SAS Plus, t/r Alicante

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 06. juli 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,679
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Ole, Outback_Oggy, Petter B-C and 2 others like this.
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, suveren rapport!

    Og shame on gardinmafiaen. Jeg forstår simpelthen ikke at SAS tillater dette. Ikke at besetning nødvendigvis skal løpe opp og ned som Ryanair-crewene (som nærmest synes å ha provisjon på vognsalg), men når crew forsvinner bak gardina i tre timer og ikke legger skjul på sin irritasjon og forakt hvis man bruker den berømte knappen i taket, så er det aldeles ikke bra.
     
    Ole and Petter B-C like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Det er stor forskjell på serviceinnstillingen hos de ulike besetninger, de fleste er hyggelige og blide og vet nesten ikke hva godt de kan/vil tilby. Fløy SK482 (OSL-ARN) i går i Go, det var nesten så damen unnskyldte seg fordi hun ikke kunne gi meg frokost, men jeg måtte bare si fra hvis jeg ønsket litt chips eller nøtter. På en tidligere flygning fra ARN til OSL fikk jeg selvsagt vin og Ramløsa, men 25 kr takk for chips ... og hun hadde helt sikkert rett etter boken.

    Sist sommer fløy jeg LPA - CPH i Plus .... en flygning på drøye 5 timer
    En time eller så før landing tillot jeg meg å trykke på serviceknappen, sulten og tørst.
    Først litt tilsnakk fra fruen som mente det var ufint å forstyrre dem bak gardinen, så stakk det ut et hode fra gardinen for å se hvor det lyste. Etter litt kom hun noe irritert i blikket og stemmen og lurte på hva jeg ville. Jeg fremla mitt ønske om sandwich og sprudlevann til oss begge, et grynt og hun forsvant og kom tilbake med mat og drikke.
    Igjen tilsnakk fra fruen "skjønte du ikke at de var opptatt bak gardinen?"
    ...når sant skal sies så blir det liten forskjell å sitte i Go med EBD når servicen er på et så lavt nivå.

    Gardinmafiaen løfter ikke omdømme og svekker viljen til å være lojal.
     
    Ole liker dette
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Tester aldri SAS sitt eget crew slik for eksempel dagligvarekjedene gjennomfører de berømte 'husmortestene' rundt om på sine butikker? Hvis jeg hadde ansvar for serviceavdelingen i SAS, med en fancy direktørtittel på kjøpet, så hadde jeg jobbet nokså iherdig for å sørge for at servicenivået var jevnt over på et godt nivå, og i alle fall for at gardinmafiaen ble oppløst ganske raskt. Selvfølgelig skal crew ha anledning til å trekke seg tilbake for å spise og hvile i løpet av en lang flight, men det er forskjell på en halvtimes lunsjpause bak en gardin og å forsvinne der bak i timesvis.

    Med det sagt, så er mange crew fantastiske, spesielt de svenske. Kanskje de bør settes i spissen for internopplæringen?
     
    Ole liker dette
  5. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350

    Helt enig. Det er cc som er SAS sitt ansikt utad og de har faktisk frivillig søkt på denne jobben.
    Har man en dårlig dag kan man bare ikke la det gå utover kundene.

    Jeg kan melde meg frivillig, og vederlagsfritt påta meg oppgaven og evaluere servicenivå på div flighter så lenge SAS dekker reise og Eurobonuspoeng :)
     
    Ole, Petter B-C and SASlovah4evah like this.
  6. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Flott rapport!

    Jeg har bare flotte erfaringer med Short Haul Pluss. Riktignok har det aldri vært mer enn 3-5 rader med Pluss, og kanskje meg og tre, fire andre som satt der, men jeg har virkelig følt at kabinbesetningen har gjort alt de kan for å få det til å føles business-class-aktig ut. På det mest ekstreme var det en kjempehyggelig fyr som både tok seg tid til å snakke med meg om løst og fast, samt spørre aktivt hvert tiende minutt om jeg ikke ville ha mer sjokolade/drikke/hvasomhelstannet... imponerende nok på en måte som ikke en gang ble irriterende.

    Mer typiske erfaringer har vært at jeg aldri følt at jeg har hatt lyst på noe uten at kabinbesetning kom forbi innenfor rimelig tid og gjorde seg tilgjengelig for forespørsler. Har aldri opplevd noe gardinmafia.

    Er litt mindre begeistret for servicen på long-haul pluss som har virket som den samme man får i Go, med muligheten til å "ringe" etter mer snacks om man vil. Servicemessig foretrekker jeg nesten Economy i Lufthansa hvor man når som helst kan gå til Galley å hente seg noe selv. Men setene i Pluss Long Haul er ihvertfall gode.
     
    Ole liker dette
  7. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har fortsatt tilgode å knekke koden for å spise denne muffinsen uten å smule småbiter over hele meg og kabinen. Noen som har tips og veiledning?
     
    kaijoar, RoadKing and Ole like this.
  8. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Konge rapport! Ånei, ikke en SLIK kebabsjappa-på-hjørnet-som-alle-kjenner-fra-før-rapport igjen tenkte jeg først, men så leste jeg og ble meget positivt overraska. Du skriver godt og med fin flyt. Beste Plus-rapporten sett så langt imo! :)
     
    Ole and Misterix like this.
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Slutter meg til resten av gjengen, flott rapport! Ikke minst siden den ligger på forsiden og er synlig. Så får vi håpe at noen i SK sin service-avdeling legger merke til kritikken. Er ikke mye som slår SK-crew på hugget, selv om asiatiske selskap som CX er drøyt stabile. Men er noe med den skandinaviske sjargongen som gjør det ekstra hyggelig :)
     
    Ole and Outback_Oggy like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Som diamant har man akkurat de samme privilegiene som Plus .. Business sjekk in, fast track, Lounge, drikke ombord... hvorfor skal man da betale mer, enten det er 200kr eller 2000 kr for maten som kan kjøpes for 100kr hvis man ikke føler seg velkommen ombord??
    Det eneste er vel ekstre bonuspoeng .. men de tikker jo av seg selv ...
     
    Ole liker dette
  11. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med hva som sies - både om flott rapport og om varierende service hos SAS.
     
    Ole liker dette
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er sikker på at de plasserer de skjønneste jentene i loungen .. silik var det nå da jeg gikk inn i gullstua på Gardermoen ... et varmt og inkluderende "Velkommen" og et stort smil ... det varmer en gammel mann ...

    Til saken, kom nettopp med SK885 fra ARN ... en serviceblid svensk dame satt seg i huk ved setet mitt på Go og sa omtrent som så: " De er en av våre kjære diamantpassasjerer, er det noe du vil ha og drikke?" .... da føler man seg verdsatt og velkommen!! Et deilig smil ....
    Da jeg antydet at jeg ville har litt nøtter også la hun det på bordet mitt og sa "litt moro måste man jo ha" ...

    Noen ganger er det svært hyggelig hos SAS ...
     
    Ole, Insomnia4u, Petter B-C and 2 others like this.
  13. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo den type opplevelser - som ofte skjer når du minst venter det - som gjør at du tenker at tross alt er jo SAS ikke så ille likevel... :)
     
    Ole liker dette
  14. Ole

    Ole Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, RoadKing :) Det setter jeg pris på! Jeg foretrekker definitivt desserten fremfor noen av matboksene deres.

    Hjertelig takk for hyggelig tilbakemelding, Scandipendlerr ;-) Jeg er helt enig med det du skriver. Kabinbesetningen skal selvsagt få spise lunsjen sin og kunne gå frem i cockpit uten at vi passasjerer "reker" frem. Men når gardinen er mer lukket enn åpen, da synes at de bør komme seg ut i kabinen.

    Der peker du på det som er det største utfordringen til SAS, og det er forskjellen på serviceinnstillingen ;-) Veldig kjekt at du bidrar med egne erfaringer om hvordan stemningen er om bord. Hører gjerne om flere slike erfaringer!

    Der traff du spikeren på hodet, Scandipendler! Det bør faktisk være noe for serviceavdelingen i SAS. Særlig svenskene som flyr ut fra CPH-basen har jeg mange gode erfaringer med (de bor typisk i Malmø/andre steder rett over Øresundbroen). Når det er sagt, er det en god del trivelige nordmenn også som gir den ekstra gode servicefølelsen om bord.

    @Tore , det er bare å melde seg til SAS! Men som alle jobber der man omgås kunder - bare å finne frem smilet og gjøre sitt ytterste for at det skal bli en bra dag :)


    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på rapporten, Icarus :) Kjekt at du deler dine erfaringer fra SAS Plus, og det må du mer en gjerne fortsette med.
    På langdistanse har prisene i SAS Plus blitt betraktelig lavere enn for noen år tilbake, og det har nok dessverre gått utover kvaliteten på serveringen.
    Hva er det Lufthansa tilbyr til passasjerer i Galley i Economy?

    @helged ; Jeg anbefaler deg å bestille en Ramløsa som tilbehør til muffinsen. En serviett fungerer også som tilbehør ;-) Beholde deler av plasten på har fungert for meg de siste gangene.

    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på rapporten, @Petter B-C ;-) Skal nok bli flere rapporter i tiden fremover, både i Plus i Go. Håper du vil lese de!

    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på rapporten, @Insomnia4u :) Når SK-crew er på hugget er det få andre selskaper som det er like hyggelig å være om bord hos. Det er noe med den skandinaviske tonen, stilen, maten - man føler seg hjemme (særlig på hjemreisen).

    @Eddie47 ; Er helt enig med deg! SAS må skape en merverdi i Plus for at man med Diamant skal kjøpe en reise der. Som oftest klarer de jo det, men alt til sin pris ;-)

    @Outback_Oggy ; Tusen takk for hyggelig kommentar på rapporten min :) SAS er selvsagt bra, og noen ganger kan de bli enda bedre. Krysser fingrene for at den berømte gardinmafiaen forsvinner.

    Svenskene kan dette med service @Eddie47 :) Det er få andre som skaper like god stemning om bord som svenskene hos SAS. De kombinerer den skandinaviske stilen med en service av god klasse!

    @Outback_Oggy ; SAS er veldig bra på sitt beste! Utfordringen er vel å få enda mer forutsigbare opplevelser på servicefronten. Men generelt sett er jeg godt fornøyd med gjengen i SAS :)
     
    Insomnia4u and holmen like this.
  15. RVC

    RVC Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    På pendlermøtet i Stavanger i mai ble det bekreftet at "Rate your crew"-funksjonen i appen skal aktiveres når utrulling av lesebrettene med bl.a. EBD info til cc er fullført til høsten.
    Man ønsket å vente med aktivering av funksjonen slik at cc fikk debrief umiddelbart etter fullført flight.
     
    Fredrik81 liker dette

Del denne siden