@Ole . Suveren rapport https://insideflyer.no/21182-2/ Må si en ting, og det er at jeg er helt enig angående de muffinsene, de er kriminelt gode
Enig, suveren rapport! Og shame on gardinmafiaen. Jeg forstår simpelthen ikke at SAS tillater dette. Ikke at besetning nødvendigvis skal løpe opp og ned som Ryanair-crewene (som nærmest synes å ha provisjon på vognsalg), men når crew forsvinner bak gardina i tre timer og ikke legger skjul på sin irritasjon og forakt hvis man bruker den berømte knappen i taket, så er det aldeles ikke bra.
Det er stor forskjell på serviceinnstillingen hos de ulike besetninger, de fleste er hyggelige og blide og vet nesten ikke hva godt de kan/vil tilby. Fløy SK482 (OSL-ARN) i går i Go, det var nesten så damen unnskyldte seg fordi hun ikke kunne gi meg frokost, men jeg måtte bare si fra hvis jeg ønsket litt chips eller nøtter. På en tidligere flygning fra ARN til OSL fikk jeg selvsagt vin og Ramløsa, men 25 kr takk for chips ... og hun hadde helt sikkert rett etter boken. Sist sommer fløy jeg LPA - CPH i Plus .... en flygning på drøye 5 timer En time eller så før landing tillot jeg meg å trykke på serviceknappen, sulten og tørst. Først litt tilsnakk fra fruen som mente det var ufint å forstyrre dem bak gardinen, så stakk det ut et hode fra gardinen for å se hvor det lyste. Etter litt kom hun noe irritert i blikket og stemmen og lurte på hva jeg ville. Jeg fremla mitt ønske om sandwich og sprudlevann til oss begge, et grynt og hun forsvant og kom tilbake med mat og drikke. Igjen tilsnakk fra fruen "skjønte du ikke at de var opptatt bak gardinen?" ...når sant skal sies så blir det liten forskjell å sitte i Go med EBD når servicen er på et så lavt nivå. Gardinmafiaen løfter ikke omdømme og svekker viljen til å være lojal.
Tester aldri SAS sitt eget crew slik for eksempel dagligvarekjedene gjennomfører de berømte 'husmortestene' rundt om på sine butikker? Hvis jeg hadde ansvar for serviceavdelingen i SAS, med en fancy direktørtittel på kjøpet, så hadde jeg jobbet nokså iherdig for å sørge for at servicenivået var jevnt over på et godt nivå, og i alle fall for at gardinmafiaen ble oppløst ganske raskt. Selvfølgelig skal crew ha anledning til å trekke seg tilbake for å spise og hvile i løpet av en lang flight, men det er forskjell på en halvtimes lunsjpause bak en gardin og å forsvinne der bak i timesvis. Med det sagt, så er mange crew fantastiske, spesielt de svenske. Kanskje de bør settes i spissen for internopplæringen?
Helt enig. Det er cc som er SAS sitt ansikt utad og de har faktisk frivillig søkt på denne jobben. Har man en dårlig dag kan man bare ikke la det gå utover kundene. Jeg kan melde meg frivillig, og vederlagsfritt påta meg oppgaven og evaluere servicenivå på div flighter så lenge SAS dekker reise og Eurobonuspoeng
Flott rapport! Jeg har bare flotte erfaringer med Short Haul Pluss. Riktignok har det aldri vært mer enn 3-5 rader med Pluss, og kanskje meg og tre, fire andre som satt der, men jeg har virkelig følt at kabinbesetningen har gjort alt de kan for å få det til å føles business-class-aktig ut. På det mest ekstreme var det en kjempehyggelig fyr som både tok seg tid til å snakke med meg om løst og fast, samt spørre aktivt hvert tiende minutt om jeg ikke ville ha mer sjokolade/drikke/hvasomhelstannet... imponerende nok på en måte som ikke en gang ble irriterende. Mer typiske erfaringer har vært at jeg aldri følt at jeg har hatt lyst på noe uten at kabinbesetning kom forbi innenfor rimelig tid og gjorde seg tilgjengelig for forespørsler. Har aldri opplevd noe gardinmafia. Er litt mindre begeistret for servicen på long-haul pluss som har virket som den samme man får i Go, med muligheten til å "ringe" etter mer snacks om man vil. Servicemessig foretrekker jeg nesten Economy i Lufthansa hvor man når som helst kan gå til Galley å hente seg noe selv. Men setene i Pluss Long Haul er ihvertfall gode.
Jeg har fortsatt tilgode å knekke koden for å spise denne muffinsen uten å smule småbiter over hele meg og kabinen. Noen som har tips og veiledning?
Konge rapport! Ånei, ikke en SLIK kebabsjappa-på-hjørnet-som-alle-kjenner-fra-før-rapport igjen tenkte jeg først, men så leste jeg og ble meget positivt overraska. Du skriver godt og med fin flyt. Beste Plus-rapporten sett så langt imo!
Slutter meg til resten av gjengen, flott rapport! Ikke minst siden den ligger på forsiden og er synlig. Så får vi håpe at noen i SK sin service-avdeling legger merke til kritikken. Er ikke mye som slår SK-crew på hugget, selv om asiatiske selskap som CX er drøyt stabile. Men er noe med den skandinaviske sjargongen som gjør det ekstra hyggelig
Som diamant har man akkurat de samme privilegiene som Plus .. Business sjekk in, fast track, Lounge, drikke ombord... hvorfor skal man da betale mer, enten det er 200kr eller 2000 kr for maten som kan kjøpes for 100kr hvis man ikke føler seg velkommen ombord?? Det eneste er vel ekstre bonuspoeng .. men de tikker jo av seg selv ...
Jeg er sikker på at de plasserer de skjønneste jentene i loungen .. silik var det nå da jeg gikk inn i gullstua på Gardermoen ... et varmt og inkluderende "Velkommen" og et stort smil ... det varmer en gammel mann ... Til saken, kom nettopp med SK885 fra ARN ... en serviceblid svensk dame satt seg i huk ved setet mitt på Go og sa omtrent som så: " De er en av våre kjære diamantpassasjerer, er det noe du vil ha og drikke?" .... da føler man seg verdsatt og velkommen!! Et deilig smil .... Da jeg antydet at jeg ville har litt nøtter også la hun det på bordet mitt og sa "litt moro måste man jo ha" ... Noen ganger er det svært hyggelig hos SAS ...
Det er jo den type opplevelser - som ofte skjer når du minst venter det - som gjør at du tenker at tross alt er jo SAS ikke så ille likevel...
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, RoadKing Det setter jeg pris på! Jeg foretrekker definitivt desserten fremfor noen av matboksene deres. Hjertelig takk for hyggelig tilbakemelding, Scandipendlerr ;-) Jeg er helt enig med det du skriver. Kabinbesetningen skal selvsagt få spise lunsjen sin og kunne gå frem i cockpit uten at vi passasjerer "reker" frem. Men når gardinen er mer lukket enn åpen, da synes at de bør komme seg ut i kabinen. Der peker du på det som er det største utfordringen til SAS, og det er forskjellen på serviceinnstillingen ;-) Veldig kjekt at du bidrar med egne erfaringer om hvordan stemningen er om bord. Hører gjerne om flere slike erfaringer! Der traff du spikeren på hodet, Scandipendler! Det bør faktisk være noe for serviceavdelingen i SAS. Særlig svenskene som flyr ut fra CPH-basen har jeg mange gode erfaringer med (de bor typisk i Malmø/andre steder rett over Øresundbroen). Når det er sagt, er det en god del trivelige nordmenn også som gir den ekstra gode servicefølelsen om bord. @Tore , det er bare å melde seg til SAS! Men som alle jobber der man omgås kunder - bare å finne frem smilet og gjøre sitt ytterste for at det skal bli en bra dag Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på rapporten, Icarus Kjekt at du deler dine erfaringer fra SAS Plus, og det må du mer en gjerne fortsette med. På langdistanse har prisene i SAS Plus blitt betraktelig lavere enn for noen år tilbake, og det har nok dessverre gått utover kvaliteten på serveringen. Hva er det Lufthansa tilbyr til passasjerer i Galley i Economy? @helged ; Jeg anbefaler deg å bestille en Ramløsa som tilbehør til muffinsen. En serviett fungerer også som tilbehør ;-) Beholde deler av plasten på har fungert for meg de siste gangene. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på rapporten, @Petter B-C ;-) Skal nok bli flere rapporter i tiden fremover, både i Plus i Go. Håper du vil lese de! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på rapporten, @Insomnia4u Når SK-crew er på hugget er det få andre selskaper som det er like hyggelig å være om bord hos. Det er noe med den skandinaviske tonen, stilen, maten - man føler seg hjemme (særlig på hjemreisen). @Eddie47 ; Er helt enig med deg! SAS må skape en merverdi i Plus for at man med Diamant skal kjøpe en reise der. Som oftest klarer de jo det, men alt til sin pris ;-) @Outback_Oggy ; Tusen takk for hyggelig kommentar på rapporten min SAS er selvsagt bra, og noen ganger kan de bli enda bedre. Krysser fingrene for at den berømte gardinmafiaen forsvinner. Svenskene kan dette med service @Eddie47 Det er få andre som skaper like god stemning om bord som svenskene hos SAS. De kombinerer den skandinaviske stilen med en service av god klasse! @Outback_Oggy ; SAS er veldig bra på sitt beste! Utfordringen er vel å få enda mer forutsigbare opplevelser på servicefronten. Men generelt sett er jeg godt fornøyd med gjengen i SAS
På pendlermøtet i Stavanger i mai ble det bekreftet at "Rate your crew"-funksjonen i appen skal aktiveres når utrulling av lesebrettene med bl.a. EBD info til cc er fullført til høsten. Man ønsket å vente med aktivering av funksjonen slik at cc fikk debrief umiddelbart etter fullført flight.