SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Du mener at SAS betaler Lufthansa knappe 1000 for en t/r Tokyo i First? Det har jeg rimelig vondt for å tro gett.
     
  2. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    691
    Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    De sier at man bare skal la aksjer være i fred.
    SAS aksjene har jeg nå -2% på... fantastisk. Skulle solgt når de var på over 20% ja:)
     
    ArthurDent liker dette
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,234
    Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes tall på dette her en plass på forumet. Men mener det er i størelseorden 3-5 tusen per vei i C/F.
    Det var noen som postet noe om hva selskap betaler for *A award billetter. Det var ekstremt rabbatert vs cash. Prøvde og søke, men fant ikke noe i farten.
     
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    2,010
    Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Det var nok noe lavt, men det er som @Xflipper sier fortsatt lave tall. Var selv ekstremt overrasket da jeg så det:)

    Edit: Kom til å tenke på hvor lite LH F som var tilgjengelig for EB høsten 2019. Andre bonusprogrammer fikk booke, men ikke EB. Kan tyde på at det er en gradering ute og går ift. hvor mye som betales for billettene.
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    1000kr er jo et kupp, så hvem står da for regningen? Break even på F t/r. må vel være minst 5-6000kr?
    Tok selv exit der på 2 kr etter emi. Kommer vel en ny mulighet snart...
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  6. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    691
    Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    har du aksjer nå?
     
    ArthurDent liker dette
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,616
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer, det finnes en tråd om dette her inne ett sted.


    Mener denne linken ble postet
    i nevnte tråd, fra 2013 så selvfølgelig utdatert men kan gi en pekepinn

    • Singapore > Bangkok in Singapore Airlines business class: ~$35
    • Frankfurt > Vienna in Austrian business class: ~$50
    • Istanbul > Tokyo in Turkish business class: ~$250
    • Tokyo > Bangkok in Thai first class: ~$250
    • Vienna > Bangkok in Austrian business class: ~$300
    • Washington > Brussels in Brussels Airlines Business Class: ~$300
    • Warsaw > New York in LOT business class: ~$350
    • New York > Tokyo in ANA first class: ~$450
    • Los Angeles > Frankfurt in Lufthansa first class: ~$1,000
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    I USD henger det mer på greip. At det skulle vært 1000 NOK...
    Kan godt se for meg at disse prisene stemmer. Men dette er jo også så lavt, at det dekker vel mat og drikke og litt til (avhengig av hvem som reiser selvsagt ) :)
     
    ArthurDent liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Kommer an på regnestykket. Maskina flyr uansett og besetningen er der uansett, så enhver krone på et mulig tomt sete er bonus, såkalte faste kostnader. Variable kostnader kommer med servering og lounge, det er vel bare værstingene blandt oss (ikke pek på meg da!!) som vil greie å spise og drikke for mer enn et par tusen på en vei tenker jeg :)
     
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Ser den, takk for oppklaring, tenker de Krug/Dompa`ne der innkjøpet i ekstreme kvanta utgjør en passe rabatt, klarer vel minst 2 flasker på en flight. Da anser jeg meg som en taps kunde for flyselskapet :D
     
    RoadKing and holmen like this.
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    I SAS, nei, venter til emisjons faren er over, var vel en rekyl etter gårdagens fall, tipper nye fly tall og cashflowe`n avgjør videre utsikter for selskapet bunnlinje, for finansiering må de ha, mer gjeld vs. utvanning av aksjonærer...
     
  12. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    766
    Likes mottatt:
    4,170
    Bonuspoeng:
    93
    trygveat liker dette
  13. Bredulf

    Bredulf Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Som Norwegian xD
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    SAS er som katten, har 9 liv. Hvor mange er brukt opp til nå?
     
  16. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis vi skal være pinlig nøyaktig har en person grensekostnad ved fuel. Sikkert noen få hundrelapper over dammen. Regnestykket er fullt lastet fly fuel use minus tomt lastet fly fuel use delt på antall kilo nyttelast multiplisert med standardvekt for 1x pax + bags
     
    Jonkebassen liker dette
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    SAS, i motsetning til katter flest, har 2 store statlige eiere ;)

    Så de får penger av både Sverige og Danmark, igjen. Hver gang de er på randen. Norge som stat gjorde lurt i komme seg ut.

    Neste redningspakke kommer til å koste typ 20 milliarder SEK, så det er ikke en liten sjappe eller lav gjeld vi snakker om.

    Dessverre er det derfor også samme grunn til at pilotene (akkurat nå) og andre ansatte i SAS føler at de kan holde på avtaler som for lengst har gått ut på dato.

    Nesten hele resten av fly-bransjen har skjønt at de må legge om. Og Norwegian var økonomisk som SAS (utenom alle dyre medarbeider-avtaler), med gjeld så høy at de ikke hadde sjanse til å betjene den.

    Grunnen til at Norwegian nå har en mange milliarder stor positiv egenkapital er at alle som hadde gitt dem lån visste at de enten fikk 0 eller måtte bli med på en ny plan for betaling. Som bla inkluderte konvertering til EK, der gamle eiere mistet alt. Slik er det. Og det er bra. Ellers hadde selskapet vært konkurs nå.

    SAS får aldri hodet over vannet. For hver gang de tar et pust med frisk luft, kommer en gammel pilot-avtale som dytter dem ned under vann igjen.
     
    jonss, SayWhat and themichael like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Det må da være en grense for hvor mange milliarder den Danske og Svenske stat vil pøse i sluket.
    Men ja, en gjeldssanering må nok til. Så spørs det da, om de får det til.
     
  19. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    460
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Skal jeg være helt ærlig tviler jeg sterkt at Sverige og Danmark klarer å hjelpe SAS denne gangen uten å bli fellet av ESA for å drive med ulovlig statsstøtte.
    Men jeg er ingen ekspert heldigvis.
     
    Eddie47 liker dette
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Så kommer Lufthansa inn og kjøper det vil av SAS …
    Legger langdistanse inn under Eurowing med hub på CPH etter krav fra den Danske regjeringen.
    Oppretter et eget regionalselskap, gjerne under merkevaren SAS for å betjene innland og mellom i Sverige, Danmark og Norge.
    De fleste europeiske flygningene vil bli betjent av Lufthansa og Eurowing …

    Eurobonus vil bli solgt som en enhet til Miles&More og verdien devaluert …

    Simsalabim RIP SAS
     
    tobeornot999, Xflipper and The_Dude like this.

Del denne siden