Endelig en nyhet som lover godt, selv om konklusjonen ennå ikke er tatt. Men når Anko har nevnt dette i offentligheten vil jeg tro at det er stor sannsynlighet for at vi omsider kan få et løft hos SAS innen Europa. Blir godt å bli ferdig med C11-prosessen så SAS kan se fremover! Artikkel hos Final call!
Spennende å se hva det blir til! Hva tenker dere kan være positivt eller negativt med dette? Bra med fritt midtsete, men antar at pris vil bli høyere enn hva det er i plus i dag Enig i at Flypremium kan absolutt bli bedre verdt
Gir menining hvis SAS skal harmonisere produktet med sine nye eiere. Morsom påstand at SAS Plus skulle skli gjennom no-business reisepolicyer, det blir ikke noen booking når vanligste regel er billigste alternativ.
Dette kan være en god nyhet. SK hadde er veldig greit businessprodukt før de introduserte go/plus. Rekesmørbrød og Sjampis til Køben er velkomment tilbake
Mon tro om det da også blir businessklasse kun på ruter fra Skandinavia til europeiske destinasjoner eller om det også vil gjelde mellom de skandinaviske landene (og eventuelt også innenriks)?
SAS sitt Plus tilbud pr i dag er jo dyrere enn mange business alternativer, hvis det å reintrodusere en anstendig business innebærer enda dyrere produkt vil jo flyktningestrømmen til andre flyselskaper bare øke.
Greit å huske hvorfor SAS fjernet Biz i utgangspunktet,for Europa. De fleste,eller ganske mange SAS kunder reiser på "statens regning". En gang på 80 eller 90 tallet fikk plutselig ikke Stat og Kommune ansatte lenger lov til å reise Biz,med skattebetalernes penger. Derfor inførte SAS Biz light,aka Plus,så ikke byråkratene lenger kunne meske seg gratis i Biz. Håper ikke,eller jeg er ganske sikker på et vi kommer tilbake til slike tilstander at "alle" reiser Biz gratis,med mine skattepenger.
Hvis konseptet endres til Biz uten vesentlige påslag i pris, jfr. rimelig høy pris på Plus ift. Biz med andre i Europa, så er det ikke noe å være redd. Er lov å håpe på et bedre produkt uten vesentlig prisøkning, som trolig er vanskelig å ta ut i markedet.
Jeg var ikke ansatt i det offentlige og reiste SAS Business i hele Europa frem til 2003 (da byttet jeg jobb). Den gangen var det det en fornøyelse å reise med SAS i Europa og innenlands. Sett i ettertid var det jo «skrekkelig» høye priser og det måtte komme en endring etter at Norwegian ble en stor konkurrent utover 2000 tallet.
Finnair klarer det på små Embrair fly mellom Helsinki og Oslo: skikkelig service, gardin mellom business og billige billetter, og noe greit nok å spise. British Airways klarer det enda mye bedre, på A320 mellom OSL og LHR som jeg bruker ofte: gardin, privat toalett for bizzi, garantert ledig midtsete, skikkelig mat, på skikkelig tallerken, ekte bestikk, med skikkelig champis fra en ekte stor flaske, og minst 2 cabin crew som kun tar vare på Club class som pleier å være ca 10-20 pax. Klart dette er mulig i SAS også, oppskriften er enkel, og de har gjort det før. Men da må de kutte ut "#¤%#"¤ laks i pappeske, sperre midtsetene, innføre gardin og ansette noen cabin crew som faktisk har lyst til å gi service til passasjerene som betaler mest for billetten. Lykke til, SAS. "Ain't gonna happen"
Jeg ville ikke ha mat på flyet i dag og tok derfor ikke opp bordet, 1C hadde tydeligvis problemer med og forstå hvordan bordet fungerte og etterpå kom CC nærmest løpende inn til 1A for hun trodde jeg ikke forstod hvordan jeg fikk opp bordet. Tenk om alle hadde vært så innstilt på god service
Absolutt, det finnes jo positive unntak hos SAS også. Men hos feks BA skjer det, veldig avrundet for illustrasjon, på annenhver flight at man får service langt ut over det forventede. Hos SAS skjer det hver 20. flight.
Mulig de ansatte justerer innsatsen litt etter klasse? Plus er jo tross alt ikke business, men samtidig syns jeg servicen er litt fraværende på longhaul også, så det kan jo være at det er en kultur i SAS som ikke går i kundene sitt favør.