SAS skrev feil navn på Eurobonus-booking

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Jan Fredrik, 21. nov 2022.

  1. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,809
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bestilte en Eurobonus-booking i helgen (med Brussels, Air India, Thai og LOT).

    Oppga ingen informasjon om meg selv (utover at jeg tastet Eurobonus-nummer når jeg ringte inn) og for passasjer nummer to (kona) oppga jeg kun Eurobonus-nummer.

    Til tross for at han selv hentet navnene fra Eurobonus-profilen vår har han prestert å skrive etternavnet vårt feil, det mangler en bokstav (typ Hanen istedenfor Hansen). Det gjør også at det ikke ble koblet opp mot Eurobonus-numrene våre siden etternavn ikke matcher Eurobonus-nummer.

    Jeg har vært i kontakt med Gull-emailen og to på SAS kundeservice i dag, men ingen av de kunne hjelpe meg. De sier at eneste alternativene er å (1) avbestille billetten på egen risiko og håpe at de blir tilgjengelig igjen eller (2) prøve å reise på billetter med feil navn (og da uten Eurobonus-medlemskap registrert).

    Dette synes jeg er helt utrolig når det er 100% SAS sin feil. Kan det virkelig være riktig?

    Hvem kan jeg eventuelt eskalere dette til for å prøve å få til en god løsning?
     
  2. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    754
    Likes mottatt:
    1,081
    Bonuspoeng:
    93
    Helt utrolig at de klarer dette gang på gang. Kan de ikke bare kopiere fremfor å skrive inn selv? :confused:

    Jeg tror dessverre ikke det er så mye du får gjort her.. noen selskaper (bl.a. LOT) har latt meg endre navn så lenge det kun har vært snakk om 1-2 bokstaver feil men dette var en ren LOT-booking.

    Jeg sjekker alltid bookingen selv under mine bookinger mens de holder på for å dobbeltsjekke navn. Evt kan du be de sende mail med bookinginfo før de sender den avgårde til ticketing slik at du får dobbeltsjekket alle detaljer. Aldri stol på agenter er vel moralen :)
     
    milehigh liker dette
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,809
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Er bare to flighter som ikke er tilgjengelig i Business:
    • Brussel-Birmingham (her er det økonomi – så OK)
    • Birmingham-Delhi (absolutt ingen logiske alternativer, heller ikke med andre ruter)
    Hva er sannsynligheten for at sistnevnte blir tilgjengelig igjen hvis jeg avbestiller?
     
  4. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    113
    Har skjedd med meg også et par ganger. Egentlig er du på tynn is, SAS gir jo f... uansett hvordan du prøver å forklare og at det er agent feil.

    Det beste du kan gjøre å avbestille først, følg med med en gang om de lengste strekningene kommer opp igjen, bestill det du kan åsså kan du bare legge til de korte rutene i europa dagen etter. Men igjen så må du ringe til agentene hos SAS.

    Hovedproblemet er at SAS aldri tar skylden for de feilene de gjør. Er kanskje 1 av 1000 som faktisk er heldig inni mellom men ellers er man helt sjanseløs i slike tilfeller. Og det hjelper heller ikke mye når det er star alliance i bilde, og ikke ren SAS flygning.

    Sko gjerne hjulpet deg her med tips, men denne er vrien ass. Du kan prøve å ringe igjen i morgen og kanskje er du heldig med riktig navn men det blir vanskelig.
     
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,809
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel SAS som er på tynn is. Skulle likt å se om det hadde stått seg i retten på at kunden har ansvar for at SAS har gjort en feil…

    Ser at jeg kan få økonomi til India (uaktuelt), så hvis det går galt kan jeg bestille det, betale for oppgradering med penger og kreve det tilbake fra SAS.

    Ganske sikker på at jeg hadde vunnet den saken. Men om jeg gidder……
     
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    1,863
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke mulig for SAS å endre navnet i bookingen nå, uansett hvor mye de skulle ønske å hjelpe deg. Dette er sperret i Amadeus når det er flere flyselskaper i PNR'en. Eneste måten er dessverre å kansellere og booke på nytt.

    SAS bør i det minste refundere bookinggebyret på 450 selv om bestillingen er over 24 timer gammel.
     
    Kristian liker dette
  7. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,809
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Sykt frustrerende…

    Skal nevnes at jeg møtte en mann på SAS kundeservice som lovte at han skulle fikse det i dag. "Dette er null problem, men kan kun fikses av han som bestilte billettene. Jeg sender han en melding nå, så fikser han det og skriver til deg når han har gjort det".

    Men så svarte plutselige en dame at det ikke var mulig…
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Be om å få denne tilsendt før du bekrefter billetten kan utstedes ved senere bookinger. Da vil du kunne unngå situasjonen du har havnet i. Nå er vel det beste rådet å bruke tid på å finne en rute dere vil være fornøyde med enn å eskalere dette til noen. Ingen i SAS kan/vil gjøre noe i en slik situasjon.

    upload_2022-11-21_22-55-17.png
     
    Last edited: 21. nov 2022
    Kjetil L liker dette
  9. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,809
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Kan i hvert fall gi en tilbakemelding til rette vedkommende om at de bør ha det som en standard rutine for alle telefonbookinger for å unngå at andre havner i samme situasjon. Er jo helt elendig kundehåndtering!
     
    Kristian and Kjetil L like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Det eneste jeg håper på her drar du greide å dra pluggen og redde stumpene og poengene dine, men ellers en kjip bommert. Jeg sjekker alltid booking rett etter med SAS og printer ut billetten i PDF-Format i tilfelle rottefelle, men 100% garanti for å bli bøffa har en dessverre ikke med SAS :(
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan skal kunden kunne bevise at det er SAS som har gjort feil? Blir jo ord mot ord ift. om kunden har oppgitt navn muntlig eller om agenten har kopiert fra en profil. På profilen kan det jo også stå feil navn som kunden har korrigert i etterkant.
    Jeg sier absolutt ikke at @Jan Fredrik lyver, men at det er så rett frem i en eventuell rettssak (som det selvsagt aldri vil komme til) tror jeg ikke.
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Er navnet så feilstavet at en må gjøre noe?
     
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,809
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sa ja til opptak, og nevnte ikke annet enn Eurobonus-profilen min. Han sa forøvrig fra at han ikke hadde plass til mellomnavnet mitt og spurte om det var i orden at han tok vekk dette. Så var tydelig for meg at han hadde all personaliaen fra profilen min.

    Har mange tidligere bookinger med profilen som beviser at etternavnet mitt ikke har vært endret nylig. Etternavnet brukes forøvrig til å verifisere Eurobonus-nummeret, som derfor ikke kom med på bookingen. Det synes jeg er det mest fascinerende – at han ikke reagerte på at Eurobonus-nummeret ikke ble godkjent, når han hentet navnet fra den samme Eurobonus-profilen.
    Godt spørsmål. Bare en bokstav som mangler, men ser to utfordringer:
    1. Får ikke registrert Eurobonus-numrene våre på bookingen og dermed ikke gullfordeler.
    2. Siden reisen går med fire ulike flyselskap, og både India og Thailand, er jeg litt skeptisk til om noen kan reagere på at det ikke stemmer med passet.
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg tror jeg SAS vil på generelt grunnlag påstå at kunden også har et ansvar å sjekke at navnet er stavet riktig før billetten utstedes ref. mitt forrige innlegg. Så litt lite sannsynlig at retten mener SAS skal bære ansvaret helt alene.
     
    indahla and NoLimit like this.
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,809
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan skal man gjøre det når man hverken får tilsendt billetten eller lest opp navnet før den utstedes?
     
  16. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Man ber alltid å få billetten tilsendt for sjekk innen de utstedes...

    *gammelt jungeltriks!
     
    indahla and NoLimit like this.
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,423
    Likes mottatt:
    4,322
    Bonuspoeng:
    113
    Forrige CT-bestilling spurte jeg om han kunne sende meg billetten før det utstedes, så jeg kunne dobbeltsjekke alt for feil i navn eller fødselsdato

    "Jøss, det var smart, javisst kan jeg gjøre det! Hvordan fikk du den ideen?"

    "Fra en kollega av deg som gjorde det uoppfordret"

    Takk til den kollegaen for den altså. Det gjør det mye enklere å luke ut feil. Og spesielt når man ikke er garantert at billettene slippes igjen hvis de først er utstedt så er det sunn fornuft.

    Det er jo ikke alle som er like stødige på det fonetiske alfabetet heller..

    phonetic.png
     
    Kristian, Mbj, Elmo and 9 others like this.
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Flere agenter gjør det uoppfordret. De som ikke gjør det, er det fullt mulig å minne dem om å få den tilsendt. Men er enig at SAS burde instruere alle sine agenter til å sende ut billetten til kunden for siste sjekk før de utstedes.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Bokstaveringsalfabetet er bedre, det er mer kjente ord (iallefall i vesten)
    Bokstaveringsalfabet – Wikipedia

    Det fonetiske alfabetet har noen svakheter, ta f.eks jalapeno... Min svoger vil si jalapeno, men mine spansktalende venner vil si halapeno, det kan skape misforståelser.
     
    Kristian and snus_mumrikken like this.
  20. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok poenget med det bildet var at ALLE ordene kan uttales på flere måter eller uttales med en annen bokstav enn den skrevne versjonen av ordet :D
     
    kiev, Kristian, tobeornot999 and 2 others like this.

Del denne siden