Secret Flying og feilprisinger generelt

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Travellingalf, 31. mars 2015.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Følg med her på bonusfeber.no eller er det nevnt Secret Flying på FB.
     
    NoLimit liker dette
  2. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har begynt å søke etter feilprisa billetter på https://matrix.itasoftware.com/

    Måten jeg gjør det på er at jeg plukker en flyplass sånn som en sentral by, sånn som London, Paris, Amsterdam, Berlin og sånt, også setter jeg filteret på søkemotoren på en God radius fra flyplassen slik at jeg får fra alle flyplasser som er innenfor 500 eller 1000 miles. Så krysser jeg på "Søk fra alle flyplassene" som kommer på lista.

    Deretter så velger jeg en destinasjon under ett fjernt himmelstrøk, sånn som Sydney. Siden det ikke er så mange store flyplasser innenfor 2000 miles, annet enn Australia, New Zealand og endel Stillehavsøyer så får jeg ei grei liste som jeg sier "søk til alle flyplassene" på.

    Da har jeg fra en god radius flyplasser i Europa til en God radius Flyplasser i Oceania. Deretter setter jeg fleksibel dato, siden motoren bare tar 7 dagers vindu, så foretrekker jeg å søke 10 - 17 dager, på innstillinger. Deretter søker jeg, hele sulamitten. Gjentar prosessen med litt justeringer og teppebomber på en måte nettet etter hullene i systemet.

    Det var to syke utslag på flybilletter da jeg gjorde dette tidligere i dag. Den ene var økonomi med Air France til Melbourne for 3600 kroner, utenfor alliansen men allikevel fristende, også var det en som virkelig fristet meg, det var London - Vanuatu ( LON - SIN - BNE - VLI ) 11.745 mi med 100% opptjening, for en pris av 7114 kroner. Den turen hadde gitt meg 23.490 poeng eller 3,30 poeng pr krone brukt. Eller jeg kunne booket den for under 5000 kroner og fått minimalt med poeng.

    På denne måten kan jeg finne feilene før noen andre oppdager dem :)
     
    Last edited: 06. des 2016
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Eneste "problemet" her er at søket går kun 60 sekunder. Har du for mange kriterier får du ikke alle mulige treff, men kun de første systemet finner. :/
     
  4. skarsteen

    skarsteen Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Interessant, men fikk ikke til dette, hvordan søker du x antall miles fra flyplassen du har valgt? Jeg blir tvunget til å angi destinasjon...
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Skriv inn flyplass(avreise eller avgang) så dukker det opp en liten tekst på høyre side av der du skrev inn flyplassen som heter "nearby" ;)
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Feilprising er ikke lynsalg.
    Error fare er ikke flash sale.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig ikke.
    Poenget er vel heller at det omtales slik for å "fraskrive" seg at man har handlet uten god tro..
    Dette kommer vel opprinnelig fordi det var en sak hvor man la frem dokumentasjon på att noen billetter ble omtalt som error-fare på diverse nettsider og argumentet var at ingen da kunne ha handlet i god tro.
     
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg syntes det ikke er moralsk riktig for meg å leite etter feilprisa billetter, på en måte er dette litt "Low life" spør du meg. Det som jeg ofte gjør er å booke en billig flybillett i form av restplass på solfaktor for noen hundrelapper. Noen ganger er jeg litt overrasket at folk ikke gjør dette her inn da :confused:
     
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøper i 10 av 10 tilfeller en feilpriset billett i Business class til et eksotisk reisemål, hvis alternativet er charter til Granca.
     
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Å booke en restplass for 1995 kroner fra Stavanger til Cancun i Mexico er billigere enn hva en feilprising pleier å være, uten å være en feilprising. Vil også si at det er mer moralsk riktig å ta fly en billig restplass med Apollo enn hva mange av dere gjør.

    Grunnen til at dette er mer moralsk riktig er at charterselskapenes businessmodeller er helt annerledes enn vanlige flyselskapers businessmodell. For ett charterselskap leier de ett fly til en fast pris, hvor de allerede har betalt alle avgiftene ferdige før de selger setene, også fyller de det opp så godt som mulig, så 1495.- er bedre enn 0 kroner for dem i dette tilfellet om ett sete er ledig kvelden før til Mexico :)
     
    Last edited: 07. sept 2017
  11. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Finnes betydelig verre ting man kan gjøre enn å finne feilprisa billetter moralsk sett.

    - Flyselskapene tåler det greit og får mye blest.
    - En del ganger er det uklart om det er et spesielt godt tilbud eller feilprising.
    - De fleste godtar at det er en del av gamet at flyselskapene ofte kansellerer disse.

    Eneste som egentlig er ille er der det er åpenbart lave prisen er feil, og man velger å rettsforfølge/ klage inn selskapene og lyve om at man har handlet i god tro. Men gjelder altså ytterst få her, og jeg vil tro det kan være lurt å feie for egen dør først hva angår moral. Det fort hvor det svinger om man scroller litt her.

    [​IMG]
     
    mhsalv and Are like this.
  12. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Må også si at jeg absolutt ingen skrupler har ved å bestille feilprisede billetter. For flyselskapet er det jo i de fleste tilfelle fritt frem for å kansellere hvis prisen er åpenlys feil. you win some you loose some.....
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg deler denne oppfatningen.
    I alle bransjer (nesten) gir man dem annonserte prisen om det er avvik.

    Regnestykket er "enkelt" for dem. Det påløper kostnader for kansellering. Hvor høy dekning har ruta normalt i business? Er det kanskje merverdi i å la folk få fly?

    Eksempel Ethiopian , har sett at det er kun 1/3 fullt i business, da er det nok ikke er stort problem om det er et par ekstra selv inn de ikke har betalt fullpris.
    De får jo også oppleve selskapets business og vil kanskje anbefale og/ eller booke det senere til en annen pris.
     
  14. oddmartinsn

    oddmartinsn Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Korsn i alle daga klare du å skille på feilprisa billetta og lynsalg?
     
  15. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan klarer moral å bli et tema rundt flybilletter?
    De som ikke vil - la vær.
    De som vil - mindre konkurranse om billettene.
     
    Petter B-C liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Not to be a party crasher og ikke direkte overførbart til InsideFlyer Norge, men til info:

    Lufthansa saksøkte nettside for publisering av Error Fare og vant i Tysk rett.

    Bookingen ble diskutert på InsideFlyer.no her.
    Dom
    Diskusjon på vielfliegertreff.de

    Klikk øverst til høyre på siden (desktop) for original tekst.
    (Google Translate sliter med skille mellom saksøker og saksøkt på Tysk)

    Nettsiden lovpålagt å ikke publisere Error Fares og må betale saksomkostninger.

    • thepointsguy.com/lufthansa-wins-lawsuit-against-travel-site-for-publishing-error-fares
    • liveandletsfly.boardingarea.com/2018/05/04/german-court-mistake-fares
     
    Last edited: 09. mai 2018
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Litt forskjell i konklusjonen på de to artiklene..
    En sier at det er 250keur i bot, mens den andre sier det er kun advokatutgifter som må betales og kun ved ny forseelse skal det betales bot..

    Jeg synes det gir god mening å la de komme billig unna sett fra flyselskapets side. Blir det en hissig bot er det nok langt mer sannsynlig at de anker dommen enn om det er bare "småpenger" å betale..

    Blir interessant å se følgene av dette.
     
  18. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Interessant. Hadde ikke engang hørt om temaet før jeg leste denne tråden. Kan dere gi eksempler på skikkelig feilprising?
     
  19. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    OSL til store deler av Afrika med Ethiopian for 5-6000 kr i business class i fjor er et godt eksempel på feilprising som flere her inne (blant annet undertegnede) benyttet seg av.
     
  20. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    BA hadde det vi kalte «crazy Thursdays» for 3 år siden (tiden flyr, virker som i går)
    C9657350-9F6B-498B-95B2-4140890384FD.jpeg
     
    sirwinston liker dette

Del denne siden