SAS / Star Alliance - Har jeg Lounge tilgang? (Hovedtråd)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Misterix, 23. sept 2017.

  1. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at det veldig ofte blir opprette nye tråder som f. eks; Har jeg Lounge tilgang på ... når jeg flyr ... til ... Så da lager jeg like så godt en hovedtråd som kan benyttes av alle som lurer på om dem har Lounge tilgang med SAS og Star Alliance.

    Så fint hvis alle som lurer på om dem har Lounge tilgang poster her :)

    For at det skal bli enklest mulig trenger man følgende informasjon for og kunne sjekke Lounge tilgang:

    Avreise Flyplass (f. eks OSL, CPH, ARN, LHR, etc).
    Kabin Klasse (Eco, Biz, First)
    Flyselskap (SAS, Lufthansa, Thai, etc).
    Flyselskap Program (EuroBonus, Miles & More, Royal Orchid Plus, etc).
    Flyselskap Program Status Nivå (Gull, Senator, etc).

    Post dette så blir det mye enklere for oss alle å svare, eventuelt for dem som vil søke selv så kan dette gjøres fra følgende side.
    Star Alliance Lounge Finder: http://www.staralliance.com/en/lounge-finder

    Legg da inn avreise flyplass, klikk på Filters å fyll inn resten. Klikk så på Find Lounges å vipps vil man få opp alle Lounger man har tilgang til på valgt flyplass.
    Hvis man kun gjør et søk uten å legge til Filters vil man få opp alle Lounger som på en eller annen måte benyttes av Star Alliance på valgt flyplass.


    Det vil også som med alt annet ikke alltid være så lett å gjøre et søk hvis man f. eks reiser i SAS Plus, Premium Economy, ankommer i First og skal videre i Biz etc men da er det bare å spesifisere dette så skal vi hjelpe så godt vi kan! Vet at f. eks SAS også operer med litt egne regler for sine EuroBonus medlemer angående antall gjester, sølv har tilgang i perioder osv (kan for alt jeg vet også være andre flyselskaper som gjør det samme). Legg også merke til f. eks at hvis man reiser i SAS Plus i Europa velger man reiseklasse Business i Star Alliance Lounge Finder (dette vil da si at reisende i SAS Plus har tigang til alle Star Alliance Business Lounger i Europa).
     
    Olelink, jgroneng, LNAND and 11 others like this.
  2. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Reiser BGO-IAD med SAS C, så videre på separat billett med United på Economy samme dag (Domestic flight til LAS). Har EBG. Slik jeg tolker det så har jeg tilgang til lounge hos United med EBG domestic + 1 gjest? Litt forvirrende innenriks i USA med alle unntakene United lister.
     
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    I følge Star Alliance Lounger Finder skal du ha tilgang til følgende Lounger når du flyr fra IAD med United og som EBG:

    Lufthansa Business Lounge
    Location: Midfield Terminal - Concourse B, Departure Level,near Gates B49-B51
    Opening Hours: 08:20 - 22:00

    Lufthansa Senator Lounge
    Location: Midfield Terminal - Concourse B, Departure Level,near Gates B49-B51
    Opening Hours: 08:20 - 22:00

    Turkish Airlines Lounge Washington D.C.
    Location: International Departure Terminal B - Departure Level,42
    Opening Hours: 06:00 - 23:00

    United Club
    Location: Concourse C - Departure Level,Gate C17
    Opening Hours: 05:00 - 21:30

    United Club
    Location: Concourse C - Departure Level,Gate C7
    Opening Hours: 05:00 - 22:00

    United Club
    Location: Concourse D - Departure Level,Gate D8
    05:00 - 22:00


    Full oversikt finner du her: http://www.staralliance.com/en/airport-details?airportCode=IAD

    Har aldri vært på IAD selv så vet dessverre ikke hvilke av di områdene som eventuelt er Domestic.
    Men i følge LoungeBuddy (LINK) så kan det virke og være litt problematisk angående United Loungene.
    Men i følge denne siden (LINK) så skal det visstnok være mulig å komme inn i Lufthansa Loungene ved gate 49 når man flyr Domestic som EBG.

    Men jeg vil tippe at det sikkert er noen her inne som har flydd fra IAD Domestic som kan svare på dette :)

    Edit: Hvis det stemmer at man kan komme seg til Lufthansa Loungen skal du kunne ta med 1 gjest + barn under 2 år.

    Edit2: I følge denne siden (LINK) fra 2017 så står det faktisk at man får tilgang med andre Star Alliance Gull statuser som f. eks EuroBonus. Men ikke United sine egne medlemmer. :confused: Er det rart det er krig i verden sier bare jeg...
     
    Last edited: 23. sept 2017
    Elo liker dette
  4. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for meget grundig svar. Ja, det var det jeg også leste at United nå gir tilgang til Star Alliance bortsett fra sine egne medlemmer og listet noen unntak der. Merkelige greier.
     
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Du får gi oss en oppdatering når du har testet da :D
     
  6. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Darr ikke før i januar, så tipper en del har fått testet før det :)
     
  7. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaringer om man MÅ ha fysisk EBG kort for å benytte *A Loungene (+ *A Gold Track) på LHR? Eller holder det med at EBG står på boardingkortet?
     
  8. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    De gangene jeg har vært der, har det holdt med ebg på boardingkortet. Men har alltid kort med meg som backup
     
    Misterix liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For å være pedagogiske og presise i en hovedtråd. Vi antar her at du flyr i en klasse der loungetilgang/Fast Track ikke er inkludert. Du har billett med *A samme dag (eller innen 5 timer etter midnatt) fra samme flyplass.

    Dersom du har SK*G eller tilsvarende på boardingkortet ditt (XX*G, Airline Star Alliance Gold der XX er flyselskapet), så er strekkoden oppdatert med status og resepsjonen/slusen vil slippe deg inn uten å vise kort.

    Dersom boardingkortet ikke inneholder status, trenger loungeresepsjonen å registrere FFP-nummeret i sitt system og trenger derfor fysisk kort som bevis. Dette nummeret står ofte ikke på boardingkortet, selv om status er registrert.

    Bonusprogrammet registrert på flyvningen trenger ikke være det samme som du benytter for loungetilgang.

    Hos noen flyselskap kan du bruke app for tilgang og i automatisk sluse kan du også prøve å dra FFP-kortet som er registrert på flyvningen dersom boardingkortet ikke slipper deg inn.

    FFP = Frequent-flyer program; EuroBonus, Miles & More, MileagePlus etc.
     
    DanH and Misterix like this.
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ei som reiser i SAS Go Light, reisen er bestilt direkte via SAS men jeg måtte logge inn på kontoen til personen å legge inn EBG nummer i ettertid da personen var EBS ved bestilling. Siden jeg måtte endre EB nummer i ettertid ble jeg litt skeptisk og personen har tydeligvis rotet bort det fysiske kortet :cool:
     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel forsåvidt ikke noe nytt om jeg har forstått det riktig tidligere. Og dette er vel også en av årsakene til at mange amerikanere gjerne kan tenke seg Star Gold fra f.eks. SAS, Aegean, Lufthansa eller andre.
    Men ja, helt enig i at det er en snodig praksis.
     
  12. Weissen

    Weissen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig dette er et dumt spørsmål, men har ikke klart å finne et skikkelig svar på det.

    Jeg har sølvkort og skal til BUD via OSL og MUC den 18. Desember. Har med andre ord i utgangspunktet loungetilgang.

    Flyr SAS SVG-OSL men fra OSL til MUC med Lufthansa. Får jeg da tilgang til lounge ved min mellomlanding i OSL?
     
  13. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, du får ikke tilgang. Om man leser teksten som står på Tier Level Benefit, står det: man har tilgang om man flyr med SAS samme dag.
     
  14. Weissen

    Weissen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Har sett det, men flyr jo strengt tatt SAS samme dag, bare ikke etter evt. loungebesøk;)
     
  15. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forsøke å komme meg inn i Thai sin lounge etter en mellomlanding der jeg skulle videre med en annen carrier.
    Vi landet med TG C. Ingen sjanse for adgang.
     
  16. emhb

    emhb Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Flydde til OSL med SAS en gang, hadde ikke noen flight videre, men hadde litt tid å slå ihjel. Kom inn porten på innenlandsloungen da. Skannet bare boarding-passet som vanlig.

    Uansett, det skader jo ikke å prøve.
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Slusene sjekker om du har en gyldig flight fra OSL den dagen. Aner ikke hva som skjer om du putter inn EBS-nummeret på lufthansabilletten.
     
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan vel hende at du gikk inn umiddelbart etter noen med EBG/EBD, slik at du ble registrert som deres gjest? Vet ikke hvor lenge portene står i 'gjesteinnslippsmodus' etter at EBG/EBD passerer, men vil tippe et titalls sekunder i alle fall.
     
  19. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Hallo!!! Som om ikke loungene er fulle nok fra før, så skal man her på forumet "oppfordre" folk til å prøve å snike seg inn. Det blir lavmål. Har man ikke aksess basert på reiseklasse eller status, er alternativet å betale seg inn om det ledig kapasitet.
     
    Dyret13 and lMartin like this.
  20. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Ser den, men det er jo i "teorien" kun Diamond og Pandion som har aksess til Loungene ved ankomst ;-)
     

Del denne siden