I dag har det stått litt rydding på programmet, og jeg kom helt tilfeldigvis over et Scanorama magasin fra juli 1972. Mest sannsynlig noe fra min fars tid i SAS og som av en eller annen grunn aldri gikk til det store fjernarkivet. I magasinet var det trykket SAS' rutekart for 1972, jeg må si det var ganske imponerende hvor mange egne destinasjoner SAS hadde den gangen. Enjoy!
Veldig interessant. Ser at «Harstad/Narvik lufthavn, Evenes» manglet som destinasjon. Måtte Google litt og oppdaget at EVE åpnet 30.06.73, så ikke rart den manglet på kartet
Er det noe codeshare e.l inkludert der? SAS fløy vel ikke på Farsund/Lista og kortbaneflyplassene som fantes da?
Der er det nok noen som har mye mer informasjon enn hva jeg har. Kortbaneflyplassene på den tiden hadde relativt lange baner sammenlignet med dagens kortbanenett. SAS hadde jo DC9-21 som hadde kroppen til en -10 og motor og vinger som -30 for å kunne brukes på korte rullebaner. Tipper det var disse som ble benyttet på slike ruter men ser gjerne at noen som vet og ikke tror kommer med korreksjoner.
At SAS fløy til Taipei er meget overraskende. Riktig nok var Taiwan/ROC fremdeles anerkjent som eneste representant av «Kina» i 1972 og hadde fremdeles diplomatisk forbindelse med mange land, men kjekt å vite om det var codeshare eller om SAS faktisk fløy til Taiwan. Edit: Ser nå at det er snakk om samarbeid med et annet flyselskap, sannsynligvis China Airlines.
Et fantastisk nettverk SAS hadde i gamle dager. På 60 og sikkert også tidlig på 70 tallet hadde SAS eget «pengeskrin»for å ha mulighet for å kjøpe drivstoff ved mellomlandinger på litt lugubre plasser. Da var det cash som gjaldt Ikke mange med vanlig inntekt i 1972 som hadde mulighet til å reise til eksotiske reisemål. Desto mer fantastisk må det ha vært for dem som fikk muligheten. Ikke rart at besetningen flere steder da ble behandlet som stjerner.
Jeg fløy med SAS DC8 i 1985 fra CPH til DAR, med mellomlanding i ATH og JED …. og det var SAS metall!
Det var «artige» små maskiner, med ekte business på de første radene. Fløy bl.a med et slikt mellom CPH og BUD.
De fløy bare en gang i uken, så crewet måtte dessverre ha stopp der en uke før de kunne fly hjem igjen. Og når de kom hjem hadde de jo jobbet en uke, så da måtte de ha en uke fri. Litt bedre å jobbe i luften på den tiden.
Det værste er at dette faktisk er sant. Har også hørt at når SAS skulle ha ny destinasjon, så reiste representanter for fagforeningen over først og testet ut hvilket hotell crewet skulle ha, og det var ikke noen bakgårdshotell nei. Ikke rart selskapet gikk konkurs med alt dette i bagasjen og frislepp på konkurransen.