SAS Upgrade

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av lundt, 28. febr 2018.

1. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Har bestilt t/r Norge-Usa, med SAS, for poeng på kampanje: 18.000 poeng hver vei (julekalender + Fly Premium). Biz på utreise, og Prem. tilbake.

Nå er det plutselig ledige bonusbilletter i Biz på returen.
    Når jeg velger "endre reise" i appen, kommer det opp at endringen vil koste meg 24.000 poeng. Altså re-kalkuleres hele reisen - både uberørt utreise og den (ønskede) endrede hjemreisen til "full poengpris" - som i dette tilfellet er 30k poeng hver vei. Kampanjeprisen faller altså bort i sin helhet.

Er det bare slik det er? Eller kan jeg slippe unna med å betale kun 12k poeng + gebyr på 750 kr hvis jeg ringer inn? Det er jo bare hjemreisen som skal endres/berøres....

Å by på oppgradering med SAS upgrade er p.t. 33k poeng.
    Usikker på hva som er verst/best: 24k poeng + 750 kroner (endre billett) eller 33k poeng og 0 kr (bud)
    Kan faktisk kjøpe helt ny retur for 30k poeng og 500 kr også, og velge å ikke benytte allerede bestilt retur.... ;p

Takk for svar :)

Last edited: 08. jan 2026
  2. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Du har ingen garanti for biz før du har en billett det står business på.

Jeg ville ikke nølt et sekund. Endre bookingen, få biz asap.

Last edited: 09. jan 2026
    Preference, Cumulus and democomputer like this.
  3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,813
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det endres så må man betale poengpris som gjelder når endringen utføres. Det samme skjer feks med bookinger gjort før ny poengtabell ble gjeldende i høst. Endrer man nå, så må man betale ny pris

Og en ting til, du kan ikke ha to samtidige billetter til samme flyging (returen din). Da kanselleres en av de automatisk av flyselskapet

4. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,584
    Bonuspoeng:
    93
    Har det skjedd endringer på upgrade og priser?

Har to reiser til Chicago i vinter (Premium) for å hanke inn både den ene og den andre luken i kalenderen og sikre EBD ett år til. Sjekket derfor priser for oppgradering på CPH-ORD enten ene eller andre veien.

Minstebud i NOK: 8000 (!) og 8800 andre veien
    Minstebud i poeng: 30.000 og 33.000 andre veien

I NOK er jo det helt hinsides dyrt. Normalt har 30.000p vært 2200-2500 i NOK.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,100
    Bonuspoeng:
    293
    11k poeng til business på OSL-LHR. Som minstebud. Cash starter på 1640 kr.

Ingen sjokkpris der, I alle fall. Jeg verdsetter upgrade-poengene til 1100 kr.

Norwegian_Traveller liker dette
  6. Bushyflyer

Bushyflyer Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Lønner seg nok ikke å være diamond... :p
    Minstebud i NOK: 5120 (!) og 5560 andre veien
    Minstebud i poeng: 25.000 og 28.000 andre veien

Dette uten status da. Men dette er reise 13-15 mars

Norwegian_Traveller liker dette
  7. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,584
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var jo litt andre priser...

Men dobbelt av det som har vært normalt.

8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,559
    Bonuspoeng:
    113
    Har lagt inn et bud på 31.000 for CPH YYZ da dette er minste bud for den flygningen. Sjekker appen av og til og har sett at minste bud har økt til 34.000 og falt tilbake til 31.000. Lurer på om SAS har ordnet det slik at jeg vil se når minste bud går under 31.000 eller om det blir stående slik hos meg, for ikke å motivere meg til å gi et lavere bud? Eller har folk opplevd å se at laveste bud har gått til under det dem har liggende inne?

9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,584
    Bonuspoeng:
    93
    Fant ut i dag at på akkurat de flyvningene jeg skal reise ut med, som er priset til over 8000 i minstebud, har SAS sluppet minst ni bonusseter. Ikke rart det er dyrt med bud da.

holmen liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,100
    Bonuspoeng:
    293
    Det er noe rart med budsystemet nå.

Eller de har bestemt seg for å holde business halvt ledig istedet for å godta bud.

Middels sterkt bud med poeng + EBG booster. Avslag på OSL-LHR.

Business kabinen viste seg å være ca 1/3 full, etter at tomme midtseter selvsagt et trukket fra.

Har de en slags kvote på hvor mange de oppgraderer? Mailen jeg fikk sa bare "noen andre har budt høyere enn deg"

11. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Er litt irriterende at budet som var bra nok før de endre til Europa business nå er for lavt. Burde ikke budet være gyldig siden det ble lagt inn før innføring av business i europa?

12. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om bud ender opp som "under minstebud" er de da fortsatt gyldige? Jeg har i hvert fall vunnet bud for oppgradering på et bud som var under minstebud på tidspunktet budet ble akseptert

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,100
    Bonuspoeng:
    293
    Nja, de har jo alltid sagt at budet blir avgjort siste døgnet før avreise.

Da er det vel naturlig at de vurderer det opp mot sine egne nivåer på dét tidspunktet. Men irriterende,: ja, helt sikkert :)

elgaaen liker dette
  14. f1y

f1y Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Med forbehold om at det ikke er endret, har jeg selv testet nye biz i Europa til den gamle prisen ved å ha et bud liggende fra før prisøkningen 1.10.25.

elgaaen liker dette
  15. Igor

Igor Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis jeg legger inn bud på oppgradering, kan jeg kansellere den eller?

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,100
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.

17. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,059
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplever SAS upgrade som rigget og utviklet for å maksimere fortjeneste på de setene som evt. gis upgrade. De spys ut 4 e-poster i løpet av kort tid før avgang for at folk skal bli stresset til å by mer. Selv var jeg ranket både 17, 18 og 19. plass.

Screenshot 2026-02-05 at 12.09.01.png

23.000 var lavest bud på tidspunkte jeg kjøpte billetten for cash. Hoppet mellom Premium og Biz var nok rundt 8-9 tusen til USA, så valgte Biz bare den ene veien.
    Med rangering som nummer 18, hadde jeg ingen forventninger. Et sjekk på ledige seter viste 4 på Biz Flex, som antakelig var inkludert en eller to overbookinger.

Men så tikket det inn en melding:
    Screenshot 2026-02-05 at 12.13.40.png

Selvsagt ble jeg jo litt glad, men også litt undrende på hvorfor jeg vant. Men etter å ha tenkt meg om så er det jo noen forhold som kan ha påvirket:
    • Diamant-status (over mange år)
    • Jeg har de siste 24 månedene ikke mottatt noen "Courtesy upgrade"
    Før kunne jeg motta en hyggelig upgrade, inntil annen hver booking interkontinental, som gjerne mer var regelen da. Nå vet jeg ikke hvordan de praktiserer dette. Men uansett så antar jeg kanskje at dette, med fortsatt diamant-status, var avgjørende for oppgraderingen.

Men her savner jeg at de i utgangspunktet kunne sende meg en slik mail. Flere som opplever at Courtesy upgrade er minsket - eller som før etter at SAS Upgrade kom for fullt?

Screenshot 2026-02-05 at 12.21.55.png

18. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    645
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri fått gratis oppgradering som Diamant gjennom 11 år. Det gar vel vært ulike auksjonsløsninger iallfall i 10 år.

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,100
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk plutselig godt resultat. Men relativt dyr oppgradering, om EBP er 10 øre.

Siden jeg omtrent hver uke er til og fra OSL/LHR (heldigvis mest med BA), eksperimenterte jeg litt med poeng for upgrade.

I dag gikk 14820 pluss EBG boost gjennom. Det har samme sum ikke gjort før, men helt naturlig at slikt varierer med flight og belegg.

Screenshot_20260205_164650_Gmail.jpg

20. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    518
    Bonuspoeng:
    93
    Upgrade, men ikke via bud.. Skal man ikke få noe beskjed? :)
    Stod der som en dust og scannet boardingkort i går (Køben-Oslo), og fikk rød "sorry dude" i automaten. Dømmer jo litt andre folk som scanner og blir avvist som "idioter", så likte ikke det...

Skal ha boarding-group 1 som diamant (og det stod på boardingkort). Gikk til skranken, og de scannet meg gjennom uten problemer. Det er mulig at det var her en stresset person skulle ha gitt meg en beskjed..

Gikk så og satte meg på mitt reserverte nødutgang-sete.
    Etter litt tid, så kom en annen person som også skulle ha 12F. Etter litt om og men, så sjekket en hyggelig dame fra betjeningen opp litt, og sa at jeg visst var flyttet til 3A.

Det var jo hyggelig det (Særlig siden det er euro-business.), men er "signalet" bare at du får rødt signal ved gate?
    Der var litt kø i skranken i gate helt frem til boarding startet, så mulig de bare ikke rakk å kjøre en callout om å komme frem til dem.
    Sjekket SAS-appen da personen lurte på om jeg satt feil, og den viste 12F selv etter å ha refreshet. Noen minutter senere viste den 3A.

Del denne siden