men det brukes mye forhandlerkraft bare for å opprettholde avtaler også. Uten fagforeningene ville mye av det vi tar for gitt vært borte ganske fort.

ElinPelin, kaijoar, Eddie47 and 3 others like this.
  4. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Hørtes ut som LO bør oppløses og kun behold YS(altså å ha fagforening er nødvendig), for å ha konstruktive dialoger mellom partene enn å være fastlåst som "hysteriske, sta, gamle kjerringer i bitch fight om hvem som har rett" "kun min observasjon av streike sirkuset som foregår" :rolleyes:

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,907
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert en pilot som er ute på tur og koser seg :)

drsyk liker dette
  6. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Opplæring? Flight simulator LIVE? Ser du et rødt L på fly halen ;)

Gribb and Kaffen like this.
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,907
    Bonuspoeng:
    183
    De har hatt masse ledige fly til å øve seg med ja :rolleyes:

drsyk and Gribb like this.
  8. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,006
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, uten å kjenne prosessen annet enn gjennom media, har det kanskje har vært en noe tåpelig tilnærming både fra ledelsen og pilotene. Synes ledelsen og spesielt informasjonssjefen, Knut, har vært veldig ufine i sin kommunikasjon. Jeg er nok farget av at jeg overhørte Knut diskutere med kollegaer forrige gang det var fare for streik. Befant meg i den da nyåpnede loungen på Osl og adjektivene som Knut klarte å bruke om de ansatte var rett og slett skammelig. En ting var at han gjorde det, en annen ting var at han sa det foran kundene på den måten. Skjønner faktisk ikke hva HR i SAS tenkte med da de ansatte ham. Kjennere bare på vemmelse hver gang han viser sitt åsyn.
    En annen ting er at når man snakker om gjennomsnittslønn på vel en million kroner så blir det veldig feil fordi lønn i SAS ikke er normalfordelt og da blir det lite meningsfylt å snakke om gjennomsnitt. Hadde man heller sett på medianen hadde historien vært en annen. Men sånn er det når man ligger i skyttergravene, da bruker man ufine midler for å påvirke opinionens oppfatning av hvem som har rett og ikke:rolleyes:

Last edited: 01. mai 2019
    ElinPelin, kaijoar and drsyk like this.
  9. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Management piloter og andre som ikke er rammet av streiken kan fortsatt fly for SAS.

Jan Fredrik, kaijoar and drsyk like this.
  10. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,779
    Bonuspoeng:
    350
    Skal ned å hente folk. OTP-CPH er ikke kansellert.

SAS har et 50 tall piloter som ikke er organiserte og da ikke i streik. Disse er fordelt på Longhaul og short. Noen LN og OY fly går som vanlig

Jan Fredrik, NoLimit, Avixlo and 3 others like this.
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    873,706
    Bonuspoeng:
    293
    Du har jo rett ... SK984 er over Finnmark nå på vei fra Tokyo til København

drsyk liker dette
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,598
    Bonuspoeng:
    293
    Mye godt ja, men avhengig av øynene som ser er ikke alt fagforbundene har stått for, rosenrødt.
    Uansett i min 35 årige karriere har jeg aldri vært organisert, aldri savnet det. Uansett hvor i verden jeg har jobbet. Der jeg av forskjellige årsaker ikke har trivdes (svært sjeldent) har jeg dratt videre.
    At jeg skulle organisert meg nå på oppløpssiden for å finansiere konferanser, seminarer og what not for en pariakaste på overtid? Latterlig tanke :).
    No offense. Jeg er for valgfriheten, jeg gjør mitt valg :)

drsyk, Arvid1410 and NoLimit like this.
  13. larssas

larssas Medlem

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    33
    Er ikke helt enig med deg her.
    Håper og tror at resultatet av denne streiken blir ok for begge parter. Og at dette kan videreføres opp mot kabinen, slik at en ny streik kan unngåes.

OttoL, Jan Fredrik and kaijoar like this.
  14. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,006
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er du i din fulle rett til, og bra er det! Så får vi andre bidra til at AS Norge har gode konkurransevilkår, og ikke minst at du fortsatt har ferie og ordnede arbeidsforhold;)

15. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Ja noe nytt om streiken? Sas håpet å starte opp igjen i morgen ettermiddag. Tipper det kommer melding om at streiken er over kl 22 i kveld.

16. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk liker dette
  17. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Ok. Er det noe spesielt skjema for å få refundert slike utlegg. Noen som har en link?

18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,840
    Bonuspoeng:
    293
    Så hvis fagforeninger blir borte(lagt ned) så mister vi ferien vår? :eek:

Chrisbgg liker dette
  19. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Om de blir enige så er streiken ferdig kun i Norge? Dvs. At den vil forsette i Sverige og Danmark til de restriktive partnerne er blitt enige der også?

20. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,006
    Bonuspoeng:
    113
    Den 5. ferieuken kan du se langt etter, den ryker raskt. Så har du selvsagt den lovfestede ferien, men den har også vært kjempet gjennom av fagbevegelsen. Barselpermisjon som jeg nevnte over ville også raskt blitt fjernet hadde det ikke vært for at det er kjempet gjennom og nå er lovregulert.

Du kan jo sammenligne med land der fagbevegelsen står svakt, for eks. USA. Lite ferie, lite barselpermisjon, lite rettigheter rett og slett.
    Gjennom fagbevegelsen får man en jevnere fordeling av verdiskapningen, som man ellers ikke ville fått, og det er til det beste for hele samfunnet.

Jeg høres gjerne ut som en fagforenings pamp, men jeg er en skikkelig blåruss og jeg har stor tro på at den norske modellen med trepartssamarbeidet sikrer at man i tider hvor det trengs moderasjon i oppgjørene er fagforeningene med på holde lønnsveksten i sjakk.
    Historisk har vi vært tjent med denne løsningen og på overordnet nivå tror jeg vi får bedre utnyttelse av arbeidskraften med sterke og fremtidsrettede fagforeninger, enn uten.

Ble et langt svar det der og ikke helt to the point, beklager det, men blir ganske engasjert av dette temaet:p

Last edited: 01. mai 2019

Del denne siden