SAS Plus OSL-EWR-OSL (og en sammenligning med Norwegian Premium)

Tråd i 'Reisebrev' startet av euroboms, 08. mai 2016.

  1. euroboms

    euroboms EBG

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    En helt vanlig torsdag i april satte jeg kursen mot New York for å møte kolleger der i byen et par dager og så dra på 1 ukes cruise til Bermuda og tilbake. Så ytterligere 5 dager i New York.

    IMG_2220.JPG

    Opprinnelig skulle jeg på tur med datteren min på 14, men hun fikk dessverre kyssesyken og kunne ikke være med. Siden cruiset også inneholder kurs og andre ting jeg skal være med på så reiste jeg likevel. Har lovet den unge damen en ny tur til NYC

    Dette er min første interkontinentale reise som EBG, og jeg så frem til å se hva det ga av fordeler jeg ellers ikke ville hatt.

    I dette reisebrevet / omtalen vil jeg prøve å ihvertfall delvis sammenligne opplevelsen av å reise med SAS Plus og Norwegian Premium til NYC. Jeg reiste til New York med Norwegian Premium i september 2015.

    Oppgradering fra C til Y
    Noen dager før reisen forsøkte jeg å oppgradere reisen bortover til EWR med «Oppgrader for poeng» på sas.no. Etter ca et døgn fikk jeg svar om at min forespørsel om Plus-oppgradering dessverre var avslått.

    Forundringen var derfor stor da jeg dagen etter fikk en SMS på engelsk som sa følgende:

    «SAS info: Treat yorself on your flight to New York! Upgrade to SAS Plus for 1999 NOK. Please contact SAS Supervisor at checkin-counter 224 or gatestaff at OSL Airport. Welcome to SAS!»

    Jeg gikk ikke på dette, men ba om oppgradering ved innsjekk på OSL. SAS hadde satt opp en egen skranke der det sto SK907 Supervisor. Den hyggelige damen ordnet oppgradering for poeng og jeg ble tildelt sete 22F. «Da får du raden for deg selv», sa damen.

    Innsjekk
    Denne gangen sjekket jeg inn på SAS Business Check-In og fikk priority tags uoppfordret. Det har jeg forøvrig fått uoppfordret siden jeg ble EBG (bare reist innenlands, riktignok).

    Med Norwegian sjekket jeg inn på Premium og gikk Fast Track. Vi hadde også tilgang til OSL Lounge på vei ut.

    Security
    Fast Track var jo greit, men det var ikke noe særlig kø i vanlig heller, så det betød ikke noe spesielt denne gangen.

    Lounge
    SAS Gold Lounge var bra. Stille og rolig. Fin buffet og greit utvalg av rødvin og øl. Ikke hvitvin da jeg var der. Var ikke der så lenge, men fikk jobbet litt i ro og fred mens jeg spiste frokost.

    Boarding
    Var lite folk på flyet, så boarding gikk veldig greit. Fikk 23F ved boarding. Ba om endring siden jeg heler og fikk 26A med blokkert sete ved siden av (dvs. 2-seter). Veldig hyggelig betjening.

    Flyet var veldig tomt og jeg kunne telle at det satt 10 personer i Plus. Det var ikke særlig mange i monkey heller, ei heller i Business.

    Komfort
    Ved hvert sete lå det et Comfort Kit som inneholdt:
    • Øreplugger
    • Sovemaske
    • Skobag
    • Tannbørste og tannkrem
    • Øretelefoner
    • Vannflaske
    IMG_2214.JPG IMG_2211.JPG

    Dette er såvidt jeg kan huske ganske likt det som Norwegian har i Premium. Det lå en pute i setet, og siden jeg satt alene på raden ble det jammen en ekstra pute på meg.

    Setet mitt var litt tregt å legge bakover, men setet ved siden av var helt bra. Gadd ikke å bytte siden det ga seg med litt makt. Fotstøtten var helt OK.
    IMG_2209.JPG IMG_2213.JPG

    Hos Norwegian var setene av bedre kvalitet enn på dette SAS-flyet. Premium hadde skinnseter med «Stressless»-funksjon, dvs. at hele fotpartiet kunne heves og støtte bena. Det var veldig behagelig og noe jeg savnet på denne flighten. Ellers er Plus-setene helt OK og definitivt mye bedre enn i Go. Ikke minst er de bredere.

    Underholdning
    Stor og fin skjerm og bra utvalg av nye filmer. Det var noe trøbbel med underholdningssystemet ved start, så de måtte gjøre en omstart. Vi hadde vel det på plass ca en time etter avgang.

    Jeg brukte mitt eget headset som fungerte helt fint med underholdningssystemet. Såvidt jeg husker hadde vi trøbbel med dette i Dreamliner og måtte bruke Norwegians engangspropper for å få lyd.

    IMG_2222.JPG

    Kabinen
    Selve kabinen er romslig og fin. Det er mer støy i dette flyet enn i Norwegians Dreamliner, og jeg synes Norwegian Premium har en litt mer luksusfølelse enn SAS Plus. Du sitter lenger foran i flyet og i en mindre kabin. Norwegian Premium koster imidlertid ca 4000,- per passasjer per tur, så det er jo på denne turen ca dobbelt så mye som SAS Plus. Så mye bedre er det ikke. Da tar jeg heller SAS Plus og opparbeider meg poeng i EB.

    Satt forresten alene på raden hele turen

    IMG_2221.JPG

    Servering
    Like etter avgang fikk jeg tilbud om drikke, og da ba jeg om vann og rødvin. Fikk tilbud om to ulike rødviner: Den «vanlige» (Marrenon Ventoux) og en spesialutgave (organisk Montenero Zinfandel). Jeg valgte Zinfandel, men så sa hun at jeg kunne få begge to - så gjerne det :)

    IMG_2216.JPG

    Senere ble det først servert middag, der valget sto mellom kylling eller laks. Forretten var røkelaks. Kake til dessert.

    IMG_2219.JPG

    Før vi ankom EWR ble det servert en lunsj bestående av salat med kylling og bulgur. Smakte bra.
    En hyggelig detalj med metallbestikk og skikkelig glass til begge måltider. Et faktum som hoderystende ble kommentert av mine amerikanske kolleger ("Never happens in the U.S.!")

    IMG_2226.JPG

    WiFi
    WiFi fungerte også etter at underholdningssystemet var omstartet. Det fungerte stort sett hele turen, med noen brudd innimellom. Jeg hadde problemer med å overføre noen bilder via Facebook chat, men ellers fungerte alt greit.

    IMG_2215.JPG

    Hjemturen
    Reisen EWR til OSL gikk ganske smertefritt, bortsett fra at jeg (pga noe krøll med subway i NYC) ble forsinket ut til flyplassen og ankom SAS Check-in 2 minutter før det stengte… Damen var ikke imponert, men hun satte jaggu på Priority-lapper på begge kolli.

    Etter å ha fått karet meg gjennom sikkerhetskontrollen kom jeg frem til loungen med 5 minutter å avse før boarding. Urutinert som jeg er dro jeg rett til høyre inn i SAS Loungen. Den var fin den, men den har det noe kafeteria-aktige som jeg kjenner igjen fra Norge. Greit utvalg av både mat og drikke.

    Tok så en tur over gangen til Lufthansa-loungen. Ble sluppet inn av en hyggelig dame som først sjekket boardingkortet mitt.

    Denne loungen har et mer eksklusivt preg, og maten var også av høyere standard. Fikk ikke prøvd noe av det, men det var definitivt et høyere nivå på alt her. La merke til at First Class hadde egen avdeling der det var dekket med hvite duker osv.

    Ved boarding fungerte Priority bra. De kalte frem Business, Gold og Plus først, og folk så ut til å respektere det.

    Selve reisen hjem gikk fin-fint. Avgangen var 18:55, og vi kom avgårde på tid. Da jeg sjekket inn valgte jeg sete 26A, og da var det ledig ved siden av. Det var det også da jeg ankom, og jammen satt jeg ikke alene hele turen. De fleste andre satt sammen med noen. Kabinen var definitivt fullere på denne flyvningen enn den forrige.

    Servicen var bra, og jeg fikk servert både middag, litt snacks og naturligvis frokost. Ble ikke mye søvn, men det er ikke SAS sin skyld, bortsett fra at de har altfor bra WiFi og filmer.

    Alt i alt er jeg godt fornøyd med min første utenlandsreise som EBG og med SAS Plus. Sammenlignet med Norwegian Premium er nok SAS Plus noe lavere i komfort og «lyx»-feeling. Jeg synes imidlertid ikke forskjellen er verdt 4000,- ekstra for Premium hver vei.
     
    Last edited: 08. mai 2016
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Flott rapport :)
     
  3. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Flott skrevet og god rapport! Skal fly samme rute selv på onsdag med hjemreise på søndag kveld. Har lagt inn bud på oppgradering fra GO til Plus. Svaret dukker vel opp ila morgendagen.
     
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,388
    Likes mottatt:
    7,773
    Bonuspoeng:
    183
    Fin rapport, godt skrevet og spennende å lese som en sammenlikning med Norwegian :)
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,515
    Likes mottatt:
    36,894
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for samanlikninga med Norwegian og rapporten :)

    I SAS' nye kabin er det ei slik fotstøtte som du etterlyser berre på fremste Plus-rad om eg ikkje tar heilt feil.
     
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for rapport, service, mat var det relativt likt?
     
  7. euroboms

    euroboms EBG

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Må innrømme at jeg ikke husker så veldig nøye hva vi fikk på Norwegian-flighten. Men jeg tror ikke det var noe spesielt med det sammenlignet med SAS. Da hadde jeg nok husket det ;)
     
    Fredrik81 liker dette
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Pris messig kommer Premium hos Norwegian kommer rimelig nærme det en go kampanjebilletter+oppgradering lotteri på det laveste til biz ( ca 380Euro per vei).
     
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,348
    Likes mottatt:
    3,446
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for rapport og fin sammenligning! :D

    Ser litt på priser OSL – EWR/JFK, premium koster 2000,- mer en SAS Plus på datoene jeg er interessert i. Gå for premium, eller kan jeg like greit spare de to lappene og fly SAS?

    Omformulert, hvor mye mer verdt er Premium foran SAS Plus?
     
  10. euroboms

    euroboms EBG

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg synes ikke det er verdt det. Og med SAS så får du jo EB-poeng også.
     
    Adrian E liker dette
  11. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    1,354
    Bonuspoeng:
    93
    Bra sammenlikning.
    Og cruiset; var det med NCL?
     
  12. euroboms

    euroboms EBG

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det var NCL og Norwegian Breakaway.
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Om du vil bli kvitt pengene så satser du disse på pluss til biz lotteriet til SAS.
     
    Adrian E liker dette
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,348
    Likes mottatt:
    3,446
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er det jeg kaller et svar!
     

Del denne siden