SAS PLUS SERVERING

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av FlyingMoney, 27. nov 2019.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men hvordan kan et likt avkrysningsskjema klare å fange opp hvordan feks 5 personer oppfatter service på KKN-OSL?

    Igjen, service er ikke det samme som tilbud.
     
    Eddie47 liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,525
    Bonuspoeng:
    293
    Heia Irland :)
     
  3. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bekrefte kube på direkte mellom Svalbard og Oslo.
     
    Xflipper liker dette
  4. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    I sommer reiste jeg med fruen fra SVG til CPH i sas plus (tar cirka 1time og 15min), og bestilte 1 øl, 1 eplesaft og 1 kopp kaffe. Det samme gjorde kona. (Fikk i tillegg en polarrull og det var det), før vi skulle lande spurte jeg om vi kunne få en (kokos/sjokolade ball) og han som serverte oss gikk fly forbanna og mumla noe på dansk, skjønte ingenting av det han sa, men han ble så jævli sint at jeg ikke helt klarte skjønte hvorfor lissom? Og vi var bare 5-6 personer i plus i en A321. Men men, virker som om ikke alle har en god dag på jobb innimellom.
     
  5. chrolar

    chrolar Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    På en flyvning i SAS Plus til Gran Canaria nå nylig spurte jeg om en flaske vann etter å ha fått servert tre alkoholfrie enheter fra før. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale for denne, da det kun var tre enheter per person visstnok! Jeg spurte flyvertinnen det retoriske spørsmålet om ikke dette bare gjaldt alkoholholdige drikker på utvalgte ruter, men fikk da beskjed om at dette gjaldt ALL DRIKKE, også vann!

    Jeg sendte en klage til gullmailen da jeg kom hjem (ble riktignok henvist til SAS Customer Care til slutt). Her er svaret jeg fikk:

    Dear Mr Larsen,

    You are correct in that the three drink rule is only for alcoholic beverages. We do however have varying prices for water in case one were to want to get a bottle of water (sparkling or natural) instead of simply a cup of water.

    Since I don't know what was said between you and the flight attendant there is the possibility that there was a misunderstanding somewhere.

    What I can do in this case is offer a small goodwill amount equaling 500 EuroBonus points.

    Jeg synes det var et merkelig svar å komme med i setning 2, og jeg kunne nok ha kranglet meg til en bedre oppreisning enn 500 ekstrapoeng, men jeg slo meg til ro med det.

    Uansett folkens (om det skulle være tvil), som SAS svarer: the three drink rule gjelder kun alkoholholdige drikke. Vår venn på SAS Customer Care kunne riktignok ha lagt til at denne regelen per i dag gjelder kun for Alicante, Las Palmas/Gran Canaria, Palma de Mallorca, Malaga, Antalya, Gazipasa og Faro. Det betyr at til andre destinasjoner er det bare å kjøre på med alkohol om man ønsker det.
     
    Last edited: 13. des 2019
    Jan Fredrik, furlong, haifinn and 6 others like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,525
    Bonuspoeng:
    293
    Det er så vanvittig tøvete de greiene der. Relativt sett koster det antagelig SAS mer å håndheve det enn de faktiske utgiftene.
     
    Jan Fredrik, furlong, SAJblue and 4 others like this.
  7. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde et lønnlig håp om fredagstaco i kuben i dag. Akkurat den drømmen utgikk med høye kneløft. Jeg har av prinsipp avvist kuben siden den kom, men siden madamen reklamerte fælt for en scampi-kube for en stund siden, tenkte jeg å stille med et åpent sinn for en gangs skyld.

    Her er hva de lovet oss i dag:
    DaPromise.jpg

    Og hva vi fikk:

    Delivery.jpg

    Dette var faen meg noe av det mest motbydelige jeg blitt utsatt for i 2019. Og tro meg - jeg har spist min andel høgg dette året!
     
    Last edited: 17. des 2019
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Ledelsen i SAS har mye og masse å lære fra selskaper som Turkish Airlines og Austrian Airlines når det gjelder mat og drikke.
    Jeg vet ikke om SAS har noen medlemmer/ansatte her på InsideFlyer som leser hva folk her inne på forumet syns/tenker om deres mat/drikke produkter, men jeg er temmelig sikker at det ikke går ann å synke lavere enn dette i år 2019.
    Dette problemet gjelder ikke bare ombord på flyene, men også i loungene. Bare First Price produkter. Hvis ikke folk begynner å boikotte og sier i fra hva dem syns om hva de serverer så blir det aldri bedre, og år 2020 ser ikke ut til å bli noe bedre heller, ganske så åpenbart at dem aldri lærer.
     
    furlong, EndreD, Rscott and 2 others like this.
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen andre land i verden har så dumme og tåpelige regler når det gjelder drikke enn det SAS har. Så lenge en person ikke lager trøbbel ombord og er i stand til å ta vare av seg så skal det ikke være noe grense. Dette spørsmålet har aldri vært et tema hos andre selskaper i business intra Europa.
    Og dette er problemer som aldri tar slutt hos SAS, de blir stadig tatt opp, drøftet, men man kommer ingen vei. Hadde ledelsen vært noe, så hadde systemet vært også noe. De selger en tjeneste de ikke klarer å overholde og du min venn burde bedt om 5000 poeng eller mer for slik oppførsel du ble servert ombord denne dagen. Av og til er man jævlig heldig og får noen kjekke flyvertinner/men som virkelig leverer varene, men som regel er de fleste bare klare til å komme seg unna fortest vekk.
     
    Last edited: 14. des 2019
    Jan Fredrik, haifinn, SAJblue and 3 others like this.
  10. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    På en flygning OSL-ARN SK868 fikk ba jeg om nøttemix, raw bar, rødvin, kaffe og til slutt polarrull. Fikk da en munter kommentar fra umåtelig hyggelig crew, "Du skal på langtur ser jeg" :) Yupp, til Paris svarte jeg. Kos deg på tur ;)
     
    stekus and NoLimit like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mange land som har betydelig strengere regler enn SAS når det kommer til alkohol (regner med det er alkohol du sikter til), det finnes også de som har alkoholforbud.

    Hva mener du med denne påstanden?
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker SAS sine alkoholregler er mer av økonomiske og bekvemmelighets grunner enn lover ...
    Tenk om CC skulle blitt plaget med plinger hele veien til LPA ... da kunne de ikke kost seg bak gardinen.
    Sist jeg fløy til/fra LPA i Plus var det hele 3 rader i Plus
     
    Last edited: 16. des 2019
    SAJblue, furlong and Rscott like this.
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Siden du spør, og jeg tenkte meg at en eller annen dude her inne på forumet kommer nok til å skrive noe til meg om at han ikke skjønner hva jeg sikter til når det gjelder SAS og hele opplegget dem har både når det gjelder mat og når det gjelder drikke inkludert alkohol.

    Men! La oss holde oss til Europa i denne omgang og selskapene som inkluderer Lufthansa, Austrian, SWISS altså de som tilhører i Star Alliance.

    Alle disse selskapene har inkludert snacks av et eller annet inkludert drikke enten det er cola eller øl eller vin. Og som oftest, vil du ha mer så får du mer. (Gjelder økonomi). Hos SAS er det kaffe eller te, enten det er lokalt i Scandinavia eller ut i Europa.

    La oss ta business og sas plus da. Igjen store forskjeller. Men la oss holde oss til drikke og alkohol i denne omgang. Siden tema var alkohol og hva man kan få ombord og hvor mye av hva man kan få. Lengre øverst blir det diskutert om maks 3 alkohol drikker i SAS Plus på lengre strekninger og det er det. Da må jeg spør deg, har du noen gang reiset med et annet selskap enn SAS i Europa i Business, noe jeg antar du har, og at crewet forteller deg at du kan maks få 2 øl og 1 glass vin i løpet av fly turen? Jeg er 100% sikker at du ikke har det. Og hadde du fortalt noen hva slags opplegg SAS kjører i deres " SAS Plus" ordning så hadde de sikkert ha led av deg eller så hadde de blitt mer eller mindre sjokkerte av det.

    Tilbake til ditt spørsmål. Du spør meg hva SAS gjør feil her? Svaret er ALT.

    Hvis du selger meg en tjeneste, i dette tilfellet en sas plus billett som gir meg alt som står i menyen deres. I menyen står det du kan velge hva du vil og når du vil uten noen restriksjoner. Da betyr det ALT og uansett hva det måtte være.
    Når reisen har begynt og du befinner deg i 40 000 fots høyde, og du vil ha et par drinker på reise som varer i 4-5 timer, eller 1-2 timer så har du krav på å få det du vil ha, fordi du har betalt for å få det du vil ha.

    Besetningen kan da ikke komme med nye regler og påstander om at her er det bare lovt å få 3 alkohol drikker ombord. Da må jeg få lovt å spør, hvor hen drar de ut denne loven fra? og hvilken paragraf bruker de når de formulerer denne regelen? Svaret er enkelt, den står ingen plass og den er ikke gyldig.

    SAS selger billetter med en tjeneste de ikke kan oppfylle med fortjeneste som de tjener penger på. Så enkelt er svaret på det du lurte på i første spørsmål.

    Og det andre spørsmålet ditt. Det er ikke en påstand, det er harde fakta. De som styrer SAS i dette århundre er personer som må byttes ut og de må hentes inn nye hoder. Nye ideer, nye konsepter, og nye tanker er et potensial som kan forbedres ytterligere , men ikke med kuber med kokte egg og rå torsk til middag.
     
    Last edited: 17. des 2019
    SAJblue, FlyingMoney, furlong and 2 others like this.
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293

    Amen!
     
    SAJblue and Eddie47 like this.
  15. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Nye regler og påstander? Står ingen plass? Hva med å sjekke f.eks. i menyen?
    7631207E-FEF8-4EB3-9B6A-7E925585B461.jpeg
     
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Står denne menyen på framsiden hos sas.no når du bestiller sas plus billetten? Kanskje vi bør reise først, se hva som står i menyen, åsså bestille billetten hvis det er mulig da. Lurer på hvor mange reisende som ikke har noen form for status eller har noe peiling om dette vi diskuterer nå, men heller får beskjed underveis på flyturen at NEI men sånn har vi det her i SAS. Og det du refererer til øverst i bilde er noe reisende ser under fly turen ikke når de kjøper billetten i plus ikke sant? Siden du har rett og jeg har feil :).
     
    Last edited: 17. des 2019
    tobeornot999, SAJblue and furlong like this.
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Unntaket står spesifisert i beskrivelsen av hva som er inkludert i de ulike billettypene:

    Screenshot_20191217-091700.jpg
     
    animals, sutenai, MilageRune and 5 others like this.
  18. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje for å forsvare SAS på nokon som helst måte, men:

    - Det er ein enorm fokus på pris og likeverd(sosialdemokrati) i Norge og Skandinavia, og dette utspeiler seg nok når det gjeld fly.
    - Fokuset på billig mat, og billige flyreiser i eit såpass lite marked, gjer det vanskeleg å tilby premium produkter
    - Me som sett dette høgt på lista, er for få.

    Men:
    - Kvifor SAS ikkje har fått opp inn i Plus-systemet sitt at ein kan velge noko anna en den normale plus-boksen, er merkeleg. Jamfør kasting av mat etc. La nå dei som vil ha pizza framfor kuben, få den pizzaen. Den koster sikkert mindre.
    Kanskje me burde starta ein e-postkampanje der me påpeiker at det hadde vore veldig miljøvennleg og latt folk få lov å velge det dei faktisk hadde ete opp, istaden for å la den gå i søpla. For eg veit at slike som meg er i mindretal, me som alltid har ete opp cuba mi:)

    Når det gjeld alkoholdiskusjonen, så ser eg problemet med å ikkje ha nokon grense på belasta avganger. Eg har sett såpass mykje rart på flygninger på desse avgangene og på akevittbaren på OSL på fakiravganger.
     
    Storbaba, Eddie47, Xflipper and 2 others like this.
  19. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Her synes jeg man også bør tenke på måtehold og folkeskikk, uavhengig om man har krav på det eller ikke. Om vi alle på Plus skal sitte å peake max av godvilje hos CC og mat/drikke-produkter man har krav på , ja så ender det til syvende og sist med at vi i fremtiden ser at prisene på Plus vil gå opp.
    Det vil jo etterhvert ha en smitte-effekt også, om alle dere erfarne reisende på Plus sitter å bestiller uforholdsmessig mye mat og drikke, vil andre som ikke så ofte reiser i Plus også etterhvert også gjøre det. Prisen vil gå opp, eller at det blir restriksjoner i servering (eller begge deler).

    Innenriks i Plus bør det seriøst holde med 1 drikke og 1 mat-enhet, såfremt man ikke heter Børge Ousland og ikke har spist på ett par måneder. Hva er det dere driver på med liksom, 3 drikke og 2-3 mat-produkter på 1-2 timers tur? Jeg skjemmes. Dere må jo se ut som hunder som nettopp har fått mat! Også sender epost til customer service etterpå for å klage, for at man har fått for lite mat/drikke? å hærregud... Stakkars SAS!
     
    Last edited: 17. des 2019
    mmd, FlyTax and stekus like this.
  20. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Det er noe virkelig feil hos SAS når økonomiproduktet er bedre enn premium. Skal jeg til Malaga, så velger jeg konsekvent Go. Da får jeg nødutgang og kan kjøpe Pizza og den drikken jeg ønsker til enhver tid. Jeg slipper å bekymre meg for hvilke regler som gjelder på dagens flight.
    Lounge og fasttrack har jeg uansett inkludert.

    Det er synd at SAS raserer sitt eget premiumprodukt på denne måten, og business hos LH group koster stort sett det samme som plus, så valget har blitt enkelt om det er komfort og drikke som teller
     

Del denne siden