Du mener at SAS betaler Lufthansa knappe 1000 for en t/r Tokyo i First? Det har jeg rimelig vondt for å tro gett.
De sier at man bare skal la aksjer være i fred. SAS aksjene har jeg nå -2% på... fantastisk. Skulle solgt når de var på over 20% ja
Finnes tall på dette her en plass på forumet. Men mener det er i størelseorden 3-5 tusen per vei i C/F. Det var noen som postet noe om hva selskap betaler for *A award billetter. Det var ekstremt rabbatert vs cash. Prøvde og søke, men fant ikke noe i farten.
Det var nok noe lavt, men det er som @Xflipper sier fortsatt lave tall. Var selv ekstremt overrasket da jeg så det Edit: Kom til å tenke på hvor lite LH F som var tilgjengelig for EB høsten 2019. Andre bonusprogrammer fikk booke, men ikke EB. Kan tyde på at det er en gradering ute og går ift. hvor mye som betales for billettene.
1000kr er jo et kupp, så hvem står da for regningen? Break even på F t/r. må vel være minst 5-6000kr? Tok selv exit der på 2 kr etter emi. Kommer vel en ny mulighet snart...
Stemmer, det finnes en tråd om dette her inne ett sted. Mener denne linken ble postet i nevnte tråd, fra 2013 så selvfølgelig utdatert men kan gi en pekepinn Singapore > Bangkok in Singapore Airlines business class: ~$35 Frankfurt > Vienna in Austrian business class: ~$50 Istanbul > Tokyo in Turkish business class: ~$250 Tokyo > Bangkok in Thai first class: ~$250 Vienna > Bangkok in Austrian business class: ~$300 Washington > Brussels in Brussels Airlines Business Class: ~$300 Warsaw > New York in LOT business class: ~$350 New York > Tokyo in ANA first class: ~$450 Los Angeles > Frankfurt in Lufthansa first class: ~$1,000
I USD henger det mer på greip. At det skulle vært 1000 NOK... Kan godt se for meg at disse prisene stemmer. Men dette er jo også så lavt, at det dekker vel mat og drikke og litt til (avhengig av hvem som reiser selvsagt )
Kommer an på regnestykket. Maskina flyr uansett og besetningen er der uansett, så enhver krone på et mulig tomt sete er bonus, såkalte faste kostnader. Variable kostnader kommer med servering og lounge, det er vel bare værstingene blandt oss (ikke pek på meg da!!) som vil greie å spise og drikke for mer enn et par tusen på en vei tenker jeg
Ser den, takk for oppklaring, tenker de Krug/Dompa`ne der innkjøpet i ekstreme kvanta utgjør en passe rabatt, klarer vel minst 2 flasker på en flight. Da anser jeg meg som en taps kunde for flyselskapet
I SAS, nei, venter til emisjons faren er over, var vel en rekyl etter gårdagens fall, tipper nye fly tall og cashflowe`n avgjør videre utsikter for selskapet bunnlinje, for finansiering må de ha, mer gjeld vs. utvanning av aksjonærer...
Ikke nødvendigvis relevant for SAS og EuroBonus, men interessant om BA/Avios og Virgin: https://www.headforpoints.com/2020/03/17/will-avios-and-virgin-flying-club-go-bankrupt/ samt denne som er mer generell: https://onemileatatime.com/airline-miles-bankrupt/
Det blir tungt for SAS fremover .. https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...otene-narmer-seg-en-kamp-i-retten/2-1-1208940
Hvis vi skal være pinlig nøyaktig har en person grensekostnad ved fuel. Sikkert noen få hundrelapper over dammen. Regnestykket er fullt lastet fly fuel use minus tomt lastet fly fuel use delt på antall kilo nyttelast multiplisert med standardvekt for 1x pax + bags
SAS, i motsetning til katter flest, har 2 store statlige eiere Så de får penger av både Sverige og Danmark, igjen. Hver gang de er på randen. Norge som stat gjorde lurt i komme seg ut. Neste redningspakke kommer til å koste typ 20 milliarder SEK, så det er ikke en liten sjappe eller lav gjeld vi snakker om. Dessverre er det derfor også samme grunn til at pilotene (akkurat nå) og andre ansatte i SAS føler at de kan holde på avtaler som for lengst har gått ut på dato. Nesten hele resten av fly-bransjen har skjønt at de må legge om. Og Norwegian var økonomisk som SAS (utenom alle dyre medarbeider-avtaler), med gjeld så høy at de ikke hadde sjanse til å betjene den. Grunnen til at Norwegian nå har en mange milliarder stor positiv egenkapital er at alle som hadde gitt dem lån visste at de enten fikk 0 eller måtte bli med på en ny plan for betaling. Som bla inkluderte konvertering til EK, der gamle eiere mistet alt. Slik er det. Og det er bra. Ellers hadde selskapet vært konkurs nå. SAS får aldri hodet over vannet. For hver gang de tar et pust med frisk luft, kommer en gammel pilot-avtale som dytter dem ned under vann igjen.
Det må da være en grense for hvor mange milliarder den Danske og Svenske stat vil pøse i sluket. Men ja, en gjeldssanering må nok til. Så spørs det da, om de får det til.
Skal jeg være helt ærlig tviler jeg sterkt at Sverige og Danmark klarer å hjelpe SAS denne gangen uten å bli fellet av ESA for å drive med ulovlig statsstøtte. Men jeg er ingen ekspert heldigvis.
Så kommer Lufthansa inn og kjøper det vil av SAS … Legger langdistanse inn under Eurowing med hub på CPH etter krav fra den Danske regjeringen. Oppretter et eget regionalselskap, gjerne under merkevaren SAS for å betjene innland og mellom i Sverige, Danmark og Norge. De fleste europeiske flygningene vil bli betjent av Lufthansa og Eurowing … Eurobonus vil bli solgt som en enhet til Miles&More og verdien devaluert … Simsalabim RIP SAS