Siden du spør, og jeg tenkte meg at en eller annen dude her inne på forumet kommer nok til å skrive noe til meg om at han ikke skjønner hva jeg sikter til når det gjelder SAS og hele opplegget dem har både når det gjelder mat og når det gjelder drikke inkludert alkohol.
Men! La oss holde oss til Europa i denne omgang og selskapene som inkluderer Lufthansa, Austrian, SWISS altså de som tilhører i Star Alliance.
Alle disse selskapene har inkludert snacks av et eller annet inkludert drikke enten det er cola eller øl eller vin. Og som oftest, vil du ha mer så får du mer. (Gjelder økonomi). Hos SAS er det kaffe eller te, enten det er lokalt i Scandinavia eller ut i Europa.
La oss ta business og sas plus da. Igjen store forskjeller. Men la oss holde oss til drikke og alkohol i denne omgang. Siden tema var alkohol og hva man kan få ombord og hvor mye av hva man kan få. Lengre øverst blir det diskutert om maks 3 alkohol drikker i SAS Plus på lengre strekninger og det er det. Da må jeg spør deg, har du noen gang reiset med et annet selskap enn SAS i Europa i Business, noe jeg antar du har, og at crewet forteller deg at du kan maks få 2 øl og 1 glass vin i løpet av fly turen? Jeg er 100% sikker at du ikke har det. Og hadde du fortalt noen hva slags opplegg SAS kjører i deres " SAS Plus" ordning så hadde de sikkert ha led av deg eller så hadde de blitt mer eller mindre sjokkerte av det.
Tilbake til ditt spørsmål. Du spør meg hva SAS gjør feil her? Svaret er ALT.
Hvis du selger meg en tjeneste, i dette tilfellet en sas plus billett som gir meg alt som står i menyen deres. I menyen står det du kan velge hva du vil og når du vil uten noen restriksjoner. Da betyr det ALT og uansett hva det måtte være.
Når reisen har begynt og du befinner deg i 40 000 fots høyde, og du vil ha et par drinker på reise som varer i 4-5 timer, eller 1-2 timer så har du krav på å få det du vil ha, fordi du har betalt for å få det du vil ha.
Besetningen kan da ikke komme med nye regler og påstander om at her er det bare lovt å få 3 alkohol drikker ombord. Da må jeg få lovt å spør, hvor hen drar de ut denne loven fra? og hvilken paragraf bruker de når de formulerer denne regelen? Svaret er enkelt, den står ingen plass og den er ikke gyldig.
SAS selger billetter med en tjeneste de ikke kan oppfylle med fortjeneste som de tjener penger på. Så enkelt er svaret på det du lurte på i første spørsmål.
Og det andre spørsmålet ditt. Det er ikke en påstand, det er harde fakta. De som styrer SAS i dette århundre er personer som må byttes ut og de må hentes inn nye hoder. Nye ideer, nye konsepter, og nye tanker er et potensial som kan forbedres ytterligere , men ikke med kuber med kokte egg og rå torsk til middag.
Last edited: 17. des 2019