SAS vs. QR for Tokyo-Stockholm

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Gresshopper, 02. okt 2018.

1. Gresshopper

Gresshopper Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Dama og jeg skal på en langhelg i Tokyo i desember.
    Vi reiser MAD-NRT med IB, men har ikke bestemt enda hvordan vi skal komme oss hjem.
    Hun må være tilbake på skolen i Stockholm på onsdag og på tirsdag er det noen nettkurs hun må delta i, så hun burde helst ha relativt raskt internett.

Vi er nå booket på QR NRT-DOH-ARN mandag kveld (NRT-DOH i QSuites) med 10 timer i DOH på dagen på tirsdag.
    I tillegg er vi booket på NRT-CPH-ARN i SAS Go tirsdag formiddag (ved nødutgangen).

Fordeler med SAS: Kortere flytid, koster færre bonuspoeng, en kveld ekstra i Tokyo.
    Ulemper med SAS: Foreløpig ingen bonusbilletter i C (men det er kanskje ikke så farlig iom. at det er midt på dagen), må betale for en ekstra natt på hotell i Tokyo.

Fordeler med QR: QSuites, en hel dag i varmen i desember, raskt internett på bakken i DOH, sparer en hotellnatt.
    Ulemper med QR: Dyrt (ca. 9000 kr per pers i form av bonuspoeng+cash), lengre flytid, litt mindre tid i Tokyo.

Det er ganske viktig at hun kan følge med på nettkurset på tirsdagen, og da hadde vi vært på flyet med SAS. Hvordan er wifi om bord SAS sine A340? Jeg har bare flydd longhaul med SAS en gang før (OSL-EWR), da var det superraskt. Er det alltid sånn? Eller må vi regne med at vi ikke vil ha internett om bord i det hele tatt fordi vi kommer til å fly over Russland?

Hva ville dere valgt?

2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    I dette tilfellet; QR

3. Gresshopper

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
  4. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Komfort.
    Altså, jeg er jo mest hissig på å fly *A pga status, men har du poengene er QR suites MYE bedre. SAS wifi på longhaul er ikke all verden spør du meg. Ofte trøbbel med å laste dette forumet eller facebook for den saks skyld. Om tid og penger/poeng passer hadde jeg valgt QR.

5. Gresshopper

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er bonusbilletter, så poengopptjening spiller ingen rolle.
    QR er sikkert veldig bra (har litt lyst å prøve QSuites), men det er også ganske mye tid i lufta for en helgetur...

6. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Valget er veldig enkelt etter min mening og det er Qatar QSuites selvsagt. SAS C har et bra produkt når det gjelder de nye setene og 1-2-1 men de kan jo ikke måle seg med QSuites som jeg har flydd 2 ganger nå. Er noe spesielt ved å ha et eget rom der du kan lukke døren, man får litt F følelse rundt det.

Og når det gjelder mat og service er Qatar i en annen liga med dine on demand service og veldig god mat og utvalg. Ja, SAS har også fått bra mat i C men skal man sammenligne er Qatar mye bedre. I tillegg får du tilgang til den flotte loungen i DOH.:)

flying_all liker dette
  7. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Q suites frister veldig. Men for helgetur setes flytid og reisetid høyr for min del ;)

8. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Qatar er valget. De har wifi som de selv kaller «super wifi». Det er raskt og stabilt. Q suites er verdens beste business class så her har ikke SAS mye å komme med om prisen er fin :)

9. Gresshopper

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Altså, jeg vet jo at QR er mye bedre, har flydd med dem mange ganger før.
    Jeg tenkte mest på det med Internett her - hvis det ikke er sikkert om der vil fungere bra nok hos SAS, blir det nok QR uansett.

10. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg flydde SAS C til ORD i April og da var nettet helt ubrukelig. Flydde Qatar i sommer og da fungerte det helt greit med nettet der.

11. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Internett ombord i flyene (alle selskaper) er basert på geostasjonære satelitter som står over ekvator. Når man kommer for langt nord så ser man satellittene dårligere og dårligere. Nord for 81 grader ser man de overhode ikke lenger fra bakkenivå. Det betyr at flyruter som går langt nord herunder SAS til Tokyo som holde en nordlig rute i Sibir sliter med dekningen et godt stykke midtveis. Fløy CPH-NRT for et par dager siden og det er dekning første par timene og så mot slutten igjen. For wifi er det bedre med flyrute som går lengre sør. Qatar er nok da bedre valg.

jonss, Insomnia4u and TravelManBiz like this.
  12. Gresshopper

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Takk! Har QR det samme raske wifi om bord på alle (forholdsvis) nye fly nå? Det er en 777 med QSuites og en 787 hvis jeg husker riktig.
    Mener å ha hatt rask wifi på en A350 fra QR, men har også hatt en del flyvninger helt uten wifi...

Del denne siden