Det har lenge vært kjent at SAS har hatt planer om å kjøpe opptil 40 nye fly og i en mail de ansatte har fått kommer det frem at de har vraket Boeing og nå er i sluttforhandlinger med Airbus. Her er mailen de ansatte fikk: We are happy to announce that we are now in final negotiations with Airbus for a large order of new short-haul aircraft. We are happy to announce that we are now in final negotiations with Airbus, with the intention of signing a final agreement during spring 2018 for a large order of new short-haul aircraft. The new aircraft will significantly reduce our environmental footprint and give operational advantages through reduced complexity by one-type fleet. This is historical for SAS, as we for the first time will have a production based on a one-type fleet in sight. Reaching this is key for us to enable optimized maintenance, improved traffic utilization and simplified crew planning. For SAS, signing an agreement and delivery of new aircraft will be a prerequisite for continued operations at a maintained level. The Board of Director’s approval to initiate the process, has been enabled by positive response in the market and our ability to carry out the promised savings in the efficiency program, In Shape. Going forward, SAS must continue its successful transition to capture the growing leisure market and adapt to seasonality in customer demand. In order to get approval from the Board to sign a final agreement with Airbus, we must confirm our promised In Shape savings and as the market is constantly changing, continue to work on our competitive position beyond 2020, when the deliveries of the new A320neo aircraft will ramp up. Er det noen som gleder seg til nye Airbuser?
Gleder meg mest til opsjonen med at det blir lett for SAS å kjøpe A321LR. De par ekstra tommene i skulderbredde kommer også gått med. Det blir neppe noen A319neo, men SAS har mulighet til å kjøpe noen A319 på bruktsalg hvis prisen er riktig. De kan bruke dem som en lite kapitalintensive måte å øke kapasitet i travle perioder og betjene et par tynne ruter.
Positivt om valget blir Airbus, noe som betyr kvalitet. Gleder meg! Boeing er som kjent luftfartens Lada - det motsatte av kvalitet
Denne ordren ja, jeg tenkte mest på mulighetene den gir. Med alt av personell og vedlikeholdt trent på A32x, så har de muligheter til å kjøpe A321NEOlr eller gamle A319 og maksimere nytten av dem uten å skape betydelig kompleksitet.
Blir vel kun Airbus her på berget også etter hvert, da. Tro hvor mange år de tenker bruke på å fase ut 737NG?
Dette er er bra valg av SAS. Spesielt på de store flyene er det en stor forskjell på 787 fra Boeing og A350 fra Airbus med favør til A350.
Jeg synes dette er spennende nyheter. I fjor hadde jeg vel 3/4 av flyturene mine ombord i en Airbus A319/320/321 og liker disse godt. Synes også at de nyeste Airbusene virker noen mer stillegående og stiligere enn de nyeste 737... Blir spennende å se når disse nye flyene kommer til Norge for jeg antar det er vi her på berget som får beholde 737 lengst før vi får nye fly. Antar dette er en av årsakene til at SAS skrev ut mye nye aksjer i vinter for å finanisere denne investeringen...
Bra, eneste fornuftige alternativet! SAS har allerede en stor Airbus-flåte, og er nok økonomiske fordeler med å ha en enhetsflåte. For meg som passasjer føles også A320 bedre en 737. Ser man på salgstallene på 737Max vs. 320neo så er det heller ikke tvil om hva bransjen foretrekker. Boeing burde heller satset på et nytt fly. 737 er et design fra 60-tallet, og det har sine begrensninger.
Jeg viser til 2 måneder gammel tråd som forklarer hvorfor SAS gikk for Airbus A320neo som endel av sin flåte. Med dette flyet kan de rekke flere destinasjoner i USA, også kan de rekke andre ruter til midtøsten, og muligens Phuket om de åpner en "Fifth Freedom" DXB-HKT Dermed kan de ta ut de nåværende flyene som går til New York, Wasington, og Boston, også kan de åpne ruter til Chicago og Toronto om de vil det med de nye flyene. Dette vil frigjøre endel av de andre langdistanse flyene de brukte før på disse rustene, slik at de kan prøve seg på andre ruter, sånn som Singapore og Seoul https://insideflyer.no/forums/threa...0neo-vil-revolusjonere-markedet-til-usa.9482/
I så tilfelle må disse fly innredes på andre måter enn de vanlige 320. Er vel mindre lønnsomt per sete med a320 enn a350.. Men får man inn lenestoler ala "Domestic First" så er jeg interessert...
Synes Airbusene til SAS har eksepsjonelt dårlig benplass. Spesielt A321. Selv om kabinen er bredere føles det mye trangere ut enn i 737ene. Iaffal på go hvor jeg pleier å sitte.