Jeg har begynt å søke etter feilprisa billetter på https://matrix.itasoftware.com/ Måten jeg gjør det på er at jeg plukker en flyplass sånn som en sentral by, sånn som London, Paris, Amsterdam, Berlin og sånt, også setter jeg filteret på søkemotoren på en God radius fra flyplassen slik at jeg får fra alle flyplasser som er innenfor 500 eller 1000 miles. Så krysser jeg på "Søk fra alle flyplassene" som kommer på lista. Deretter så velger jeg en destinasjon under ett fjernt himmelstrøk, sånn som Sydney. Siden det ikke er så mange store flyplasser innenfor 2000 miles, annet enn Australia, New Zealand og endel Stillehavsøyer så får jeg ei grei liste som jeg sier "søk til alle flyplassene" på. Da har jeg fra en god radius flyplasser i Europa til en God radius Flyplasser i Oceania. Deretter setter jeg fleksibel dato, siden motoren bare tar 7 dagers vindu, så foretrekker jeg å søke 10 - 17 dager, på innstillinger. Deretter søker jeg, hele sulamitten. Gjentar prosessen med litt justeringer og teppebomber på en måte nettet etter hullene i systemet. Det var to syke utslag på flybilletter da jeg gjorde dette tidligere i dag. Den ene var økonomi med Air France til Melbourne for 3600 kroner, utenfor alliansen men allikevel fristende, også var det en som virkelig fristet meg, det var London - Vanuatu ( LON - SIN - BNE - VLI ) 11.745 mi med 100% opptjening, for en pris av 7114 kroner. Den turen hadde gitt meg 23.490 poeng eller 3,30 poeng pr krone brukt. Eller jeg kunne booket den for under 5000 kroner og fått minimalt med poeng. På denne måten kan jeg finne feilene før noen andre oppdager dem
Eneste "problemet" her er at søket går kun 60 sekunder. Har du for mange kriterier får du ikke alle mulige treff, men kun de første systemet finner. :/
Interessant, men fikk ikke til dette, hvordan søker du x antall miles fra flyplassen du har valgt? Jeg blir tvunget til å angi destinasjon...
Skriv inn flyplass(avreise eller avgang) så dukker det opp en liten tekst på høyre side av der du skrev inn flyplassen som heter "nearby"
Selvfølgelig ikke. Poenget er vel heller at det omtales slik for å "fraskrive" seg at man har handlet uten god tro.. Dette kommer vel opprinnelig fordi det var en sak hvor man la frem dokumentasjon på att noen billetter ble omtalt som error-fare på diverse nettsider og argumentet var at ingen da kunne ha handlet i god tro.
Jeg syntes det ikke er moralsk riktig for meg å leite etter feilprisa billetter, på en måte er dette litt "Low life" spør du meg. Det som jeg ofte gjør er å booke en billig flybillett i form av restplass på solfaktor for noen hundrelapper. Noen ganger er jeg litt overrasket at folk ikke gjør dette her inn da
Kjøper i 10 av 10 tilfeller en feilpriset billett i Business class til et eksotisk reisemål, hvis alternativet er charter til Granca.
Å booke en restplass for 1995 kroner fra Stavanger til Cancun i Mexico er billigere enn hva en feilprising pleier å være, uten å være en feilprising. Vil også si at det er mer moralsk riktig å ta fly en billig restplass med Apollo enn hva mange av dere gjør. Grunnen til at dette er mer moralsk riktig er at charterselskapenes businessmodeller er helt annerledes enn vanlige flyselskapers businessmodell. For ett charterselskap leier de ett fly til en fast pris, hvor de allerede har betalt alle avgiftene ferdige før de selger setene, også fyller de det opp så godt som mulig, så 1495.- er bedre enn 0 kroner for dem i dette tilfellet om ett sete er ledig kvelden før til Mexico
Finnes betydelig verre ting man kan gjøre enn å finne feilprisa billetter moralsk sett. - Flyselskapene tåler det greit og får mye blest. - En del ganger er det uklart om det er et spesielt godt tilbud eller feilprising. - De fleste godtar at det er en del av gamet at flyselskapene ofte kansellerer disse. Eneste som egentlig er ille er der det er åpenbart lave prisen er feil, og man velger å rettsforfølge/ klage inn selskapene og lyve om at man har handlet i god tro. Men gjelder altså ytterst få her, og jeg vil tro det kan være lurt å feie for egen dør først hva angår moral. Det fort hvor det svinger om man scroller litt her.
Må også si at jeg absolutt ingen skrupler har ved å bestille feilprisede billetter. For flyselskapet er det jo i de fleste tilfelle fritt frem for å kansellere hvis prisen er åpenlys feil. you win some you loose some.....
Jeg deler denne oppfatningen. I alle bransjer (nesten) gir man dem annonserte prisen om det er avvik. Regnestykket er "enkelt" for dem. Det påløper kostnader for kansellering. Hvor høy dekning har ruta normalt i business? Er det kanskje merverdi i å la folk få fly? Eksempel Ethiopian , har sett at det er kun 1/3 fullt i business, da er det nok ikke er stort problem om det er et par ekstra selv inn de ikke har betalt fullpris. De får jo også oppleve selskapets business og vil kanskje anbefale og/ eller booke det senere til en annen pris.
Hvordan klarer moral å bli et tema rundt flybilletter? De som ikke vil - la vær. De som vil - mindre konkurranse om billettene.
Not to be a party crasher og ikke direkte overførbart til InsideFlyer Norge, men til info: Lufthansa saksøkte nettside for publisering av Error Fare og vant i Tysk rett. Bookingen ble diskutert på InsideFlyer.no her. Dom Diskusjon på vielfliegertreff.de Klikk øverst til høyre på siden (desktop) for original tekst. (Google Translate sliter med skille mellom saksøker og saksøkt på Tysk) Nettsiden lovpålagt å ikke publisere Error Fares og må betale saksomkostninger. • thepointsguy.com/lufthansa-wins-lawsuit-against-travel-site-for-publishing-error-fares • liveandletsfly.boardingarea.com/2018/05/04/german-court-mistake-fares
Litt forskjell i konklusjonen på de to artiklene.. En sier at det er 250keur i bot, mens den andre sier det er kun advokatutgifter som må betales og kun ved ny forseelse skal det betales bot.. Jeg synes det gir god mening å la de komme billig unna sett fra flyselskapets side. Blir det en hissig bot er det nok langt mer sannsynlig at de anker dommen enn om det er bare "småpenger" å betale.. Blir interessant å se følgene av dette.
Interessant. Hadde ikke engang hørt om temaet før jeg leste denne tråden. Kan dere gi eksempler på skikkelig feilprising?
OSL til store deler av Afrika med Ethiopian for 5-6000 kr i business class i fjor er et godt eksempel på feilprising som flere her inne (blant annet undertegnede) benyttet seg av.