Senior tar en egotrip til Washington D.C

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 20. sept 2019.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Flott tur så langt ..

kjeeli liker dette
  2. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Det er den Norske i Washington som kan ordne dette men de har valgt å ikke tilby det til «vanlige folk». Ingen nordmenn kan således besøke The White House uten å ha «connections» på toppnivå i UD eller Regjeringen. Kanskje man har større sjanse hvis man er stortingspolitiker ved å skrive til ambassaden og bedt dem om det...

kjeeli liker dette
  3. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Opp med handa alle som er stortingspolitikera her på IF? (Eg vil gjerne ha eit ord med dykk på neste fly&øl.)

jgroneng, OttoL, kjeeli and 3 others like this.
  4. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg vel vært heldig som har vært inne på Pentagon, The White House og FBI bygningen:)

kjeeli liker dette
  5. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du har gjort det etter 2001 ja :)

6. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    Etter en siesta og litt lunsj på rommet var det på tide å fortsette med sightseeing i byen.
    Tok banen fra Farragut west og hoppet av på 3.stopp som er Federal Triangle station. Da kommer man rett opp ved Old Post Office som Trump har fått bygget om til et 5 stjerners hotell.
    Det var ikke hotellet i seg selv som interesserte meg, men klokketårnet på toppen.

65.jpeg

På kortsiden til høyre på bilde er det en inngang ved Starbucks som leder inn til Old Post Office Museum, det er egentlig bare en korridor med bilder av historien til bygget. Korridoren ender opp ved den første av to heiser som bringer deg opp i klokketårnet. Ender opp i et rom som er 82m over bakkenivå. Gratis inngang er det også.
    Her er J. Edgar Hoover FBI Building fra tårnet

66.png

Og Capitol Building

67.png

Etter å ha presset linsen mellom noen stålvaiere på disse 2 bildene fikk jeg tilsnakk av vakten og han pekte på et skilt: Do not bend wire. Da var det greit å ikke tøye grensene på det området. Men man har utsikt i alle himmelretninger der oppe.
    Ned på bakkenivå igjen gikk jeg en snartur innom White House Visitor Center, full sikkerhetskontroll før man kommer inn. Gratis inngang her å. Inne finner man gjenstander og modeller av det Hvite Hus.
    Ut i 33 grader igjen, gikk ferden mot det virkelige Hvite Hus. På veien ditt passerte jeg landets juletre.

68.png

Så var det bare å bruke albuene for å komme seg frem til førstelinjen for å ta det obligatoriske Hvite Hus bilde.

69.png

Måtte også ta et bilde på andre siden i dagslys

70.png

Da var jeg såpass nærme hotellet at jeg tuslet tilbake og satte meg litt på takterassen.

64.jpg

Før det ble en tur ned på rommet for å lage seg litt ettermiddags mat, ble nystekt frossen pizza.
    Siden hotellet var bestilt på Expedia og var et VIP Access-hotell fikk jeg utdelt 2 slike kort ved innsjekk

71.jpeg

Disse måtte brukes, så jeg tok de med ned i hotellbaren.

73.jpg

Spurte bartender om det var mulig å få bobler i stedet for hvit eller rødvin.
    Of course everything for you, fikk jeg til svar. Takk for det sa jeg og satte meg i salongen her.

72.jpg

Når det glasset var unnagjort var det på tide å bruke kort nr 2, da var ikke bartender tilstede så jeg tok plass på en barkrakk og ventet.
    Fikk nok et gratis glass bobler fra denne flasken.

74.jpeg

Nå begynte jeg og bartender Marko og snakke sammen, han var fra Serbia og var litt av en pratmaker. Mens vi pratet ble glasset tomt, Marko fylte opp uten å spørre og sa -det glasset er på meg, det er hyggelig å ha noen å snakke med.

Praten fortsatte og glasset ble stadig fylt på av Marko uten at jeg måtte betale for det. Så dukket det opp en kar i 60 årene og satte seg ved siden av meg og han kjente bartendere fra før av og vi ble introdusert for hverandre.
    Han var fra Gambia, bodde i Dubai og jobben hadde hovedkontor i kvartalet ved siden av hotellet. Så han bodde alltid på dette hotellet når han i byen. Siden han pendlet mellom DXB og IAD ble det litt flyprat i løpet av kvelden.

Flasken med gratis bobler ble etterhvert tom, og jeg var fortsatt tørst.
    Så jeg ville bestille mer bobler og var forberedt på å måtte betale for det, men Ismaila min nye venn fra Gambia ville det annerledes.
    -Order what ever you want, and I will pay for it. Prøvde å takke nei flere ganger men til ingen nytte, han insisterte fortsatt.
    Da måtte Marko åpne en ny flaske og glasset ble fylt opp igjen.
    Så der satt jeg med bobler, han med øl og Marko forsynte oss med påfyll når det var nødvendig. Innimellom var trioen på fortauet for litt frisk luft, det ble pratet om alt fra krig, fred, fly og sosiale rettigheter i Norge.
    Siste påfyll fikk vi rett før stengetid kl 23, og vi ble sittende til halv tolv før vi gikk hvert til vårt.

Hadde ikke sett for meg at lørdagskvelden skulle bli så hyggelig og sosial når jeg var på egotrip.
    Tilbake på rommet og klar for puta var det bare å konkludere med at det hadde vært en innholdsrik og flott dag, helse appen på telefonen viste 29365 skritt og 21,9 km.

Ny dag startet kl 07:45 av at vekkerklokken ringte.
    Det ble ett par brødskiver med ost til frokost, ruslet ut av hotellet kl 08:20 retning metroen.
    20 min etterpå var jeg fremme ved Pentagon

77.jpg

Målet var National 9/11 Pentagon Memorial. Det er fotoforbud der, men det var noen andre som tok bilder så da tok jeg sjansen også.

78.jpg

Det er en skulptur per omkommen fra angrepet med navnet gravert inn på tuppen.

79.jpg

Etter en kort stund der, var det tilbake til metroen for å ta turen til Arlington National Cemetery.
    Der var det betydelig mer folk, var en liten kø for å komme gjennom sikkerhetskontrollen. Man kan sette seg på et tog som frakter deg rundt hele gravplassen, men jeg valgte å bruke beina.
    Disse hvite gravstøttene har man jo sett utallige mange ganger på tv, å se de i virkeligheten var litt spesielt.

80.png

Stoppet opp et lite øyeblikk hos JFK og Jackie

81.png

Før jeg havnet ved Civil War Unknowns Memorial, her ligger levningene av 2111 ukjente soldater.

82.png

Etter besøket på gravplassen satte jeg kursen tilbake til hotellet for å gjøre meg klar til avreise til flyplassen.
    Sjekket ut fra hotellet kl 12 og tok metroen til Wiehle-Reston East hvor jeg måtte bytte over til buss. Det er bare å sette seg på bussen, man betaler ikke før man går av på flyplassen. Er vel ikke så altfor lenge til metroen er ferdigbygget helt frem til flyplassen.

Jeg ankom flyplassen kl 13:15, da var det 4 timer til avgang. Det var nesten ingen folk i sikkerhetskontrollen så det gikk fort.
    Etter en togtur bort til B gates, ble det en liten tur inn i TK sin lounge. Der var det folksomt og ingen godstoler ledig, da ble det en tur til LH Senator loungen.
    Der var det betydelig mer plass og mange godstoler ledig, det ble heller aldri helt fullt.
    Etter en fuktig aften kvelden før, fristet det ikke med noe annet enn brus og vann i glasset.
    Det virket som mannen med fjernkontrollen til tven hadde planer om å tilbringe et litt lengre opphold i loungen. Han begynte å programmere en favoritt kanalliste, og når dette var gjort ble det hyppige kanalskifting. Han klarte lissom ikke bestemme seg for hva han skulle se.

Plutselig var det en som slapp katt ut av sekken

85.jpg

Boarding startet fra gate B40 kl 16:45 og nå var det klart for første tur i Plus på lang distanse. Hadde valgt meg ut sete 20H, for å teste det ut før HKG turen.
    Fikk selvfølgelig en ved siden av, men det var grei plass til å smette forbi uten å forstyrre han.
    Pushback ble kl 17:20 og var i luften kl 17:46, flyturen ble beregnet til ca 7 timer.
    Jeg hadde håpet på litt kjapp servering sånn at jeg kunne sove mest mulig, men det drøyde ganske lenge.
    Fikk servert middagsbrettet kl 19:10

86.jpeg

Var bare å hive i seg maten, knipse en pille og legge seg tilbake for å sove.
    4 timer etterpå våknet jeg akkurat når frokosten ble delt ut kl 05:28.

87.jpeg

Landet på CPH kl 06:51, 24 min før oppsatt tid. Og en time til boarding til OSL startet.
    Kom meg avgårde til rutetid på CPH-OSL. Men avslutter reisebrevet her siden det var en begivenhetsløs tur på sete 1D

Tusen Takk til alle som har giddet å lese og kommet med hyggelige kommentarer :)
    Nå er det bare å se frem til Hong Kong kalaset i November!

holmen2, Maggie, Lnbre and 29 others like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for supert reisebrev!
    Det er lenge siden jeg var i DC sist, så jeg tror jeg må ta meg en tur dit snart også..

kjeeli liker dette
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Strålende rapport!
    Regner med at Washington DC er med neste gang doktoren skal luftes!

Last edited: 25. sept 2019
    kjeeli liker dette
  9. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for strålende brev. DC er på listen over potensielle mål for egotripp.
    Og egotripp i usa er null stress. Amerikanerne prater med alle

kjeeli liker dette
  10. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Flott reisebrev :) DC står vel egentlig øverst på listen for neste gang det blir tur i vesterled

kjeeli liker dette
  11. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    MacGyver slår til igjen, for en fantastisk mengde bobler inntatt:D, fengende dokumentar ifra DC og en ønske destinasjon på sikt, om rettet SAS Premium billetter oppdrive(bare ikke navnet mitt flagges ved visum søknaden...) Tusen takk for turen:)

kjeeli liker dette
  12. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    Ja @holmen det er bare å bestille billett i C og pakke med deg en av boble stopp korkene dine :)
    Jeg må nok tilbake på ett senere tidspunkt for å oppleve mer av hva byen har å tilby innendørs.
    DEA Museum var stengt for ombygging og åpner høsten 2020
    https://deamuseum.org
    Skulle vært innom https://www.newseum.org for det skal vistnok stenge i løpet av året. Men det skal åpne et annet sted etterhvert.
    Også har man International Spy Museum https://www.spymuseum.org.

Det skal bli gøy å følge deg å doktoren i hva dere finner på i Washington D.C distriktet på neste tur

@anders82 det er bare å ta på seg sekken og dra, som du nevner er Amerikanerne utrolig hyggelige! Kommer får å hjelpe hvis de tror du trenger hjelp på gaten, prater om løst og fast i heisene.

Uansett om det var mitt reisebrev eller noen andre som satte deg på tanken til å dra til Washington D.C @OttoL Så håper jeg du har fått noen gode tips her! Og at du lager et reisebrev om dine opplevelser!

Du får ta med deg Fruen til IAD på SAS Premium billett @drsyk vil vel kanskje anbefale en tur på våren eller sen høst (er meldt 36 grader til onsdagen) Storby +30 grader kan bli litt i varmeste laget for meg!
    Hvis du vil begynne å leke MacGyver selv :) Så kan vi bytte en rull maskeringstape mot et brett Zopiclone :D
    Ønsker deg og familien en god tur til ALC neste helg!
    Gleder meg til å møte dere i loungen om 35 dager

holmen2, SAJblue, Sonictravel and 5 others like this.
  13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det høres ut som en knakende god plan:D Du får lære meg litt tips om taping, så skal jeg lære alt om piller. Takk for gode ønsker.

Jøss er det bare 35 dager igjen, tiden går sannelig fort...Gleden er på min side:)

kjeeli liker dette
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Topp tur og reisebrev dette. Washington er kommet litt høyere på lista nå :)

kjeeli liker dette

Del denne siden