For meg er det helt klart en nedtur at SAS ikke leverer som vanlig. Noe av motivasjonen for bonusreiser i SAS Plus (Fly Premium) og at jeg av og til betaler for SAS Plus (også fordi at enkelte betalte reiser i Plus er viktige for å samle statuspoeng), er at reiseopplevelsen bli en helt annen.
Det er for eksempel en sann befrielse å finne roen i gullstua på CPH i stedet for å tilbringe tid på et masete shoppingsenter (noe som Kastrup i praksis er), nyte et måltid eller to før jeg går til priority boarding. Disse godene, som jeg bl.a. betaler for i form av kredittkortgebyr og kundelojalitet, gjør at lengre opphold på flyplasser ikke er noe som unngås når jeg jakter gode billetter, men faktisk noe jeg velger bevisst i enkelte tilfeller.
Slik det er nå, er lysten til å reise helt klart redusert. SAS Plus koster det samme som før, men vil gi en betydelig mer stressende reiseopplevelse, og mat og drikke vil koste mye mer på grunn av manglende servering om bord og stengte lounger. Når jeg bestiller i SAS Plus til vanlig, er bl.a. mat og drikke inkludert. Slik der er nå, blir det som å betale for en treretters på en restaurant og knapt få forretten servert. Vi som trofaste kunder, bør ikke godta å betale samme pris for en vare som er mindre verdt enn tidligere.
Last edited: 11. juli 2020