SAS PLUS SERVERING

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av FlyingMoney, 27. nov 2019.

  1. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Riktignok mange produkter og tjenester forsvinner. Likevel kan Plus være aktuelt for de som reiser med flere ekstra bagasje over Go klasse, typisk koster en kolli 295 kr. Av og til er det allerede billigere å fly Plus med 2 innsjekket bagasje enn å fly Go. Ellers @jgroneng har nevnt om fleksibilitet og foran i kabin.
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan være at de 50+ passasjerene kan lese og forstå det de leser.
     
    Last edited: 10. juli 2020
    ejoa, chipcampden, flying_all and 3 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Snakk ikke stygt om pensjonister!
    Tror du det er noe i veien med hodet deres fordi de er sluttet i fast jobb?
     
    Liza, Storbaba, chipcampden and 3 others like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    De kan jo bare bli gull og diamant, så kan de ta med hele flyttelasset ....
     
  5. PerFlyer

    PerFlyer PerFlyer

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    For meg er det helt klart en nedtur at SAS ikke leverer som vanlig. Noe av motivasjonen for bonusreiser i SAS Plus (Fly Premium) og at jeg av og til betaler for SAS Plus (også fordi at enkelte betalte reiser i Plus er viktige for å samle statuspoeng), er at reiseopplevelsen bli en helt annen.

    Det er for eksempel en sann befrielse å finne roen i gullstua på CPH i stedet for å tilbringe tid på et masete shoppingsenter (noe som Kastrup i praksis er), nyte et måltid eller to før jeg går til priority boarding. Disse godene, som jeg bl.a. betaler for i form av kredittkortgebyr og kundelojalitet, gjør at lengre opphold på flyplasser ikke er noe som unngås når jeg jakter gode billetter, men faktisk noe jeg velger bevisst i enkelte tilfeller.

    Slik det er nå, er lysten til å reise helt klart redusert. SAS Plus koster det samme som før, men vil gi en betydelig mer stressende reiseopplevelse, og mat og drikke vil koste mye mer på grunn av manglende servering om bord og stengte lounger. Når jeg bestiller i SAS Plus til vanlig, er bl.a. mat og drikke inkludert. Slik der er nå, blir det som å betale for en treretters på en restaurant og knapt få forretten servert. Vi som trofaste kunder, bør ikke godta å betale samme pris for en vare som er mindre verdt enn tidligere.
     
    Last edited: 11. juli 2020
    tobeornot999, Are, EndreD and 5 others like this.
  6. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Vi kan synse og mene hva vi vil, men faktum er at SAS er de facto insolvent og driver for kreditors regning (les; passasjerers billettpenger som skulle vært refundert) inntil rekapitaliseringsplanen er vedtatt og friske penger på bok. Dette virker å trekke ut i tid. Jeg anser det som lite sannsynlig at de åpner pengebruken før den er på plass, og de kommer til å gjemme seg bak "helseråd" så lenge de kan.

    SAS kunne definitivt kommunisert manglende Plus-produkt på en bedre måte, og det vil være interessant å se hva en ev. klage (som trolig må til Transportklagenemda) vil ende med.
     
    Storbaba, EndreD and Fly med oss like this.
  7. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN Pensionisten EBD

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Ha, ha, jeg har været pensionist i 11 år og pr. 01.08.20 har jeg været EBD i 7 år. Rejser altid alene - USA, Hkg, Sin og Gva -håber sandelig ikke at min alder og anciennitet er et problem for alle mine rejser ....
     
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    7,921
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer på om fraværet av servering på Plus er en slags misforstått likebehandlingstanke fra Frösunda. Altså å servere mat til Plus-passasjerene på en hensiktsmessig måte i forhold til smittevern, burde være enkelt. Men er det slik at de tenker at når man så går videre bakover, så skal de bak gardina også kunne kjøpe noe fra vogna, og at man da «kladder» unødvendig på penger og matvarer?
     
    tobeornot999 liker dette
  9. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Er vel mer spare cash og melke det så lenge det går. I likhet med lounge og fast track
     
    tobeornot999, Dimind and Supersergei like this.
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Men er det flyselskapene eller lufthavnen som har stengt fast-track? Jeg mistenker at Avinor i Norge i alle fall bare kuttet dette ut.

    Jeg var på OSL for to uker siden og da var det fire «lanes» på Norwegian sitt securityområde som var åpent. Køen til disse stod langt ut av området og strakk seg bort mot Sas sine innsjekkskranker. Brukte ca 20 minutter å komme igjennom. Det er åpenbart ikke bare SAS som prøver å spare penger her.
     
  11. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,517
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg velger bort SAS når jeg kan grunner serveringen/lounge/FT som mangler. Alle andre selskap i Europa klarer servering på C-klasse, noen har også servering på M allerede. Og åpne lounger. Fast track har det også vært på de flyplassene jeg har prøvd utenfor Norge.

    Dette er melking fra SAS, det skulle kun vært salg av Eco, med mulighet for flex. Eller an annen løsning hvor det kommer fram at det faktisk ikke er noen forskjell ombord eller før flight. Det stemmer at får en priority tag på innsjekket bagasje, men den har ikke vært respektert av ground handling i Skandinavia de siste 10 årene så har minimal verdi.
     
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,517
    Bonuspoeng:
    183
    Det er SAS som holder SAS-loungne stengt. Det samme gjelder STO/CPH. Avinor har ikke noe med det. Det er også SAS som holder sin egen Fast Track på OSL stengt, også de som bestemmer å ikke ha servering ombord
     
    tobeornot999, Eddie47 and Smurfboy like this.
  13. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Så de delte fast track på TRD og AES for eksempel er det også flyselskapene som har sluttet å betale for?
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer godt med min erfaring.

    OSL til London få dager tilbake i dyreste C/Plus:
    -Ingen priority boarding
    -Ingen service ombord
    -Stengt lounge
    -Ikke en gang en flaske vann å få eller kjøpe (spurte dem)

    Absolutt eneste forskjell på flighten mellom C og M var at de hadde holdt av 12(!) rader for oss 8-10 passasjerene i pluss. Var lett å holde avstand, da...

    Hele flyet (B737) hadde 44 passasjerer, opplyste crewet. Mulig SAS etterhvert skjønner at passasjerene er smarte nok til å skjønne at de er gjerrige, og at dette har absolutt ingenting med covid å gjøre. Kan hende de til og med får flere og godt betalende passasjerer hvis de tilbyr forskjell på et produkt til 100 kr og ett til 200...

    Retur:
    -lounge åpen
    -resten like trist

    Og den eneste oppturen var fordi det ikke er SAS, men LH som i realiteten er sas-stue på LHR T2. Pussig at LH kan gi en service SAS ikke selv tilbyr men likevel tar betalt for....

    Ps:klippet bort litt fra sitatet, håper det er ok :)
     
    Last edited: 26. juli 2020
    themichael, furlong and SVG_flyer like this.
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,213
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Men det serveres jo ombord på SAS?
    På alle de siste flightene jeg har vært på, så kjører de gode gamle (her må det i parentes bemerkes at ansiennitet ved permittering betyr at minimumsalder på crew ligger nærmere 60 år, og ikke noe galt med det for all del...) vertinnene og vertene sikkerhetsbrief. Deretter går gardina igjen med et smell, og man hører viften til ovn og kaffemaskin går på. Etter noen minutter kjenner man duften av kaffe og varm mat. Og så hører man skravling og latter foran der. Gardina forblir dog lukket inntil beltesjekk før landing.
    Så joda, det serveres mat og drikke ombord.
    Bare ikke til passasjerene :confused:
     
  16. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Haha, Har og merka at det er veldig god stemning foran der. Nesten så man hører champagnekorken sprette
     
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Det har du helt rett i. Samme til London.

    SAS lukket både galley, toalett foran, og service. Gjennom hele flighten.

    Og like etterpå diskuterte de en pastarett med tomat som jeg luktet "helt til" sete 1c. I tillegg til lukten av kaffe selvsagt.

    Hørtes ut som de hadde en rett med laks på gang også, utfra livlig moro i galley. Og det rimer jo. SAS=Salmon, Always Salmon som alle vi FQTV vet

    Helt avhengig av akkurat dette (jeg tåler 2 timer uten et måltid): Sjelden vært borti en bedrift som er så sinnsykt uinteressert i kundene sine.

    Norwegian er hvertfall åpne på at "skal du ha noe får du betale". Og det er helt greit, når full flex t/r OSL til London koster 2000kr med NAS og ikke 6000kr som hos SAS.
     
    EndreD, SVG_flyer, kiev and 3 others like this.
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    7,921
    Bonuspoeng:
    183
    Avinor bestiller et antall åpne sluser i sikkerhetskontrollen basert på forventet passasjerantall. Fast track betales av flyselskapene og ikke av lufthavnoperatør.
     
    furlong liker dette
  19. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Forstår at Plus-goder ikke er toppprioritet for SAS akkurat nå. Men det er Plus-kundene som har holdt hjulene i gang hos SAS de siste tiårene.
     
  20. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    For min egen del iallefall har det ikke nødvendigvis noe med at de prøver å spare penger, noe jeg forstår. Har med å selge et dyrere produkt som fortsatt lover «ekstra komfort» som man ikke får. At jeg ikke får ståplass i innenlandsloungen med dispenser brus og en polarrull på 40min flight klarer jeg å leve med
     
    flying_all and tobeornot999 like this.

Del denne siden