Da har det blitt avslørt at Aviator blir ny handeling agent for SAS på alle stasjonene hvor Aviator er representert på i Norge. Dette gjelder følgene Aviator stasjoner: - Bergen - Tromsø - Kristiansand - Bardufoss - Ålesund - Bodø - Haugesund - Stavanger - Trondheim Kristiansund er også valgt til å handles av Aviator, så her blir det opprettet en ny handeling stasjon for Aviator da det kun er Widerøe Ground Handeling som har stasjon der i dag. Overtagelsen skjer 1. Feb 2024
Får håpe det blir til det bedre på TRD ihvertfall. Ett SK fly som lander også tar det gode 45 minutter før bagasjen ruller på båndet Kan ihvertfall ikke bli noe verre.
Det jeg lurer på er om servicen man får på disse flyplasser kommer til å endres? Kanskje Aviator klarer å levere ut prioritert bagasje først og ikke sist på TRD? De siste turene fikk jeg heller aldri rød tag på bagasjen. Sist spurte jeg om hun hadde glemt det og fikk til svar: "Vi har vært tom for dem en god stund siden".
Skal i det minste gjelde innsjekk og ramp handling ja. Om det gjelder deice er ukjent, ikke alle aviator stasjonene har deice tjeneste, så det gjenstår vel å se etterhvert. De stasjonene som har deice vil vel naturligvis også være leverandør av den tjenesten
Tja. Kontrakter tenderer til å gå til laveste anbud (med noe kvalitet i kravene). Og så flyttes vel bare de ansatte over? Mener en av brukerene som driver med handling her inne nevnte at det egentlig ikke er handling sin «feil» at prio bagasje ikke kommer først, men at fasilitetene til Avinor ikke er gode nok til å håndtere slikt
Er handling agent selv hos en av stasjonene som nå får SAS - spent på hvordan det blir. Ansatte blir ikke nødvendigvis flytta over, spørs helt på de resterende anbudsrundene, blant annet Norwegian har enda ikke bestemt hvem de skal bruke som handling agent. Hvis Norwegian ender med å velge WGH, så vil jeg anta at det blir minimalt med oppsigelser og at folk blir hos deres nåværende arbeidsgiver.
Vil dette innebære at de får egne folk i skrankene for SK på f.eks BGO? De som er der nå springer jo mellom skrankene til 3 ulike flyselskap. Ikke ofte jeg sjekker inn i skranke, men når jeg gjør det så ser det ofte underbemannet og smått kaotisk ut.
At en flyplass skal ha flere handlingselskap må da bare føre til kaos og dyrere tjenester? Har de hver sine sett med biler for service og alt som er? Eller må det leies igjen fra flyplassens egne "materiell-selskap"? For alle i/rundt Oslo har vel fått med seg det kaoset av bedrifter med skinnedrift, kollektivtransportproduksjon, sporveien, oslotrikken, sporveisbilletter, oslo vognselskap, unibuss og så videre. De hadde fått til et nesten perfekt system for ansvarspulverisering.
Nå skal jeg ikke dra tråden helt ut av kontekst, men det er vitterlig bevist at monopolister uavhengig av om de er selskap, statlig organisasjoner eller fagforeninger har en tendens til å levere lite effektivt og berike seg på andre i verdikjeden. Selvfølgelig krever det litt volum for å skape konkurranseflater, men kostnaden ved dupliserings er ofte mye lavere enn kostnaden ved monopol. Jeg tror definitivt OSL er stor nok for flere handlingaktører, men hvorvidt det gjelder andre flyplasser eller kollektivtrafikk i Oslo skal jeg ikke uttale meg om. Jeg er dog fornøyd med tilbudet og naviger lett billettsystemer så helt katastrofe er det ikke.
Etter 13 år i flybransjen som stuer, gode 11 på Værnes kjentes det litt godt da jobbskifte ble i orden for ca halvannet år siden. Litt angående prio bag @paramberg så skyldes ikke manglende priobag først på båndet den flyplassen som man lander på. Men den stasjonen som flyet kom fra. Det sies/skrives at prio skal ligge i eget lasterom eller lettest tilgjengelig i lasterommet de ligger. Og kan garantere at noen stasjoner ikke følger prosedyrene der. For det hendte at alt kom samlet i samme lasterom (både prio,short connection, transfer, prio og lokal). Det kunne skyldes vekt/balanse på flyet med tanke på pax, frakt, bag, gule, flytype. I tillegg så er peakstrykturen et kriterie med tanke på logistikk. Noen tidspunkt på Værnes (sikkert andre steder også) har høyt antall fly samtidig. Som et eksempel så er/var 08-peaken lite morsom. På topp var det vel 8-9 Widerøe, 3-4 sas maskiner samtidig. Og bagasje, frakt og pax skal fra det ene flyet til det andre. Det samme stemmer for flere tidspunkt. Når alt skal komme samtidig tar ting tid. Og om det kommer nye ruter, så kommer de stort sett i samme tidspunkt som er krevende. Nå som det er flere 320 så trengs det per definisjon mer folk og utstyr enn 737. For på 737 var det mulig å «jukse» da man ikke trengte f.eks bånd til å laste inn fremre lasterom. Men på 320 er det i overkant høyt. Det er mange aspekter i anbudsrunder og lurer virkelig på hvilket prisnivå Aviator har lagt seg på. Flybransjen tjener ikke mest penger og kan garantere at handlingselskap ikke tjener spesielt godt. De som lager utstyr til flybransjen derimot, der er det vel muligheter. For utstyret koster. Skal aviator kjøpe nok de-ice biler, bånd trapper, kjøretøy, ansette nok, annet utstyr så håper jeg de har regnet nok på det. Men de har vel en løsning klar. Og det er litt rart å bytte handlingagent midt i en krevende vintersesong. At det er kaotisk, spesielt i peaktider, det kan de fleste skrive under på. Blir spennende å se hvordan utfallet blir.
Er vel greit med konkurranse da, så lenge det ikke er for mange operatører. Handlinselskaper har sitt eget utstyr
Konkurranse er en bra ting, men samtidig bør konkurranse være basert på lover, regler og retningslinjer. Og at minimumsgrenser blir opprettholdt. For det var litt mye grums en periode. Med blant annet innhenting av utenlandsk arbeidskraft på 3 måneders kontrakter (slapp da unna diverse krav/kostnader). Og da bruke det smutthullet for det det var verdt. Godt at det aller verste har blitt luka ut over tid.
Og da var stolleken fullført for denne gang, Norwegian skifter til WGH så da «bytter man bare rundt: https://www.nrk.no/nordland/norwegi...p-som-leverandor-av-bakketjenester-1.16604216
Aviator og WGH har gått til intern enighet sammen med flyselskapene ved overtakelse på SAS og Norwegian slik at byttene skal skje likt på de stasjonene det er relevant på. 1. Jan | MOL - Aviator legger ned driften og WGH tar over DY. 1. Feb | TRD, SVG - Aviator tar over SK, WGH tar over DY 1. Mars | AES, KSU, BOO, HAU - Aviator tar over SK, WGH tar over DY. 1. April | BGO, KRS, TOS - WGH tar over DY (her har aviator allerede SK fra tidligere kontrakt)
Tragisk at denne blir forlenget i BGO. Ventetiden på bagasje er horribel, selv på dager med lite trafikk. Å vente i ca 40 min på et Oslo-fly blir for dumt, og det er dessverre regelen og ikke unntaket.
Unntaket er siste flyet på kvelden, da pleier det å gå fort. Flesland har alltid vært treg på baggasje, og jeg er vel på 27 året med den erfaringen.