SAS PLUS SERVERING

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av FlyingMoney, 27. nov 2019.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Det er helt frivillig å kjøpe det produktet.
     
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,221
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge SAS fortsetter å selge sine produkter som om det ikke var COVID, for å først dagen før avgang opplyse om at man ikke får noe av det man har kjøpt på en tydelig måte, så kan det oppleves som litt kjip. "Vi her inne" vet jo hva vi (ikke) får, men det gjelder nok ikke alle.
    Og joda, det står litt info på framsiden angående redusert tilbud, men det ser man pent lite av videre i bestillingsprosessen. På bestillingsbekreftelsen og i appen står det fremdeles at man får fast track, lounge og servering, så jeg skjønner godt at noen kan føle seg lurt når de ikke får det likevel.
    SAS kunne ha vært litt mer tydelig gjennom hele prosessen mener jeg, gi kunden bedre innblikk i hva de faktisk kan forvente før og mens de flyr slik at det er lettere å vurdere om noen av fordelene (som flere poeng) til plus som er igjen veier opp for prisforskjellen mot go.
     
    themichael liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg syns dette er tullete.

    Prinsipielt sett, så er jeg enig i at websiden misleder folk. På den annen side, SAS (som alle oss andre) visste ikke den gang i mars, og vet fortsatt ikke, hvor lenge dette kommer til å stå på.

    Jeg kan tenke meg, at å gjøre om all teksten rundt omkring på hjemmesiden i Norsk, Dansk, Svensk, Engelsk (og kanskje andre språk) er såvidt omfattende og kostbart, at man kvier seg for å endre på noe som kanskje må gjøres om igjen en uke senere.

    Det er en unntakstilstand (det er vel ingen av oss som ønsker at dette skal være en normalsituasjon), selskapet blør penger. Da er jeg helt med på at de legger inn en enkel melding et sted i bestillingsprosessen som forklarer situasjonen heller enn at man skal bruke tid, ressurser og penger man ikke har til å gjøre om.

    Dere som skyter lavt og hissig her skal tenke på at hvis de brukte penger på dette så får vi kanskje aldri igjen de pengene de skylder oss for avbestilte reiser.

    Som @jgroneng sier, det er helt frivillig å kjøpe Plus. Dere som er så oppgitt over dette her, vet utmerket godt at dere av hensyn til omstendighetene får et redusert tilbud og dermed har all verdens mulighet til å la være å kjøpe Plus.
    For nye, uvitende kunder som kjøper, så har også de faktisk den meldingen på skjermen så de kan angre.
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Det er relativt lett tilgjengelig informasjon på nettsidene:
    Screenshot_20200727-122140.png

    Screenshot_20200727-122125.png

    Når det er sagt, så kan det virke forvirrende at det fortsatt står "fast track, lounge og servering" på bookingen.

    Dette er nok et kostnadsspørsmål. Lite vits å bruke ressurser på å endre standardtekster i e-post, app og bestillinger, når dette går tilbake til normalen om X tid. De håper vel (som oss) at det skal gå tilbake til normalen fortest mulig.

    I tillegg, hvis det står "ikke fast track, servering og lounge" på en bestilling som gjøres i dag, men så åpner dette før reisen finner sted, hvordan skal det løses? Dersom man betaler mindre for billetter i dag fordi tjenesten ikke er fullstendig, skal man da ikke få servering på turen som foregår i feks. oktober, dersom det er servering igjen?
     
    FlyerOslo, flying_all, OttoL and 5 others like this.
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,221
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det jeg refererte til med "Og joda, det står litt info på framsiden angående redusert tilbud" ;)

    Ikke misforstå meg, jeg skjønner at SAS må ta grep og at det er vanskelig å endre alt overalt, for det koster, og det er tross alt midlertidig. Midlertidigheten er bare uviss i lengden, som du også påpeker.

    De som enda ikke har fått med seg at verden er snudd opp ned og at omtrent alt av tilbud, også ikke flyrelatert, er annerledes nå enn før, vel, de lever under en stein.

    Det er bedre at SAS overlever enn at vi får en øl og en polarrull. Samtidig må de passe seg litt og henge med når andre begynner å åpne for service igjen, for da kan det hende at kunder flytter sin pengestrøm bort fra SAS.
     
  6. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Noe må de nå ha endret på for det står ingenting om måltid, fast track etc. i bestillingsprosessen. Da må man navigere seg inn på reiseinfosidene og da kommer det en popup om endringene.

    Mer bekymret for at jeg ikke lenger får se hvor mye bonuspoeng jeg kommer til å opptjene... "forbedring" på gang?
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293

    @holmen da: Ikke glem at vi som er pensjonister og 50+ passasjerer har vansker med å finne det som står på bestillingssiden til SAS ...
    Vi har vansker med det alle dere yngre får med dere!
     
    kiev, Earl, OttoL and 4 others like this.
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Moren min fant den informasjonen, da hun skulle booke en tur til sitt hjemland. Så jeg har faktisk trua på dere pensjonister. (Innimellom..) :D
     
    Flyingdutchman, Earl, Eddie47 and 4 others like this.
  9. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Var vi på samme flight forrige lørdag. Eller er det tilfeldig at det var 44 pax på flightene våre?
     

    Attached Files:

    • image.png
      image.png
      File size:
      137 bytes
      Visninger:
      42
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, med èn avgang om dagen nå for tiden (både for SAS, BA, Norwegian) så var vi nok på samme fly da ja :)
     
    Blaa liker dette
  11. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nøtter i tillegg til vannet på turen fra ALC til OSL i Plus her om dagen:p...crewet er flinke til å pirke på passasjerer som bruker maske feil, men tar den selv av bak gardinen:confused:
     
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,229
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det ble ikke omtalt her ennå, men nå blir det vel etterhvert litt servering igjen. SAS skriver på hjemmesiden sin:

    "Effective from October 1, on all EU flights to/from Copenhagen over 80 minutes, passengers in SAS Plus will be offered a complimentary breakfast bag on flights until 9.00am. The rest of the day, a polar roll and one soft drink of choice from cart will be offered. For passengers in SAS Go, soft drinks and Wasa crisp bread is available for purchase throughout the day."

    Vet ikke om jeg skal le eller gråte...
     
    Smurfboy liker dette
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål... Eg er usikker på om eg skal bli oppgitt eller forbanna... Kanskje er det heile mest berre latterleg?

    Mange spørsmål melder seg:
    – Kvifor gjeld dette berre flygingar til/frå Kastrup?
    – Kvifor må desse flygingane vera minst 80 minutt lange?
    – Kvifor får ein berre éin drikke og ikkje fleire?
    – Kvifor tilbyr ein ikkje det same på det norske rutenettet?

    Det er mogleg at det er eit logisk svar på spørsmåla over, men eg blir ikkje forundra om eg må ha promille for å sjå logikken...
     
    Hanen liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Logikken er åpenbar. Konkurranse.
     
    Kristian and ILS2 like this.
  15. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det overordnede svaret er at SAS taper penger som fulle sjømenn på kasino. Markedssituasjonen gjør at SAS i liten grad kan stimulere til økt trafikk gjennom kostnadsdrivende tiltak, ettersom etterspørselen primært styres av en x-faktor; Covid-19. Den lille etterspørselen som faktisk finnes, ville vært der enten det var virus eller ei - og da kan ikke profittreduserende produktinvesteringer rettferdiggjøres.
    Trolig primært konkurransemessige forhold. Her er SAS i direkte konkurranse med flere selskap som nå har et bedre serveringsprodukt om bord. SAS må justere seg, om enn minimalt, for ikke å sakke akterut. I tillegg har allerede SAS aktiv catering på CPH i forbindelse med longhaul, så kanskje billigere å utvide den lille avtalen enn å spre catering over andre deler av rutenettet?
    Konkurransemessige forhold veid opp mot kostnader. Det store flertallet av ruter ut fra CPH er under 80 minutter.
    Konkurransemessige forhold veid opp mot kostnader. Et snev av smittevern kan SAS for så vidt anføre her; begrense kontakt mellom besetning og passasjerer.
    Konkurransemessige forhold veid opp mot kostnader. Ingen konkurrenter tilbyr noe som helst om bord, derfor behøver ikke SAS å gjøre det heller. En ren kost/nytte-vurdering. Dette understøttes av SAS' historiske servicestrategi i Norge siste 20 år; folk må fly uansett, hvorfor gi de noe gratis? De anser det som sannsynlig at lojaliteten til SAS Plus holdes i sjakk av fleksibilitet med mange avganger (OSL/BGO/TRD/SVG/BOO/TOS), EB-opptjening og lounge (på OSL), ikke av polarrull og Ramlösa.
     
    Arvid1410, Gribb, themichael and 2 others like this.
  16. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43

    Bra svar, du har nok desverre ganske rett. Tror det er lenge til man ser et ordentlig serverigstilbud innenlands
     
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Du har sjølvsagt rett gjennom heile ditt innlegg. Det er vel berre det at eg har veldig lyst på trerettars og fri flyt av sjampis neste gong eg skal ut og fly (innanriks), og i eit slikt draumescenario er det greitt å ikkje la seg forvirre av fakta.

    Når det er sagt, eg ser eg at det økonomiske og epidemiologiske aspektet gjer at eg kan sjå langt etter servering innanriks enno ei god stund...
     
    Reiseglad and Eddie47 like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Konkurranse er jo selvfølgelig stikkordet her, sist vi hadde reell konkurranse mellom fullservice selskaper i norsk innenriks luftfart var da SAS og Braathens konkurrerte.
    Det ble skikkelig konkurranse etter at Braathens delte flyene i Best og Back og en parallell til SAS sin todeling av cabinen.
    På ettermiddagsflyene fra Oslo til Bodø/Tromsø hadde SAS kald middagsbrett mens Braathens hadde varm middag ...og da reiste jeg Braathens (jobbet da mye i Bodø og Tromsø).

    Selv om man ikke (??) hadde prissamarbeid den gangen var billettprisene innenriks så like at vi faktisk kunne bruke Braathens billett hos SAS og omvendt.
    Det man konkurrerte med var service og mat ..
     
    EndreD, themichael and Kristian like this.
  19. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Kommer det til å skje noe med prisen på plus da? Man får strengt tatt mindre for pengene, spesielt om man har den kategorien som ikke er full flex (husker ikke sas sitt navn på den)
     
  20. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenker at det blir champagnebar på flytoget før det skjer... :D
     
    tobeornot999 and Kristian like this.

Del denne siden