SAS velger Airbus som leverandør av nye fly

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Upsaker, 17. jan 2018.

Tags:
  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Det har lenge vært kjent at SAS har hatt planer om å kjøpe opptil 40 nye fly og i en mail de ansatte har fått kommer det frem at de har vraket Boeing og nå er i sluttforhandlinger med Airbus.

    Her er mailen de ansatte fikk:

    We are happy to announce that we are now in final negotiations with Airbus for a large order of new short-haul aircraft.

    We are happy to announce that we are now in final negotiations with Airbus, with the intention of signing a final agreement during spring 2018 for a large order of new short-haul aircraft.

    The new aircraft will significantly reduce our environmental footprint and give operational advantages through reduced complexity by one-type fleet. This is historical for SAS, as we for the first time will have a production based on a one-type fleet in sight. Reaching this is key for us to enable optimized maintenance, improved traffic utilization and simplified crew planning.

    For SAS, signing an agreement and delivery of new aircraft will be a prerequisite for continued operations at a maintained level. The Board of Director’s approval to initiate the process, has been enabled by positive response in the market and our ability to carry out the promised savings in the efficiency program, In Shape.

    Going forward, SAS must continue its successful transition to capture the growing leisure market and adapt to seasonality in customer demand. In order to get approval from the Board to sign a final agreement with Airbus, we must confirm our promised In Shape savings and as the market is constantly changing, continue to work on our competitive position beyond 2020, when the deliveries of the new A320neo aircraft will ramp up.

    Er det noen som gleder seg til nye Airbuser?
     
    Last edited: 17. jan 2018
    phithor, dervig, TigerTravel and 12 others like this.
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg mest til opsjonen med at det blir lett for SAS å kjøpe A321LR. De par ekstra tommene i skulderbredde kommer også gått med.

    Det blir neppe noen A319neo, men SAS har mulighet til å kjøpe noen A319 på bruktsalg hvis prisen er riktig. De kan bruke dem som en lite kapitalintensive måte å øke kapasitet i travle perioder og betjene et par tynne ruter.
     
    Last edited: 17. jan 2018
    SVG_flyer liker dette
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Det står helt nederst i mailen at det er A320Neo det er snakk om @Chrisljo
     
  4. Frdyr

    Frdyr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    13
    Positivt om valget blir Airbus, noe som betyr kvalitet. Gleder meg!
    Boeing er som kjent luftfartens Lada - det motsatte av kvalitet
     
    TravelManBiz liker dette
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Denne ordren ja, jeg tenkte mest på mulighetene den gir. Med alt av personell og vedlikeholdt trent på A32x, så har de muligheter til å kjøpe A321NEOlr eller gamle A319 og maksimere nytten av dem uten å skape betydelig kompleksitet.
     
    Darkcho liker dette
  6. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Blir vel kun Airbus her på berget også etter hvert, da. Tro hvor mange år de tenker bruke på å fase ut 737NG?
     
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Sa mannen med en 742 som avatar ;)
     
    NHenrik, Ursa, chipcampden and 5 others like this.
  8. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,667
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er er bra valg av SAS. Spesielt på de store flyene er det en stor forskjell på 787 fra Boeing og A350 fra Airbus med favør til A350.
     
    Travellingalf and kaijoar like this.
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy med SAS' nye A320neo, utrolig behagelig og gleder meg til å se flere av de i luften.
     
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes dette er spennende nyheter. I fjor hadde jeg vel 3/4 av flyturene mine ombord i en Airbus A319/320/321 og liker disse godt. Synes også at de nyeste Airbusene virker noen mer stillegående og stiligere enn de nyeste 737... Blir spennende å se når disse nye flyene kommer til Norge for jeg antar det er vi her på berget som får beholde 737 lengst før vi får nye fly.

    Antar dette er en av årsakene til at SAS skrev ut mye nye aksjer i vinter for å finanisere denne investeringen...
     
    Ursa liker dette
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,305
    Likes mottatt:
    10,091
    Bonuspoeng:
    183
    Bra, eneste fornuftige alternativet! SAS har allerede en stor Airbus-flåte, og er nok økonomiske fordeler med å ha en enhetsflåte. For meg som passasjer føles også A320 bedre en 737. Ser man på salgstallene på 737Max vs. 320neo så er det heller ikke tvil om hva bransjen foretrekker.

    Boeing burde heller satset på et nytt fly. 737 er et design fra 60-tallet, og det har sine begrensninger.
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg viser til 2 måneder gammel tråd som forklarer hvorfor SAS gikk for Airbus A320neo som endel av sin flåte. Med dette flyet kan de rekke flere destinasjoner i USA, også kan de rekke andre ruter til midtøsten, og muligens Phuket om de åpner en "Fifth Freedom" DXB-HKT :)

    Dermed kan de ta ut de nåværende flyene som går til New York, Wasington, og Boston, også kan de åpne ruter til Chicago og Toronto om de vil det med de nye flyene. Dette vil frigjøre endel av de andre langdistanse flyene de brukte før på disse rustene, slik at de kan prøve seg på andre ruter, sånn som Singapore og Seoul :)

    https://insideflyer.no/forums/threa...0neo-vil-revolusjonere-markedet-til-usa.9482/
     
    Last edited: 18. jan 2018
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    I så tilfelle må disse fly innredes på andre måter enn de vanlige 320.
    Er vel mindre lønnsomt per sete med a320 enn a350.. Men får man inn lenestoler ala "Domestic First" så er jeg interessert... :)
     
  14. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Synes Airbusene til SAS har eksepsjonelt dårlig benplass. Spesielt A321. Selv om kabinen er bredere føles det mye trangere ut enn i 737ene. Iaffal på go hvor jeg pleier å sitte.
     

Del denne siden